Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Michel van Zandvoort

Het veiligste jongetje van de klas

maandag 8 juli 2019, 14:14 door | 2,313x gelezen | 2 reacties

Ik wil in deze blog aandacht besteden aan een aspect van een Tesla dat relatief weinig aandacht krijgt in de media: de veiligheidsvoorzieningen.

Technologie en de hiermee onlosmakelijk verbonden veiligheid zouden wat mij betreft de boventoon moeten voeren bij vergelijkingen tussen elektrische voertuigen onderling en elektrische auto's versus auto's met verbrandingsmotor.

Misschien eens wat minder aandacht voor de sprinttijd tot de 100 en de range. Alles onder 6 seconden naar de 100 kilometer per uur is waarschijnlijk (veel) sneller dan je laatste brandstofauto.

Natuurlijk is range belangrijk, maar we moeten het ook niet groter maken dan het feitelijk voor het merendeel van de Nederlanders is. Als je thuis kunt opladen en je niet dagelijks 200+ kilometers rijdt zijn ook de standard-range versies van Tesla prima. Ook voor het jaarlijkse tripje naar de zon of sneeuw!

Björn Nyland rijdt 2.781 kilometer in 24 uur met een Tesla Model 3

De aandrijflijnefficiency is indrukwekkend. Met de toename van het aantal oplaadpunten (thuis, onderweg en/of op bestemming), de toenemende snelheid van het opladen en de minimale degradatie van de batterijen door de jaren heen, is range bij een Tesla sowieso eigenlijk geen groot issue.

Kost je hooguit wat extra tijd. Tijd die je kan besteden aan onthaasten. Goed voor je gezondheid. En doordat je na een korte stop weer lekker fris bent, lever je ook op deze manier een bijdrage aan de veiligheid op de weg! Daarnaast moet je immers ook wat tijd hebben voor Tesla Arcade.

Technologie


De technologie in de Tesla's, zoals het full-self-driving en de over-the-air updates worden bijna nooit gebruikt als argumenten in vergelijking met andere auto's.

Tesla loopt hiermee jaren voorop en gaat er ook voor zorgen dat ze voorop blijven. Zeker als je impact van deze technologie in relatie tot de veiligheid plaatst.

Met het niet meenemen in tests/reviews/vergelijkingen, simpelweg alleen omdat andere merken het (nog) niet hebben, is mijns inziens 'consumentendwaling' over heel belangrijke en onderscheidende (veiligheids)elementen in een Tesla. Nu en zeker naar de toekomst toe.


Veiligheid


Wat dus relatief weinig aandacht krijgt zijn de veiligheidsvoorzieningen in de auto. Veiligheid vanuit het perspectief van de auto gaat feitelijk over twee dingen:

Ten eerste, welke voorzieningen zijn er allemaal om te voorkomen dat je überhaupt een ongeluk krijgt. En, ten tweede, mocht je toch een klapper maken, welke voorzieningen zorgen er dan voor dat de kans op verwondingen voor de inzittenden zo klein mogelijk is.

Laat Tesla nu op beide fronten een van de, zo niet, de koploper zijn! De Model 3 is de veiligste auto ooit getest door de National Highway Traffic Safety Administration. Op de tweede plaats staat de Model S en op de derde plaats de Model X!

Aangezien Tesla geen commercials maakt, bouwen ze voor het grote publiek niet aan een veiligheidsimago zoals Volvo dat bijvoorbeeld doet. Je ziet het ook terug in de media.

Als een Tesla een flinke klapper maakt gaat het vaak over het al dan niet falen van de autopilot! Maar (bijna) nooit over dat het ongelooflijk is dat de bestuurder zonder een schrammetje kon uitstappen.

Bij een ander merk was je waarschijnlijk naar de eeuwige jachtvelden. Maar goed, terug naar de veiligheidsvoorzieningen.

Voorkomen van een aanrijdingen


De technologie in de Tesla's is van ongekend niveau. Hard- en software werken perfect samen. En het mooie is ook nog dat al die technologie in alle Tesla's die nu verkocht worden standaard aanwezig is.

Met Autopilot krijg je immers alle veiligheidsvoorzieningen standaard en worden deze door de over-the-air updates ook nog altijd actueel gehouden. Het mooie bij Tesla is bovendien dat deze voorzieningen je ook helpen voor het geval je zelf mocht rijden.

Maar het hele concept is juist dat je de Tesla voor je laat rijden! De fase van ontwikkeling van nu is dat Autopilot de veiligheid enorm verhoogd als je zelf actief oplet en de systemen je ondersteunen. De volgende stap is natuurlijk Full-self-driving. Daarover later meer.

Maar je zit natuurlijk niet alleen op weg. De kans dat je zelf een ongeluk veroorzaakt of van de weg raakt is met de veiligheidssystemen een stuk kleiner geworden. Ik ben erg benieuwd naar de tarieven van Tesla's eigen verzekering als ze kunnen zien dat je rijdt met alle veiligheidsvoorzieningen aan.

De kans op een botsing veroorzaakt door anderen, vanuit hoeken waarop door de systemen of door je zelf niet te reageren valt, blijft natuurlijk altijd aanwezig.

Dan is het goed om te weten dat Tesla in het ontwerp van de auto veel veiligheidsvoorzieningen heeft ingebouwd om de schade voor de inzittenden te beperken.

Frunk


Geen motorblok in het vooronder is een ongekend sterk punt. Achter en onder de frunk is het vrij leeg. De koeling voor de batterijen en de vloeistoffen zitten er. En natuurlijk tussen de wielen een eventuele compacte elektromotor, afhankelijk van de uitvoering. Maar verder is de neus van de auto helemaal voorgeprogrammeerd als kreukelzone.

Heel veel energie van de botsing kan hierin weg. En er komt al helemaal geen motorblok richting je benen. Raak je bijvoorbeeld een lantaarnpaal, dan kan deze wel een meter de auto in komen zonder de cabine te vervormen. De energie-absorptie is enorm. Zie de foto hieronder.

Tesla Model 3 versus paal


Glazen dak


De carrosserie van de Model 3 is een combinatie van aluminium en staal. De kooiconstructie is van speciaal staal. De auto heeft een vrij dikke A en B-stijl. Het dak is niet zoals in andere auto's van uiterst dun staal, maar van tweelaags gehard veiligheidsglas.

Het kan wel barsten, maar door de verschillende thermolagen blijft hij altijd zitten en kan via het glazen dak de botsenergie weg. Ga je over de kop, dan heb ik een veilige dikke laag boven je. Bij alle andere auto's is het een dun laagje staalplaat.

Bovendien kan de auto door het barsten en buigen van het glas wel de energie kwijt, maar de uiteindelijke vervorming van de kooi is minimaal.

Batterij-pakket


De batterijen liggen in de vloer van de auto, tussen de wielen. Het is het zwaarste onderdeel van de auto. Het feit dat al dit gewicht tussen de wielen en zo laag in de auto ligt heeft heel wat voordelen. Zo is door dit gewicht het over de kop gaan, zoals bij een elandproef, bijna uitgesloten.

Het geeft ook veel stijfheid en stabiliteit aan de auto. Het batterij-pakket bestaat uit duizenden penlight-achtige batterijen die op een speciale manier aan elkaar verbonden zijn en die actief gekoeld (of verwarmd) kunnen worden.

Iedere verbinding is gezekerd, waardoor bij een defect of een doorboring van de beschermlaag, maar een klein deel van het batterij-pakket beschadigd raakt en niet kan zorgen voor een thermische oververhitting.

De kans op brand is nagenoeg nihil ofschoon media proberen de illusie te wekken dat brand veelvuldig voorkomt bij elektrische auto's. Een ander voordeel van het massieve batterij-pakket is dat dit de auto enorm stevig maakt, zeker bij een zijwaartse aanrijding. Zie foto, in vergelijking met een Volvo S60.

Crashtest: Tesla Model 3 versus Volvo S60

Tesla Model 3 versus Volvo S60

Rotatiepunt


Door de ligging van het batterijpakket en het ontbreken van een motorblok voor en een benzinetank achter, ligt het gewicht van een Tesla perfect in het midden en laag in de auto.

Hierdoor kan de auto uitermate adequaat reageren op stuurcorrecties en maakt feitelijk door deze gewichtsverdeling bij een frontale botsing een beweging om het middelpunt heen en raakt zo veel energie kwijt, het zogenaamde Polar Moment of Inertia.

Airbags


De Tesla's hebben natuur voorin airbags en gordijnairbags aan beide zijden over de hele lengte van de auto.

Door de reeds eerdergenoemde enorm sterke stalen kooi, het batterij-pakket en het glazen dak blijft de binnenruimte bij een zijwaartse aanrijding of een koprol nagenoeg intact, waardoor de airbags veel ruimte hebben om uit vouwen en de berijder en/of zijn passagiers adequaat kunnen opvangen.

Gedrag


De passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen maken het rijden in een Tesla ongekend veilig. En dan hebben we het feitelijk over een situatie waarin wij als mensen nog zelf rijden.

Op het moment dat Full-Self-Driving gelegaliseerd is en er niemand meer zelf rijdt, is de kans op ongelukken een fors stuk kleiner en de kans op zware verwondingen of overlijden bijna uitgesloten.

Alle Full Self Driving-voortuigen houden zich immers aan de maximale snelheid en verkeersregels. Interacteren met elkaar zonder emoties. De agressie in het verkeer zal gaan verdwijnen.

Dit betekent wel dat van een voetganger, motorrijder of fietser een ander gedrag gevraagd wordt. Je kan je zeer onveilig gedragen, want een robottaxi zal voor je stoppen, ook als een heel domme actie uithaalt!

Er volgt dan geen luide claxon of middelvinger. En al helemaal geen uitstappende aso die verhaal komt halen. Ik ben benieuwd hoe de binnensteden er over 10-15 jaar uitzien! Of zitten we dan met onze Tesla onder de grond als het bovengronds erg druk is?


Wil je meer weten over de veiligheid van de Model 3 en beelden zien van de impact van een ongeluk, bekijk dan bovenstaande video. Dit filmpje was mijn inspiratie en belangrijkste bron voor deze blog.

Michel van Zandvoort

Over de auteur

Michel van Zandvoort, 51 jaar en al jaren enorme Tesla/Musk-fan. Geen TSLA aandelen of andere belangen bij Tesla. In het bezit van een zwarte Model 3 SR+ met FSD. Overweeg je om zelf een Tesla te kopen, kijk dan op teslamodel3kopen.nl.

2 reacties

  1. Ruud
    Ruud schreef op dinsdag 9 juli 2019 om 11:36

    Hoi, helder artikel!

    Misschien niet helemaal het onderwerp, maar ik vraag me af wat er gebeurd als de Tesla te water raakt.
    Ik zie beelden voor me van filmscenes waar een elektrisch apparaat in een bad wordt gegooid en de persoon in bad geëlektrocuteerd wordt.

    Ik vermoed (en hoop) dat hier ook beveiliging voor is bedacht.

    Is hier iets van bekend?

  2. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 9 juli 2019 om 11:45

    @Ruud; Er zijn al wat Tesla's ter water geraakt. Daar is niemand bij geëlektrocuteerd. De accu is ook helemaal waterdicht verpakt.

    Je kunt er dan ook mee door het water rijden (al zou ik het niet aanraden).

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.