Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Ritje in een Jaguar I-PACE

dinsdag 22 januari 2019, 15:15 door | 1,466x gelezen | 3 reacties

Tesla is niet de enige aanbieder van elektrische auto's natuurlijk. Jaguar heeft sinds kort ook een elektrische auto die best aardige specificaties heeft. Reden genoeg om daar ook eens een proefritje in te maken.

Janguar I-PACE


Gisteren ging ik, samen met mijn collega, naar de lokale Jaguar dealer. De I-PACE stond buiten al klaar en zonder eigenlijk verdere uitleg van de auto kregen we hem mee.

Exterieur


De Jaguar I-PACE lijkt erg op Jaguar F-PACE. Alleen een beetje platgeslagen (en ook iets langer). Persoonlijk vind ik beide auto's niet echt mooi, maar uiteraard is dat een kwestie van smaak.

Van voren gaat het nog wel. De auto zit er vanuit die hoek best netjes uit. De achterkant kan mij niet echt bekoren, zeker als je hem een beetje van opzij bekijkt.

Janguar I-PACE


Interieur


Nu ben ik natuurlijk nog niet gewend aan het minimalistische interieur van Tesla's, maar ook nu vond ik het interieur van de I-PACE al direct behoorlijk druk. Maar liefst drie schermen en een heleboel knopjes.

Jaguar i_PACE Interieur


De meters achter het stuur worden op een scherm weergeven en in het middenconsole zit zowel een scherm voor media als een apart scherm voor de klimaatinstellingen.

Verder heeft het interieur wel een lekker luxe uitstraling en na een gewenningsperiode zal je alles ongetwijfeld snel kunnen vinden en bedienen. Wij waren nu al snel een minuut of twee verder voordat we ontdekt hadden hoe we de airco minder hard konden laten blazen.

In de auto die wij reden zat ook een head-up display. Dat werkte erg goed en prettig. Dit zou zeker ook een mooie toevoeging zijn op een Model 3.

Rijervaring


Eén ding is helder. De Jaguar I-PACE rijdt gewoon erg lekker. De acceleratie is super (in 4,8 seconden naar de 100, net als de Model 3 Long-Range AWD) en volgens mij gaat dat nooit vervelen.

Je hoeft niet te schakelen of ergens anders op te letten; druk het acceleratiepedaal in en je gaat. Hard. Heerlijk.

De zitpositie is redelijk hoog, wat natuurlijk past bij het SUV-segment waar deze auto onder valt. Daardoor heb je ook lekker zicht op de weg.

Met het rijden van bochten vind ik iets lager op de weg wel prettig, maar -dankzij het lage zwaartepunt door de accu onderin de auto- de I-PACE gaat ook goed door de bocht.

In het model dat wij mee kregen zat ook luchtvering. Dat rijdt best lekker en zorgt ervoor dat je drempeltjes en andere oneffenheden comfortabel kunt nemen.

Wordt het terrein heel ruw, dan kun je de SUV ook nog hoger op zijn pootjes zetten. Sowieso voel je dat de auto omhoog gaat als je hem start en met deze knop komt je dus nog wat hoger te zitten.

Jaguar I-PACE


Tesla versus Jaguar


Ik heb zeker nog geen spijt van mijn Model 3 aankoop. De Jaguar heeft me wat dat betreft niet kunnen overtuigen van een meerwaarde.

Qua prijs is de I-PACE in elke geval duurder dan de Model 3. Hij zit meer in dezelfde range als de Tesla Model S. De I-PACE begint bij zo'n 80.000 euro, maar als je hem een beetje aankleedt zit je al snel op circa 110.000 euro.

De Model 3 vind ik persoonlijk een stuk mooier dan de I-PACE en qua acceleratie zijn ze gelijkwaardig. Met de Model 3 kom je echter zo'n 100 kilometer verder op één lading. Dit terwijl de accu van de Model 3 zo'n 75 kWh is en de I-PACE het met 90 kWh doet.

Een belangrijk nadeel van de I-PACE is de laadsnelheid. Bij een snellaadstation is hier niks mis mee, maar thuis zit je hoogstwaarschijnlijk op 3 kW met het laden. De auto kan (momenteel) namelijk maximaal op 1 fase laden. Een wat vreemde keuze.

Mocht je een sterke aansluiting hebben dan kun je op maximaal 7,4 kW uitkomen, maar in de praktijk zal vrijwel niemand in Nederland dit hebben. Een Tesla kun je laden op 11 kW. In de toekomst moet de I-PACE ook geleverd worden met een 3-fase lader ingebouwd.

Conclusie


De Jaguar I-PACE is absoluut een mooie auto. Als je interesse hebt in een elektrische auto in deze prijsklasse zou ik absoluut even een proefritje gaan maken.

De auto heeft de luxe zoals je van Jaguar verwacht of gewend bent. De auto rijdt erg lekker en de acceleratie zal niet snel gaan vervelen. Er zijn niet veel benzineauto's die je eruit trekken bij het verkeerslicht.

Mocht je interesse hebben in de I-PACE, wacht dan niet de lang. Bij de dealer waar wij waren hadden ze nog een auto die in 2018 nog op kenteken gezet is. Dan kun je nog profiteren van 4 procent bijtelling over het complete bedrag.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

3 reacties

  1. Sitelabs
    Sitelabs schreef op dinsdag 22 januari 2019 om 19:03

    Leuk om ook deze ervaring te lezen. Gelukkig hebben we de goede auto uitgezocht knipoog

  2. Robert Tichelaar
    Robert Tichelaar schreef op donderdag 24 januari 2019 om 15:07

    Ik rijd een Jaguar I-Pace. Ik vind de meeste Tesla's juist niet zo mooi qua design van binnen en buiten. Voor mij de grootste reden om een Jaguar te rijden. Daarnaast heeft een Jaguar een bepaalde naam en lading. Dat vind ik bij Tesla wat minder. Ook die lampjes onder je spiegels wanneer je uitstapt met het Jaguar logo dat op de stoep schijnt, niet normaal vet! Het is soms net of je uit de batmobiel stapt, maar dan een hele classy bak.

    Hij rijdt echt heel lekker. Ook in de sneeuw snijdt hij als een mes door de boter met de ijsstand. Ik voel elke dag vlinders in mijn buik alsof ik voor het eerst verliefd ben geworden.

    Ik ben wel minder te spreken over het bereik van de auto. Dagelijks hang je aan de laadpaal en lijkt het erop of je bijna net zoveel geld kwijt bent aan stroom dan dat je bij een normale auto aan benzine erin zou gooien. Gelukkig kan ik bij mijn klant elke dag gratis de lader erop gooien. Dat is geen snellader! Maar hij laadt wel snel! Wanneer ik hem inplug op 65% meestal dan is hij binnen 4-5 uurtjes weer helemaal vol. Hij begint met 13/12% per uur dat is dus 11Kw per uur. Bij de 88% springt hij naar 6-7% en vlakt daarna steeds verder af. Die laatste 1% duurt soms wel een 20-30 min.

    Mijn bereik zit gemiddeld op 250km, maar ik trek hard op en gebruik alle toeters en bellen inclusief het voorvervarmen van mijn auto en de verkeersinformatiesystemen. Ik gebruik meestal een snelweg waar je 130 mag. Het bereik valt dus ietsjes tegen. Maar ik moet mijn rijgedrag maar eens een beetje aanpassen wanneer mijn verliefdheid omgezet is in een vertrouwde relatie.

    Van mij krijgt de Jaguar I-Pace een 9+, niet de 10 ivm bereik.

  3. Elja Trum
    Elja Trum schreef op donderdag 24 januari 2019 om 18:12

    Klinkt goed, Robert!
    Ik kan me voorstellen dat je enthousiast bent. Het is gewoon een mooie auto die lekker rijdt. En uiteraard verschillen smaken per persoon. Ik zou een elektrische Jaguar XJ of XF ook nog wel interessant vinden. Hopelijk hebben ze met de I-PACE de smaak te pakken.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.

Ook interessant

Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.