Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Tesla klanten zijn erg merktrouw

dinsdag 28 maart 2023, 09:18 door | 537x gelezen | 9 reacties

Tesla rijders blijken het meest merktrouw te zijn van alle autobezitters. Dat bleek vorige maand al uit Amerikaans onderzoek, maar komt nu ook naar boven uit een nieuw Duits onderzoek onder particuliere autobezitters.

Tesla Model Y


Maar liefst 86,6 procent van de Tesla bezitters die een nieuwe auto gekocht hebben zijn opnieuw voor een Tesla gegaan. Dacia staat op de tweede plek met 73,6 procent en Toyota op de derde plaats met 59,2 procent.

Overigens kan ik mij hier natuurlijk helemaal in vinden. Ik verwacht ook dat mijn volgende auto weer een Tesla wordt. Al wil ik zeker ook nog even gaan proefrijden bij andere merken, omdat het leuk is.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

9 reacties

  1. gast schreef op dinsdag 28 maart 2023 om 10:53

    Hier kan ik mij wel in vinden. Het grote voordeel van tesla vind ik eigenlijk het onderhoud, ik ben 130k km verder (m3) en 0 onderhoud (2x banden, net nieuw, dus 60k km per banden, zelf ruitenwissers en luchtfilter gedaan)
    Tesla valt je ook niet lastig met verplichte/aanbevolen beurten zoals concurrenten.
    Ik laat bij 200k km wel een keer ophanging/remmen checken, al dat niet bij apk die eraan begint te komen, maar that's it.
    om kritisch te blijven, ruitenwisser blijft raar doen en concurrenten schijnen wat stiller en comfortabeler te zijn, maar weegt niet op tegen de voordelen. (scherm/actieradius/luxe zonder 20k aan opties/snel/lane control)

  2. Rob
    Rob schreef op dinsdag 28 maart 2023 om 16:38

    Ik ben enthousiast over de model 3, was ook al serieus aan het kijken naar een nieuwe model Y.
    Maar twee weken geleden werd ik enorm door Tesla in de steek gelaten waardoor ik geen nieuwe Tesla meer wil.

    De Tesla is kapot. Scherm zwart en niets doet het meer.
    Het is zaterdagmiddag en ik bel met Tesla. Omdat de auto meer dan 80.000 kilometer gelopen heeft is er geen garantie meer en willen ze mij niet helpen.
    De auto staat met een open raam en twee achterdeuren die niet meer dicht kunnen in een parkeergarage in Heerlen.
    Daar heeft Tesla geen boodschap aan. U moet de ANWB
    bellen en de auto naar Eindhoven laten brengen (ca 100 km vanuit Heerlen).
    Verbijsterd dat de serviceorganisatie van Tesla mij zo in de steek laat bel ik de ANWB. Ik moet 243,50 aftikken om lid te worden en binnen een uur verschijnt er een monteur. Deze krijgt de frunk niet open en zegt: "hier begin ik niet aan. Laat Tesla zijn eigen rotzooi maar opknappen". Vervolgens komt er een sleepwagen die mijn auto naar het servicecenter in Eindhoven brengt.
    Vandaag een telefoontje van Tesla. Kennelijk is de kachel stuk. De reparatie kost ca 1000 euro maar..... Het onderdeel is niet voorradig en komt waarschijnlijk over één maand pas binnen.......
    Op de vraag of er enige coulance mogelijk is omdat het niet normaal is dat een kachel na 3,5 jaar al kapot is krijg ik als antwoord dat Tesla niet aan coulance doet.
    Als Tesla rijder zit je in de tang. De auto zal gerepareerd moeten worden en de enige die dat kan is Tesla. Ondertussen kan ik een maand met de fiets naar mijn werk......
    Als je een auto koopt van 63.000 euro dan verwacht je op z'n minst dat je geholpen wordt als je pech hebt en dan mag je ook verwachten dat Tesla zijn onderdelenaanvoer in orde heeft.

  3. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 28 maart 2023 om 16:49

    @Rob; Owh, dat klinkt inderdaad als bagger service!
    Daar zit blijkbaar nog echt een probleem voor Tesla.

  4. Jasper
    Jasper schreef op dinsdag 28 maart 2023 om 20:00

    Vraag... tesla doet zelf geen apk. Als tijdens de apk de uitkomst is dat de ophanging vervangen moet worden wat is dan het advies. Direct laten vervangen door het apk bedrijf of dit in de tesla garage laten doen? Nadeel daarvan is dat je daarna nog een keer de apk moet laten keuren lijkt mij...

  5. gast schreef op dinsdag 28 maart 2023 om 21:02

    Los van mijn enthousiaste verhaal hiervoor, ken ik ook van dichtbij een verhaal van iemand met model x die 4 jaar geleden na een aanrijding een half jaar moest wachten op een onderdeel, op tweakers lees je ook wel eens de vervelende verhalen over service.
    Niet fijn dat ze dit nog steeds niet op orde hebben, die reparatie van 1000e kan (helaas) gebeuren, maar een maand wachten is inderdaad belachelijk.

  6. rene
    rene schreef op woensdag 29 maart 2023 om 10:07

    Klantvriendelijkheid is inderdaad niet meer de sterkste kant van Tesla. In december 2021 mijn M3 vervangen door een MY, een blauwe besteld maar die waren op; ik , kon nog wel een 4 maanden oude demo met 6.000 km op de teller krijgen voor de nieuwprijs. Nu rijdt ik dus een rode MY die de afgelopen maanden €15-20K in waarde is gedaald omdat Tesla zijn marktpositie moest versterken. Als je voor € 46k een nieuwe kan kopen, wat is die 15 maanden oude MY van €67k dan nog waard?

  7. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 29 maart 2023 om 10:18

    @Rene; Je hebt dan volgens mij de Long Range of wellicht zelfs de Performance? Die zijn nieuw nu natuurlijk ook nog duurder. Maar ik snap dat het zuur kan zijn als Tesla de prijs verlaagd nadat jij 'm gekocht hebt.

    @Jasper; Als het APK bedrijf het kan vervangen lijkt me dat een handige optie.

    Mijn collega had met zijn Model 3 dat de APK er inderdaad niet doorging. Hij heeft Tesla Service bij zijn huis langs laten komen en daarna de APK opnieuw laten doen. Het APK bedrijf rekende maar een tientje extra voor de herkeuring, vond ik best netjes.

  8. Joop
    Joop schreef op woensdag 29 maart 2023 om 11:06

    Mijn Model 3 heb ik sinds de eerste dag van levering in Europa dus ook niet meer de jongste en ruim 4 jaar later nog steeds heel blij mee. In al die tijd heb ik een paar keer met service te maken gehad (kleine dingetjes) en eigenlijk altijd een hele goede ervaring. Service centre Eindhoven. En mobile service is geweldig. Ik hoop er nog vele jaren mee te rijden maar de volgende auto gaat zeer waarschijnlijk een Tesla worden.

  9. Big Boy
    Big Boy schreef op woensdag 29 maart 2023 om 17:57

    Mijn Model 3 is nu 3 jaar/80.000km. De bumper-tot-bumper garantie is dus net verstreken. De enige vervangingen - naast banden - waren tot nu toe een voorruit met scheur vanwege steenslag (de wachttijd was - op een week na - twee maanden omdat het glasschadebedrijf niet snel aan een nieuwe kon komen) en krakende draagarmen rechtsvoor (de tijd tussen aanmaken serviceverzoek bij Tesla Duiven en de vervanging zelf was 11 dagen). Al met al prima, vooral omdat verder onderhoud marginaal is en ik ondertussen gewoon kon blijven rijden. Nu maar hopen dat het meevalt met toekomstige reparaties knipoog In de US begint Tesla met aanbieden van verlengde garantie (2 jaar garantie voor $1800 voor Model 3), maar dat ga ik niet doen, ik hou dat risico liever in eigen hand. Wel heb ik nu ANWB Wegenwacht service afgesloten, zodat ik onderweg geholpen kan worden.

    Mijn plan is om deze auto 10 jaar te gebruiken, daarna zien we wel verder. Na de afgelopen 3 jaar rijdt-ie nog als nieuw vrolijk

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.