
CDA wil voordelen elektrische auto versneld verminderen
maandag 2 november 2020, 15:15 door Elja Trum | 1,105x gelezen | 10 reactiesIn aanloop de de verkiezingen begin volgend jaar zijn partijen bezig hun verkiezingsprogramma bekend te maken. Het CDA heeft in haar nieuwe programma aangegeven dat ze de fiscale voordelen van elektrische auto's versneld wil verminderen.

Dat lijkt natuurlijk geen goed nieuws voor ons als Tesla rijders. Bovendien kun je afvragen hoe de partij dan van plan is de klimaatdoelen te halen.
Helaas wijden ze hierover verder niet heel veel uit in hun programma. Wel willen ze de mogelijkheden voor huishoudens om bij te dragen aan klimaatverbetering verruimen (lees: meer subsidie).
Nu worden de voordeeltjes voor elektrische auto's de komende jaren sowieso al rap afgebouwd, dus waarom en hoe ze hierop willen versnellen is niet duidelijk.
Ik ben persoonlijk wel van mening dat het jammer is dat ze deze voordelen nu versneld willen afbouwen. Volgens mij is het goed als mensen (om financiële redenen) elektrische auto's ontdekken.
Ik vermoed dat de meeste mensen na een elektrische auto nooit meer terug willen naar een dinosapverstoker. Ik in elk geval niet.
De huidige afbouw van subsidies lijkt me al meer dan voldoende. Ik verwacht dat de aanschaf van een elektrische auto financieel sowieso gunstiger is dan een dinosapverstoker vanaf circa 2025. Dan zullen subsidies sowieso niet meer nodig zijn.
Overigens heeft het CDA in haar programma ook plannen voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daar kan ik me dan wel weer goed in vinden. Tijd voor nieuwe, veilige, kerncentrales in Nederland.

Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Ben jij van plan een Tesla te bestellen? Gebruik mijn referalcode of die van mijn collega Michael om 1.500 kilometer gratis Supercharging tegoed te ontvangen.
10 reacties
-
gast schreef op maandag 2 november 2020 om 20:25
Wat kortzichtig (zowel van het CDA als van jou Elja). Zolang er geen oplossing voor kernafval is bestaat er geen veilige kerncentrale.
Schoon rijden om onze kinderen ook een toekomst te gunnen, maar ze wel opzadelen met een gigantisch kernafvalprobleem. Ik snap 'm niet.
Ik weet best dat er veel onderzoek gedaan wordt naar veilige opslag en hergebruik van kernafval, maar ook dat dit echt nog maar in de kinderschoenen staat.
Véél te vroeg om hier al een voorschot op te nemen! -
Elja Trum schreef op maandag 2 november 2020 om 22:13
@Gast; We hebben al een enorm probleem waar we onze kinderen mee aan het opzadelen zijn: klimaatverandering. Ik denk dat kernafval beter in de hand te houden is.
Er moet zeker doorgewerkt worden aan de oplossingen voor nucleair afval. Zoals onder andere de de TerraPower reactor die draait op dit afval.
Als er nu besloten wordt nieuwe kernreactors te bouwen zal het waarschijnlijk sowieso nog een jaar of vijftien duren voordat die er daadwerkelijk staan.
Een mooi artikel (en discussie) over kernenergie ook hier bij Wattisduurzaam. -
Paul schreef op dinsdag 3 november 2020 om 10:31
Bijtelling maakt mij, als particuliere rijder, niet zoveel uit. De bijtellingsregel draagt ZERO bij aan het stimuleren van particulier EV bezit. In dat licht snap ik ook niets van de diverse TV reclames (voor bijv. kleine Opel en -Peugeot BEV's) waarin alleen maar over bijtelling wordt gerept en je nooit een aanschafprijs ziet of hoort. (voor particulieren het enige wat telt)
Ik hoop wel dat, als particulier Model 3 rijder, dat de motorrijtuigenbelasting nog even ongemoeid blijft voor EV's. Dat is de enige "subsidie" waar ik voordeel van heb. Jaja, ik weet het, ik heb ook geen BPM betaald!! Maar ik moest ondanks geen BPM evengoed € 63.500,00 aan Elon aftikken...... -
w.agter@dipanox.eu schreef op dinsdag 3 november 2020 om 12:48
Het is dan maar het beste om niet op de CDA te stemmen als het allemaal verkeerd is. Gelukkig zijn er genoeg partijen over. Jammer dat de kiezer dan toch nog niet krijgt waarvoor hij kiest want na de uiteindelijke formatie krijgt niemand waarvoor hij/zij gekozen heeft. Misschien tijd voor de TESLA partij. Maken we jou partijleider Elja. Maar geen kerncentrales hoor. Daar staan er al genoeg van in Frankrijk. Dat is dichtbij genoeg.
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Teslafacts wordt mede mogelijk gemaakt door

Onze klanten hoor je niet, zij leasen al jaren elektrisch bij Mobility Service.
Elektrisch rijden begint hier
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.

Elja Trum