Help me een boek te schrijven over de Model 3
dinsdag 21 januari 2020, 09:27 door Elja Trum | 1,604x gelezen | 20 reactiesZoals je wellicht al gemerkt hebt op dit blog: ik praat (en schrijf) graag over Tesla en specifiek de Model 3. Vandaar dat ik nu ook begonnen ben aan een boek over de Tesla Model 3. Ik kan jouw hulp daarbij goed gebruiken!
Ik kwam vier weken geleden met het idee van het boek en inmiddels heb ik zo'n 17.500 woorden op digitaal papier staan. Daarmee is het boek nog niet af; ik heb nog meer te vertellen.
De insteek van het boek is dat het een soort handleiding is voor iedereen die een Tesla Model 3 koopt of overweegt te kopen.
In het boek schrijf ik over het bedrijf Tesla, de voordelen van een Model 3, de kosten en ik geef ontzettend veel praktische tips over het gebruik van een Tesla Model 3.
Wil je me helpen?
Nu kan ik jouw hulp goed gebruiken. Ik ben namelijk erg benieuwd naar wat jij graag in zo'n boek zou willen lezen? En wellicht of je uberhaubt interesse zou hebben in zo'n boek.
Wat mag niet ontbreken?
Waar heb jij nou vragen over of waar kwam jij pas na weken of maanden bezit van je Model 3 achter dat ook mogelijk was.
Laat het me vooral even weten in de reacties of stuur me een mailtje met je input! Je zou me er zeker mee helpen om er een mooi en nuttig boek van te maken.
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 500 euro korting op je nieuwe Tesla.
20 reacties
-
johan schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 11:03
Wat mij vooral interesseert is tips om het beste uit mijn Tesla te halen
-
Elja Trum schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 11:18
@Johan; en wat zijn voorbeelden van zulke tips? Welke tips zou jij bijvoorbeeld geven aan iemand die net een Model 3 gekocht heeft?
Ik heb er al tientallen in het boek, maar weet zeker dat het er nog veel meer kunnen zijn. -
Rob schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 11:25
Beste Elja, het valt mij op dat jij alleen maar positief over de model 3 schrijft. Af en toe lijkt het wel of je bij Tesla op de loonlijst staat.
Hoewel ik ook best blij ben met mijn model 3 zijn er toch ook veel zaken die storend zijn. Als je echt een boek wilt schrijven voor mensen die overwegen om een model 3 aan te schaffen is het wel zo eerlijk om ook de minder goede kanten te benoemen. Hier word je boek alleen maar sterker door. -
Elja Trum schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 11:28
@Rob; Ik ben erg enthousiast en heb niet echt te klagen over mijn Model 3. Ik heb er geen moeite mee om ook mindere kanten te benoemen, maar wel moeite om te bedenken wat die zijn.
Wellicht kun je me helpen?
Wat zijn volgens jou de mindere kanten aan de Model 3? -
Leo schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 11:44
Eens met Rob, het is niet allemaal positief. Voorbeeld, prijsverlaging 2 weken na de start van de verkoop. De belofte van mr. Musk dat hij dat zou compenseren met o.a. gratis FSD welke toezegging niet wordt nagekomen. Daarna is Tesla onbereikbaar voor vragen hierover. Verder super tevreden over de auto.
-
Yolanda schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 11:55
Tips delen vind ik zeker nuttig.
De vraag die ik heb is of er een instelling is, althans mogelijkheid bestaat om te regelen dat de achterruitverwarming automatisch uitgaat als de ruit weer 'zichtvrij' is. In andere auto's die ik heb gehad gebeurde dat automatisch en het zou mij verbazen als dat bij de Tesla niet kan. -
wout schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 12:04
Besteed ook aandacht aan alle accesoires die je kunt kopen, waarvan een deel eigenlijk door Tesla fabriek af geleverd had moeten worden. Zoals betere deurstrips en opvulling van de naden van het glazen dak. Niet te vergeten isolatie van "motorkap" wielkassen en hoedeplank. De auto is wel van "Amerikaanse kwaliteit" qua materiaal en afwerking. Voor de rest een heerlijke auto.
-
Chiel schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 12:05
beste Elja, leuk idee, zo´n boek. Zou ik kopen. Ik zou graag erin lezen het ontwikkelingsproces van de Tesla 3 (inclusief de vele problemen) en het lief en leed van gebruikers. Ik heb het volgende klein leed verzameld (long range, AWD, maart 2019, privégebruik):
-in 1e maand: paar keer zachte reset nodig (beide knopjes op het stuur tegelijk indrukken), omdat scherm zwart bleef of navigatie niet actief werd;
-autopilot herkent rotondes niet (hij wil rechtdoor) en reageert te abrupt op andere wegen;
-de deur gaat niet altijd direct open bij benadering met gsm;
-de stoelinstelling van mijn vrouw wordt soms gekozen, ipv die van mij;
-ruitenwissers reageren te laat (en bewegen soms onnodig); is wel verbeterd sinds update;
-regenwater druppelt in achterbak bij het openen achterklep;
-er is een speciaal afdekrooster (air flow vent cover, €10,-) nodig om te voorkomen dat bladeren terecht komen in ventilatiekoker bij de voorruit;
-windgeruis is wel aanwezig, maar niet erg storend; een rubber strip in de goot langs het glazen dak helpt nauwelijks;
-bandengeruis is wel aanwezig; rubber strips langs de deuren helpen wel; bovendien hoort je dan meer een 'premium' geluid bij het dichtslaan van de deur;
-een opkriksteun (car chassis jack protection pad, €15,-, een soort rubberen ijshockeypuck met dop) die past in 1 van de 4 gaten in de kokerbalk is nodig als je zelf banden verwisselt, om te voorkomen dat de krik de accupanelen beschadigt;
-bij het onderweg oppompen van de banden brak een ventiel af (dat van dun aluminium is). Gelukkig had de Wegenwacht een speciaal noodventiel, dat op het restant geschroefd kon worden;
-is zijn (nog) maar weinig geschikte betaalbare velgen voor (winter)banden voor de Tesla 3; lange levertijd (2 maanden) voor bijvoorbeeld de zilverkleurige Monaco GP6 19 inch;
-het zicht door de achterruit is erg beperkt. In het donker is een auto die vlak achter je rijdt, niet te zien, tenzij je de achteruitrijcamera inschakelt;
-ik dacht eerst, dat 1 van de 2 achteruitrijlichten kapot was, totdat mij duidelijk werd, dat de Tesla 3 er maar 1 heeft;
-het opladen bij een supercharger gaat een stuk trager indien de laders (bijna) allemaal bezet zijn;
-Flitsmeister kan niet tegelijk met de navigatie actief zijn onderweg;
Maar ondanks al dit kleine leed: het is een geweldige auto, en ik zou geen andere willen! -
johan schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 12:50
Voorbeelden van tips :
- hoe en wanneer gebruik ik best de autopilot?
- welke zaken kan ik verbeteren (vb. ik heb de lichtjes in de koffer verwisseld voor sterkere exemplaren)
- hoe laad/rij ik best om de batterijen optimaal te gebruiken.
en zo veel meer -
iDude schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 14:02
Er is zo ongelofelijk veel te vinden over elk detail van de Model 3 op o.a. YouTube en Twitter.
Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat iemand op een boek zit te wachten anno 2020. -
Theo Van den Bergh schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 14:26
Mijn grootste wens is dat Waze op het standaard navigatiescherm wordt geplaatst.
Het grootste probleem vooral ‘s nachts is dat het zicht via de achteruitkijkspiegel slecht is.
Maar in het algemeen ben ik erg tevreden!
Met vriendelijke groeten,
Theo Van den Bergh (Tesla 3) -
Elja Trum schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 15:03
@Leo en Rob; ik heb nu een hoofdstukje over de nadelen opgenomen met onder andere de prijswijzigingen erin, met dank voor de suggestie.
@Yolanda; volgens mij is het automatisch uitgaan van de achteruitverwarming momenteel geen optie. Wel iets wat natuurlijk via een software update nog toegevoegd kan worden.
@Wout; Ja, een hoofdstuk met handige accessoires had ik al opgenomen. Bedankt!
@Chiel; Leuk dat je het zou kopen! Als ik nog iets verder ben zal ik een voorverkoop starten.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb een aantal dingen opgenomen in het boek.
@Johan; Bedankt voor de voorbeelden; deze had ik toevallig alle drie al opgenomen!
@iDude; Het klopt dat je alles ook online kunt vinden. Het voordeel van het boek is dat ik alle belangrijke dingen al voor je opgezocht en samengevoegd heb.
Ik denk dat er wel markt voor zo'n boek is, maar ik verwacht ook niet in de bestsellerslijst te belanden.
Over portretfotografie kun je ook extreem veel online vinden, toch is mijn boek over portretfotografie binnen een jaar al in zijn tweede druk (eerste druk was 2.500 exemplaren).
@Theo; de achteruitkijkspiegel heb ik opgenomen, bedankt! -
HAS schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 15:22
Geweldige auto maar natuurlijk ook minpuntjes. Zo kon ik niet veel wijs uit Spotify toen ik nog geen premium-lid was. Nu ik dat wel ben is Spotify prima. Daarnaast is om de haverklap of mijn linker- of mijn rechtercamera "tijdelijk" niet bruikbaar. Een afspraak inplannen lukte pas na ruim een maand en datv slaat echt nergens op. De afspraak is inmiddels gecanceld na een telefoontje van de kant van Tesla. Doordat de camera's niet luchtdicht zijn vanwege opvangen temperatuurverschillen kan er condensvorming optreden. het is helaas niet anders. Toen ik vroeg waarom dit dan bij de lampen geen problemen veroorzaakte bleef het antwoord uit. Ik moet er blijkbaar mee leven dus.
-
Kees Veenenbos schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 17:40
Was in mijn werkzame leven 23 jaar werkzaam bij de afdeling Communicatie van de gemeente Apeldoorn. Berucht om 'fouten' en het corrigeren van de Nederlandse taal van de schrijvers van de afdeling/ambtenaren en bestuur.. Verder schrijven van persberichten, brochures, etc. voor allerlei afdelingen. Inhoudelijk medeverantwoordelijk voor de eerste website van de gemeente tot 2014. Verder nog fotograaf gedurende + 21 jaar voor deze gemeente. Sinds 4 juni 2019 eigenaar van de Tesla Model 3. Autopilot zo veel mogelijk aan. Zelfs op wegen dat je denkt 'haalt ie het wel of niet'? Reageer maar via mijn e-mail. Begin maar mij die 17.500 woorden te zenden.
-
Michel schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 19:04
Goed plan Elja! Op de website www.teslamodel3kopen.nl is veel informatie vinden over mijn ervaringen met de Model 3!
-
Frans Homma schreef op dinsdag 21 januari 2020 om 19:27
Ik ben ook heel erg tevreden over deze zwevende auto. Model 3 rijder sinds maart 2019. Echt top. Wat wel jammer is dat hij af en toe in 1 nacht gewoon 30 km leeg loopt, terwijl ik er niet mee aan het rijden ben.
Graag zou ik hier meer van willen weten hoe dit gecanceld kan worden.
Tevens als je met het kaartje de auto open wilt doen, gaat hij niet open. Moet soms wel 10x langs bewegen om hem open te doen.
Afgelopen week voor het eerst bij Supercharger Emmeloord de auto geladen en toen was er nog maar 1 lader en bleek niet te werken. Meneer die net geladen was vertelde vriendelijk dat ik die S.C. die hij had gebruikt het beste kon nemen, hij had ervoor ook al bij 3 S.C.palen geprobeerd die dus niet bleken te werken.
Gelukkig heb ik thuis een snellader dus heb eigenlijk de S.C. weinig nodig. Ik hou wel mijn hart vast als ik naar Oostenrijk ga op wintersport hoe de problemen hiervan onderweg zijn. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Groet, Frans uit HHW😀 -
Remi van Heek schreef op woensdag 22 januari 2020 om 17:39
Leuk idee, zo'n opsomming ik heb er ook nog wat vanuit mijn ervaring met een model 3 LR AWD:
het gesuggereerde bereik is nogal optimistisch. Ik geloof ook wel dat de winterbanden die er nu opzitten daar niet bij helpen (19" Michelin) want die zijn niet zo zuinig maar ook met de Hankook zomerbanden zat ik toch ook wel ruim boven het verwachtte verbruik. Zo abnormaal rij ik verder ook niet dat het daar aan moet liggen. Het lange termijn gemiddelde nu 200Wh/km na 13000km.
Een van de achterruiten (meestal rechts) staat wel eens vanzelf meer of minder open,
Ik laat het portier open tot ik de stekker van de laadpaal thuis erin heb zitten want anders gaat ie al op slot en opent de laadpoort niet meer en kan je de telefoon tevoorschijn halen om hem te openen.
Een gemis vind ik dat je één telefoon kan koppelen en niet twee, dat kon ik bv bij de BMW 225Xe ervoor wél. Op de één bv muziek streamen en de andere is dan de zakelijke telefoon maar ik heb nog niet ontdekt hoe ik ze beide tegelijk gekoppeld kan hebben.
Een achterlicht heeft wel eens vocht aan de binnenkant en de laatste tijd mekkert hij ook over de camera's in de deurstijlen die geblokkeerd zijn of slecht zicht hebben, kijk je en zit daar ook vocht tussen camera en stijl.
Autopilot op een 80 weg met vluchtheuveltjes is spannend om omheen te manoeuvreren, hij doet het wel maar een tegenligger denkt dat ik recht op hem af kom zo laat als hij terugstuurt, kortom de ideale lijn 'ziet' hij nog niet. Af en toe ook spontane stuurcorrecties die nergens op slaan, geen idee hoe hij dat verzint.
Als je schade hebt ben je bij Tesla geloof ik meer dan gemiddeld de pisang, in ieder geval vwb de reparatietijd.
Leuke dingen: Een geweldige auto, echt helemaal top,erg fijn om mee te rijden!
Op afstand verwarmen/koelen, heerlijk! Je kan internet op als je bv bij een snellader staat, dat is leuk. Spelletjes doe ik verder niets mee maar geinig dat het kan. Ik ben wel benieuwd hoe het na een jaar eruit qua kosten voor die connectiviteit, ik dacht dat het een jaar 'ingebakken' was en daarna voor eigen rekening? Maar hoeveel dat dan wordt heb ik nog geen idee van.
Updates over the air is super, bij BMW mocht je een halve dag in de garage aan de stekker staan om een kaart update door te voeren, dat voelde toen al ontzettend achterhaald aan en is vind ik niet meer te verkopen. Dus is bij Tesla wel top. -
Wilfred schreef op woensdag 22 januari 2020 om 23:28
Ook ik vind het een prachtige auto om in te rijden. Maar inderdaad zijn er wel wat hinderlijke probleempjes;
- De spraakbesturing werkt nog steeds voor geen meter sinds de Kerstupdate van 2019. Terwijl die juist bedoeld was om spraakbesturing te verbeteren
- regelmatig condens in de achterlichten
- Inderdaad deur open houden omdat anders de laadklep niet opengaat omdat auto te snel op slot gaat.
- Snelladen in Apeldoorn is waardeloos. Vrijwel altijd volledig bezet. Nooit hogere laadsnelheid dan 50 kW. Wordt nog wat als er nog meer Tesla's op de weg komen.
- Inderdaad is het verbruik van de model 3 niet realistisch omdat die best veel stroom verbruikt als die stilstaat. Ook zonder Sentrymode verbruikt hij stroom.
En ja; mooi om een boek te schrijven. Ben benieuwd naar het resultaat. En ook ik zie graag tips en trics om alles uit de model 3 te halen wat erin zit. -
Willem-Jan Kempen schreef op vrijdag 24 januari 2020 om 23:12
Even kort en krachtig als je boek uit is is het boek achterhaalt ?! Tesla ontwikkelt zich in een moordend tempo niet in een boek te vatten...
-
Elja Trum schreef op zaterdag 25 januari 2020 om 15:34
@HAS; ik krijg de melding van de camera's de afgelopen periode ook regelmatig. Het is wel iets wat ik in de zomer eigenlijk niet tegengekomen ben. Het is dus wel echt een wintertijd-kwaaltje, volgens mij.
@Kees; Bedankt voor het aanbod!
Wil ik graag gebruik van maken. Ik ben in een Google Doc aan het werken, dus ik kan je daar toegang toe geven. Ik ga je mailadres nog opzoeken en je een mailtje sturen.
@Frans; Volgens mij is de oorzaak voor veel bereikverlies in een nacht meestal het gebruik van de sentry-mode. Dat kost je aardig wat stroom.
Succes op wintersport. Ik heb vooral positieve ervaringen gehoord, maar het kan (zeker nu de Model 3 er volop is) inderdaad wel eens druk worden bij de superchargers als je in een drukke periode reist.
Deel vooral jouw ervaringen ook hier.
@Remi; 200 Wh/km is niet bepaald zuinig, al zit ik zelf ook op zoiets. Maar ik bestempel mezelf wel als onzuinige rijder.
Ik weet dat er ook mensen zijn die 140 Wh/km halen.
@Willem-Jan; Ik verwijs in het boek natuurlijk ook naar de mogelijk snelle veranderingen bij Tesla en dit blog voor de meest actuele informatie.
En ik zal het aantal gedrukte boeken niet zo groot maken dat ik een jarenlange voorraad heb. Dan denk ik dat het boek best wel een tijdje mee kan. Er zijn wel meer boeken over onderwerpen die snel veranderen (denk bijvoorbeeld aan software).
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum