Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Accuverlies bij lang parkeren voor vakantie

zaterdag 4 mei 2019, 13:31 door | 14,446x gelezen | 5 reacties

Afgelopen voorjaarsvakantie ben ik met mijn gezin naar Kreta geweest. Met het vliegtuig, dus niet bepaald CO2 neutraal, vanaf luchthaven Dusseldorf. Ik was benieuwd wat het verlies zou zijn bij de accu van de Model 3 terwijl deze 13 dagen stil zou staan op een parkeerplaats.

Vanaf mijn woonplaats Wijchen is het ongeveer net zo ver als naar Schiphol, 116 kilometer. Voor vertrek had ik de accu van de Model 3 helemaal vol geladen.

We moesten rond vijf uur 's ochtends op de luchthaven zijn, dus ik had zeker geen zin om in de buurt nog even aan de lader te moeten - dan moesten we nog vroeger op.

Aangekomen bij luchthaven Dusseldorf had ik nog 67 procent beschikbaar. Van Tesla had ik het advies gekregen de auto niet met minder dan 60 procent achter te laten bij het vliegveld, dus daar voldeed ik ook netjes aan.

Aankomst bij Vliegveld Dusseldorf


Ik heb niks bijzonders gedaan om het verbruik van de auto te verminderen. Vooraf had ik wel gelezen dat je bij aankomst bijvoorbeeld de wifi kunt uitschakelen en bluetooth verbindingen met je telefoon(s) te verwijderen. Dit zou wat extra stroombesparing kunnen opleveren.

Dat was mij echter allemaal teveel gedoe zo 's ochtends vroeg op een parkeerplaats. Ik gebruik ook geen externe apps die de auto om de zoveel tijd om de status vragen.

Heb jij dat wel dan is het slim om voor vertrek het wachtwoord van je Tesla account aan te passen, dan kunnen al deze apps de auto niet langer benaderen (en dus wakker maken).

Wat ik in elk geval gedaan heb is tijdens mij vakantie niet de Tesla app geopend. Ik had hem zelfs helemaal 'hard' afgesloten van mijn telefoon zodat die in elk geval geen contact zou gaan leggen.

Verlies


Bij terugkomst, 13 dagen later, was er nog 59 procent lading beschikbaar. Een verlies van 8 procent dus. Per dag gezien 0,62 procent.

Er zat dus ook nog genoeg acculading in om zonder laadstops terug te rijden naar huis. Dat had wel gekund, want op de route terug was (op 30 kilometer van het vliegveld) ook nog een Supercharger. Bij thuiskomst had ik nog 31 procent acculading over. Ruim voldoende dus!

Thuis met 31 procent


Vooraf was ik wel een beetje bang dat dit tripje, inclusief het lange parkeren, een probleem zou kunnen zijn. Gelukkig viel dit reuze mee. Bij terugkomst op het vliegveld opende ik de Tesla app en liet ie me direct zien dat er voldoende lading over gebleven was.

Bij aankomst bij de auto werkte alles ook gewoon zoals ik gewend was. De auto opende direct zonder dat ik het sleutelpasje nodig had of iets in de app hoefde te doen. Ik ga er vanuit dat het openen van de app op het vliegveld voldoende was om hem weer helemaal wakker te maken.

Bagage


Ik hoor nog wel eens mensen mopperen over beperkte bagageruimte in de Model 3. Uiteraard kan het altijd ruimer (probeer de Model S of X eens), maar voor ons is het ruim voldoende.

Wij gingen op vakantie met twee volwassen en twee kinderen. We hadden twee grote koffers en twee kleinere koffers (die theoretisch nog mee mogen in de cabine van het vliegtuig, maar die ze bij voorkeur toch in het ruim willen). Daarnaast hadden we nog twee rugzakken bij.

Koffers op vakantie


Eén grote handbagage koffer heb ik achterin in het onderste vak van de kofferbak gestopt. Dat vak was daarmee behoorlijk gevuld. De laadkabels die ik daar had liggen heb ik in de frunk gelegd.

De twee grote koffers en de handbagage rugzakken paste vervolgens in de kofferbak. Dat ging net, want die grote koffers geven weinig mee en de kofferbak is niet groot genoeg om ze beide op elkaar te stapelen.

De laatste grote handbagage koffer heb ik op de vloer voor de achterbank gezet. Netjes in het midden (handig dat dit gewoon recht loopt bij de Tesla), zodat de kinderen hun benen nog gewoon naar beneden konden laten bungelen.

Prima te doen dus!

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

5 reacties

  1. Paul
    Paul schreef op dinsdag 7 mei 2019 om 10:37

    Model 3 blijft aangenaam verrassen !!!

  2. Willem
    Willem schreef op dinsdag 7 mei 2019 om 10:46

    Bedankt voor dit toch wel onverwachte positieve bericht.

  3. gast schreef op dinsdag 7 mei 2019 om 11:23

    Hoi Elja,
    Ook ik ben 13 dagen weggeweest en heb de auto op Schiphol achtergelaten. 80% lading gevuld wat overeenkomt met ongeveer 417km. Op Schiphol nog 289km over voor vertrekt. Ik heb wel even regelmatig gekeken op de Tesla app en zelfs even de bewakingsmode ingeschakeld om te kijken wat het effect zou zijn. Dit gebruikt echter wel degelijk meer (zoals ik al inderdaad gelezen had) en heb het na 2 dagen weer uitgeschakeld. Ik had bij terugkomst nog 235km over, wat voldoende is/was om weer naar huis te rijden.
    Wat betreft de bagage. Wij waren met zijn zessen en iedereen een eigen koffer als handbagage en een rugzak (niet helemaal gevuld). Daarnaast nog een speciale buggy. Dit kon allemaal mee. Een koffer in het onderste vak achterin en vier op de kant, naast elkaar tegen de achterstoel doorgeschoven. Past perfect 😊. Daarvoor de buggy en twee rugzakken. In de frunk de laatste koffer en nog een rugzak. De andere rugzakken moesten op schoot meegenomen worden.
    Op nar de volgende uitdaging, vakantie naar Italië deze zomer met de Tesla (ter verduidelijking, dan gaat de oudste vliegen en zitten we met z’n vijven in de auto &#128521knipoog.
    Groeten JD

  4. Model3
    Model3 schreef op woensdag 8 mei 2019 om 21:10

    Onze auto was na 11 dagen op P5 in Düsseldorf gezakt van 325 naar 285km rijbereik viel dus mee. WiFi had ik wel uitgezet en de app heb ik de hele vakantie niet geopend.

    De auto was alleen zeker in het begin niet fel, keek zelfs even of de auto niet op “chill” stond. Lijkt alsof de auto soms niet 100% vermogen geeft om de accu te sparen. Iemand anders ook deze ervaring gehad?

  5. Elja Trum
    Elja Trum schreef op donderdag 9 mei 2019 om 09:21

    @Model3; Dat heb ik niet gemerkt, maar ik moet erbij zeggen dat ik ook rustig rijd wanneer vrouw en kinderen in de auto zitten. vrolijk

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.