Elja Trum

Proefrit in de Tesla Model 3

dinsdag 29 januari 2019, 16:32 door | 1,100x gelezen | 4 reacties

Als je een reservering of bestelling hebt van een Model 3, dan kun je deze nu proefrijden op diverse locaties in Nederland. Vanochtend brachten ik en mijn collega Michael een bezoekje aan de Tesla Store in Duiven voor onze afspraak voor een proefritje.

Tesla Model 3 - Rood en Blauw


In Duiven staan momenteel twee van de vijf Tesla Model 3's die op dit moment in Nederland beschikbaar zijn; een rode en een blauwe. Beide auto's zijn het Performance model de 20 inch velgen, maar zonder Enhanced Autopilot.

Dit zijn de Europese versies, zoals we die straks zelf ook kunnen aanschaffen. Dus met de CCS laadaansluiting, het mistachterlicht (gewoon netjes verwerkt in de overige lampunits, je ziet er niks van) en het verplichte fysieke knopje voor het doen van een noodoproep.

Dit model heeft dus n fysiek knopje meer dan de Amerikaanse Model 3. In een auto die zo minimalistisch is, is een extra knopje natuurlijk al heel wat. Nu zit deze extra knop naast het knopje voor de alarmlichten die in het plafond boven je middenspiegel zit.

Prima locatie en mooi opgenomen in de auto dus. Ik had hem gemist als de medewerker van Tesla me er niet op gewezen had.

Dat noodoproepsysteem is momenteel nog niet actief, overigens. Dus vandaar dat je op het scherm regelmatig een waarschuwing hierover voorbij zit komen.

Tesla Model 3 - CCS aansluiting

CCS Aansluiting, maar met de Type-2 lader op te laden

Die CCS aansluiting gebruik je in de praktijk voornamelijk voor de snellaadmogelijkheid. Je kunt gewoon de bestaande Tesla Wall Charger (met Type-2 aansluiting) gebruiken om je Model 3 (tot 11 kW) te laden.

Proefrit route


Voor de Model 3 werkt Tesla Duiven momenteel met een vaste route die je gaat rijden. In deze route zit een plek opgenomen waar je even lekker mag optrekken en verder de nodige bochtjes, rotondes en tachtig wegen.

Geen snelweg dus, maar eerlijk gezegd is deze 'binnenroute' vele malen leuker om te rijden dan de snelweg. Die snelweg zit er overigens heel bewust niet tussen omdat er nog wel eens file wil staan. Daarbij is de route wat langer, waardoor tripjes al snel uit kunnen lopen.

De huidige route is eigenlijk wat kort, je rijdt hem binnen een kwartiertje. Dat geeft je wel de tijd om nog rustig even om de auto heen te lopen en je vragen te stellen. In principe plannen ze elk half uur een proefrit in. Zo kunnen er dagelijks flink wat mensen proefrijden.

Als je met zijn tween komt (op n reservering of bestelling) dan kun je halverwege even bij een tankstation van plaats wisselen. Wij hadden vooraf twee proefritjes ingeboekt, dus we konden beide de complete route rijden voordat we wisselden.

De Proefrit


Ik kroop als eerste achter het stuur. De stoelen zitten erg lekker en zijn in alle richtingen te verstellen. Voordat je de weg op gaat moet je natuurlijk ook de spiegels en het stuur goed zetten, dus dat is direct de eerste oefening met het (linker) scrollwieltje op het stuur en het menu voor de juiste instellingen.

Nadat je de rem ingedrukt hebt kun je de auto 'starten' door de versnellingspook naar beneden te duwen. Vervolgens is het een kwestie van de rem loslaten en het acceleratiepedaal indrukken.

De eerste paar honderd meter is natuurlijk even wennen aan het stuur en de regeneratie bij het loslaten van het 'gaspedaal'. Niet te lang wennen, want op een lege straat vlak bij de Tesla Store is even de ruimte om flink te accelereren.

Vanuit stilstand trap je gewoon het gaspedaal stevig in. Moeiteloos en vrijwel geruisloos schiet de Model 3 dan vooruit en binnen een paar seconden zit je op de honderd. Heerlijk die acceleratie en de kracht waarmee je in je stoel gedrukt wordt. Echt alsof je in een achtbaan gelanceerd wordt.


Wat eigenlijk opvalt is de stilte en het gemak waarmee je zo snel vooruit schiet. Het gebrek aan motorgeluid zorgt ervoor dat het idee van snelheid veel minder groot is dan wat je ervaart met een brullende motor.

Maar de kracht waarmee je in de stoel gedrukt wordt en de snelheid waarmee de snelheidsmeter omhoog schiet. Heerlijk.

Dit is natuurlijk de Performance versie. Ik heb de Longe Range besteld en die is natuurlijk net wat minder snel, maar volgens mij ga ik er erg veel lol mee hebben.

Na de acceleratie gingen we meer de 'openbare weg' op. In de omgeving daar zitten aardig wat bochtjes en rotondes. Hier kun je goed merken hoe lekker de Model 3 stuurt en hoe soepel je hem door de bochten kunt trekken.

De Model 3 rijdt in mijn ogen prettiger dan de Model S. Dat model rijdt ook heerlijk, begrijp me niet verkeerd, maar dit is meer een rijdersauto. De Model 3 is een stuk compacter en het kleine stuur helpt daarbij om hem bijna een soort kart-gevoel te geven. Hij plakt op de weg en gaat gewoon -hard- waar je hem heen stuurt.

Vergelijk hem maar met een BMW M3. Niet alleen snel rechtdoor, maar ook erg lekker om de bocht om te gooien. Ik ben echt ontzettend enthousiast over hoe lekker de Model 3 rijdt.

Scherm


Tijdens de proefrit heb ik natuurlijk ook wat gespeeld met het scherm (alhoewel je daar tijdens het rijden zelf natuurlijk niet al te veel op kunt letten, maar voor- en achteraf dan, en terwijl mijn collega Michael reed).

Tesla Model 3 - Achteruitrij camera


Het scherm is helder en goed af te lezen, ook als het zonnig is. Uiteraard is het het wennen en ontdekken waar alle instellingen en opties zitten. Ook zijn er een aantal 'shortcuts' waarmee je bepaalde handelingen eenvoudiger kunt maken.

Dat zijn allemaal geen dingen om tijdens een proefrit helemaal uit te pluizen. Het scherm reageert zoals je van je iPhone gewend bent; vlot en direct. Ook het in- en uitzoomen op de kaart gaat soepel en eigenlijk is de hele ervaring positief.

De medewerker van Tesla liet ons, op verzoek, natuurlijk ook even de Fart-app zien (horen). Ik kan dit soort flauwekul in een product erg waarderen en we hebben dan ook lekker zitten lachen.

Tesla Model 3 - Teslafacts

Even de laatste artikelen checken op Teslafacts vanuit je auto

Ook zit er een webbrowser ingebouwd, zodat je zelfs onderweg nog even je favoriete website kunt bezoeken.

Na de rit hebben we nog even lekker gekletst met wat Tesla medewerkers over de auto, mogelijke levertijden en zo voorts. Heel veel schokkends leer je als die-hard Tesla site en forumbezoeker niet, maar er valt altijd nog wel iets nieuws te leren.

Uiteindelijk kregen we, met dank aan dit blog dat ook ter sprake kwam, nog de mogelijkheid om een extra proefritje te maken. Ditmaal in de rode Model 3 en we mochten ook een stukje snelweg meepakken.

Snelweg rijden gaat helemaal prima met de Model 3, maar eigenlijk vond ik de binnenwegen in de omgeving veel leuker rijden. Wat dat betreft is de keuze van Tesla Duiven om de snelweg niet mee te pakken in de proefrit goed.

Snelweg rijden is gewoon een beetje saai. Een prima plek om de auto zelf te laten rijden. Bij gebrek aan Enhanced Autopilot konden we wel de cruise control gebruiken (die activeer je zoals je ook de autopilot zou activeren - twee maal de rechter pook naar beneden drukken).

Tesla Model 3 - Supercharger


Conclusie


De Tesla Model 3 Performance is ons erg goed bevallen. We verlieten de Tesla Store uiteraard met een grote Tesla-grin op ons gezicht. De Model 3 stuurt heerlijk strak, ligt als een blok op de weg en beschikt over meer dan voldoende performance om elke petrolhead dinosap auto's te doen vergeten.

Ik kan amper meer wachten totdat mijn eigen Model 3 er is. Hopelijk hoeven we ook niet lang meer te wachten. Ik verwacht dat het nu nog maar een kwestie van een paar weken is.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij heeft een Tesla Model 3 in bestelling (levering verwacht in februari 2019), maar rijdt momenteel zelf nog in een dinosap verstoker.

4 reacties

  1. teslafan
    teslafan schreef op dinsdag 29 januari 2019 om 16:48

    Leuk, heb je nog een foto kunnen maken van de extra noodoproepsysteem knop?

  2. Elja Trum
    Profiel Elja Trum schreef op dinsdag 29 januari 2019 om 16:52

    @Teslafan; Nee, sorry.
    Nu ik er zo uitgebreid over schreef, baalde ik daar natuurlijk ook van. knipoog

    Maar het knopje zit gewoon netjes verwerkt tussen de twee lampjes boven je hoofd. Twee rechthoekige knoppen die vlak zijn, maar je in kunt drukken. Links de alarmlichten, rechts de noodoproep-knop.

  3. Elja Trum
    Profiel Elja Trum schreef op dinsdag 29 januari 2019 om 22:29

    Op de fora is inmiddels trouwens te lezen dat de eerste Nederlanders met een Model 3 in bestelling deze in de week van 11 februari kunnen komen ophalen in Tilburg.

    Zelf heb ik helaas nog geen SMS (zo schijn je het te weten te komen) gehad. Nog eventjes geduld dus, maar goed te weten dat over twee weken met de leveringen wordt begonnen.

  4. jochem
    jochem schreef op vrijdag 1 februari 2019 om 17:09

    Dat gaat redelijk rap vrolijk.
    Heb mijn proefrit ook staan, overweeg echter om dit te annuleren... geeft je weer 3 maanden extra supercharge (met de proefrit ben ik toch pas eind feb. aan de beurt).

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.