Elja Trum

Review: Tesla Model 3 Performance

woensdag 27 februari 2019, 15:30 door | 3,320x gelezen | 5 reacties

We hebben we even op moeten wachten, maar sinds begin februari worden de eerste Tesla Model 3's uitgeleverd in Nederland. Momenteel zijn er twee varianten te bestellen: de Model 3 Long Range en de Model 3 Performance. Wij kregen de Performance versie mee.


Zoals de naam al aangeeft: dit is de dikste Model 3 die er te krijgen is. Je betaalt een kleine 11.000 euro extra voor deze versie waarmee de vanafprijs voor de Performance op 69.700 euro komt.

Als je hem dan in het wit wilt hebben, zoals wij hem gereden hebben, dan betaal je voor de kleur nog 2.100 euro extra. Officieel heet de kleur trouwens Pearl White Multi-Coat.

De zwarte kleur is standaard, maar dit is helaas geen metalic variant. De Model 3 is ook verkrijgbaar in Midnight Silver Metallic of Deep Blue. Hiervoor betaal je 1.600 euro extra. De duurste kleur is Multi-Coat Red, hiervoor moet je 2.700 euro neerleggen.

Besmettelijk wit


We kregen de Model 3 trouwens netjes gepoetst mee. Alleen brachten we hem behoorlijk vervuild weer terug. Desondanks had ik niet het idee dat we heel veel bijzonders gedaan hadden.

Witte Tesla model 3 Performance


We hebben hem dan wel achteruit 5 meter op een zandpad geparkeerd om wat foto's en video's te maken, maar verder hebben we gewoon op asfaltwegen gereden (met miezerig weer).

Ik vond de witte kleur dus behoorlijk besmettelijk. Dat zou voor mij reden zijn om een andere kleur te kiezen, want ik houd niet zo van poetsen. Verder is wit wel gewoon een gave kleur voor zo'n bolide. Vooral tijdens de schemer ziet dat er erg mooi uit.

De verschillen tussen de long range en de performance?


Wat zijn nou de verschillen tussen de long range en de performance? Het belangrijkste verschil zit hem wat mij betreft in de acceleratie.

De Long Range is al helemaal niet langzaam en trekt in 4,8 seconden naar de honderd. De Performance is echter nog ruim een seconde sneller en doet de 0 tot 100 sprint in slechts 3,7 seconden.

Dat is extreem snel. Dit zijn sprinttijden waarmee je menig sportauto eruit trekt bij het verkeerslicht. Zo kun je bijvoorbeeld een Ferrari California, een Aston Martin DBS, een Porsche 911 of een Lamborghini Gallardo achter je laten bij een stoplichtsprintje. Auto's die een veelvoud kosten van deze Model 3.

En, wat ik zelf zo lekker vind aan deze auto, je hoeft er eigenlijk niks voor te doen om zo snel op te trekken. Je hoeft de auto niet eerst in een bepaalde sportmodus te zetten of de launch control aan te schakelen. Gewoon vol dat pedaal in douwen en de auto schiet vooruit.

De reactie op het pedaal is ook direct. Er zit geen vertraging tussen het moment dat je het pedaal intrapt en de reactie van de auto.

Dit vind ik een groot verschil met veel andere sportieve auto's. Daar moet je (of de automaat) vaak eerst terugschakelen, de motor moet op toeren komen en dan pas komt er een reactie. Je bent zo al een halve seconde –of langer- verder voordat er überhaupt wat gebeurd.

Dit is wat het rijden in een elektrische auto -en dan zeker bij deze Tesla- zo lekker maakt. Die directe reactie op wat je doet.

Net als de Long Range heeft de Performance ook vierwielaandrijving. Zowel voorin als achterin is een krachtige elektromotor te vinden. Dit zorgt er ook voor dat je zo snel van je plaats komt zonder dat de wielen slippen.

Tesla Model 3 Performance


Snelheidsbeleving


Hoewel de Model 3 Performance dus razendsnel is, is de beleving van de snelheid in een elektrische auto wel anders. Wat je mist is namelijk het geluid en de trillingen die je gewend bent in een benzineauto.

De Model 3 is bijna verraderlijk snel. Je hebt zelf veel minder goed door hoe hard je eigenlijk wel niet gaat. Je wordt natuurlijk wel flink in je stoel gedrukt als je zo snel optrekt, dus het voelt nog steeds lekker om zo snel te accelereren.

Je trekt er echter niet meer zo de aandacht mee als je wellicht gewend bent in een benzineauto. Zelf vind ik dat niet erg, maar ik snap dat er mensen zijn die dat wellicht wel belangrijk vinden.

Bij de Jaguar I-PACE hebben ze trouwens een geluidje bewust toegevoegd wanneer je snel optrekt. Dat geluid komt gewoon over de speaker, maar het draagt wel op een leuke manier toe aan de snelheidsbeleving.

Het zou wellicht niet gek zijn als Tesla ook zoiets deed, al was het maar optioneel zodat je het naar wens in of uit kunt schakelen.

In de bochten


De Model 3 komt niet alleen snel van zijn plaats af, hij stuurt ook gewoon erg lekker. Het stuurtje is opvallend klein en dik. Dat draagt bij aan het sportieve gevoel. Ook reageert de auto superdirect op het stuur.

Het valt op hoe goed de auto de bocht om gaat. De Model S, zijn grotere broer, is rechtuit ook ontzettend snel, maar in de bochten doet de Model 3 het gewoon beter. Dat zal ook te maken hebben met zijn kleinere afmetingen en vooral met het lagere gewicht.

Zoals bij alle Tesla's vormt de accu de bodem van de Model 3. Het gewicht ligt dus onderin en tussen de wielen. Dat zorgt ervoor dat de auto in de bochten ook vrijwel niet overhelt en de banden ontzettend lang goed grip houden op de weg.

Wij hebben de Model 3 niet meegenomen op het circuit, maar ik kan me goed voorstellen dat je hier met deze auto ook ontzettend veel lol kunt hebben.

Ga je het circuit op, dan kun je ook gebruik maken van Track-mode. Deze modus is alleen beschikbaar in de Performance versie en staat je toe wat van de veiligheidssystemen van de Model 3 te verminderen. Dan kun je de auto wel driftend te bocht door krijgen.

Topsnelheid


Vergeleken met de Long Range versie is de topsnelheid van de Performance overigens ook hoger. In plaats van 233 kilometer per uur kun je met de Model 3 Performance tot 250 kilometer per uur komen.

Met die snelheden is je verbruik uiteraard wel een stuk hoger dan met normale snelwegsnelheden, maar meestal zal je dit soort snelheden niet vaak en ook niet lang rijden.

Uiterlijke verschillen


Los van de prestaties zijn er ook nog wat uiterlijke verschillen met de Long Range versie. Zo krijg je bij de Performance standaard deze 20 inch aluminium lichtmetalen velgen met grotere remmen waarbij de remklauwen ook nog eens rood geverfd zijn.

Tesla Model 3 Performance - Velgen


De rijhoogte bij de Performance versie is een centimeter of twee lager en je krijgt een carbon spoiler achterop. Achterop de auto staat nog een soort type aanduiding: dual performance. Bij de Performance versie is het streepje hieronder dan rood.

Een laatste detail zijn de pedalen, die zijn bij de Performance uitvoering voorzien van een aluminiumlegering.

In de software is er ook een belangrijk verschil: je hebt de beschikking over track mode. Deze modus is niet bedoeld voor op de openbare weg en alleen geschikt voor ervaren rijders. Je krijgt in deze mode iets meer vrijheid om het uiterste op te zoeken tijdens het rijden. Bijvoorbeeld om driftend de bocht door te gaan.

Exterieur


De Model 3 oogt een beetje als een kleine Model S. In de basis dezelfde lijnen als je hem van de zijkant bekijkt.

Van voren vind ik de auto een klein beetje doen denken aan een Porsche Panamera, maar dan zonder de gril.

Persoonlijk vind ik het een erg mooie auto, maar smaken verschillen uiteraard. Zoals met veel auto's, vind ik hem in het echt mooier dan op foto's.

De komende maanden gaan we hem veel zien op de Nederlandse wegen, maar mocht je daar niet op kunnen wachten dan zou ik je een bezoekje aan een Tesla Store aanraden.

De deurgrepen vallen mooi weg in de deur om de luchtweerstand zo minimaal mogelijk te houden. In tegenstelling tot de Model S komen de grepen niet vanzelf naar buiten zetten, maar moet je hem zelf induwen en dan beetpakken. Het is even anders dan normaal, maar het went snel.

Interieur


Het interieur van de Tesla Model 3 is behoorlijk minimalistisch. Ik kan me voorstellen dat je even moet wennen als je het voor het eerst ziet.

Eigenlijk heb je vrijwel geen knoppen. Je hebt de bediening voor je raam, twee stuurkolomschakelaars, op het stuur twee wieltjes en in het plafond vind je nog de alarmlichten en de noodoproepknop.

Verder bedien je de gehele auto met het grote 15 inch scherm midden op het dashboard. Dit is ook het enige scherm, je hebt zelfs geen tellers achter het stuur zitten, de snelheid lees je af op het grote scherm en staat altijd links bovenin.

Sommige mensen zijn bang dat de bediening van zo'n groot scherm veel afleidt tijdens het rijden. Ik denk dat dit in de praktijk meevalt. Tesla heeft de indeling echt slim opgezet en er zijn allemaal handige manieren om veelgebruikte instellingen snel op te kunnen roepen en aan te kunnen passen.

In het middenconsole heeft Tesla een handige plek gemaakt voor je smartphone waar je hem ook direct op kunt laden. Verder vind je hier nog aardig wat opbergruimte.

Wat verder natuurlijk opvalt is het enorme glazen dak. Het geeft de auto een lekker ruim gevoel.

Je opent en start de auto trouwens met je telefoon. Ideaal, want die heb je toch altijd bij je. Je hoeft de telefoon niet uit je zak te halen. Als je aan komt lopen opent de auto automatisch (zodra je aan de deurhendel trekt) en nadat je instapt kun je direct wegrijden. Je hoeft niet nog ergens op een startknop te drukken ofzo.

Mocht je telefoon leeg zijn dan heb je als back-up een kaartje op creditcard formaat. Die stop je gewoon in je portemonnee zodat je hem altijd bij je hebt. Je opent de auto door hem bij de middenpilaar te houden en je start de auto door hem op het middenconsole achter de bekerhouders te leggen.

Bijtelling


De Tesla Model 3 is een interessante auto om zakelijk aan te schaffen. Tot 50.000 euro geldt bij elektrische auto's in Nederland momenteel maar 4 procent bijtelling. Daarboven betaal je 22 procent. Hierdoor is de bijtelling van de Performance ongeveer 305 euro netto per maand.

Tesla Model 3 Performance


Juist die extra elfduizend euro zorgt hier voor een groot verschil in bijtelling. Je betaald zo'n 115 euro aan netto bijtelling per maand meer door te kiezen voor de Performance versie.

Vergelijk je het echter met een benzine of diesel, dan betaal je een hogere netto bijtelling per maand wanneer je een auto koopt die meer dan 40.000 euro kost.

Kijk je puur en alleen naar de bijtelling dan kun je dus een auto rijden met de prestaties van een BMW M3 terwijl je bijtelling betaalt die je zou betalen voor de goedkoopste BMW 3-serie, een 318i.

Bereik


Je kunt het natuurlijk niet hebben over een elektrische auto zonder het ook even het bereik van de auto aan te stippen. Dit is de belangrijkste vraag die mensen hebben zolang ze zelf nog niet elektrisch rijden.

De Tesla Model 3 Performance heeft een bereik van zo'n 500 kilometer. Officieel volgens de WLTP standaard zelfs 530. Op een mooie warme lentedag en zonder last van een zware rechtervoet ga je die 500 kilometer met de Model 3 ook nog halen ook.

Maar als je net als ik houdt van een beetje doorrijden dan kun je in de praktijk nog steeds snel rekenen op 450 kilometer bereik. In de winter loopt dat dan wellicht nog terug naar 400 kilometer.

Opladen


De vraag die je jezelf moet stellen is hoeveel je dagelijks rijdt. Gemiddeld rijden Nederlanders namelijk slechts 32 kilometer per dag. Voor de meeste mensen is 450 kilometer op een dag een extreme uitzondering. Zo'n afstand zou ook neerkomen op 4 a 5 uur autorijden op een dag.

In mijn ogen is het bereik van de Model 3 dan ook een non-issue. Als je gewoon thuis een laadpaal hebt of op je werk dan hoef je waarschijnlijk maar bij hoge uitzondering –wellicht een paar keer per jaar- onderweg te laden.

Je rijdt immers dagelijks met een volle 'tank' weg. 's Avonds weer thuis aan de lader en de volgende ochtend kun je weer ruim 400 kilometer rijden.

Autopilot


De autopilot was beschikbaar in het model dat wij reden. Uiteraard heb ik er ook gebruik van gemaakt. Echt bijzonder om 'gereden te worden' door de auto.

Met 5.300 euro is dit geen goedkope optie (en in de lease moet je hem financieel gezien altijd achteraf pas nemen, bij voorkeur in een trialperiode - dan betaal je 5.800 in plaats van 7.400 euro). Zelf ben ik wel van plan de autopilot achteraf nog toe te gaan voegen.

Conclusie


De Tesla Model 3 Performance is een erg indrukwekkende auto. Er zijn niet veel auto's die sneller zijn en daar betaal je doorgaans een flinke slok meer voor. De Model 3 ligt echt heel goed op de weg en is een echte rijdersauto.

Met de Model 3 Performance stap je elke dag met plezier in je auto. Volgens mij is dit de auto die zelfs de grootste petrolheads kan overtuigen om af te stappen van benzinemotoren.

Tel daarbij op dat de auto in de bijtelling ook nog eens ontzettend goedkoop is en ik verwacht dat de Model 3 een absolute verkooptopper wordt in Nederland.

Of jij de Performance versie de stevige meerprijs waard vind kun je natuurlijk alleen zelf bepalen. Zelf heb ik de Long Range versie besteld, maar van zo'n dagje in de Performance ga je wel twijfelen. Als jij wel kiest voor de Performance verwacht ik niet dat je er spijt van gaat krijgen.

Wat vind jij?


Uiteraard vinden we het ook leuk om jouw mening over de Tesla Model 3 Performance te horen.
Laat dus vooral ook even een reactie achter!

Elja Trum

Over de auteur

Elja is oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden, is enthousiast over Tesla en heeft een multi-coat red Tesla Model 3 Long Range All-Wheel-Drive met 19 inch velgen.

Ben jij van plan een Tesla te bestellen? Gebruik de referalcode michael82756 van mijn collega om 1.500 kilometer gratis Supercharging tegoed te ontvangen.

5 reacties

  1. Michael
    Profiel Michael schreef op woensdag 27 februari 2019 om 16:03

    Was leuk om het filmpje op te nemen. Wat een heerlijke auto. Vrijdag kunnen we onze model 3's ophalen. Can't wait.

  2. Jos Driessen
    Jos Driessen schreef op woensdag 27 februari 2019 om 20:58

    Prachtig verhaal.
    Nu zou ik graag onderhand een vin en eindfactuur ontvangen om dit zelf te ervaren. (Reserveringshouder besteld op 6 dec.)
    Het wordt onderhand pijnlijk om familie en kennissen te vertellen dat er nog steeds geen zicht is op levering. Volgens allerlei forums is dat ook het enige negatieve aan Tesla. Klant worden is blijkbaar moeilijk maar daarna is het genieten.

  3. Elja Trum
    Profiel Elja Trum schreef op woensdag 27 februari 2019 om 23:35

    @Jos; Ik snap je ergernis, Jos.
    Het is jammer dat het niet loopt zoals vooraf aangegeven en dat er nu mensen zijn die amper een maand geleden besteld hebben en nu al een leverdatum hebben.

    Ik verwacht inderdaad wel dat deze ergernis snel vergeten is zodra je eenmaal in je eigen Model 3 rijdt.

  4. gast schreef op donderdag 28 februari 2019 om 21:36

    leuk verhaal! bevestigd mijn keuze

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.