Tesla Model 3 Performance afhalen in Utrecht
maandag 17 juni 2024, 22:44 door Elja Trum | 1,165x gelezen | 7 reactiesVanmiddag heb ik mijn gloednieuwe Tesla Model 3 Performance afgehaald bij het Tesla centrum in Utrecht. En dagje eerder dan verwacht. In dit artikel mijn ervaring bij het afhalen en mijn eerste indruk.
Afgelopen vrijdag werd ik gebeld door Tesla. Mijn Model 3 zou niet maandag voor me klaarstaan, maar helaas pas dinsdag. Die van mijn compagnon zou wel gewoon op maandag geleverd worden, dus reden wij vanmiddag naar Utrecht om zijn Model 3 Performance op te pikken.
Tijdens het afleverproces lieten we vallen dat de mijne morgen gereed zou zijn en de Tesla medewerker was zo aardig om even te checken wat de status was. Bleek dat ie die ochtend al was afgeleverd. Hij ging direct even kijken of het zou lukken om toch ook gelijk mijn auto te leveren.
Die moest wel eerst nog even gewassen worden en uiteraard moest het papierwerk ook even gedaan worden, maar het bleek toch mogelijk. Zo kon ik, onverwachts, toch nog mijn nieuwe Model 3 Performance vandaag nog oppikken.
Nog even terug naar dat afleverproces. Dat verloopt allemaal behoorlijk soepel bij Tesla. Bij aankomst melde we ons bij de balie, even de aanvraag voor de RDW invullen en vervolgens wezen ze ons op de Model 3 van mijn compagnon Michael.
Die werd net op dat moment, nog zonder nummerplaat, bij de Supercharger op het Tesla terrein aangesloten. We mochten de auto in alle rust bekijken terwijl zij het papierwerk op orde maakte.
Prettig dat je zo even rustig de tijd krijgt om na te lopen of alles er goed uitziet. Uiteraard mochten we ook vragen die we hadden stellen.
Amper een half uurtje later werd mijn rode Model 3 ook aangesloten bij de Supercharger en kreeg ik ook mijn kentekenplaten. Heel erg fijn dat de medewerkers extra de moeite namen om de auto zo snel voor mij gereed te maken.
Na het controleren van de auto's konden we ons opnieuw melden bij de balie en werd de auto aan ons account gekoppeld.
Nu hadden we bij het controleren van de auto's natuurlijk ook al in de menu's lopen spelen en instellingen na smaak aangepast. Dat bleek niet zo handig, want die waren na het koppelen allemaal weer verdwenen.
Eigenlijk had ik verwacht dat de instellingen van de vorige Tesla allemaal netjes automatisch overgenomen zou worden, maar dit bleek helaas niet zo te zijn.
Wat in elk geval een handige setting is om alvast direct aan te vinken is in het Autopilot-menu dat je gebruik wilt maken van Autopilot (beta). Pas na het accorderen van de voorwaarden hierbij start het kalibratieproces. En pas als dat klaar is kun je gebruik maken van de autopilot.
Met de nieuwe Higland hardware krijg je ook direct het mooiere gecentreerde scherm (optioneel). Je krijgt dan weinig kaart meer te zien, maar wel meer van de visualisatie van je omgeving. Ik vind het wel een mooi scherm, al is het dus met navigeren niet zo praktisch.
Je kunt eenvoudig over het scherm schuiven om weer de meer traditionele look te krijgen.
Eerste indruk
Opvallend hoe anders deze auto is ten opzichte van mijn vijf jaar oude Model 3. Ze lijken op elkaar, maar het zijn toch ook twee compleet verschillende auto's. Het gaat me echt een paar dagen duren voordat ik aan alle veranderingen gewend zal zijn.
Qua uiterlijk kan ik het in elk geval wel waarderen dat de Performance nu ook echt afwijkt van de standaard of long range modellen. Al vermoed ik dat de gemiddelde persoon het verschil niet eens zal zien.
Mijn eerste indruk van de wegligging is dat de auto als een blok op de weg ligt. Merkbaar beter dan het vorige model. Ik was ook nog even bang voor een wat te hard onderstel (zoals bij de oude Model 3 Performance), maar dat is ondanks de 20 inch wielen niet het geval.
De komende dagen zal ik wel meer van mijn ervaringen delen met de Model 3 Performance. Ik ben er in elk geval erg blij mee.
Owh, en uiteraard zijn mijn kinderen vooral enthousiast over het schermpje dat achterin de auto te vinden is en waarop ze films en series kunnen kijken, hun eigen muziek kunnen luisteren en spelletjes kunnen spelen.
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.
7 reacties
-
Ew schreef op maandag 17 juni 2024 om 23:54
Dat wordt ook onze keuze. Wat opvalt is de “oude” kentekenplaat. Ze zitten toch al enkele weken op de nieuwe reeks?
-
Elja Trum schreef op dinsdag 18 juni 2024 om 00:18
Ja, inderdaad. We wisten ook al een paar weken wat het kenteken zou worden. En er werden ook Tesla’s met de nieuwe reeks afgeleverd vandaag. Geen idee hoe dat proces bij Tesla precies in elkaar steekt.
-
Menno schreef op dinsdag 18 juni 2024 om 10:44
Gefeliciteerd, geniet ze.
-
avdvee schreef op donderdag 1 augustus 2024 om 13:03
Hoi Elja, erg benieuwd naar jouw bevindingen. Twijfel tussen LR en Performance (zoals eerder gemeld) maar 2 dingen zijn voor mij wel erg bepalend:
- (WLTP)actieradius; hoezo is het verschil zo groot met de LR? (>100km). Je vermoedde de wielen destijds, en nu? Ik ga jaarlijkse op vakantie met de auto (soms 2x per jaar) en dan is het verschil toch wel merkbaar.
- Trekhaak; als Vanmoof bezitter helaas ook noodzakelijk. Enig idee of een aftermarket (van Tesland?) mogelijk is? Of kan dat domweg niet (geen ruimte). Heb je enig idee?
Hoe dan ook mooi apparaat heb je gekocht! En dat voor dezelfde prijs als de Dual Motor destijds (helaas 1500 euro duurder nu haha). -
Elja Trum schreef op donderdag 1 augustus 2024 om 15:55
De range is vergelijkbaar met de oude Model 3 Long Range, is mijn ervaring. De nieuwe Long Range moet dus echt wel verder komen.
Zelf vind ik de circa 450 praktijkkilometers prima. Da's om de circa 3 uur een half uurtje pauzeren. Mooi moment om weer even de benen te strekken en wat te eten/drinken.
Trekhaak heb ik zelf niks meer over gehoord. Ik heb hem zelf niet nodig. Dus ik weet niet of dat mogelijk is. Wellicht eens met Tesland bellen?
Ik ben heel erg enthousiast over de vering op de Performance. Hij pakt bobbels drempels soepeler en ligt veel strakker op de weg. Een verschil van dag en nacht met de oude Model 3 die ik had.
De vering op de Performance is anders dan op de andere modellen, maar ik weet niet hoe groot het verschil in de praktijk is. -
avdvee schreef op donderdag 1 augustus 2024 om 17:39
Hmmmm, dus ik begrijp dat de range van de performance idd (significant) minder is. Ok.
Tesland had helaas nog geen ervaring met performance en trekhaak, was er vorige week in hun nieuwe pand. Wel was de eigenaar te spreken over de nieuwe stoelen, wat is jouw ervaring?
Oh ja, velgen. Woonachtig in Amsterdam al 18” velg vernield en setje Alloygators, hoe steken jouw mooie velgen (uit)? Riskant/ duur??? -
Elja Trum schreef op donderdag 1 augustus 2024 om 19:49
Ja, de nieuwe stoelen zitten erg lekker. Zeker in de bochten. En de stoelkoeling is ook heerlijk nu in de zomer.
Velgen steken helaas nog steeds uit. Gisteren tot mijn spijt mijn eerste beschadiging erop bij het wegrijden uit een parkeervak met op een onhandige plek nog een stoeprandje. :(
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
Leverdatum bekend; 1 maart komt mijn Model 3
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum