Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Uitlevering Model 3 onduidelijk en oneerlijk

zaterdag 9 februari 2019, 14:07 door | 4,067x gelezen | 26 reacties

Sinds afgelopen woensdag (donderdag in Nederland) worden de eerste Tesla Model 3's uitgeleverd. Goed nieuws dus! Helaas geeft Tesla weinig openheid over de gang van zaken en lijkt het er sterk op dat de uitlevering niet op een eerlijke volgorde plaats vindt.

Tesla Model 3


Er zijn naar schatting circa 1.500 Nederlanders die ongeduldig wachten op levering van hun nieuwe auto. Tesla heeft vooraf duidelijke gecommuniceerd over de volgorde waarop de auto's uitgeleverd zouden worden:

Tm3 levering volgorde

Wat hier niet staat, maar eerder wel gecommuniceerd is, is dat bestellers die reeds een Tesla hebben als allereerste aan de beurt zijn.

Dit zijn trouwe klanten die het bedrijf in het verleden al geholpen hebben te groeien door een Tesla aan te schaffen. Wat mij betreft terecht dat zij voorrang hebben, ook als ze pas later besteld hebben.

Het proces voor levering


Na het plaatsen van je bestelling kun je in je Tesla account gegevens invoeren. Je kunt je contactinformatie compleet maken en betalingsinformatie invoeren.

Ook kun je aangeven of je nog een auto in te ruilen hebt en moet je een kopie van je rijbewijs, en -indien van toepassing- je KvK uittreksel insturen.

Als dat gebeurd is staat je order op 'Voorbereiden voor levering'. Het is slim om op dit moment nog even na te bellen of alles echt goed staat. Dit is helaas vaak toch niet het geval, ook al zegt het systeem van wel.

Als je bevestiging hebt dat alles goed staat begint het lange wachten opdat je een VIN toegewezen krijgt en je de eindfactuur ontvangt.

Tesla laat je nu in je account een scherm zien waarin vermeld wordt dat de volgende stap is dat ze de factuur opstellen en contact opnemen voor de eindbetaling.

Hier wordt overigens nogmaals uitgelegd wat de volgorde is (met de toevoeging van 'besteldatum'):

'We will reach out to you to schedule your delivery date. Delivery time frame will be based on reservation date, order date, delivery location and vehicle configuration.'

Oneerlijke leveringsvolgorde


Als je dan ongeduldig zit te wachten bel je uiteraard nog af en toe ongeduldig naar Tesla om te informeren hoe het met de levering staat. Helaas kom je er dan soms achter dat er toch nog iets ontbreekt in je informatie - dat lever je dan uiteraard direct aan.

Als je net zo ongeduldig bent als ik breng je ook wat tijd door op sites als deze en op Tesla fora. Dan zie je dat de eerste gloednieuwe eigenaren al enthousiast laten zien dat ze hun Model 3 in ontvangst hebben mogen nemen.

Opeens blijkt dan dat sommige mensen al hun Tesla hebben mogen ontvangen, terwijl ze later besteld hebben dan jij. Of dat zij wel al hun VIN en eindfactuur gekregen hebben.

Als je Tesla hierover belt kunnen ze je echter niks anders vertellen dan dat je moet blijven wachten totdat er contact wordt opgenomen. Ook geven ze aan dat ze geen invloed hebben op het proces en dat dit 'in Amerika geregeld wordt'.

Overzicht Model 3 leverstatus


Omdat ik het lastig vond om in het forum goed te bepalen hoe eerlijk het uitleverproces nu verloopt heb ik een Google Spreadsheet aangemaakt waarin iedereen die dat wil zijn gegevens en status kan delen over zijn of haar bestelling.

Model 3 leveringstatus


In die sheet wordt helaas goed duidelijk dat Tesla de uitlevering niet uitvoert op de volgorde die ze zelf aangeven op hun site. Erg vervelend, want het voelt erg oneerlijk als iemand die later gereserveerd én besteld heeft dan jij wel al verder is in het proces of zelfs al rond rijdt in zijn Model 3.

Sowieso blijkt dat mensen voor wie de Model 3 hun eerste Tesla is al geleverd hebben gekregen voor mensen die al jarenlang Tesla rijder zijn.

Ook als je de exacte uitvoering qua type, kleur, wielen en interieur meeneemt zijn er mensen die reeds een auto hebben gekregen terwijl iemand anders duidelijk voor had moeten gaan.

Het is tevens vervelend om te zien dat iemand die pas twee weken terug zijn bestelling geplaatst heeft geplaatst nu al een VIN toegekend heeft terwijl mensen die bijna twee maanden eerder hun bestelling geplaatst hebben nog niet in die stap zijn aanbelandt.

Helaas kan of wil Tesla ook helemaal geen opheldering geven via de telefoon (vergeet e-mail, daar wordt al helemaal niet op gereageerd). Als toekomstig eigenaar kun je niks anders doen dan afwachten en hopen dat je zelf ook binnenkort aan de beurt bent.

Ik hoop dat Tesla snel zijn processen aanpast, zodat uitlevering op een eerlijke volgorde verloopt - zoals ze zelf op hun site aangeven.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

26 reacties

  1. RR
    RR schreef op zaterdag 9 februari 2019 om 18:37

    Als ik je spreadsheet goed begrijp dus nog niet een auto uitgeleverd aan mensen die via MisterGreen bij 'de eerste 1000 auto's' zouden zitten. Dat blijkt dus ook een broodje aap te zijn.

  2. Robbert
    Robbert schreef op zaterdag 9 februari 2019 om 18:54

    Toch verrassend dat er van de 36 op de lijst maar 2 Performance zijn, en had er ook wel meer rood verwacht.

  3. gast schreef op zaterdag 9 februari 2019 om 21:03

    vandaag proefrit gemaakt in Apeldoorn, bij van de Valk Hotel. keurig netjes ontvangen met koffie en taart. (Tesla had een aparte villa ter beschikking ). De Mw. keek in de computer voor mijn reservering ( april 2017 )en kon zien dat mijn Model3 nog niet op de eerst volgende 3(drie) boten zit. balen dus en wachten.Ik kon wel aangeven dat ik begin maart twee weken met vakantie in het buitenland ben en dan die auto niet kan afhalen.
    overigens een heerlijke car!!!!!!!Ik ken de Model S van mijn dochter, maar de deze is compacter en ligt veel vaster op de weg.

  4. Jos Driessen
    Jos Driessen schreef op zaterdag 9 februari 2019 om 21:49

    Dag Elja,
    Goed verwoord.
    Over een maand is het klaar.
    Dan rijden we in onze geweldige M3 en missen we vessel tracking, conspiracy, anticipatie en al die forums om ons hart te luchten.
    Tot dan sterkte.

  5. Elja Trum
    Elja Trum schreef op zaterdag 9 februari 2019 om 22:30

    Thanks Jos, jij ook!
    Ik weet dat ik me druk maak om niks, maar kan het niet helpen.
    First world problems. vrolijk

    @gast; oke, dus die kon al zien dat je niet op de volgende drie boten zit. Is dat dan een slecht teken als je nog geen VIN hebt toegekend gekregen? Tot zover is blijkbaar al verwerkt.

    En blijkbaar hebben ze daar meer info dan aan de telefoon.

  6. Elja Trum
    Elja Trum schreef op zondag 10 februari 2019 om 06:00

    Er is natuurlijk nog een andere optie: het kan ook zijn dat bestellingen ‘vast’ komen te zitten in het proces. Dat er ergens iets niet goed gaat.

    Dat zou wel een logische verklaring zijn waardoor een order van 2 weken oud wel al een VIN heeft, maar een order van 2 maanden niet.

  7. Sitelabs
    Sitelabs schreef op zondag 10 februari 2019 om 20:22

    Het valt mij op dat het lijkt alsof nog niemand met 19" velgen een VIN heeft gekregen. @Elja: Jij ook de 19" velgen?

  8. Elja Trum
    Elja Trum schreef op zondag 10 februari 2019 om 23:00

    @Sitelabs; Jup, ook 19".
    En inderdaad, er staan in de spreadsheet inmiddels 46 Model 3 kopers met 13 die een VIN toegewezen hebben gekregen. Geen enkele 19".

    Goed gezien. Wellicht is daar iets bijzonders mee.

  9. Elja Trum
    Elja Trum schreef op maandag 11 februari 2019 om 15:31

    Vandaag telefonisch contact gehad met Tesla en eindelijk een VIN gekregen. Er is dus ergens een auto onderweg tussen Fremont en Tilburg die aan mijn aankoop gekoppeld is.

    Verder weet ik nog helemaal niks, maar ik ben blij met deze nieuwe stap. Mijn VIN is overigens 224410.

  10. John
    John schreef op maandag 11 februari 2019 om 16:08

    Vandaag telefonisch contact opgenomen met Tesla en ze geven aan dat de auto in Zeebrugge staat.

    Het is nu wachten tot de dealer telefonisch contact opneemt en dan, na jaren wachten, eindelijk genieten van een fraai stukje techniek.

    Nog even geduld allemaal. Het derde vrachtschip zal aankomend weekend arriveren voor een volgende lading Tesla's.

  11. Rob
    Rob schreef op maandag 11 februari 2019 om 20:07

    Hoopgevend nieuws Elja en John. Leuk voor jullie!

    Als de auto zo snel komt heb je ook een verzekering nodig. Ik heb gemerkt dat dat niet bij iedere verzekeraar kan. Er wordt door aantal van hen een SCM4 alarm certificaat gevraagd. Met het laten monteren van zo'n beveiliging vervalt de garantie van Tesla. Dus dat is niet wenselijk. Verder gelezen dat de verzekeringen behoorlijk prijzig zijn.

    Ik ben dus op zoek naar tips om een betaalbare en betrouwbare verzekering, zonder gedoe, af te kunnen sluiten.... Misschien wat veel gevraagd, maar toch, ik ben erg benieuwd naar ervaringen en keuzes.

  12. Jos Driessen
    Jos Driessen schreef op maandag 11 februari 2019 om 20:45

    Ik weet er twee:
    1 AllSecur stelt geen extra eisen aan tesla’s. Het beveiligingspakket (zit standaard op de M3) is genoeg.
    2 centraal beheer stelt extra eisen aan auto’s boven de 75.000.
    Als je geen performance hebt is dat dus ok.

  13. Elja Trum
    Elja Trum schreef op maandag 11 februari 2019 om 20:52

    @Rob; ik ben heel ouderwets via een tussenpersoon verzekerd, KCN Verzekeringen.

    Voordeel is dat ze alles regelen. Ik heb voor straks een verzekering die me circa 100 euro per maand kost, geen extra alarmeisen. Uiteindelijk gewoon even bellen als ik de auto ga oppikken en hij is per direct verzekerd.

    Maar misschien leuk om er wat dieper in te duiken en een paar opties op te zoeken.

  14. AJ
    AJ schreef op dinsdag 12 februari 2019 om 09:45

    Ik heb een Model 3 met 19" velgen besteld en zojuist een VIN nummer ontvangen. Ik heb de aanbetalingsfactuur voldaan en nu gaat het heel snel lijkt het.

  15. Rob
    Rob schreef op dinsdag 12 februari 2019 om 14:56

    Jos en Elja, bedankt voor je tip!

  16. John Gijbels
    John Gijbels schreef op dinsdag 12 februari 2019 om 23:09

    Gek dat een M3 100EUR aan verzekering moet kosten, eind december een Full Option S100D laten verzekeren voor ook 100EUR per maand in Full Omnium.

  17. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 12 februari 2019 om 23:16

    @John; dat klinkt goed, John.
    Kan natuurlijk ook aan schadevrije jaren en dergelijke liggen. Waar heb je die Model S laten verzekeren?

  18. H.Kart
    H.Kart schreef op donderdag 14 februari 2019 om 10:25

    Spreadsheet ingevuld. Dit is dus echt absurd, al bijna 3 jaar een reservering en wat heeft dat mij opgeleverd, helemaal niets aan voordeel. Je zou toch verwachten dat Tesla de enthousiastelingen van het eerste uur als eerste voor hun geduld zouden belonen. Wat ik wel heb gekregen gekregen, extra bijtelling, duurder model LR met AWD ipv RWD, duurdere EAP, etc.
    In de spreadsheet staan mensen die twee jaar later reserveerden (of helemaal niet), later bestelden en zo ongeveer al in de auto zitten, zie bv Tombaaa. De drang om de auto na 3 dagen en 799 km op de klok in te leveren wordt steeds groter. H. Kart

  19. Elja Trum
    Elja Trum schreef op donderdag 14 februari 2019 om 10:41

    Ja, het is frustrerend.
    Zelf heb ik ook nog steeds geen duidelijkheid wanneer de auto nu exact geleverd zal gaan worden. Ik verwacht ergens in de komende drie weken.

    In Zeebrugge zijn er echt wat flinke opstartproblemen geweest, maar het lijkt nu langzamerhand beter te gaan (even jammer van de staking daar gisteren).

    In Tilburg staan inmiddels zo'n 50 auto's al op kenteken klaar en die zullen dus binnenkort door hun nieuwe eigenaren opgehaald worden. Ook staan er nog zo'n 100 Model 3's waar nog een kenteken opgezet moet worden. Die zijn dus bijna gereed.

    In Tilburg worden lange dagen gemaakt om de auto's zo snel mogelijk bij de klant te krijgen en ze kunnen daar in principe 150 leveringen per dag afhandelen.

    Over een maand hebben de meeste mensen die ooit een reservering geplaatst hebben de auto waarschijnlijk gewoon voor de deur staan en is deze ergernis weer snel vergeten. vrolijk

  20. Erik
    Erik schreef op donderdag 14 februari 2019 om 22:22

    Ik heb 13 feb een proefrit gemaakt in Badhoevendorp. Niemand van de staff kon daar iets vertellen over levertijden. Apart dat ze dat in Apeldoorn wel konden.

    Ben wel al een maand bezig om de naam boven de order te wijzigen. Dat is lastig voor Tesla. Ben benieuwd als ik straks écht iets aan m'n auto heb hoe lang dat dan gaat duren...

    Anyway, super leuk die sheet. Ik heb 'm ingevuld! We wachten geduldig af!

  21. rudolpuss
    rudolpuss schreef op zaterdag 16 februari 2019 om 10:20

    Ik heb gister gebeld i.v.m. het aflopen van mijn huidige lease contract. Deze loopt namelijk 21-2-2019 af. Het zou jammer zijn als ik dan nog een nieuw contract moet afsluiten of een auto moet huren voor een aantal weken. Ik moest even blijven hangen omdat men even iets moest inzien. Daarna kreeg ik het antwoord dat ik de 20e mijn auto in Tilburg kan ophalen. Zo blij mee!

  22. H.Kart
    H.Kart schreef op zaterdag 16 februari 2019 om 23:26

    @rudolpuss. Ik heb ook op 12-12-18 geconfigureerd. Dus dan zie ik vast de 20ste in Tilburg als Tesla mij tenminste maandag gaat bellen. Of, en zo lijkt het, doet Tesla aan volledige willekeur.
    Ik zal ze maandag maar eens bellen voordat mij Tesla in China staat want daar ligt nu opeens de prioriteit las ik.

  23. @kaasie
    @kaasie schreef op zondag 17 februari 2019 om 16:35

    Kan iemand mij informeren wanneer er weer een auto boot met Tesla's Model 3 in Zeebrugge aankomt. Ik heb de Glovis ( vehickels )boten nagetrokken maar die zijn heel ver weg of op andere bestemmingen.

  24. Elja Trum
    Elja Trum schreef op zondag 17 februari 2019 om 16:53

    @Kaasie; de CSCC Europe is onderweg en komt ongeveer de 23ste aan. De volgende daarna is volgens mij de Glovis Courage die -denk ik- 4 maart aan komt (hij moet nog door het Panamakanaal, daarna is de verwachte datum duidelijker).

  25. H.Kart
    H.Kart schreef op dinsdag 19 februari 2019 om 13:03

    Gisteren gebeld met Tesla om even een afspraak te maken voor deze week vrolijk. Alle gegevens blijken te kloppen (heb ik ook allang ingediend) en toen het verlossende woord... 1 maart (waarschijnlijk). Dus de toezegging van levering in februari bij configuratie in december wordt ook al niet gehaald. Reserveringsdatum maakt dus ook totaal niet uit en geen enkele voorkeursbehandeling tegenover de € 1.000,00 die je bijna 3 jaar terug hebt betaald. Op internet zie je de eerste eigenaren al rijden met reserveringen in december 2018 en configuraties in januari 2019. Ik blijf dit echt absurd vinden. Als ik zo met mijn klanten was omgegaan dan had ik de tent hier allang kunnen sluiten. Dat is eigenlijk ook de grootste ergernis, Tesla geeft het je het gevoel dat je ze op je knieën moet bedanken dat je überhaupt in een auto van hen mag rijden. Ik wil mij gewoon KLANT voelen maar voel me meer slaafje. En daardoor komt alles in mij in verzet.

  26. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 19 februari 2019 om 13:11

    @H. Kart; Bij plaatsen bestelling stond er wel februari / maart bij mij. Dus wat dat betreft hebben ze zich er -vooralsnog- nog steeds aan gehouden.

    Het is inderdaad jammer dat er zoveel onduidelijk is omtrent de leveringen. Dat het niet verloopt zoals vooraf aangegeven en met voorrang voor reserveringen en huidige eigenaren is ook duidelijk. Het zou wel fijn zijn als Tesla hier in elk geval een reden voor zou doorgeven en meer duidelijkheid zou geven.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.