Elja Trum

Uitlevering Model 3 onduidelijk en oneerlijk

zaterdag 9 februari 2019, 14:07 door | 1,374x gelezen | 26 reacties

Sinds afgelopen woensdag (donderdag in Nederland) worden de eerste Tesla Model 3's uitgeleverd. Goed nieuws dus! Helaas geeft Tesla weinig openheid over de gang van zaken en lijkt het er sterk op dat de uitlevering niet op een eerlijke volgorde plaats vindt.

Tesla Model 3


Er zijn naar schatting circa 1.500 Nederlanders die ongeduldig wachten op levering van hun nieuwe auto. Tesla heeft vooraf duidelijke gecommuniceerd over de volgorde waarop de auto's uitgeleverd zouden worden:

Tm3 levering volgorde

Wat hier niet staat, maar eerder wel gecommuniceerd is, is dat bestellers die reeds een Tesla hebben als allereerste aan de beurt zijn.

Dit zijn trouwe klanten die het bedrijf in het verleden al geholpen hebben te groeien door een Tesla aan te schaffen. Wat mij betreft terecht dat zij voorrang hebben, ook als ze pas later besteld hebben.

Het proces voor levering


Na het plaatsen van je bestelling kun je in je Tesla account gegevens invoeren. Je kunt je contactinformatie compleet maken en betalingsinformatie invoeren.

Ook kun je aangeven of je nog een auto in te ruilen hebt en moet je een kopie van je rijbewijs, en -indien van toepassing- je KvK uittreksel insturen.

Als dat gebeurd is staat je order op 'Voorbereiden voor levering'. Het is slim om op dit moment nog even na te bellen of alles echt goed staat. Dit is helaas vaak toch niet het geval, ook al zegt het systeem van wel.

Als je bevestiging hebt dat alles goed staat begint het lange wachten opdat je een VIN toegewezen krijgt en je de eindfactuur ontvangt.

Tesla laat je nu in je account een scherm zien waarin vermeld wordt dat de volgende stap is dat ze de factuur opstellen en contact opnemen voor de eindbetaling.

Hier wordt overigens nogmaals uitgelegd wat de volgorde is (met de toevoeging van 'besteldatum'):

'We will reach out to you to schedule your delivery date. Delivery time frame will be based on reservation date, order date, delivery location and vehicle configuration.'

Oneerlijke leveringsvolgorde


Als je dan ongeduldig zit te wachten bel je uiteraard nog af en toe ongeduldig naar Tesla om te informeren hoe het met de levering staat. Helaas kom je er dan soms achter dat er toch nog iets ontbreekt in je informatie - dat lever je dan uiteraard direct aan.

Als je net zo ongeduldig bent als ik breng je ook wat tijd door op sites als deze en op Tesla fora. Dan zie je dat de eerste gloednieuwe eigenaren al enthousiast laten zien dat ze hun Model 3 in ontvangst hebben mogen nemen.

Opeens blijkt dan dat sommige mensen al hun Tesla hebben mogen ontvangen, terwijl ze later besteld hebben dan jij. Of dat zij wel al hun VIN en eindfactuur gekregen hebben.

Als je Tesla hierover belt kunnen ze je echter niks anders vertellen dan dat je moet blijven wachten totdat er contact wordt opgenomen. Ook geven ze aan dat ze geen invloed hebben op het proces en dat dit 'in Amerika geregeld wordt'.

Overzicht Model 3 leverstatus


Omdat ik het lastig vond om in het forum goed te bepalen hoe eerlijk het uitleverproces nu verloopt heb ik een Google Spreadsheet aangemaakt waarin iedereen die dat wil zijn gegevens en status kan delen over zijn of haar bestelling.

Model 3 leveringstatus


In die sheet wordt helaas goed duidelijk dat Tesla de uitlevering niet uitvoert op de volgorde die ze zelf aangeven op hun site. Erg vervelend, want het voelt erg oneerlijk als iemand die later gereserveerd Ún besteld heeft dan jij wel al verder is in het proces of zelfs al rond rijdt in zijn Model 3.

Sowieso blijkt dat mensen voor wie de Model 3 hun eerste Tesla is al geleverd hebben gekregen voor mensen die al jarenlang Tesla rijder zijn.

Ook als je de exacte uitvoering qua type, kleur, wielen en interieur meeneemt zijn er mensen die reeds een auto hebben gekregen terwijl iemand anders duidelijk voor had moeten gaan.

Het is tevens vervelend om te zien dat iemand die pas twee weken terug zijn bestelling geplaatst heeft geplaatst nu al een VIN toegekend heeft terwijl mensen die bijna twee maanden eerder hun bestelling geplaatst hebben nog niet in die stap zijn aanbelandt.

Helaas kan of wil Tesla ook helemaal geen opheldering geven via de telefoon (vergeet e-mail, daar wordt al helemaal niet op gereageerd). Als toekomstig eigenaar kun je niks anders doen dan afwachten en hopen dat je zelf ook binnenkort aan de beurt bent.

Ik hoop dat Tesla snel zijn processen aanpast, zodat uitlevering op een eerlijke volgorde verloopt - zoals ze zelf op hun site aangeven.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden, is enthousiast over Tesla en heeft een multi-coat red Tesla Model 3 Long Range All-Wheel-Drive met 19 inch velgen.

Ben jij van plan een Tesla te bestellen? Gebruik mijn referalcode elja37232 om 1.500 kilometer gratis Supercharging tegoed te ontvangen.

26 reacties

  1. RR
    RR schreef op zaterdag 9 februari 2019 om 18:37

    Als ik je spreadsheet goed begrijp dus nog niet een auto uitgeleverd aan mensen die via MisterGreen bij 'de eerste 1000 auto's' zouden zitten. Dat blijkt dus ook een broodje aap te zijn.

  2. Robbert
    Robbert schreef op zaterdag 9 februari 2019 om 18:54

    Toch verrassend dat er van de 36 op de lijst maar 2 Performance zijn, en had er ook wel meer rood verwacht.

  3. gast schreef op zaterdag 9 februari 2019 om 21:03

    vandaag proefrit gemaakt in Apeldoorn, bij van de Valk Hotel. keurig netjes ontvangen met koffie en taart. (Tesla had een aparte villa ter beschikking ). De Mw. keek in de computer voor mijn reservering ( april 2017 )en kon zien dat mijn Model3 nog niet op de eerst volgende 3(drie) boten zit. balen dus en wachten.Ik kon wel aangeven dat ik begin maart twee weken met vakantie in het buitenland ben en dan die auto niet kan afhalen.
    overigens een heerlijke car!!!!!!!Ik ken de Model S van mijn dochter, maar de deze is compacter en ligt veel vaster op de weg.

  4. Jos Driessen
    Jos Driessen schreef op zaterdag 9 februari 2019 om 21:49

    Dag Elja,
    Goed verwoord.
    Over een maand is het klaar.
    Dan rijden we in onze geweldige M3 en missen we vessel tracking, conspiracy, anticipatie en al die forums om ons hart te luchten.
    Tot dan sterkte.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.