Zo goedkoop is het rijden van een Tesla Model 3
donderdag 22 februari 2018, 21:57 door Elja Trum | 46,925x gelezen | 7 reactiesEerder keek ik al naar de aanschafkosten van een Tesla Model 3. Er zitten echter veel meer kosten aan een auto dan alleen de aanschaf. Het is slim om te kijken naar de totale kosten, vooral als je de aanschaf van je nieuwe Tesla wilt uitleggen aan je vrouw.
We kunnen kijken naar de kosten van de Tesla Model 3 over een periode van 5 jaar, maar het is nog leuker om de kosten van een vergelijkbare benzineauto er naast te zetten. Elektrisch rijden wordt immers door de overheid nog gesteund en dat levert je flinke voordelen op.
Kosten Tesla Model 3 versus BMW 330i
Als vergelijkbare benzine auto pakken we de BMW 330i. De BMW en de Model 3 lijken namelijk behoorlijk op elkaar als je puur naar specificaties kijkt. Ze zijn ongeveer even groot en hebben vergelijkbare prestaties.
Daarbij kun je ze qua prijs ook nog aardig naast elkaar zetten. Een BMW 330i begint bij zo'n 49 duizend euro, vergelijkbaar met een Long Range Tesla met wat opties.
Voor onze vergelijking gaan we uit van een aanschafprijs van 51.750 euro. Daar heb je een Tesla Model 3 Long Range voor met een leuk kleurtje en het Premium pakket. De BMW 330i is ook met gemak op die prijs te krijgen met een paar betaalbare opties erbij.
Aanschaffen als ondernemer
Voor deze berekening ga ik er van uit dat je een eigen ondernemer bent. Je hebt dus een bedrijf of bent ZZP'er. Zit jij in loondienst? Dan is waarschijnlijk alleen de bijtelling interessant en dan kan ik je nu al vertellen dat de Model 3 zo'n keer of vijf goedkoper voor je zal zijn dan de BMW.
Als ondernemer betaal je echter de aanschaf, de bijtelling, de benzine of de elektriciteit en alle onderhoudskosten. Schaf je de auto niet direct aan, maar lease je hem, dan kun je voor beide modellen zo'n tienduizend euro extra kosten rekenen (op basis van een rente van 4 procent).
Een voordeeltje is dat je de BTW kunt verrekenen. Je mag als ondernemer dus uitgaan van de exclusief BTW prijs van 42.768,59 euro.
Bijtelling
Voor elke auto die je zakelijk aanschaft in Nederland moet je bijtelling betalen als je hem (ook) meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. Voor alle volledig elektrische auto's is deze bijtelling momenteel 4 procent. Bij alle andere soorten auto's betaal je 22 procent.
Deze regelingen veranderen nog wel eens, maar het lijkt vooralsnog op dat deze 4 procent volgend jaar ook nog geldt op het moment dat de Model 3 beschikbaar komt. Als je de auto eenmaal hebt geldt dezelfde regeling voor jou doorgaans gedurende 5 jaar.
De bijtelling is het percentage van de aanschafwaarde van de auto dat je elk jaar weer bij je inkomen moet optellen. Daar betaal je dan vervolgens belasting over. Hoeveel dat is ligt aan de belastingschaal waar je in valt.
Ik ben uitgegaan van een belastbaar inkomen van 60.000 euro voor deze berekening, maar je kunt het via deze handige tool ook uitrekenen voor jouw situatie.
Voor de Tesla Model 3 bedraagt de bijtelling in ons voorbeeld 85 euro per maand. Een enorm verschil ten opzichte van de BMW 330i waarvoor je 490 euro per maand moet betalen.
Wegenbelasting
Ook voor de wegenbelasting heb je met je elektrische auto geluk. Momenteel hoef je namelijk geen wegenbelasting te betalen.
De wegenbelasting is afhankelijk van de provincie waar je woont en het gewicht van de auto. Bereken jouw wegenbelasting met deze tool. Voor de BMW 330i in Gelderland (waar ik woon) zou ik 792 euro per jaar kwijt zijn.
Onderhoud
Onderhoud is vaak lastig vooraf te bepalen, maar gelukkig heeft Autoweek een handige kostenberekening op hun site staan waarmee je kosten kunt achterhalen. De BMW 330i komt hierbij op 1.569 euro per jaar aan onderhoud.
Voor de Tesla kun je een onderhoudsplan afsluiten. Onderhoud voor de eerste 80.000 kilometer van een Tesla Model S kost 2.500 euro. Voor 30.000 kilometer per jaar gedurende vijf jaar zou je dus twee van dit soort onderhoudsplannen moeten afsluiten.
Aangezien de Model X ook duurder is dan de Model S ga ik even uit van nog iets minder kosten voor een onderhoudsplan van de Model 3.
Brandstof
Een groot deel van de kosten zijn natuurlijk benzinekosten. De BMW 330i verbruikt volgens Autowereld 6,1 liter per 100 kilometer. Op basis van 30.000 kilometer zou je dan 3.000 euro per jaar kwijt zijn (uitgaande van een benzineprijs van 1,50 euro per liter).
De Tesla Model 3 zou 147 Wh per kilometer gebruiken. Om 30.000 kilometer af te leggen zou je dan 4.417 kWh nodig hebben. Voor 1 kWh betaal je ongeveer 20 eurocent. Je bent dan dus 883 euro per jaar kwijt aan stroom.
Restwaarde
Na vijf jaar is je auto gelukkig ook nog steeds geld waard. Uiteraard niet meer de volledige aanschafprijs. Je hebt jaarlijks flink wat afschrijving. Het is moeilijk om te voorspellen wat een auto waard is over 5 jaar. Er kan immers een boel veranderen in die tijd.
Kijk je naar de waarde van een BMW 330i van vijf jaar terug met ongeveer 150.000 kilometer op de teller, dan is deze nog zo'n 22.000 euro waard. Laten we voor het gemak bij beide auto's uitgaan van een restwaarde van 22.000 euro.
MIA regeling
Er is momenteel nog een regeling voor ondernemers die duurzaam investeren. Een elektrische auto valt hier ook onder. Op basis van de waarde van de Tesla Model 3 uit ons voorbeeld (plus een laadpaal) kun je 15.842 euro aftrekken.
Heb je de auto in je BV gekocht, dan scheelt je dat 3.088 euro aan vernootschapsbelasting (20 procent). Een leuk extra voordeeltje.
Ook een laadpaal (kosten circa 1.500 euro) kun je meenemen in de MIA regeling. Die laadpaal is natuurlijk wel een extra kostenpost waar je rekening mee moet houden bij de aanschaf van een elektrische auto.
Youngtime regeling
Zelf rijd ik momenteel in een youngtimer. Een nette term voor wat in de praktijk staat voor 'een oud brik'. Het voordeel van een 15 jaar oude auto is dat de belastingregels anders zijn. Je betaalt 35 procent bijtelling, maar deze betaal je over de het bedrag waarvoor je de tweedehands auto gekocht hebt, niet over de nieuwwaarde.
Het nadeel van zo'n oudere auto is dat de onderhoudskosten hoger zijn en dat hij relatief veel verbruikt per kilometer.
Ik heb de kosten van mijn Volkswagen Bora uit 2001 op dezelfde manier doorgerekend.
Overzicht
Hieronder een overzichtje van alle kosten die bij het gebruik van de auto's over een periode van vijf jaar komt kijken bij 30.000 kilometer per jaar.
Tesla Model 3 | BMW 330i | VW Bora | |
Aanschaf | 51.750 | 51.750 | 3.700 |
Aanschaf (ex. BTW) | 42.769 | 42.769 | 3.700 |
Laadpaal | 1.240 | 0 | 0 |
Bijtelling | 5.100 | 29.400 | 6.480 |
Wegenbelasting | 0 | 3.960 | 3.960 |
Onderhoud | 3.306 | 6.483 | 8.264 |
Brandstof | 3.649 | 12.397 | 18.595 |
MIA regeling | - 3.088 | 0 | 0 |
Restwaarde | - 18.182 | - 18.182 | - 2.000 |
Totaal | 34.794 | 76.827 | 38.999 |
De aanschaf, de laadpaal, het onderhoud, de brandstof en de restwaarde (behalve bij de Bora) heb ik exclusief BTW gerekend.
Een verschil van 42.033 euro in totale kosten tussen de Tesla Model 3 en de BMW 330i. Een extreem verschil in het voordeel van een Tesla Model 3. Je kunt voor de kosten van één BMW 330i twee Tesla Model 3's rijden en alsnog geld overhouden.
Zelfs mijn oude Bora kost me uiteindelijk meer dan een gloednieuw Tesla Model 3. Al is het verschil met 4.205 euro niet zo extreem als bij de BMW. Maar goed, de keuze tussen een 16 jaar oude auto of een goedkopere gloednieuwe elektrische is natuurlijk snel gemaakt.
Deel je de totale kosten nog even door vijf jaar en 12 maanden, dan zie je dat de maandelijkse kosten voor een Tesla Model 3 579,90 euro per maand zijn. Voor een BMW 330i betaal je maandelijks gezien 1.280,45 euro en mijn oude Bora kost me 649,98 euro per maand.
Conclusie
Voordat ik (met hulp van mijn zakelijk partner Michael, thanks!) aan deze berekening begon zag ik mijn reservering voor de Tesla Model 3 als een flinke uitgave. Door het doorrekenen ontdek ik nu dat ik eigenlijk duurder uit ben met mijn oude auto. Een erg nuttig inzicht!
Dankzij de voordeeltjes die de overheid biedt is rijden in een elektrische auto eigenlijk een no-brainer. Je zou bijna stom bezig zijn als je het niet doet.
Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 22 februari 2018.
De eerste publicatiedatum is woensdag 20 september 2017, 16:32.
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 1.000 euro korting op je nieuwe Tesla.
7 reacties
-
Hansoli O schreef op zaterdag 23 juni 2018 om 16:41
Leuk artikel, maar volgens klopt er iets niet bij de privebijtelling van de Bora.
Dat moet zijn 35% van (€2.700 + 21%). Aangenomen dat het geen marge auto is, maar dat er btw is betaald. -
Hansoli O schreef op zaterdag 23 juni 2018 om 16:43
De Bora is €3.700, excuus!
-
JanJ schreef op woensdag 1 mei 2019 om 16:47
Leuk artikel! Voor een ZZP'er komt het plaatje volgens mij nog beter uit. Een TCO van ongeveer 25K over 5 jaar.
-
JoostJuist schreef op woensdag 15 mei 2019 om 13:19
Het is een interessante vergelijking, maar niet alle kosten zitten in deze berekening. zo mis ik de financieringskosten en verzekeringskosten.
Daarnaast is de bijtelling als kosten meegenomen, maar die hebben m.i. alleen netto impact.
Een andere optie: Een vergelijking met een jongere en zuinige auto met minder onderhoud die je privé kan rijden en km kan declareren naar je ib of bv onderneming ziet er weer heel anders uit, en kan weer goedkoper zijn dan de young timer. -
Elja Trum schreef op woensdag 15 mei 2019 om 14:03
@Joost; Inderdaad, de vergelijking is niet compleet. Financiering had ik zelf niet nodig, maar verzekering is inderdaad best wel wat duurder.
Toen ik dit artikel schreef was het wel nog lastig om een indicatie van de verzekeringskosten te krijgen (ik betaal nu zo'n 1.100 euro per jaar trouwens). -
JoostJuist schreef op woensdag 15 mei 2019 om 21:14
Nog even ter vergelijking een privé auto:ik heb een vergelijking gemaakt met een zuinige diesel uit 2010 die ik momenteel privé gebruik en waar ik zo'n 14000 km p/jr. declareer naar de ib onderneming en privé 10000 km p/jr. ik kom dan uit op rond de 15k kosten netto. bij een privé auto zijn alle kosten weliswaar netto, maar er is geen bijtelling, en er is de netto 'vergoeding' van de zakelijke kilometers. En het is een zuinige auto met significant lagere brandstofkosten,
In mijn berekening kom ik voor de Borra overigens uit op rond de 30k kosten netto.
Hoe dan ook, je artikel heeft me aan het rekenen gezet om eens goed uit te pluizen wat mooie opties zijn voor een volgende auto, dank daarvoor. -
JoostJuist schreef op woensdag 15 mei 2019 om 21:25
Opmerking: je schrijft in het artikel "Je hebt dus een bedrijf of bent ZZP'er."
Mijns inziens kent de belastingdienst de IB of BV onderneming, elk met hun specifieke belastingregels. Een zelfstandige zonder personeel heeft dus de keuze. Uiteraard afhankelijk van omzet, kantelpunt fiscale regels, aansprakelijkheid etc.
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
Mischa met de Model 3 Performance op de Nürburgring
door Elja Trum
-
Meer Tesla Model 3 Performance (2024) reviews
door Elja Trum
-
Tesla Model 3 Performance review door Out of Spec reviews
door Elja Trum
-
Tesla Model 3 Performance reviews
door Elja Trum
-
Tesla Model 3 Performance eindelijk beschikbaar
door Elja Trum
-
Wordt de Model 3 Ludicrous de komende uren aangekondigd?
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum