Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Model Y uit Berlijn waarschijnlijk veel beter

maandag 7 september 2020, 20:02 door | 3,300x gelezen | 23 reacties

Vorige week was Elon Musk in Duitsland. Daar bezocht hij uiteraard de nieuwe Tesla fabriek bij Berlijn. Volgens Elon wordt de Model Y die hier gebouwd gaat worden radicaal anders.

Tesla Gigafactory Berlin

Tesla Gigafactory Berlin - Impressie

Zo gaf Elon aan dat de verflaag een stuk beter zal zijn dan die uit de Amerikaanse fabriek. Maar ook de techniek in de auto zal flink verbeteren. Een 'radical redesign', aldus Musk.

Meer details hierover worden bekend gemaakt op Battery Day, op 22 september.

Het onverwachte perspraatje dat Elon tijdens zijn bezoek aan de Gigafactory in Berlijn hield kun je hieronder terugkijken (met flink wat windruis).


Overigens een goed moment om nog even te laten weten dat ik niks te klagen heb over de kwaliteit van mijn Tesla Model 3, maar het is natuurlijk altijd goed als er verbetering doorgevoerd worden.

Tesla staat er om bekend om zijn auto's constant te blijven voorzien van verbeteringen. Een Model 3 die nu van de band rolt is dus al weer beter dan die een half jaar geleden gemaakt werd. Ze wachten daarbij niet tot een volgend model, zoals bij veel traditionele fabrikanten.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

23 reacties

  1. Menno
    Menno schreef op dinsdag 8 september 2020 om 10:22

    Nu maar hopen dat ie in NZ ook uit Berlijn komt. Ben bang dat het China gaat worden

  2. Wiebe
    Wiebe schreef op dinsdag 8 september 2020 om 13:20

    Graag eerst (NU) het plotseling remmen oplossen. Daar heb ik meer aan dan die praatjes over hoe goed het allemaal gaat worden. En een ruitenwisser achterop graag. Meer heb ik niet te wensen. Verder prima kar die model 3. En Menno; ik denk dat het met de kwaliteit uit China ook wel snor zit.

  3. Johan
    Johan schreef op dinsdag 8 september 2020 om 15:03

    Wiebe, van harte mijn ondersteuning voor jouw twee oproepen. Met name het zonder enige aanleiding krachtig remmen op de autobaan (als je op cruisecontrol rijdt) is erg gevaarlijk voor achteropkomend verkeer en leidt tot grote frustratie bij bestuurder en inzittenden

  4. Mattijs
    Mattijs schreef op dinsdag 8 september 2020 om 15:18

    Speculatiemodus aan: zou het radicale redesign dan eindelijk het afscheid van de 12V accu betekenen? 😉

  5. Wiebe
    Wiebe schreef op dinsdag 8 september 2020 om 16:32

    @Johan: De auto's die achter je zitten en de Tesla gaat in de remmen, Oh jee. Had er laatst 1-tje achter mij en die kon mij wel ombrengen zo kwaad was ie. Dacht waarschijnlijk dat ik expres remde om 'm wat verder van mij af te houden. Kon er echt niets aan doen. Dus op cruise-control dan niet je voet bij de rem maar bij het gaspedaal. Auto remt; ik geef snel gas. Heerlijk ontspannen rijden is dat. Dus maar steeds minder op de cruise en automatisch rijden. Dat automatisch rijden wordt in de komende 10 jaar toch nooit wat. Ik vertrouw het voor geen meter (meer). Behalve langzaam in de file op de snelweg. Kun je heel veilig een kauwgummetje uit je dashboardkastje pakken. Maar voor de rest is alles best. Nog nooit zo een goede auto gehad. 25.000 km in 14 maanden en nog geen garage gezien.

  6. PN van Harten
    PN van Harten schreef op dinsdag 8 september 2020 om 17:31

    Dat plotseling remmen lijkt te komen door schaduw. Klopt dat? En gaan de remlichten dan ook aan zodat achterop komend verkeer het bwmero?

  7. Info
    Info schreef op dinsdag 8 september 2020 om 18:57

    O gelukkig, ik heb medestanders met dat uit t niets plotseling remmen wanneer ik op de autoweg in cruisecontrol rijdt.
    Ik heb t idee dat-ie (.) n beetje bang is voor n donker gat voor zich: t gebeurde bij iig steeds wanneer ik onder een viaduct door of tunnel in reed

  8. Marc
    Marc schreef op dinsdag 8 september 2020 om 19:11

    @PN Plotseling wat afremmen komt bij mij voor: a) in afwisselend licht/donker situaties (bijvoorbeeld in de Westerscheldetunnel), b) op sommige snelwegtrajecten bij - volgens mij relatief nieuwe - kruisende wegen (de max-snelheid springt dan bijv. naar 60 en de auto wil zich daaraan aanpassen). Remlichten gaan dan inderdaad aan.

  9. Johan de Jong
    Johan de Jong schreef op dinsdag 8 september 2020 om 21:40

    In het kader van steeds beter; heeft iemand al eens gehoord of je ook batterijcapaciteit kunt bij plaatsen (heb nu de plus range).

  10. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 9 september 2020 om 11:42

    @Johan; Volgens mij kan dat niet.
    Wellicht hooguit als je het hele accupack laat vervangen.

  11. Wiebe
    Wiebe schreef op woensdag 9 september 2020 om 11:57

    Zou wel mooi zijn een extra accu. Als je grote stukken moet rijden schuif je er een accupakket extra in. Klik; en gaan met die banaan. Oh nee, Tesla. Bij kleine ritten laat je 'm lekker thuis onder lading staan. Scheelt gewicht.

  12. Owessbeheer
    Owessbeheer schreef op woensdag 9 september 2020 om 22:11

    Hallo,
    Ik ben Vidjai en ben nieuw op deze forum. Rij sinds okt-2019 in een Tesla 3 dual motor met power Boost. Leuk om te weten dat je sneller kan maar hier worden alleen bandenfabrikanten blijer van. Reed eerst in een Outlander PHEV (van het 1e uur en na 150.000 km nog op dezelfde banden) dus dat was ook even wennen met de instap.
    Afgelopen zomer vanuit Eindhoven naar Frankrijk (Dordogne, ca 1000 km) gereden , onderweg 3x "getankt" bij Tesla snellaad stations, ging probleemloos. Opvallend, deze stations staan niet aan de snelweg maar meestal bij een hotel bij een afrit van een grotere plaats/stad. Opvallend, de koffie is erg duur.
    Zelf heb ik ook veel last van het spookremmen, zeker niet fijn voor bijrijders en achterliggers; wat mij wel opvalt dat dit gebeurt als ik onder of over een viaduct rij waardoor het lijkt alsof de auto het sterkere signaal (lagere max. snelheid) van de kruisende weg oppikt en dus sterk afremt.
    Misschien kunnen ze bij Tesla hier naar kijken.

  13. Walter
    Walter schreef op donderdag 10 september 2020 om 07:38

    Ik heb al vanaf het begin last dat een achterband langzaam leegloopt en is geen lek. Heb een Model 3 van het eerste uur. Een vriend van mij heeft hetzelfde euvel. Nog meer mensen last?

  14. Chris
    Chris schreef op zondag 13 september 2020 om 22:03

    Sinds 2 weken in bezit van een model 3. Ben over de auto behoorlijk tevreden, maar dat plotseling remmen als de auto op de cruise control staat terwijl er rondom mij heen niets opmerkelijks te zien is maakt dat ik de cruise control niet meer durf te gebruiken. Deze auto is een gevaar op de weg voor achterop komend verkeer. Tesla moet zich hiervoor diep schamen. Tesla loopt met deze techniek geen jaren voorop zoals ze zelf graag beweren, maar lopen jaren achter op Bijvoorbeeld Volvo met V60 die ik had en het wat dit betreft veel beter deed. Ook de autopilot is iets wat ik alleen nog durf te proberen als er geen verkeer in de buurt is. De jaren voorsprong van Tesla is een lachertje

  15. Elja Trum
    Elja Trum schreef op zondag 13 september 2020 om 22:07

    Wel bijzonder; die wisselende ervaringen met Autopilot. Ik gebruik het al zo’n anderhalf jaar lang dagelijks en het aantal keren dat ie om niks geremt heeft is op 1 hand te tellen.

  16. Chris
    Chris schreef op zondag 13 september 2020 om 22:51

    Je kan het bijzonder noemen misschien is minder dan 5 keer in 1,5 jaar niet veel. Ik heb het nu al 3 keer in 2 weken meegemaakt. Op zich zou ik dat remmen nog niet zo erg vinden als er maar net zoals bij Volvo een waarschuwing vooraf wordt gegeven zodat er nog tijd is om een rukje aan je stuur te geven of je gaspedaal te beroeren zodat de auto weet dat je er nog bent en de remactie wordt geannuleerd. Bij Tesla is het gewoon een ernstig software probleem. Zonder waarschuwing vooraf, zomaar bot op de rem mag gewoon niet mogelijk zijn. De stint mag voorlopig niet de weg op, maar wat als er straks Tesla’s ‘zomaar’ van achter worden aangereden? De cruise control gebruik ik voorlopig alleen nog maar zonder verkeer achter mij. Helaas maar het is niet anders. Bij de aankoop van de ‘auto van de toekomst’ had ik verwachtingen, maar die doven een beetje.

  17. Elja Trum
    Elja Trum schreef op maandag 14 september 2020 om 10:57

    @Chris; Wellicht zit er een verschil in hardware 2.5 en 3. In jouw nieuwere Tesla zal hardware 3 zitten. Misschien laat die zich sneller afschrikken door donkere vlakken.

    Ongetwijfeld iets wat Tesla in toekomstige updates beter zal doen.

    Als je met je voet boven het gaspedaal rijdt op Autopilot kun je snel ingrijpen bij een ongewenste remactie door het gaspedaal in te trappen.

    @Walter; vroeger bij een andere auto ook wel eens gehad. Dat was helaas pas verholpen nadat er een compleet nieuwe band op gelegd werd.

  18. w.agter@dipanox.eu
    w.agter@dipanox.eu schreef op maandag 14 september 2020 om 11:34

    Afgelopen week Alkmaar - Rotterdam en terug. Maar liefst 3x rempoging door de auto. Dat is niet een enkel keertje.

  19. Johan Heutinck
    Johan Heutinck schreef op maandag 14 september 2020 om 11:46

    @Elja, gezien het aantal reacties op het onderwerp "plotseling remmen" vraag ik mij af op welke wijze dit serieus onder de aandacht van Tesla gebracht kan worden. Jij hebt daar waarschijnlijk goede ideeën over?

  20. Gideon
    Gideon schreef op dinsdag 15 september 2020 om 10:57

    Het maakt ook nogal verschil op welke software versie je zit. Het lastige bij Tesla (of software in het algemeen) is dat elke nieuwe versie niet perse alleen maar vooruitgang betekent. Twee stappen vooruit en dan weer eentje terug lijkt het soms. Hier in 9 maanden tijd echter slechts 1x een 'halve' phantombreak gehad op de snelweg. Verder dus erg tevreden over autopilot, maar zoals gezegd, verschil tussen de softwareversies zijn er wel degelijk.

  21. w.agter@dipanox.eu
    w.agter@dipanox.eu schreef op dinsdag 15 september 2020 om 16:13

    Dan is het simpel opgelost Tesla. Vanavond allemaal de laatste software update aanbieden om te downloaden en dan kan dit onderwerp als afgehandeld worden beschouwd.

  22. Gideon
    Gideon schreef op dinsdag 15 september 2020 om 16:37

    Ligt eraan welke update, die van 2 stappen vooruit of van 1 stap terug knipoog

  23. w.agter@dipanox.eu
    w.agter@dipanox.eu schreef op dinsdag 15 september 2020 om 17:58

    Positief blijven jongens. Geen negatieve vibraties.Anders ontstaat er ergernis en dat is niet goed. Er is altijd hoop!!! Toch?? Tesla??

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model Y

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.