Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Proefritje in de Tesla Model Y

dinsdag 14 september 2021, 23:23 door | 1,010x gelezen | 2 reacties

Sinds enkele weken wordt de Tesla Model Y in Nederland geleverd ťn hij is ook beschikbaar om een proefrit mee te maken. Inmiddels kun je zelfs vaak de volgende dag al terecht voor een proefrit. Hoog tijd dus om eens met de Model Y op pad te gaan.

Tesla Model Y - Duiven


Vanochtend had ik een afspraak bij de Tesla Store in Duiven. Daar hadden ze drie Model Y's beschikbaar voor proefritten; een rode, een witte en een zwarte. Bovendien staat er ook nog een zwart exemplaar in de showroom te blinken.

Nu rijd ik al weer zo'n twee en een half jaar in mijn Tesla Model 3. Dus mij vallen vooral de verschillen in vergelijking tot mijn eigen vertrouwde auto op.

Tesla Model Y


Groter


Het eerste wat direct opvalt is hoeveel groter de Model Y in werkelijkheid is ten opzicht tot de Model 3. De lengte en breedte is slechts zo'n 5 centimeter verschil in beide richtingen, maar in de hoogte is de Model Y zo'n 18 centimeter hoger.

De model Y was daardoor veel groter dan ik verwacht had. De auto voelt daardoor ook wel direct als een hele andere auto; niet simpelweg een hogere Model 3.

Binnenin merk je het verschil ook behoorlijk, voornamelijk achterin. Daar hebben je voeten opeens zeeŽn van ruimte. Doordat je voeten ruim weg kunnen onder de stoel voor je is het erg comfortabel vertoeven achterin.

Bovendien is de bank ook hoger ten opzichte van de vloer waardoor je knieŽn niet meer te scherp gebogen worden als je zit. Ik zit zelf eigenlijk nooit achterin, maar voor (volwassen) passagiers is dit een hele verbetering ten opzichte van de Model 3.

In de achterbak miste ik de hoedenplank, maar door de donker getinte ruiten kijkt toch niet iedereen direct je kofferbak in.

Die kofferbak is ook echt veel veel ruimer en praktischer dan in de Model 3. Het hatchback-model is natuurlijk al een groot pluspunt waardoor je alles makkelijker in je auto schuift, maar ook de ruimte aan alle kanten is zoveel meer dan in de Model 3.

Tesla Model Y - achterbak

Tesla Model Y - achterbak (met de banken neer)

De dakbalk, die bij de Model 3 ter hoogte van de stoelleuning van de voorstoelen zit, is bij de Model Y naar achteren geschoven. Hij zit daar nog achter de leuning van de achterbank.

Dat geeft een mooie glasplaat zonder onderbrekingen vanaf de achterbank en daarmee ook een nog ruimer gevoel aan de auto. Voor de bestuurder is het echter wel een nog verdere beperking van het zicht door de achterruit.

Wat je nog daadwerkelijk in je achteruitkijkspiegel kunt zien is nu wel ontzettend minimaal geworden. Gelukkig heb je voor het achteruit rijden en inparkeren het grote beeld van de achteruitrijcamera op je scherm.

Rijden


Achter het stuur voelt het wel direct vertrouwd. Ja, je zit een stuk hoger, waardoor je ook meer overzicht hebt, maar qua rijgedrag schelen ze elkaar niet zoveel.

De Model Y (ik reed de Long Range versie) is voelbaar trager dan mijn Model 3 Long Range (maar die heeft wel de Acceleration Boost upgrade). Niet dat de Model Y traag is, het is nog steeds een heerlijk vlotte auto.

Het viel me ook mee hoe de Model Y door de bochten ging. Ik heb natuurlijk geen uitersten opgezocht in mijn korte proefritje, maar de Model Y ligt (ook) stevig op de weg en kan vlot de bocht door zonder dat je direct het gewicht voelt.

Tesla Model Y


Vernieuwingen


De Model Y heeft een aantal vernieuwingen die ook al in de huidige Model 3 zitten, maar niet in mijn oudere versie. Zoals het dubbele glas (ik vond hem duidelijk stiller), de automatische achterklep (handig) en de zwarte afwerking (ik heb nog chromen accenten).

Natuurlijk heeft de Model Y ook de nieuwe middenconsole. Die vind ik er gewoon mooi uit zien. Best een verbetering ten opzichte van de middenconsole die ik nog heb. Het doorlopen van de houten of witte balk in de zijdeur is ook aardig, al had dit voor mij niet gehoeven.

Warmtepomp


Nieuwere Model 3's en de Model Y hebben ook een warmtepomp. Dit is een zuinige manier om de auto (en de accu's) op te warmen. Ik had nog niet eerder in een auto met warmtepomp gereden.

Wat me opviel was dat ik zo nu en dan, vooral voor het verkeerslicht (en zonder muziek aan) een lichte brom hoor. Eerst dacht ik dat er ergens iemand 100 meter verderop gras stond te maaien, maar het bleek echt onder de motorkap vandaan te komen.

Het viel mij vooral op omdat het een geluidje was dat ik niet herkende. In de praktijk, zeker met muziek aan, verwacht ik niet dat het je opvalt.

Tesla Model Y - Interieur


Voorlopige conclusie


Ik hoop binnenkort nog eens langer met de Model Y op pad te kunnen en ook een video-review te maken van de auto. De Model Y is me tot nog toe erg goed bevallen.

Eigenlijk zag ik mezelf niet zo snel in een Model Y rondrijden, maar dat idee is nu toch wel aan het veranderen. De Tesla Model Y heeft een aantal heel praktische voordelen ten opzichte van de Model 3.

Als ik nu een Tesla zou bestellen, zou ik de keuze tussen de twee nog een lastige vinden. Wil jij die keuze nog gaan maken, dan zou ik een proefritje in beide zeker nog aanraden. Niet onwaarschijnlijk dat je de praktische voordelen van de Model Y je dan over de streep trekken.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

2 reacties

  1. Paul
    Paul schreef op dinsdag 21 september 2021 om 14:59

    Hoi Elja, dank je wel voor je review. Ik heb de Model Y nu 3 weken na meer dan een jaar wachttijd. Ik ben enthousiast. Heb hem gekozen ivm de ruimte. Die is gigantisch. Ik heb de accelaration boost en daarmee zou hij net zo snel acceleren als de Model 3 LR zonder boost. Afwerking is prima. Alleen vering erg stug. Daardoor wegligging wel weer prima. Hij stuurt heerlijk direct. Zonder probleem 450km bereik in stad, N-wegen en snelweg (120-130) met standaard 19inch wielen.

  2. bdk1976
    bdk1976 schreef op dinsdag 21 september 2021 om 16:06

    Wat ik aan deze auto ook nog voordelig vindt, behalve wat natuurlijk al is genoemd, is de openverbinding met de kofferruimte.

    Wij hebben, zoals velen met mij, een (Corona) hond. Die moet altijd mee op de achterbank, maar kan nu prima vertoeven in de kofferruimte zonder hem het gevoel te geven dat hij wordt ontvoerd.

    Prima reden om 3 om te ruilen voor een Y !!

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model Y

Teslafacts wordt mede mogelijk gemaakt door

Mobility Service

Onze klanten hoor je niet, zij leasen al jaren elektrisch bij Mobility Service.
Elektrisch rijden begint hier

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.