Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Proefles in een elektrisch vliegtuig

woensdag 29 mei 2024, 23:46 door | 744x gelezen | 1 reactie

De elektrificatie van personenvervoer op de weg begint nu aardig vaart te krijgen. Goed nieuws dus. En tijd om ook andere vormen van transport aan te pakken. Zoals vliegverkeer. eFlight is daar mee bezig en vandaag stapte ik in een elektrisch vliegtuig.

eFlight - laden


Vliegen heb ik altijd al interessant gevonden en elektrische luchtvaart vind ik dan ook extra interessant. eFlight is de enige elektrische vliegschool ter wereld en het komt dan natuurlijk mooi uit dat ze gewoon in Nederland zitten. Op vliegveld Teuge, vlak bij Apeldoorn, om precies te zijn.

Voor mijn proefvlucht kreeg ik eerste een briefing over de vlucht die we gingen maken en een rondleiding door eDeck, het pand waar eFlight zit (en waar je bijvoorbeeld ook terecht kunt als je een evenement wilt organiseren).

Het weer was vanmiddag niet al te mooi, maar we hadden net geluk. Nadat we het toestel geïnspecteerd hadden voor de vlucht bleek dat het voldoende opgeklaard was om te gaan vliegen.

We gingen aan boord van de Velis. Het is een behoorlijk klein vliegtuigje. Je zit feitelijk op de bodem van het vliegtuig met je benen recht vooruit tijdens het vliegen. Er kunnen maximaal twee man aan boord en samen mag je niet meer wegen dan 172 kilogram.

Pipistrel Velis Electro - cockpit


De lucht in


Mijn instructeur Olivier gaf uitleg over alle basisbediening van het vliegtuig en de procedures voor het opstijgen. Bij de take-off ga je in korte tijd naar vol vermogen en dat is qua acceleratie volgens mij aardig vergelijkbaar met wat je gewend bent in een Tesla.

Zelf speel ik wel eens Microsoft Flight Simulator op mijn computer, maar daarbij mis je alle krachten op je lichaam en natuurlijk het daadwerkelijke vliegen. Dat maakt dit toch wel andere koek.

Eenmaal in de lucht mocht ik de bediening van Olivier overnemen en liet hij me zien hoe ik het vliegtuig kon besturen. De Velis is een licht vliegtuig en reageert superdirect op de bediening. Niet dat ik heel veel ervaring met andere vliegtuigen heb natuurlijk. Je moet in elk geval rustig zijn met je bewegingen van de stuurknuppel.

Olivier zette me flink aan het werk. Met het vliegen zelf natuurlijk (hoogte houden, snelheid controleren, enzovoorts), maar ook met bochtjes draaien en een noodlanding inzetten (motor uit en wat ga je dan nu doen?).

Erg gaaf was ook een stukje laag vliegen (door Olivier), waarbij we op boomhoogte over de IJssel vlogen.

eFlight - Pipistrel Velis Electro


Uiteindelijk lande Olivier ons weer veilig op vliegveld Teuge en mocht ik nog terug taxiën naar eDeck. Daar werd het vliegtuig weer aan de 22 kW lader gehangen.

Die laadt de twee accu's aan boord (in totaal 22 kWh) binnen een uurtje weer op naar 100 procent voor de volgende vlucht.

Een lekker volle en gevarieerde proefvlucht dus. Wat stiekem ook wel naar meer smaakt.

Na de debriefing mocht ik ook nog een vlucht maken in de flight simulator die ze daar hebben. Daarbij zit je met een VR headset op in een echte cockpit van een de Velis. Die cockpit wordt door een flinke constructie eronder ook nog heen en weer bewogen tijdens het vliegen.

Natuurlijk is het niet echt te vergelijken met het daadwerkelijk vliegen, maar het geeft je wel de mogelijkheid moeilijkere situaties uit te proberen. In de vliegsimulator mocht ik ook zelf opstijgen en landen. In beide kan ik overigens nog wel wat oefening gebruiken...

Kinderschoenen


Elektrisch vliegen staat nog in de kinderschoenen. De Velis is beperkt tot een praktische vliegtijd van 40 minuten. Dat maakt hem prima voor een groot deel van de lesvluchten voor een vliegbrevet, maar nog niet bepaald geschikt voor langere tochten over Nederland.

Waarschijnlijk komt er volgend jaar een nieuw elektrisch vliegtuig uit met een accu van zo'n 74 kWh (de Flight Design F2e). Hiermee kan 144 minuten gevlogen worden (100 minuten op kruissnelheid); voldoende om zo ongeveer heel Nederland wel over te kunnen.

Wat mij betreft interessant om de ontwikkelingen hierin in de gaten te houden. Momenteel wordt er echt nog gepionierd.

Zelf ook eens elektrische vliegen? Bekijk dan vooral eens de website van eFlight Academy.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

1 reactie

  1. Matthijs Collard
    Matthijs Collard schreef op donderdag 30 mei 2024 om 09:55

    Thanks for Flying E-Flight Academy!

    Mooi verslag en kom snel nog eens langs!

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Persoonlijk

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.