Proefritje in de Porsche Taycan
maandag 28 augustus 2023, 20:20 door Elja Trum | 802x gelezen | 6 reactiesBegin volgend jaar heb ik mijn Tesla Model 3 alweer 5 jaar. Wellicht tijd om eens te kijken naar een opvolger. Tesla is daarbij mijn grote favoriet, maar ik wil ook zeker eens kijken naar wat er nog meer te krijgen is. Vandaag reed ik daarom in de Porsche Taycan.
Ik was samen met mijn compagnon Michael bij Porsche Centrum Gelderland. Daar kregen we de standaard Taycan mee, voorzien van een aantal extra opties. De verkoper gaf aan dat het model dat we reden zo'n 120.000 euro zou kosten.
Qua uiterlijk vind ik de Taycan echt een mooie auto. Vooral de voorkant bevalt mij uitstekend. Ik denk dat ik hem net wat mooier vind als een Model S. Vooraf zou ik gezegd hebben dat de sedan uitvoering me het meest aantrok, maar eigenlijk is de Sport Turismo (meer een station uitvoering) ook helemaal niet verkeerd in het echt.
Wat Porsche natuurlijk helemaal goed voor elkaar heeft is de afwerking van het exterieur én het interieur. Het ziet er allemaal solide en strak uit.
Acceleratie
Wat ons, als Tesla Model 3 Long Range (met Boost pakket) rijders, direct opviel was de acceleratie. Of eigenlijk de tegenvallende acceleratie.
Volgens de specificaties kan deze basis Taycan in 5,4 seconden naar de 100. Dat is natuurlijk niet traag, maar het valt wel een beetje tegen als je 4 seconden gewend bent. Jammer dus dat we niet een Taycan 4S meekregen, die had wat meer in de vergelijkbare snelheid gezeten.
De wegligging van Porsche is befaamd, maar ook hier kwam de auto er in mijn ogen niet extreem goed uit. Ja, hij rijdt prima. Is het veel beter dan mijn Model 3? Ik denk het niet. Het zwaardere gewicht voel je. Mogelijk is het wel beter dan de Model S. Die moet ik binnenkort maar eens opnieuw rijden.
Bediening
Het rijden in en bedienen van een Porsche Taycan is wat omslachtiger dan een Tesla. Het scheelt natuurlijk ook dat ik al dik 4 jaar gewend ben aan mijn Tesla en hier net instap. Een andere auto is altijd even wennen.
Je merkt dat er veel overgebleven is van de geschiedenis van Porsche. Zo moet je de auto starten met een startknop voordat je gaat rijden. Een tamelijk overbodige toevoeging natuurlijk, de auto kan ook gewoon direct gereed zijn zodra je instapt.
One-pedal driving is geen ding bij Porsche. Er zit een regeneratie-optie op (die je wel eerst moet inschakelen), maar eigenlijk merk je met en zonder amper verschil. Waar de Tesla echt direct flink afremt als je het acceleratiepedaal loslaat, rol je bij de Taycan gewoon hard door.
Regeneratie wordt wel geactiveerd als je de rem intrapt, overigens. Maar je hebt die rem dus echt ook nodig. Ook gewoon vaak op de snelweg bijvoorbeeld. Je moet veel meer bezig zijn met het autorijden dus (wat waarschijnlijk een bewuste keuze is van Porsche).
De bediening van alle schermen in de auto is verder vooral een flink gezoek. Je hebt het dashboard als scherm met aan beide zijkanten touchscreen-knopjes (met feedback), een (touch) scherm boven het middenconsole, een scherm in het middenconsole en (optioneel) nog een scherm bij de bijrijder.
Flink wat schermen dus die allemaal aardig wat mogelijkheden bieden. Persoonlijk heeft het niet mijn voorkeur boven het grote scherm in de Tesla's, maar het ziet er allemaal zeker wel netjes uit.
Wat Tesla niet heeft, maar Porsche wel, is Apple Carplay. Daarmee kun je op de schermen van je auto de (ondersteunde) apps van je iPhone gebruiken tijdens het rijden. Tijdens deze proefrit heb ik dit niet geprobeerd.
Je telefoon zelf kun je bij de Taycan kwijt in het vakje van het middenconsole, onder de armsteun. Dat is wellicht wel veilig (je kunt er niet even op kijken of gebruik van maken), maar ook echt een plek waar je 'm vergeet mee te nemen als je aankomt op je bestemming.
Het lijkt me dat bijvoorbeeld muziek spelen via Spotify of podcasts luisteren prima geregeld is via Apple Carplay. Het voelt voor mij wat omslachtig ten opzichte van Tesla waarbij dit allemaal standaard beschikbaar is in het infotainmentsysteem (en op een lekker groot scherm).
Conclusie
Voor mijn proefritje in de Taycan was ik enthousiaster over deze Porsche dan na het proefritje. Het is een prima auto volgens mij, maar hij gaf geen 'wow'-gevoel. Iets wat ik wel verwacht had bij Porsche.
Een Taycan 4S of nog dikkere variant zou het wellicht op het gebied van acceleratie beter doen en een betere indruk achterlaten. In mijn ogen is de Tesla Model 3 Long Range (of Performance) een slimmere optie.
De Model 3 biedt meer performance, meer ruimte (zowel voor passagiers als voor bagage) en meer mogelijkheden. En dat alles voor de helft van het geld.
Pluspunten van de Porsche zijn de naam, de uitstraling het gebruik van mooiere materialen en de betere afwerking.
Heb jij de Porsche Taycan gereden? Wat is jouw ervaring? Laat het weten in de reacties!
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 1.000 euro korting op je nieuwe Tesla.
6 reacties
-
Hendri schreef op dinsdag 29 augustus 2023 om 14:22
BMW i4 eDrive40 of M50 niet een leuke optie om te proberen?
-
Elja Trum schreef op dinsdag 29 augustus 2023 om 16:28
@Hendri; Jazeker, die staan ook op de proefritjes planning.
-
gast schreef op woensdag 30 augustus 2023 om 20:15
No brainer voor mij, ik zou Porsche nemen, kwaliteit, en 4 of 5 sec boeit mij niet zo. Grotere scherm Tesla is groot voordeel maar valt voor mij weg tegen CarPlay. Kortom ieder zijn eigen beweegredenen en dat is dan weer leuk.
-
Jan schreef op donderdag 31 augustus 2023 om 17:52
Heb je 't geld liggen voor de Porsche dan komt ook de Model S Plaid in de buurt. Wil je een 'volle' Porsche dan ben je zelfs (veel) meer kwijt. Met het optionele pakket (carbon keramische remmen, betere vering en schokdempers) voor de Plaid mag de Porsche dan een betere afwerking hebben, maar doe mij de Plaid dan maar.
Maar die keuze hoef ik niet te maken aangezien ik zo'n bedrag toch niet heb liggen...
Ik blijf me voorlopig nog 'behelpen' met m'n Model 3 Performance. -
rudolpuss schreef op vrijdag 1 september 2023 om 12:18
Ik heb een aantal dagen geleden de ZEEKR oo1 geprobeerd. Echt fantastisch! Zou ik zeker meenemen als ik jou was.
-
Elja Trum schreef op vrijdag 1 september 2023 om 17:06
@Jan; Ik vind de Model S ook interessant en ga daar zeker ook nog in rijden. Voor wat je extra krijgt ten opzichte van de Model 3 (zeker de vernieuwde) of de Model Y betaal je wel een dik bedrag extra. Als de Model S nu onder de ton zakt wordt ie een stuk interessanter.
@Rudolpuss; Klinkt goed, wellicht ook eens proberen ja.
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
Cybertruck toch niet sneller dan een Porsche?
door Elja Trum
-
Porsche Taycan Turbo verslagen door Model 3 in 500 km race
door Elja Trum
-
Porsche GT2 RS versus de Model 3 in Monaco
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum