Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Waarom ik een Tesla Model 3 besteld heb

zaterdag 9 september 2017, 20:02 door | 1,089x gelezen | 0 reacties

Het zal waarschijnlijk nog minimaal een jaar duren voordat de Tesla Model 3 beschikbaar komt in Nederland. Je kunt hem echter wel al een tijdje bestellen, mits je 1.000 euro aanbetaald. In dit artikel mijn redenen waarom ik een Model 3 besteld heb.

1. Looks


Net als veel mensen rijd ik graag in een auto die ik mooi vind. De Tesla Model 3 vind ik een mooie auto. Zeker als je hem afzet tegen andere elektrische auto's, maar ook wanneer je hem vergelijkt met andere merken in vergelijkbare prijsklasse.

Tesla Model 3


Ook van binnen vind ik hem, op basis van de foto's, erg mooi. Het minimalisme in het dashboard (je doet vrijwel alles vanaf het 15 inch scherm, er zijn zelfs geen aparte snelheidsmeters), de stoffen bekleding in de stijlen, het subtiele strookje hout, het 'vegan' leer en natuurlijk dat enorme glazen dag. Prachtig!

Tesla Model 3 interieur


2. Tech


Ik ben ICT'er en ik heb een voorliefde voor technische snufjes. Gadgets zijn vet en de auto's van Tesla zijn top gadgets. Tesla is veel minder een autobedrijf dan een technologie bedrijf.

Elke andere auto die je koopt is in de basis een auto en daar komt dan nog wat software bij om de boel op te leuken. Tesla draait het meer om; de software is de basis om de hardware aan te sturen. En, zoals we gewend zijn bij software tegenwoordig, updates horen er bij.

Updates die vaak gratis zijn en achteraf nieuwe mogelijkheden en verbeteringen toevoegen aan je bestaande auto.

Nu al beschikbaar; autopilot

Daarnaast is Tesla hard op weg hun wagenpark zelfsturend te maken. In elke Tesla die je nu nieuw koopt zit de hardware die nodig is om de auto zelfstandig door het verkeer te geleiden. De software wordt nog bijgeschaafd, maar als die straks af is -en de regelgeving het toelaat- dan kan de auto zichzelf rijden en hoe je als bestuurder niks meer te doen.

Nu vind ik zelf rijden nog veel te leuk, maar een zelfrijdende auto zou toch ook wel ontzettend handig zijn. 's Ochtends op weg naar je werk nog even de krant lezen, de auto de kinderen naar school laten brengen terwijl je zelf nog even omdraait in bed, of je auto als taxichauffeur inzetten terwijl je zelf slaapt.

Een ander (klein) voorbeeld is bijvoorbeeld de sleutel voor je Model 3. Daar kun je namelijk je telefoon voor gebruiken. Zodra je jouw auto nadert springt hij automatisch van het slot. Bij de Model X gaat de deur zelfs automatisch voor je open, maar dat wordt bij de Model 3 niet mogelijk.

3. Prestaties


Wegtrekken bij het verkeerslicht, die duw in je rug en andere auto's die ver achter je blijven. Heerlijk vind ik het. De Tesla Model 3, met de grote accu, gaat van 0 naar 100 in 5,1 seconden. Dat is heel erg vlot.

Een fractie sneller dan bijvoorbeeld een BMW 340i, die doet er 5,2 seconden over. En dan heb je het al over een auto met 327 pk en een zes cilinder motor.

De Tesla trekt overigens niet alleen snel op; je hebt het volle vermogen altijd beschikbaar. Dat is dus ook erg prettig wanneer je iemand in wilt halen. Dat gaat namelijk ook lekker vlot.

Tesla Model 3


4. Prijs


Ik kijk al jaren naar de prachtige bolides die Tesla al op de markt heeft. Een Model S ligt helaas nog buiten mijn bereik, maar de Model 3 is een relatief betaalbare auto (na verwachting vanaf 35.000 euro).

Natuurlijk, hij is niet goedkoop. Zeker niet omdat er toch altijd weer interessante opties bij komen die hem een stuk prijziger maken. Maar voor een redelijk bedrag krijg je een indrukwekkende auto.

Dat het nog wel een jaartje gaat duren voordat ie hier beschikbaar komt helpt mij dan weer om nog even door te sparen voor wat extra opties.

Tesla model 3 pricing us

5. Range


Voor circa 50.000 euro koop je straks een Tesla Model 3 met net geen 500 kilometer bereik. Dat is een uitstekende prijs/bereik verhouding. En die 500 kilometer is ook zo veel dat je eigenlijk nooit bang hoeft te zijn dat je ergens onderweg op moet laden.

Elke ochtend vertrek je met een volle accu en kun je 500 kilometer rijden. Als jij regelmatig meer dan 500 kilometer op een dag rijdt, dan is het wellicht slim om eens te kijken of je jouw tijd niet sowieso nuttiger kunt besteden dan de hele dag in je auto te zitten.

500 kilometer is immers ook zo'n vijf uur lang in de auto zitten. Persoonlijk doe ik dat volgens mij niet vaker dan twee keer per jaar: wanneer ik een bezoekje breng aan mijn zusje die in Engeland woont.

En als je dan een uurtje of vier gereden hebt is het prettig als je even een half uurtje je benen kan strekken terwijl je auto aan de supercharger hangt. En vervolgens kun je weer 400 kilometer afleggen. Volgens mij is het bereik dus vrijwel nooit meer een issue met deze auto.

Enne, nooit meer op een koude winterdag in de regen bij een tankstation staan te verkleumen terwijl je de tank vol aan het gooien ben. Waar kan ik tekenen?

Tesla Model 3 interieur


6. Duurzaamheid


Ik rijd dus graag een mooie, futuristische snelle bolide die me weinig beperkingen geeft en enigszins betaalbaar is. En dat ik dan tegelijkertijd goed bezig ben voor het milieu vind ik een mooie bonus.

We hebben maar één planeet, dus daar moeten we zuinig op zijn. En dat dit kan zonder in te leveren op comfort en plezier, dat vind ik nou echt mooi.

Het in de atmosfeer pompen van CO2 die miljoenen jaren opgeslagen heeft gezeten in de grond kan niet goed zijn. En de beste manier om daar iets aan te doen is door met jezelf te beginnen. Zonnepanelen liggen bij mij thuis al op het dak, dus een elektrische auto sluit daar perfect op aan.

Wat is jouw reden om (g)een Model 3 te kopen?

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

0 reacties

    Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
    Deel als eerste jouw mening over dit onderwerp!

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Persoonlijk

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.