Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Review: Volkswagen e-Up! - Leuke auto met één groot nadeel

woensdag 15 april 2020, 16:32 door | 17,829x gelezen | 6 reacties

Naast mijn Tesla Model 3 hebben we sinds vorige week nog een tweede elektrische auto: een Volkswagen e-Up!. In dit artikel mijn eerst indruk van deze kleine elektrische auto.


Tenminste, ik zeg klein, maar eigenlijk voelt de e-Up! verrassend ruim. Tegenwoordig zijn kleine auto's ook al behoorlijk groot. Achterin is het aan de krappe kant voor volwassenen, vooral voor je benen. Voorin zit je echter behoorlijk comfortabel en ruim.

Ook de kofferbakruimte is in mijn ogen behoorlijk ruim voor een auto van dit formaat. In deze e-Up! zit ook een soort verstelbare bodem in de kofferbak. Hierdoor kunnen je spullen die je standaard in de auto hebt liggen mooi wegwerken en heb je een mooi vlak oppervlakte voor je boodschappen.

Volkswagen e-Up! (2020) specificaties


- Bereik: 260 km (WLTP)
- Werkelijk bereik: ca 200 km
- Topsnelheid: 135 km/u (begrenst)
- Vermogen: 82 pk / 60 kW / 210 Nm
- 0-100 km/h in 11,9 seconden
- Accugrootte: 32,3 kWh
- Laadsnelheid: 7,2 kW (AC), 50 kW (DC)
- Gewicht: 1.235 kg
- Kofferbak: 251 liter (959 liter met stoelen naar beneden)

De e-Up! is al jaren op de markt, maar was met een realistisch bereik van amper 100 kilometer eigenlijk niet heel interessant. Dit jaar heeft Volkswagen gelukkig een nieuwere versie op de markt gebracht waarmee je wel 200 kilometer ver komt. Dat is tenminste bruikbaar.

Nu rijden veel e-Up!'s natuurlijk voornamelijk in de stad. Dat is gunstig voor een elektrische auto. Het is daarom helemaal niet ondenkbaar dat je -bij puur stadsverkeer- best eens 300 kilometer op één lading zou kunnen halen.

De e-Up! biedt ruimte voor 4 personen (geen vijf) en heeft vijf deuren. Ook de achterpassagiers kunnen dus gemakkelijk instappen. De elektrische Up is niet verkrijgbaar in driedeurs (zoals bij de benzineversie wel kan).

Er is een standaard e-Up! en een versie die wat luxer is aangekleed, de Volskwagen e-Up! Style. Voor zo'n 2.000 euro extra krijg je dan cruisecontrol, achteruitrijcamera, leren stuur met bediening, 16 inch lichtmetalen velgen, een achteruitrijcamera en een zwartgespoten dak.

In mijn ogen mooie upgrades die de Style versie voor een redelijk bedrag een stukje beter aangekleed maken. Zelf hebben we ook deze Style variant met zelfs nog wat extra opties: een opbergpakket en een winterpakket.

Volkswagen e-Up! style


Weggedrag


De e-Up! heeft een heel volwassen rijgedrag. De auto licht lekker op de weg en stevig in de bochten. Hij helt ook amper over in een bocht, wat veel vertrouwen geeft tijdens het rijden.

De auto is lekker vlot. Tenminste als je hem zou vergelijken met een benzinevariant. De 60 of 75 pk versie duren er respectievelijk 14,4 en 13,2 seconden over om naar de honderd te trekken. De e-Up! doet het in 11,9 seconden.

Natuurlijk heb je ook bij deze auto direct het volledige vermogen beschikbaar waardoor de auto ook bij lage snelheden lekker vlot is. In 4 seconden trek je naar de 50 kilometer per uur.

Uiteraard is het geen racemonster. Hoewel de auto vergeleken met een gemiddelde dinosapverstoker nog wel vlot is, is het vergeleken met mijn Model 3 natuurlijk een erg traag beestje.

Al zijn werk doet de e-Up! in heerlijke stilte. Geen gebrom onder de motorkap. Een heel subtiel gezoem laat je weten dat de elektromotor zijn werk doet.

Tweede elektrische auto


Ik heb mijn Tesla Model 3 nu ruim een jaar. Hij bevalt ontzettend goed en ik denk niet dat ik ooit nog een auto op dinosap zal aanschaffen. Elektrisch rijden heeft alleen maar voordelen.

Thuis hadden we nog een Fiat Panda als tweede auto. Alleen voelt dat op een gegeven moment ook niet echt prettig meer. Dat rijden op fossiele brandstoffen. De Panda moest dus plaatsmaken voor een elektrische auto.

Het aanbod van kleine elektrische auto's is helaas nog niet zo groot. Het liefst had ik natuurlijk nog een Tesla gekocht, maar de Model 3 is het kleinste model dat Tesla maakt en er staat ook geen kleinere auto in de planning bij het bedrijf.

Een tweede Model 3 zou een stevige aanschaf zijn en daarbij is die auto ook echt veel groter dan we als tweede auto nodig hebben. De goedkoopste Model 3 is nog altijd ongeveer twee keer zo duur als de e-Up!.

Uiteraard hebben we ook naar andere alternatieven gekeken. De Smart Forfour, de Renault Zoe, de Peugeot Ion en zelfs de Nissan Leaf.

Zelf vond ik de Zoe ook erg leuk, maar die is toch wel weer wat prijziger. De Smart is ook erg leuk, maar is best beperkt in rijbereik. De Peugeot Ion is een koekblik en heeft ook een erg beperkte reikwijdte. De Nissan Leaf is weer aan de grote kant en erg duur.

De Volkswagen e-Up! heeft ook vrijwel gelijke concurrenten: de Seat Mii en de Skoda Citigo-e. Vrijwel gelijke modellen als de e-Up! en wat mij betreft ook net zo goed. Aangezien ze ook in prijs en mogelijkheden zowat gelijk waren zijn we met een lichte voorkeur voor de e-Up! gegaan.

Snelheid begrenst


Bij de Volkswagen e-Up! is de maximale snelheid begrenst op 135 kilometer per uur. Nu we in Nederland niet harder meer mogen dan 100 is dat in de praktijk dus niet snel een probleem.

De begrenzing is overigens echt softwarematig. De auto trekt vlot door naar die 135 kilometer per uur en houdt dan gewoon in en gaat niet harder meer.

Er is nog wel prima vermogen over, dus als je 100 rijdt en je wilt even vlot iemand inhalen, dan voel je de versnelling nog steeds prima. Vergelijkbare benzineauto's zijn doorgaans niet zo vlot met doortrekken op deze snelheden.

Daardoor rijdt de e-Up! dus ondanks de begrenzing prima op de snelweg.

Volkswagen e-Up!


Startprocedure


Ik ben wellicht verwend geraakt met de Tesla Model 3, maar de eUp heeft wel een erg omslachtige startprocedure. En ik noem het bewust een procedure, omdat er zoveel handelingen nodig zijn om fatsoenlijk met deze auto op pad te gaan.

Bij de Model 3 kom je aanlopen, stap je in, voet op het pedaal, auto in 'Drive' en gaan.

Bij de e-Up! open je de auto met je sleutel, stap je in, sleutel in het contact, telefoon in de houder, app openen, voet op de rem, automaat in de drive, gewenste recuperatie instellen (bij voorkeur in de B), temperatuur instellen, gaan.

Volgens mij start je een vliegtuig nog sneller dan dit.

Net een benzine auto


Eigenlijk is de e-Up! een hele normale auto. Hij is natuurlijk ook in de benzinevariant te krijgen en dat is waarschijnlijk ook de reden waarom deze auto zo traditioneel is.

Zelf ben ik wel fan van hoe anders een Tesla is vergeleken met een traditionele auto, maar voor veel mensen zal een auto zoals de e-Up! vertrouwd aanvoelen. De overstap van een benzineauto naar een elektrische auto is zo heel eenvoudig.

Onhandigheden


Ik noemde net al even de startprocedure. Daarbij had ik het over het instellen van de temperatuur en de recuperatie (regen). Super onhandig.

Je zou verwachten dat iets simpels als de ingestelde temperatuur op de klimaatbeheersing zou blijven staan op je vorige stand. Niet dus bij de e-Up!. Elke keer als de auto iets langer stilgestaan heeft staat de auto bij het starten op 22 graden.

Volkswagen e-Up! - Standaard op 22 graden


22 graden ook! Welke idioot bij Volkswagen heeft dat bedacht? Zijn er echt mensen die de temperatuur in de auto op 22 graden hebben staan?

Hetzelfde geintje geldt voor de recuperatie. Dit is de kracht waarmee de auto afremt als je het gaspedaal loslaat. De auto voert dan stroom terug naar de accu en remt daardoor af.

Deze recuperatie zou in mijn ogen standaard op de hoogste stand moeten staan. Dat rijdt immers het zuinigste en eigenlijk ook nog het prettigste (zodra je er aan gewend bent wil je niet anders).

Bij de Volkswagen e-Up! kun je dit op vier standen instellen. Standaard staat ie uit. Elke keer opnieuw. Je kunt dan de versnellingspook naar links drukken om krachtigere recuperatie in te stellen (en naar rechts voor minder krachtig). Wel een gedoe om dat elke keer dat je instapt opnieuw te moeten doen.

Een soort van halfslachtige oplossing bestaat er in de B-stand. Deze zit onder de D (drive) stand op de automaat. Zet de auto dus in de drive en dan nog een tikje naar beneden. In deze B-stand heb je de krachtigste recuperatie.

Overigens wint de e-Up! ook stroom terug wanneer je het rempedaal intrapt, maar ik zou toch adviseren jezelf aan te leren lekker in de B(reaking) stand te rijden.

Navigatie


Hoewel de e-Up! wel een klein schermpje heeft dat onder andere gebruikt wordt voor de achteruitrijcamera, zit hier geen navigatie op. Voor de navigatie is het de bedoeling dat je je smartphone gebruikt.

Op je telefoon installeer je de gratis e-Up! app en die verbindt je met je auto. Bij het starten van de auto start je tevens de app en zet je jouw smartphone in de telefoonhouder. Je smartphone dient nu als navigatiesysteem.

Er zit trouwens ook een USB aansluiting aan de achterkant van deze houder zodat je de telefoon ook tijdens het rijden kunt opladen. Even goed kijken, want hij zit goed verstopt.

Volkswagen e-Up! - Telefoonhouder


Behalve de kaart kun je in de app ook informatie van je auto zien (zoals het nog beschikbare bereik) en zelfs de radio bedienen.

Uiteraard kun je ook gewoon je Google Maps openen om te navigeren. Persoonlijk heeft dat mijn voorkeur, het ziet er beter uit en navigeert veel prettiger.

Het grote nadeel


De Volkswagen e-Up! heeft dus wat kleine onhandigheden, maar eigenlijk is het een erg leuke elektrische auto. Hij rijdt fijn, is heerlijk stil en is comfortabel en ruim genoeg en ook nog voorzien van handige opties zoals rijbaanassistent en achteruitrijcamera.

Eigenlijk is de e-Up! in mijn ogen op alle fronten een aanrader voor iemand die op zoek is naar een compacte elektrische stadsauto. Echt een leuke auto.

Wat is dan dat grote nadeel?

Nou. Het probleem is dat Volkswagen er niet genoeg kan maken. Of in elk geval niet kan leveren in Nederland. Wij hebben deze auto in maart 2020 gekocht en ik kocht de op-een-na laatste Volkswagen e-Up! in deze kleur die er in Nederland te krijgen was. Voor heel 2020!

In totaal waren er halverwege maart nog landelijk zo'n zes e-Up!'s te koop. Waarschijnlijk zijn ze inmiddels allemaal al weg. Wil je ook een e-Up!? Dan kun je aansluiten in de rij voor levering in 2021.

Met als extra nadeel natuurlijk dat je dan -als je hem zakelijk gaat rijden- geen 8, maar 12 procent bijtelling betaalt.

Laden


Standaard wordt er met de e-Up! een laadkabel bijgeleverd om te laden aan een standaard CCS laadpaal. De kabel om direct vanaf een normaal stopcontact te laden is optioneel bij te bestellen.

Gelukkig kan ik de e-Up! gewoon laden op de Tesla lader die ik thuis heb. Wel zo makkelijk, ook al gaat het met de e-Up! iets trager dan ik met de Model 3 gewend ben.

De e-Up! kan trouwens ook laden bij snelladers (niet bij Tesla Superchargers). Dan kun je tot 50 kW laden. Dat is een snelheid die je in deze klasse wel meer ziet. De Model 3 kan overigens laden tot 250 kW, dus vijf keer zo snel (al kom je zulke snelle laders nog maar weinig tegen).

Conclusie


Ik ben erg enthousiast over de e-Up!. Hij rijdt gewoon erg lekker en dat is in mijn ogen erg belangrijk bij een auto. Daarnaast ziet ie er leuk uit en is ie van voldoende handige snufjes voorzien.

Er zijn wat kleine dingetjes die beter zouden kunnen, maar daar zal je in de praktijk snel genoeg aan gewend zijn.

Al met al een absolute aanrader voor iemand die relatief betaalbaar elektrisch wilt rijden.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 500 euro korting op je nieuwe Tesla.

6 reacties

  1. gast schreef op vrijdag 17 april 2020 om 21:33

    Leuke blog Elja, ook voor Volkswagen.
    (eens wat anders dan sjoemeldieselgedraai)

  2. UvB
    UvB schreef op woensdag 5 augustus 2020 om 16:29

    Leuke blog! Grappig ik heb precies dezelfde mening. Naast de tesla model 3 hebben we vandaag de e-up! opgehaald.
    Ik zocht op internet waar een usb aansluiting zit en kwam op je verhaal uit. Die usb aansluiting is inderdaad wat verstopt.
    Wij hebben 'm overigens pas 20 juni gekocht en vandaag dus geleverd (zwart).
    Dus vanaf vandaag helemaal elektrisch en alle benzine auto's de deur uit!

  3. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 5 augustus 2020 om 16:47

    @UvB; Heeft Volkswagen er dan toch weer wat extra aan Nederland toegewezen? In februari was het verhaal nog dat ze (bijna) op waren voor 2020.

    Gefeliciteerd met jullie e-Up!
    Goed bezig zonder benzineslurpers, en ook veel fijner natuurlijk. knipoog

  4. Hinkelder
    Hinkelder schreef op woensdag 26 mei 2021 om 16:24

    Beste Elma Trum

    Ben berijder van Model S.
    Heb nu ook een E-Up aangeschaft.
    Ben benieuwd hoe uw Tesla lader is aangesloten op het net.
    Onze lader is 3 fasen aan gesloten echter het opladen van de E-Up werkt niet.
    Hoor graag van u.
    Mvg
    Hink E.

  5. Hinkelder
    Hinkelder schreef op woensdag 26 mei 2021 om 16:25

    Overigens, vergat te melden dat ik je video heel goed vind.

    Mvg

    Hink E.

  6. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 26 mei 2021 om 16:35

    @Hink; Als je de kap van de Tesla lader eraf haalt zie je een aantal pinnetjes (dip switches) die je kunt omzetten. Kijk even in de handleiding die je bij de lader kreeg. Eén van die switches geeft aan dat de lader 'Tesla Only' is. Die moet je dus omzetten, dan kun je ook andere auto's (type 2) laden.

    Let op: Haal eerst de stroom van je lader af! Voor de veiligheid.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.