Proefrit in de Tesla Model S (2023)
maandag 25 september 2023, 22:55 door Elja Trum | 1,250x gelezen | 4 reactiesBegin dit jaar kwam de vernieuwde Tesla Model S naar Nederland. Recentelijk is ie bovendien ook nog eens flink in prijs gedaald; momenteel vanaf 94.990 euro. Een goede reden om hem eens proef te rijden.
Aan de buitenkant zijn de verschillen met het vorige model klein. Dat is ergens ook wel jammer, want in grote lijnen lijkt de Model S nog steeds op de auto die 11 jaar geleden naar Nederland kwam. Wat mij betreft is het nog steeds een erg mooie auto, maar hij doet wel al een beetje gedateerd aan.
Binnenin zijn de veranderingen duidelijker. Het grote liggende scherm (in mijn ogen veel beter dan de staande positie) en het yoke stuur (optioneel) trekken direct de aandacht. Wat ook opvalt is de bouwkwaliteit. Die doet eigenlijk niet meer onder voor merken als BMW.
Ten opzichte van de Model 3 en Y heeft de Model S nog een extra scherm; het dashboard zelf. Op dit scherm is de informatie te vinden die ik normaal gewend ben aan de linkerkant van het middenscherm. Iets om weer even aan te wennen. Grappig eigenlijk.
In deze versie zit er ook een schermpje achterin waarop de passagiers achterin tijdens het rijden een filmpje kunnen kijken en natuurlijk hun eigen verwarming of verkoeling in kunnen stellen. Dit schermpje zit nu ook in de nieuwe Model 3, maar daar is ie volgens mij wel een maatje kleiner.
Over verkoeling gesproken; in de Model S zit ook stoelkoeling. Best aangenaam op een warme dag! Deze functie is trouwens ook weer in de nieuwe Model 3 te vinden.
Leuk detail trouwens; je kunt het middenscherm naar links en rechts kantelen. In de basis is het verschil niet heel groot, maar het trekt je wel echt een soort cockpit in. Zeker als je alleen in de auto zit een ideale schermpositie.
Ons proefritmodel kwam met de optionele 21 inch Arachnid velgen van 4.900 euro. Die vind ik er erg strak uitzien. Op de parkeerplaats bij Tesla Duiven stond ook bovenstaande rode Tesla Model S Plaid. Deze heeft de 19"Tempest velgen, maar dan met de wieldoppen verwijderd. Best een interessant alternatief voor de dure 21 inch.
Yoke-stuur
In eerste instantie kwam de Tesla Model S alleen maar met het yoke stuur. Later kwam daar een rond optioneel alternatief bij. Inmiddels zijn de rollen omgedraaid en is het ronde stuur standaard en betaal je voor de Yoke maar liefst 1.000 euro extra.
Laat ik duidelijk zijn; de yoke is ontzettend wennen. Vooral bij het inparkeren en andere manoeuvres op lage snelheid is de yoke niet handig en heel erg wennen. Ik vermoed dat je er na een week of twee prima aan gewend bent, maar er zit zeker een gewenperiode op.
Ook deze Model S heeft geen hendels meer aan het stuur. Alles gaat via het scherm of via de knopjes op het stuur. Dat werkt op zich best (al is ook dit flink wennen). Wat voor mij nu nog erg lastig is, is het aangeven van richting terwijl je van een rotonde afkomt. Je stuur is dan gewoon 180 graden gedraaid en dan is het lastig de juiste knop te vinden voor de richtingaanwijzer.
Proefrit beperkingen
Als je de Tesla Model S als proefrit meeneemt, moet je het wel doen met een aantal beperkingen. Zo is de maximale snelheid begrenst op 137 kilometer per uur. Ook staat de accelaratie standaard op 'sport'. Dat klinkt niet verkeerd, maar wij vonden het tegenvallen.
Zet je de acceleratie op 'Insane', dan reageert de Model S zoals we zouden verwachten. Hij is dan echt merkbaar sneller en reageert veel beter op het acceleratiepedaal.
Tesla Model S versus de Tesla Model 3
Kijk je puur naar specificaties, dan lijken de verschillen tussen de Tesla Model S en Tesla Model 3 niet zo groot. Je kunt ongeveer even ver rijden op één acculading en zelfs de acceleratie scheelt niet zoveel (als de Performance Model 3 beschikbaar komt).
In de praktijk zijn het echter gewoon twee hele verschillende auto's. De Tesla Model S is echt een klasse hoger boven de Model 3. Dat merk je in alles. Er zit een stevige meerprijs op de Model S, maar daar krijg je ook wel echt meer auto voor.
Vooraf had ik gedacht dat de verschillen eigenlijk nog maar klein zouden zijn, maar dit proefritje heeft me wel overtuigd van de meerwaarde van een Model S.
Tesla Model S versus de Porsche Taycan
Een paar weken geleden reed ik ook de Porsche Taycan. Dat leek me een aardig alternatief voor de Model S. Alleen die Taycan viel flink tegen terwijl deze Model S nu juist boven verwachtingen bevalt.
De Tesla Model S is sneller, komt verder en is stukken goedkoper. Op het gebied van afwerking zit er tegenwoordig volgens mij amper verschil meer in. De Model S is ook uitstekend afgewerkt. Het enige voordeel dat de Taycan in mijn ogen nog heeft is het uiterlijk. De Model S is echter veel ruimer en praktischer.
Conclusie
De Tesla Model S heeft me positief verrast. Het is echt een klasse hoger dan de Tesla Model 3 en dat maakt 'm wat mij betreft de meerprijs waard. Bovendien zijn de prestaties ook nog eens beter dan die van de Model 3.
De auto geeft je een enorme hoeveelheid ruimte, de achterklep is een stuk praktischer dan een sedan kofferbak en ook de cabine is behoorlijk ruim.
Na dit proefritje staat de Model S serieus hoog op mijn lijstje voor mijn volgende auto. Volgende maand hoop ik de nieuwe Model 3 te kunnen proefrijden. Dan zal ik zien hoe de nieuwste versie van de Model 3 het doet ten opzichte van Tesla Model S.
Voor de meerprijs van 'slechts' vijftienduizend euro heb je bovendien nog de Tesla Model S Plaid. In mijn ogen een serieuze overweging waard als je voor een Model S kiest.
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 1.000 euro korting op je nieuwe Tesla.
4 reacties
-
Menno schreef op dinsdag 26 september 2023 om 11:16
Wij "krijgen" de S helaas niet in Niew Zeeland. Zoals ik al eerder opmerkte, ik zou ervoor kiezen over de 3. Al was alleen al om de meer ruimte. Als echte Hollanders ben ik tamelijk lang, bijna 2 meter met voorla lange benen en dan is er met een goede zit voor mij niet veel ruimte meer achter me. Het prijs verschil naar een plaid is aantrekkelijk, alleen vraag ik me af of ik ervoor zou kiezen omdat mijn ervaring is dat ik het heel weinig zal gebruiken. Maar als ik het gebruik zou ik het wel heel leuk vinden.
-
Elja Trum schreef op dinsdag 26 september 2023 om 14:25
@Menno; de speciale dragstrip modus zou ik ook alleen maar gebruiken in demoritjes. De acceleratie zou bij mij standaard op 'insane' staan en daar zou ik vermoedelijks dagelijks wel even gebruik van maken.
-
André Verreet
Hoi Elja
Wanneer begin je aan 'de chinezen'?
BYD ziet er me wel interessant uit.
Of mag dat niet van 'tante Ursula' (VdL). -
Elja Trum schreef op dinsdag 26 september 2023 om 14:42
@André; Op de EV Experience heb ik nog wel een rondje in de Zeekr 001 gereden op het circuit. Dat was alleen een beetje te kort om een heel artikel aan te wijden.
Die Zeekr is best prima, beetje rare lampen aan de buitenkant, maar van binnen ziet ie er erg netjes uit. Rijdt ook prima (op basis van mijn minimale ervaring ermee).
Op de beurs heb ik ook even bij de BYD Seal staan kijken. Die ziet er ook niet onaardig uit.
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
Nieuwe Full Self Drive Beta in de praktijk
door Elja Trum
-
Deze Tesla Model S heeft 1,9 miljoen kilometer gereden
door Elja Trum
-
Nieuwe Model 3 te zien bij de EV Experience
door Elja Trum
-
Komt er een Tesla Model 3 met 800 pk?
door Elja Trum
-
Tesla Model S (2023) review door Bright
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum