Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Zijn de Coronamaatregelen hypocriet?

zaterdag 4 april 2020, 16:16 door | 1,625x gelezen | 12 reacties

Het is bijzonder om te zien hoe de wereld de afgelopen weken verandert is. Mensen blijven thuis. De zorg krijgt de waardering die ze verdient en we zetten alles op alles om extra doden te voorkomen.

Nu de dreiging acuut is komen mensen snel in actie.
Gelukkig maar. De genomen maatregelen zijn belangrijk om mensenlevens te reden.

Eigenlijk is het jammer dat we een zelfde actie niet zien bij andere dreigingen.

Jaarlijks sterven wereldwijd 8,8 miljoen mensen vroegtijdig door luchtvervuiling. Alleen in Nederland gaat het om zo'n 12.000 mensen per jaar.

Om het Coronavirus in perspectief te zetten: wereldwijd zijn er tot nog toe 61.144 doden gevallen. In Nederland zitten we nu op 1.651 doden. De crisis is nog niet voorbij voorlopig, dus helaas zullen deze aantallen vast en zeker nog flink oplopen.

Toch is het niet heel waarschijnlijk dat het aantal coronadoden die van de jaarlijkse doden door luchtvervuiling zullen overtreffen.

Dat maakt het wel zuur dat er in verhouding zoveel maatregelen, geld en energie in de bestrijding van het Coronavirus wordt gestopt én we met andere bedreigingen veel luchtiger omgaan.

De kans is groot dat we over een paar maanden, als het Coronavirus niet meer zo'n acuut probleem is, weer terug gaan naar de dagelijkse gang van zaken.

De vergelijking met luchtvervuiling is trouwens extra treffend. De slachtoffers die nu vallen door Corona zijn grotendeels dezelfde mensen die ook het meeste last hebben van luchtvervuiling: ouderen en mensen met hartproblemen en longaandoeningen.

Nu willen we deze kwetsbare groep blijkbaar wel beschermen, maar normaal vinden we het niet erg dat onze uitlaatgassen dodelijk zijn?

Nederland is trouwens één van de meest vervuilde gebieden in Europa, qua luchtkwaliteit. Net als grote delen van Duitsland én Noord Italië. Mensen in vervuilde gebieden zijn extra kwetsbaar voor virussen zoals Corona.

Luchtkwaliteit omhoog door Coronavirus

Stikstofdioxide in de lucht - Afbeelding door ESA

Ironisch genoeg is de luchtkwaliteit door Corona trouwens veel beter geworden. Veel auto's staan stil, veel vliegtuigen blijven aan de grond en fabrieken staan stil.

Jammer dat daar een pandemie voor nodig is.

Gelukkig kun je ook als de crisis dadelijk voorbij is de nodige dingen doen om de andere crisis - klimaatverandering en luchtvervuiling - aan te pakken. Zoals elektrisch rijden, je huis isoleren en zonnepanelen op je dak leggen.

Kleine stapjes die zeker helpen voor een schoner milieu en daardoor minder doden, zonder dat je op leefcomfort in hoeft te leveren.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

12 reacties

  1. Menno
    Menno schreef op dinsdag 7 april 2020 om 10:09

    Allemaal waar. Alleen stel ik nog steeds een paar vraag tekens. Waarom werdt er niet eerder harder getest. De test zijn niet zo duur en wanneer je weet wie er ziek is kan je beter actie ondernemen.

    Ten tweede alle restricties die nu zijn opgezet zijn het gevolg omdat een tegrote hoeveelheid mensen niet wil doen wat nodig is. Als gevolg worden er nu beslissingen genomen die nu en in de toekomst hoge kosten met zich mee brengen.

    Daarintegen heeft Nederland voor electrisch rijden en zonnepanelen "subsidies". Wij hebben dat hier in NZ niet. Hier is dan weer wel actiever actie ondernomen tegen Covid en Nederland is naar mijn inzien een stuk laconieker geweest.

  2. Wiebe
    Wiebe schreef op dinsdag 7 april 2020 om 13:47

    Schoenmaker houdt je bij je leest. Luchtvervuiling is ver weg van een Tesla.

  3. gast schreef op dinsdag 7 april 2020 om 16:55

    Hoho, een Tesla moet ook geproduceerd worden

  4. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 7 april 2020 om 17:14

    @Gast; En wat wil je daar mee zeggen?

    Ik snap dat er bij de productie van elke auto vervuiling ontstaat en bij de productie van een elektrische auto door de accu zelfs nog wat extra. Dat is doorgaans binnen een jaar gecompenseerd door minder vervuiling bij het rijden.

    Een elektrische auto is beter dan een brandstofauto, maar het openbaar vervoer, fietsen of wandelen is uiteraard nog beter dan een elektrische auto.

    Thuisblijven, zo blijkt nu duidelijk, is nog beter. knipoog

    Dat is geen excuus om te blijven vervuilen in je dinosapverstoker.

  5. Menno
    Menno schreef op woensdag 8 april 2020 om 00:31

    Sorry Elja, vaak zit je goed maar nu genraliseer je er even ver naast. Ik begrijp dat jij redeneerd vanuit je eigen persoonlijke situatie. Als de bezitter van een Nissan Murano met een heerlijk V6 3.5l. Wij rijden minder dan 15000km/jaar en gebruiken electrisch fietsen. Nu met het "thuisblijven" wordt de auto bijna helemaal niet meer gebruikt (alleen de grote boodschappen). Om hiervoor een totaal goede auto om te wisselen voor een electrische, hoe graag ik die ook zou willen, lijkt mij niet evironmental vriendelijk. Dus heb ik weer eens banden vervangen en mijn auto kan weer 3 - 4 jaar mee. Dan zullen de CBRTRK, Y goed beschikbaar zijn en kan ik beter een bslissing maken. Of wordt het mischien toch de Macan.

  6. Elja Trum
    Elja Trum schreef op donderdag 9 april 2020 om 11:26

    @Menno; Thuisblijven en fietsen is natuurlijk altijd beter. Als je een nieuwe auto gaat kopen: koop een elektrische.

    De productie van de accu van een Tesla kost (volgens inschattingen) 6.600 kilogram CO². Dit is dus de extra uitstoot bovenop de productie van de Tesla, een vergelijkbare andere auto zou dat dus minder uitstoten bij productie. Tijdens het rijden stoot een Tesla (indirect, gemiddeld gezien) 66 gram per kilometer uit.

    Jouw Nissan stoot 295 gram per kilometer uit. Na 22.372 kilometer heb je de productie van de accu van een Model 3 of Y gecompenseerd. Vervolgens bespaar je 229 gram uitstoot per kilometer. In 2 jaar tijd sta je in de plus vergeleken met doorrijden in je Nissan.

    Over hoeveel CO² er vrij komt bij de productie van een Model 3 (los van de accu) zijn geen goede cijfers beschikbaar, maar waarschijnlijk is het circa 14.000 kilogram (op basis van cijfers van vergelijkbare auto's). Je zou dus nog een kleine 50.000 extra kilometer moeten rijden om de complete productie van de Model 3 ook te compenseren. Voor jou zo'n 3 jaar rijden.

    Als je dus nu een Model 3 koopt, dan zit je over 5 jaar volledig in de plus. Ondanks dat je nu een auto omwisselt terwijl je dat nog niet van plan was.

  7. Wiebe
    Wiebe schreef op donderdag 9 april 2020 om 12:05

    Ik geloof oprecht NIET in het feit dat iemand een andere auto koopt alleen maar om de CO2 uitstoot te beperken of een bijdrage te leveren aan de beperking van de milieu vervuiling. Het gaat om het totaalplaatje van kosten en andere voor- en nadelen tov andere vehikels. Gewoon wat rekenwerk en een paar proefritten en de keus is gemaakt. Die Murano uit het voorbeeld is ook ooit gemaakt tegen een gewicht aan CO2. Vlak dat niet uit. Ik verwacht dat (gezien het weg kunnen laten van veel onderdelen die niet nodig zijn) het fabriceren van een model 3 minder CO2 kost (uitgezonderd de accu) dan welke benzine/diesel auto dan ook. Ik ben nog steeds verbaasd dat als ik de frunk open dat er niks in zit.

  8. Menno
    Menno schreef op donderdag 9 april 2020 om 12:28

    Hoi Elja,

    Er is geen twijvel dat mijn volgende auto een electrische zal zijn. Leuk om je calculatie over CO2 te zien. Even gerekent maar mijn CO2 uitstoot is wat minder, waarschijnlijk omdat mijn auto is zuiniger rijdt dan gemiddeld. Naast het finaciele plaatje, de grootste reden waarom ik nog niet heb gekocht is dat er maar een Model genoeg ruimte heeft voor mij. Dat is de X en die ik zelf te groot. De 3 is te klein voor mijn eisen en misschien is de Y ruim genoeg. Maar omdat te weten moet ik er eerst in kunnen zitten. Dat gaat hier In NZ het komend kjaar niet gebeuren. Dan is er nog de optie voor the CBRTRK, Ik weet die is nog groter dan de X, maar komt dan wel met een batterij pakket dat groot genoeg is om de geplande powerwall een stuk kleiner te houden.En zoals ik in mijn vorige reactie al zei: de Macan. Ik ben altijd een groot liefhebber geweest van Porsche en wil zeker weten of die onder de mogelijkheden valt.

    Intussen heb ik met de meeste electrische auto's gereden en zou als de Murano er nu mee zou stoppen direct een 3 aanschaffen. Omdat die van de beschikbare auto's voor ons de beste keuze is.

    Om af te sluiten: mijn aanschaf voor een auto is een lange termijn aanschaf. De Murano is niet de eerste die ik rond de tien jaar heb gehad. Nu zelfs 11. En de planning 3 jaar geleden was om rond deze tijd van auto te verwisselen. Omdat de Y pas veel later naar Niewu Zeeland komt wordt dat nu voor langere tijd uitgesteld. En de Murano doet het verder nog lekker.

  9. Menno
    Menno schreef op donderdag 9 april 2020 om 12:37

    Hoi Wiebe,

    Ik geloof ook niet dat het plaatje alleen CO2 uitstoot bepalend is. Maar dat mijn volgende auto een motor heeft een geen engine, is een gegeven. Alleen nu nog is het minimaal nog wachten op de Y voor dat ik een beslissing maak en tot die tijd blijf ik dus CO2 maken. Als tegen prestatie mijn huishouden heeft alleen een elctrische aansluiting, met heatpumps, solar en vernieuwde isolatie, dus heb mijn voetstap al aardig ondercontrolle. Dus voel me nnog niet te schuldig knipoog

  10. Elja Trum
    Elja Trum schreef op donderdag 9 april 2020 om 13:02

    @Wiebe; ik geloof dat auto's meestal op basis van emotie gekocht worden. Uitstoot zal bij weinig mensen de hoogste prio hebben. Bij mij ook niet. vrolijk

    Gelukkig maakt Tesla gewoon gave auto's die toevallig ook nog eens erg gunstig zijn voor het milieu. Volgens mij de beste aanpak!

    In Nederland zijn ze ook nog eens extreem goedkoop vergeleken met andere auto's. Je krijgt dus een dikke wagen met uitstekende prestaties voor weinig geld. What's not to like. knipoog

    Ik denk inderdaad ook dat de CO² voetafdruk bij een Tesla nog een stuk lager is dan bij andere auto's. Ook omdat Tesla haar best doet om dit over de gehele productie steeds lager te maken. Dat zie je ook terug bij de productie van accu's. Bij Tesla komt er per kWh accucapaciteit ongeveer de helft van de CO² vrij ten opzichte van de accu's van de Nissan Leaf.

    @Menno; Lijkt me een logische keuze in jouw geval. Zo'n elektrische Macan klinkt ook wel goed. Duurt ook nog wel een jaartje of twee voordat die er gaat zijn.

  11. Menno
    Menno schreef op donderdag 9 april 2020 om 22:15

    De Y is er niet veel eerder. Heb mijn tijdlijn aangepast om over 3 jaar een EV te kopen.

  12. Wiebe
    Wiebe schreef op vrijdag 10 april 2020 om 09:21

    Beter laat dan nooit Menno.
    Heb nu 20.000 km gereden met m'n model 3 van 10 maanden oud en ben nog nooit zo weinig in de garage geweest met een auto. (Nooit)
    Wel 2 problemen momenteel:
    1) een ruitensproeierslangetje is verstopt.
    2) ik moet de winterbanden wisselen.
    Aan beide zaken kom ik dit weekend wel toe vrolijk
    En..... hij begint weer een stuk zuiniger te draaien.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.