Wat kost een Tesla Model 3 in 2020
zondag 2 februari 2020, 20:02 door Elja Trum | 9,405x gelezen | 4 reactiesDe Tesla Model 3 is een goedkope auto. Niet met me eens? Dan kijk je waarschijnlijk niet op de juiste manier naar de kosten. Laat het me je uitleggen.
Als je kijkt naar de kosten van een auto, dan is het niet genoeg om alleen naar de aanschafprijs te kijken. Een auto kost veel meer dan dat: verzekering, wegenbelasting, afschrijving, brandstof, onderhoud, enzovoorts.
Het is daarom goed om al deze kosten mee te nemen wanneer je een auto gaat kopen (of leasen). Helaas vergeten de meeste mensen om hier naar te kijken.
Alle kosten bij elkaar noemen we vaak de Total Cost of Ownership.
Privé, van de zaak of als ondernemer?
Je kunt een auto natuurlijk op verschillende manieren aanschaffen. Dat kan veel uitmaken voor de totale kosten voor het gebruik van je auto.
Koop je privé? Een auto is duur privé-bezit, maar het scheelt in elk geval dat je geen bijtelling hoeft te betalen.
Betaalt je werkgever? Dan ben je zelf het goedkoopste uit. Ondanks dat je natuurlijk wel de bijtelling moet betalen. Je kunt dan een Model 3 rijden voor slechts een paar honderd euro netto bijtelling per maand.
Die bijtelling staat overigens vast voor 5 jaar, je hebt dus als je dit jaar koopt geen last van de verhogingen die de komende jaren in gaan.
Ben je ondernemer? Dan ben je het duurste uit; je betaalt zowel de bijtelling als de autokosten. Het voordeel is wel dat de autokosten zakelijke kosten zijn. Je hebt hier dus nog geen inkomstenbelasting over hoeven betalen.
Drie auto's vergeleken
In onderstaande tabel vergelijk ik drie auto's: De Tesla Model 3 (Long Range AWD), een vergelijkbare BMW en een veel goedkopere Volkswagen Golf (1.5 TFSI 96 kW Highline).
Ik ga dus niet uit van de goedkoopste Model 3. Je kunt een Tesla Model 3 (de Standard Range) dus ook nog goedkoper rijden dan in dit voorbeeld.
De BMW heb ik gekozen omdat deze in prijs en prestaties vergelijkbaar is met de Model 3. In mijn ogen is de Model 3 een goed alternatief voor BMW 3-serie rijders.
De Golf heb ik gekozen om te laten zien wat de kosten zijn van een benzineauto die 25.000 euro goedkoper is dan de Tesla Model 3.
Bij alle drie de auto's ben ik uitgegaan van de kosten over 5 jaar gezien en op basis van 25.000 kilometer per jaar. Ik heb de restwaarde (aldus de ANWB) er ter verduidelijking bijgezet. Deze wordt ook meegerekend in de maandlasten.
Tesla Model 3 | BMW 330i | VW Golf | |
Aanschafprijs | 57.200 euro | 57.200 euro | 32.200 euro |
Kosten per maand | 881 euro | 1.276 euro | 848 euro |
Kosten per kilometer | 0,42 euro | 0,61 euro | 0,41 euro |
Totaal (5 jaar) | 52.860 euro | 76.560 euro | 50.880 euro |
Bijtelling (maand) | 257 euro | 536 euro | 289 euro |
Bijtelling (5 jaar) | 15.420 euro | 32.160 euro | 17.340 euro |
Totaal + bijtelling (5 jaar) | 68.280 euro | 108.720 euro | 68.220 euro |
Totaal + bijtelling (per maand) | 1.138 euro | 1.812 euro | 1.137 euro |
Je kunt dus een Tesla Model 3 Long Range AWD rijden voor hetzelfde geld (over 5 jaar gezien) als een Volkswagen Golf. Nu is de Golf natuurlijk een prima auto, maar de Model 3 is toch echt wel een paar stappen hoger.
De BMW lijkt op het eerste gezicht (aanschaf) even duur als de Model 3, maar over vijf jaar gezien betaal je flink extra.
Rijd je liever een BMW? Houd er rekening meer dat je een stuk duurder uit bent dan alleen die aanschafkosten. En toch jammer als je er dan bij het verkeerslicht door de Tesla uitgereden wordt.
Voor wat je krijgt is de Tesla Model 3 dus een extreem goedkope auto.
Hoe bereken je het?
Om een goed vergelijk te krijgen heb ik een tool van de ANWB gebruikt om bovenstaande overzicht van de verschillende Total Cost of Ownerships te maken.
Voor de bijtelling ben ik uitgegaan van de berekening van BerekenHet.nl met een jaarsalaris van 60.000 euro, geen eigen bijdrage en geen vergoede autokosten.
De bijtelling is op basis van 8 procent (over de eerste 45.000 euro, daarna 22 procent) bij elektrische auto's (2020) en 22 procent bij de benzineauto's.
Nog goedkoper?
Kijk ik overigens naar mijn daadwerkelijke kosten, dan vind ik de ANWB nog wat negatief. Zo gaan ze uit van 22 kWh per 100 kilometer, terwijl ik -met mijn vlotte rijstijl- over bijna een jaar gekeken eerder rond de 20 kWh per 100 kilometer zit.
Er zijn ook zuinige rijders die gewoon 15 kWh per 100 kilometer halen. Daarnaast rekenen ze de elektriciteitskosten op basis van 30 procent openbaar laden en 10 procent snelladen (beide duurder dan thuisladen). Zelf laad ik 90 procent van de tijd thuis.
Kijk jij naar de totale kosten?
Het is dus slim om bij de keuze voor een auto te kijken naar de totale kosten over vijf jaar. Ook als het om een tweedehands auto gaat, trouwens.
Een elektrische auto rijden is daardoor niet zo duur als het wellicht op het eerste gezicht lijkt.
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 500 euro korting op je nieuwe Tesla.
4 reacties
-
Johan de Jong schreef op dinsdag 4 februari 2020 om 18:37
Wees niet te optimistisch over elek gebruik. Het is realistisch uit te gaan van het getoonde km verbruik en een derde daarvan erbij te tellen ivm batterijverliezen(op/ontladen), stilstand verlies en verwarming/airco verbruik.
-
Elja Trum schreef op dinsdag 4 februari 2020 om 19:42
@Johan; Ik heb nu 24.958 kilometer gereden in mijn Model 3. Ik denk dat ik 10% bij Superchargers geladen heb. Mijn kWh-meter van de lader staat nu op 5.305,81 kWh.
Als ik uitga van 22.500 kilometer op mijn thuislader heb ik een gemiddeld verbruik van 235 Wh per kilometer.
Je hebt dus wel gelijk; de ANWB doet het best accuraat.
Ik zit dus op 23,5 kWh per 100 kilometer, gebaseerd op de meter. -
Rob de Vries schreef op dinsdag 4 februari 2020 om 22:37
Wat verbruik betreft: ik sta nu op 38000 km met een gemiddeld verbruik van 152 W/km. Het kan dus gerust voor veel minder dan de ANWB opgeeft.
-
Info schreef op donderdag 13 februari 2020 om 21:31
Dat verbruik van de ANWB (220 Wh/km) komt wel aardig in de buurt van wat mijn kWh-meter van mijn thuislaadpunt vertelt. Ik rijd nu twee maanden een Model 3 en heb alles thuis geladen. Ook ik zie een groot verschil tussen wat de tellerstand me vertelt (ca 175) en wat ik aan mijn energieleverancier moet gaan afrekenen (230 Wh/km). Ben eigenlijk verbaasd omdat ik nog nergens van dit "verborgen verbruik" heb gelezen, al is het wel logisch (rendement laadproces ca 76%)
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
Tesla Model S en Model X flink stuk in prijs gedaald
door Elja Trum
-
Tesla verlaagt prijzen van alle modellen in Nederland
door Elja Trum
-
Tesla Model 3 en model Y in prijs verlaagd
door Elja Trum
-
Prijs van de Tesla Model 3 weer omhoog
door Elja Trum
-
Prijs van de Model 3 weer gedaald
door Elja Trum
-
Full Self Drive Beta in Amerika actief (video's)
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum