Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Geluidsisolatie bij de Tesla Model 3

dinsdag 4 februari 2020, 12:06 door | 6,211x gelezen | 10 reacties

Het interieur van de Tesla Model 3 is eigenlijk heel stil. Het ontbreken van een trillende en ronkende diesel of benzine scheelt erg veel voor het geluid. Door de stilte valt echter het geluid van de weg en de wind juist beter op.


Zeker wanneer je wat harder rijdt, boven de 100 kilometer per uur, is de wind goed te horen. Het is wel behoorlijk afhankelijk van het weer. Als het goed waait kan dat onder de verkeerde hoek best wat geluid geven.

Ik was benieuwd wat er nog aan extra geluidsdemping mogelijk was. Nadat ik die vraag ook nog van een lezer kreeg heb ik contact opgenomen met Tesland om te kijken wat zij konden betekenen.

Deurrubbers


Veel geluid komt via de deuren binnen. Deze zijn namelijk opvallend beperkt afgewerkt. Tesland biedt een deurrubber set voor de Model 3 (54,45 euro, installatie voor 47,19 euro). Met één set heb je gelijk 4 deuren afgedicht.

De deurrubbers hebben een aantal voordelen. De belangrijkste is in mijn ogen dat er iets minder wegruis de auto binnen komt. Verwacht echter geen wonderen; het effect is aanwezig, maar de auto is niet opeens doodstil.

Er zijn nog wat extra voordeeltjes. Zo komt er door de rubbers ook minder vuil op de dorpels tussen de deuren door. Wel prettig.

Een grappig extra effect is dat de deuren er beter van gaan klinken wanneer je ze dicht gooit. Ze klinken iets meer solide dan voorheen.

Qua geluidsisolatie is dit in mijn ogen de beste verbetering die je kunt aanbrengen.

Kofferbak geluidsisolatie


Als je wel eens in je kofferbak naar boven hebt gekeken is je wellicht opgevallen dat deze helemaal niet afgewerkt is. Je kijkt recht tegen het metaal aan.

De kofferbak geluidsisolatie van Tesland is eenvoudig te installeren bekleding die je kofferbak afwerkt. Je zou eigenlijk zeggen dat Tesla die standaard zou moeten doen.

Ik heb niet het idee dat het echt heel veel doet voor het geluid, maar het zou zeker wat verschil kunnen maken. Als je wel eens met je bank naar beneden hebt gereden merk je hoeveel geluid er nog uit de kofferbak kan komen.

Het grootste pluspunt van deze isolatie is volgens mij vooral de mooiere afwerking van je kofferbak.

Ik heb van Tesland trouwens twee mooie plastic klemmen gekregen waardoor ik nu mijn paraplu netjes kan opbergen aan de bovenkant van de kofferbak. Lekker opgeruimd!

Er is ook een nadeel: als ik nu de klep van het verborgen vak omhoog doe in de kofferbak blijft deze niet langer mooi rechtop staan. Je moet hem dus nu vasthouden of aan de kant schuiven.

De geluidsisolatie van de kofferbak kost 59 euro. Wil je het ook geïnstalleerd hebben in jouw Model 3, dan ben je 30 euro extra kwijt.

Dakpaneel afdichtrubber


Een laatste isolatie-optie die Tesland aanbiedt is de afdichting van het dakpaneel met rubbers (36,30 euro, installatie voor 18,15 euro). Je stopt hierbij een rubberen strip tussen de kier om het bovenste dakpaneel.

Deze rubber kan flink wat windgeruis tegengaan. Een extra voordeel is dat de afwerking er met het rubber weer wat beter uit ziet.

Niet elke Tesla Model 3 is echter exact hetzelfde. Er blijkt nogal wat verschil te zitten in de ruimte tussen de glazen panelen afhankelijk van hoe jouw model 3 geproduceerd is.

Bij mij zijn de kieren tussen de panelen te groot voor het rubber dat Tesland heeft. Ze waren daarom bang dat het er op de snelweg weer uit zou waaien en niet goed zou blijven zitten. Vandaar dat ze bij mij het advies gaven deze rubbers niet te gebruiken.

Wil je zekerheid over jouw de afdichting bij jouw Model 3, dan kun je het beste dus even bij Tesland in Almere langs gaan. Maak wel even vooraf een afspraak en bespreek vast de dingen die je graag gedaan wilt hebben bij je Tesla.

Conclusie


Deze drie opties voor geluidsisolatie maken je Tesla Model 3 mooi nog wat stiller. Verwacht er geen wonderen van, ik vond het zelf heel moeilijk om het verschil te horen. De snelheid waarmee je rijdt en het weer heeft veel meer invloed op het geluid in de cabine dan deze accessoires.

Ik had het plan om het verschil met een decibelmeter te meten, maar er zijn te veel variabelen om dit heel objectief te doen.

Wel maken de accessoires wat mij betreft de auto meer af. Dat is in mijn ogen zeker ook wat waard. Zelf ben ik dus wel blij met de upgrades.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

10 reacties

  1. Tom Cuypers
    Tom Cuypers schreef op dinsdag 4 februari 2020 om 12:16

    Zijn dergelijke updates ook beschikbaar voor de model X?

  2. Khanh
    Khanh schreef op dinsdag 4 februari 2020 om 13:25

    Ik had op internet ook wat gelezen over stille banden. 3dB vermindering is toch halvering van t geluid. Wat vind jij daarvan?
    Zou voor mij bij vervanging van de huidige standaard Michelin’s wel een overweging zijn.

    Gr.
    Khanh

  3. Marco van Dijck
    Marco van Dijck schreef op dinsdag 4 februari 2020 om 15:10

    Tja, eens met jouw zinsnede: “Je zou eigenlijk zeggen dat Tesla die standaard zou moeten doen”. Ik rijd nu een maandje Tesla M3 LR, na wat Audi’s te hebben versleten, maar je zou bijna hardware updates gaan vragen aan Tesla..

  4. Chris
    Chris schreef op dinsdag 4 februari 2020 om 17:19

    Andere oplossing is gewoon de muziek net iets harder zetten 😉

  5. Paul
    Paul schreef op dinsdag 4 februari 2020 om 17:29

    Het is ook mogelijk om wielkasten te isoleren, hier hoor ik ook veel geluid vandaan komen. Zelf nog niet gedaan, maar lijkt me het proberen waard.

  6. Vincent
    Vincent schreef op woensdag 5 februari 2020 om 15:16

    Leuk artikel, wellicht monteer ik ook die rubbers. De wielkasten kunnen idd wel voor herrie zorgen. Hangt af van het soort asfalt. In Wallonië is er zo een stuk E40 tussen Brussel en Luik waar zelfs de muziek luider zetten niet veel meer helpt. Het isoleren van de wielkasten lijkt me wel interessant maar buiten PUR schuim heb ik nog niet veel hierover gezien (ik ga echt geen PUR schuim in mijn kasten spuiten dat loopt niet goed af met mijn handigheid :D ).

  7. w.agter
    w.agter schreef op maandag 10 februari 2020 om 12:02

    Ben afgelopen week van Alkmaar naar Berlijn gereden en 2 dagen later weer terug. Gezien de beperkte aanwezigheid van superchargers in Duitsland is het een kwestie van goed plannen. Daarom kon er ook geen snelheid gemaakt worden. Met max. 120 km/hr is er qua geluid nog niet zoveel aan de hand. De mensen achterin vonden het nog steeds een stille auto (model 3 sr) Wat wel frustreert is dat je bij de superchargers gewoon niet het beloofde vermogen krijgt aangereikt. Bij Apeldoorn 50 kW ipv 150. Zelfs al sta je alleen op het supercharger terrein komt de 150 kW er nog niet uit. En zo gaat het maar door. Door de kou gebruik je ca 230 watt/km dus je komt slechts 217 km ver. Kom je in een file terecht met wegomleiding (we moesten ECHT van de 4-baans snelweg af en een binnenweggetje op) dan wordt het heel eng. Kortom: Lang laden, lage snelheid, reserve innemen om in Berlijn te kunnen rijden etc. Bij de volgende rit krijgt moeders de Tesla en ik haar A6.

  8. Vincent
    Vincent schreef op maandag 10 februari 2020 om 14:50

    Naast Tesla's superchargers heb je ook nog de razend snelle Ionity superchargers die 350kwH beloven (dacht ik). Maar die snelheid zie je bijna nooit (beetje zoals het beloofde bereik :D). Veel hangt af van temperatuur zoals je zelf aangeeft. Maar in ieder geval als er geen Tesla Supercharger is dan vindt je wel een Ionity supercharger. Gewoon de Ionity app op je smartphone zetten. Het zou trouwens leuk zijn mocht Tesla deze superchargers ook herkennen en zo je batterij opwarmt alvorens je aankomt.

  9. jantb
    jantb schreef op dinsdag 11 februari 2020 om 14:51

    Ik heb wat vocht tussen de ramen, helpen die extra rubbers ook om het vocht tegen te houden

  10. H.Kart
    H.Kart schreef op dinsdag 11 februari 2020 om 17:18

    Interessant, ik ga een keer langs.
    Wat ik mis in de kofferbak zijn ogen / ringen. Ik kan niets vastzetten. Voor mijn werk moet ik nogal eens apparatuur vervoeren en in mijn andere auto's zet ik dat altijd even vast met een spanbandje hier en daar. Dan krijg ik het niet in mijn nek bij hard remmen en ligt het mooi vast in bochten.
    Heeft iemand daar iets op gevonden. Zo niet dan ga ik ze er zelf in zetten.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.