Elja Trum

Hoe bevalt de Tesla Model 3 na 6 maanden?

maandag 30 september 2019, 17:17 door | 2,895x gelezen | 16 reacties

Op 1 maart 2019 haalde ik mijn Tesla Model 3 op in Tilburg. Inmiddels zijn we 6 maanden en 13.000 kilometer verder. Hoe bevalt de Model 3 me na het eerste half jaar?


Oke, eigenlijk zijn we inmiddels zeven maanden verder. Zo'n videootje maken kost meer tijd dan je zou verwachten.. Enne, met excuses voor de zonnebril, ik heb zo'n bril die automatisch van kleur verandert. Niet handig voor video in de buitenlucht.

Maar goed, hoe bevalt de Tesla Model 3 na 7 maanden?
Eigenlijk kan ik er heel kort over zijn: de Model 3 bevalt uitstekend!

Ik heb nog nooit eerder een auto gehad waar ik zo enthousiast over ben. Ik vind Tesla Model 3 er mooi uit zien, hij rijdt heerlijk en hij is ontzettend snel.

Laden


Bij een elektrische auto denken veel mensen vaak aan lange laadtijden om 'te tanken'. Alleen dat is helemaal niet hoe ik het in de praktijk ervaar. Tanken kost me namelijk slechts 10 seconden.

Als ik 's avonds thuis kom steek ik de steker erin en 's ochtends trek ik hem er weer uit. That's it. Ik heb het getimed, en het kost me, om heel precies te zijn, 17 seconden extra werk.

Tesla Model 3 - Thuis laden


Het laden van de Model 3 kost me dus veel minder tijd dat het gedoe vroeger met bij auto op fossiele brandstoffen.

Daarbij moest ik ongeveer eens per week bewust een andere route kiezen zodat ik langs het tankstation kwam. Vervolgens moest ik vaak nog wachten totdat ik aan de beurt was, waarna ik minutenlang in de kou en regen stond te wachten tot die stinkende vloeistof de tank gevuld had.

Zestig euro lichter kon ik dan weer een weekje verder rijden. Omdat je dit altijd al zo gewend bent voelt het niet bijzonder, maar nu ik een half jaar elektrisch rijd kan ik alleen maar zeggen: wat een gedoe!

De nog geen tien dagen per jaar dat ik meer dan 400 kilometer rijd op een dag kan ik nu bij een Supercharger langs. Daar laad ik in een minuut of twintig weer zo'n 300 kilometer bij. Genoeg om weer drie uur lang te rijden.

Tesla Supercharger Apeldoorn


Vaak is een bezoek aan een Supercharger te combineren met een lunch of diner en anders geeft het je de tijd om even je mail te checken of natuurlijk n van de in de auto ingebouwde spelletjes te spelen.

Uiterlijk


Ik vind de Tesla Model 3 een mooie auto om te zien. Sowieso doet ie het in het echt beter dan op de plaatjes. Ik kan er ook na een half jaar nog van genieten als ik hem op de oprit zie staan.

Tesla Model 3


Ze je hem naast een Model S, dan is het wel duidelijk dat de S een imposantere verschijning is. Rijd je in een Model S, dan krijg je duidelijk meer aandacht. De S springt er meer uit.

De Model 3 is wat minder uitgesproken. Veel daarvan zal met het formaat te maken hebben. Hij heeft het formaat van een BMW 3-serie of een Audi A4. Een formaat dat zoveel rond rijdt op de Nederlandse wegen dat hij er wat dat betreft zeker niet uit springt.

Weggedrag


Met ruim 350 paardenkrachten beschikbaar heeft de Model 3 flink wat kracht beschikbaar. De Model 3 zorgt er echter voor dat je deze kracht heel beheerst kunt aanspreken.

Als je rustig wilt rijden is dat erg eenvoudig, maar wil je sneller van de plaats komen dan is dat simpelweg een kwestie van het pedaal wat dieper indrukken.

De Model 3 zorgt er, mede door de vierwielaandrijving, voor dat al die kracht netjes over de wielen verdeelt wordt. Je zult niet snel last hebben van slippende wielen. Wil je met de Model 3 'scheuren', dan moet je echt hard je best doen.

Vanuit stilstand kun je gewoon het pedaal vol instampen en je schiet in vier en een halve seconden naar de 100. Geen gedoe met schakelen, geen piepende banden. Het gaat met zoveel gemak dat het bijna saai zou worden.

Bijna zeg ik, want de Model 3 voelt in deze situatie alsof je in een achtbaan zit. Je wordt gewoon met kracht achter in je stoel gedrukt en dat tovert direct een glimlach op je gezicht.

Toen ik een tijdje terug met het vliegtuig vanaf Schiphol vertrok viel het me op dat het vliegtuig zo rustig accelereerde bij het opstijgen. In mijn geheugen was dat altijd ook het gevoel van flink in je stoel gedrukt worden. Ik ben echter gewend (of verwend) geraakt. De Model 3 trekt sneller op dan een Boeing 737.

De Model 3 is niet alleen snel rechtuit. Je kunt er heerlijk vlot mee de bocht door. De Model 3 ligt als een blok op de weg. De accu die onderin de auto ligt zorgt er natuurlijk voor dat het zwaartepunt mooi onderin ligt n ook nog goed gecentreerd is.

Dit zorgt ervoor dat de auto nauwkeurig luistert naar je stuurbewegingen en dat hij praktisch niet overhelt. Met de vierwielaandrijving en een overschot aan kracht kun je de Model 3 soepel door elke bocht trekken.

In mijn ogen doet het weggedrag zeker niet onder voor bijvoorbeeld een BMW 3 serie; een auto die bekend staat om zijn goede weggedrag.

Autopilot


Een functie waarvan ik vooraf niet wist of ik hem zou gebruiken is de Autopilot. Ik vind het leuk om zelf te rijden en zag niet direct het belang van de Autopilot in.

Hier ben ik de afgelopen zes maanden behoorlijk over van mening verandert. Wat een genot zijn de automatische rijfuncties van Tesla. Ik gebruik het tegenwoordig dagelijks.

De Autopilot van Tesla is (nog) geen systeem waarbij je zelf kunt gaan slapen terwijl je auto je naar je bestemming brengt. De Autopilot is een assistent die je helpt autorijden ontspannender te maken.

Uiteraard moet je er eerst even aan wennen dat je het rijden grotendeels overlaat aan de auto, maar het vertrouwen in het systeem bouw je snel op.

Wanneer je Autopilot inschakelt (twee keer de rechter stuurkolomschakelaar naar beneden) zal de auto zelf gas geven, remmen en sturen. Het werkt het beste op de snelweg, maar is ook op andere plekken te gebruiken.

Tesla Model 3 - Autopilot


Tijdens het gebruik van Autopilot moet je nog steeds op de weg letten en ook nog steeds het stuur vasthouden. Als je zelf te weinig grip hebt op het stuur krijg je een melding die steeds luider duidelijk maakt dat je het stuur een beetje moet bewegen.

Je kunt echter je concentratie net een stapje terug laten doen. Je hoeft niet bijna krampachtig op te letten of de auto voor je wellicht gaat afremmen en constant bezig te zijn om de auto netjes in het midden van de rijstrook te houden.

Dat klinkt heel minimaal, maar het scheelt echt enorm veel voor hoe inspannend rijden is. Iets wat je past merkt als je Autopilot ervaart. Je komt gewoon uitgeruster aan op je bestemming.

Ook ga je door de autopilot rustiger rijden. Je kunt meer aandacht besteden aan een gesprek dat je voert met een medepassagier of bijvoorbeeld de muziek of het audiobook dat je luistert.

Laatst had ik een tochtje van Wijchen naar Leiden en via Waalwijk weer terug. Ik heb die rit voor 95 procent op de autopilot gereden.

Het was wat drukker op de weg en dan werkt het prima om op de linkerbaan te gaan rijden met de Autopilot op 135 en gewoon netjes met het verkeer mee te rijden doordat er altijd wel iemand voor je zit.

Ook file rijden is een stuk relaxter. De auto houdt vanzelf netjes afstand, trekt op en remt automatisch en blijft netjes in de strook rijden.

Interieur


Het interieur van de Model 3 is strak en spartaans. Zelf was ik er al aan gewend door de foto's en video's die ik gezien had n ik ben er erg tevreden over. Ik houd wel van minimalisme en in de praktijk kun je alles wat je snel bij de hand wilt hebben probleemloos vlot gebruiken.

Tesla Model 3 Interieur


Ik zie het interieur van de Model 3 als de vergelijking tussen een BlackBerry en een iPhone. Toen de iPhone uitkwam waren er ook veel mensen met bezwaren. Geen toetsenbord, dat is toch onhandig?

Inmiddels is iedereen om en verlangt niemand nog terug naar fysieke toetsen. Ik denk dat de Model 3 dit ook voor veel mensen duidelijk gaat maken en dat in de toekomst andere autofabrikanten ook dit minimalisme zullen volgens.

Dat er geen tellerhuis achter het stuur zit heb ik niet gemist. Je kijkt net zo makkelijk vlak naast het stuur als achter het stuur. Ik denk zelfs dat het iets makkelijker is. Ik heb ook nog niemand die ik in mijn Model 3 heb laten rijden erover horen klagen.

Het glazen dak is prachtig wanneer je omhoog kijkt. Als bestuurder merk je er echter opvallend weinig van. Hoewel het volledig van glas is, heb je eigenlijk nooit last van de zon. De coating doet hier uitstekend zijn werk.

Media


De Tesla Model 3 beschikt niet over Apple Carplay of Android Auto. Je zou zeggen dat dit jammer is, maar gelukkig is het mediasysteem van de Model 3 zou goed dat je het helemaal niet mist.

Het enorme 15 inch display wordt voor een groot deel gebruikt voor de navigatie. Dit systeem werkt op basis van Google Maps en dat is in mijn ogen het beste navigatiesysteem dat je kunt gebruiken. De kaarten in de Tesla zijn altijd up-to-date en ik ben nog geen locatie tegen gekomen die ik niet in de navigatie kon vinden.

De agenda die ik bijhoud in mijn telefoon verschijnt automatisch zodra ik 's ochtends in de auto stap op het grote display van de Model 3. Zodra ik een agendapunt aan klik (en mits ik daar een adres aan gehangen heb in mijn agenda) stelt de auto de navigatie in op dat adres.

Je Tesla heeft standaard een Spotify Premium account. Je kunt deze niet op je telefoon gebruiken, maar wel altijd in je auto. Je hebt dus de beschikking over alle muziek die je op Spotify hebt, kunt een playlist met je eigen smaak maken en kunt eenvoudig scrollen door de lijst met muziek die je recent geluisterd hebt.

Sinds ik de Model 3 heb, heb ik dan ook nog nooit zo weinig radio geluisterd als nu. Op Spotify luister ik gewoon de muziek waar ik op dat moment zin in heb.

Podcasts kun je ook luisteren vanuit het mediasysteem van de Model 3, maar ik gebruik voor podcasts en audioboeken zelf nog mijn telefoon. Die is draadloos verbonden met de auto zodra je instapt. Je kunt een audiobook die via je telefoon speelt dus ook direct vanaf het 15 inch display pauzeren en opnieuw starten.

Uiteraard kun je ook handsfree bellen en in de auto door al je contacten scrollen. Zelf gebruik ik meestal de spraakfunctie van de auto als ik iemand wil bellen. Simpelweg de knop op het stuur indrukken en 'Bel [voornaam] [achternaam]' roepen.

Gratis updates


Misschien wel een van de leukste dingen aan de Tesla is de gratis updates die je regelmatig krijgt. En a twee keer per maand is er wel een nieuwe update beschikbaar.

Je krijgt daarvan een melding op je telefoon, waarna je de update direct kunt starten (of later indien dat handiger is). Een update duurt meestal zo'n 20 minuten. De verwachtte tijd wordt in de melding aangegeven. In die tijd kun je niet met de auto rijden.

Een aantal updates die ik het afgelopen half jaar gratis gekregen heb:

- Autopilot
- 5% prestatie verbetering
- Teslacam
- Sentry modus
- Dog modus
- Race- en schaakspelletjes

En nog veel meer kleinere updates en bugfixes. Zo gaat bijvoorbeeld de autopilot ook elke keer weer beter werken, zijn de animatie mooier geworden en wordt de gebruikersinterface steeds gebruikersvriendelijker.


Volgens mij is de Tesla Model 3 een auto die een half jaar na aanschaf beter, sneller en leuker geworden is dan toen je hem kocht. Indrukwekkend.

Gemak dient de mens


Het belangrijkste aan de Model 3 is wellicht wel het gemak. Het gemak waarmee je alle dagelijkse dingen doet. Tesla is natuurlijk een enorm technisch bedrijf. De technologie is erg belangrijk, maar in het gebruik van de Model 3 is de techniek juist iets wat op de achtergrond blijft.

De auto is namelijk super eenvoudig in het gebruik. Je bent niet bezig met techniek, je bent bezig met zo comfortabel mogelijk van A naar B komen. Tesla zorgt juist dat de techniek uit de weg gaat en het gemak voorop staat.

Als je aan komt lopen gaat de deur automatisch open (doordat de Tesla merkt dat je telefoon in de buurt is). Als je instapt trap je op de rem en zet je hem in de 'drive' en rijd je weg. Simpeler kan niet en je hoeft er totaal niet bij na te denken.

Je stoel en spiegels staan automatisch goed op je voorkeur, de ruitenwisser gaat automatisch, de klimaatbeheersing zorgt voor de juiste temperatuur, enzovoorts. Op zich weinig bijzonders, maar gecombineerd zorgt het voor een super prettige rijervaring

De spiegels van de auto klappen in zodra ik thuis aan kom rijden zodat ik makkelijk kan parkeren onder mijn carport. Bij het wegrijden klappen ze automatisch weer uit, allemaal op basis van de GPS locatie van de auto.

Conclusie


Bevalt de Tesla Model 3 mij dus ook na een half jaar nog? Absoluut. De auto bevalt me nog beter dan ik verwacht had. Ik ben er erg tevreden mee.

Wat mij betreft is de Tesla Model 3 voor iedereen een aanrader, al is het wel handig als je in elk geval een laadmogelijkheid thuis (of op het werk) hebt en niet dagelijks meer dan 300 kilometer moet rijden.

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, laat het weten in de reacties!

Elja Trum

Over de auteur

Elja is oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden, is enthousiast over Tesla en heeft een multi-coat red Tesla Model 3 Long Range All-Wheel-Drive met 19 inch velgen.

Ben jij van plan een Tesla te bestellen? Gebruik de referalcode michael82756 van mijn collega om 1.500 kilometer gratis Supercharging tegoed te ontvangen.

16 reacties

  1. Paul
    Paul schreef op maandag 30 september 2019 om 20:20

    Mooie recensie. Je schrijft ergens halverwege: .. 1 van de gratis updates die ik het afgelopen half jaar heb gekregen: autopilot. Heb je dat echt "gratis" gekregen? ik rij zelf een model 3 op 30 maart 2019 geleverd, helaas zonder autopilot. dat was qua kosten net even boven budget...

  2. Elja Trum
    Elja Trum schreef op maandag 30 september 2019 om 20:27

    @Paul; Op de dag dat mijn Model 3 geleverd werd (1 maart) was net 's nachts de prijs 3k omlaag gegaan.

    Wij hebben toen 's ochtends bij het afhalen moeilijk gedaan en toen werd ons belooft dat we Autopilot zouden krijgen ter compensatie. Ik begreep dat heel veel mensen met levering rond die tijd dit gekregen hebben.

    Het gaat om de 'simpele' versie, dus niet de Full Self Drive optie.

  3. Hayden
    Hayden schreef op maandag 30 september 2019 om 22:54

    Mooie review en ik deel grotendeels je mening.
    Het openen van de auto verloopt bij mij niet altijd vlekkeloos, meestal moet ik de app manueel wakker maken. Voor de rest is de auto top maar het bedrijf is een drama. Aflevering was een hel zonder communicatie, medewerkers die van niets op de hoogte waren, enz ... In mijn kennissenkring heb ik verschillende MS rijders en hun verhalen over service zijn ongelooflijk. 5 maanden wachten op een nieuwe ruit, dag zelf de afspraak annuleren e.d.m. Hopelijk geven ze daar wat meer aandacht aan.

  4. Elja Trum
    Elja Trum schreef op maandag 30 september 2019 om 23:31

    @Hayden; Bij mijn collega gaat de auto ook niet altijd probleemloos open. Bij mijzelf gaat het 95% van de tijd prima en zo nu en dan moet ik twee keer aan de deurhendel trekken. Heel sporadisch moet ik de app erbij halen.

    Bij mijn Tesla hebben ze eens een rubber in de deur opnieuw gelijmd. Dat ging eigenlijk zonder moeite met een mobiele tesla servicemonteur na melding via de app. Was geen haast dingetje.

    Ik ken de verhalen ook en Tesla moet daar inderdaad nog veel verbeteren. Over de auto zelf ben ik echter erg tevreden en gelukkig heb ik persoonlijk nog geen klachten over (lees: weinig ervaring met) de service.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.