Elja Trum

Levering van mijn Tesla Model 3

zaterdag 2 maart 2019, 14:41 door | 2,815x gelezen | 16 reacties

Gisteren was het zover; ik kon mijn Tesla Model 3 oppikken in Tilburg. Exact twee jaar en elf maanden nadat ik mijn reservering voor deze auto aangemaakt had. Eindelijk de grote dag!

Tesla Model 3 oppikken


Dat het even duurde was niet erg, want dat gaf mij de tijd om voor de Model 3 te sparen. De laatste twee maanden waren wel best pittig. Levering kwam steeds dichterbij, maar informatie vanuit Tesla was erg schaars.

Prijsdaling


Afgelopen nacht veranderde Tesla opeens de prijzen van de Model 3 in Nederland. De auto, zoals ik hem besteld had, daalde hierdoor opeens 3.200 euro in prijs. Leuk, alleen.. ik had hem al betaald.

Inclusief de bijtelling die ik in de komende vijf jaar ga betalen aan de belastingdienst kwam het prijsverschil al snel op zo'n 5.000 euro.

De vraag was dus: hoe gaat Tesla hier mee om. In principe was annuleren een optie. Een nieuw bestelde auto heeft immers de nieuwe prijs en wordt waarschijnlijk ook binnen 1 a 2 maanden geleverd.

Onze afspraak (mijn collega en ik konden onze Model 3's gelijktijdig oppikken) was al om 9:30 's ochtends, dus vanuit de auto belde ik om kwart voor negen naar Tesla om te informeren hoe ze hier mee om zouden gaan.

Uiteraard wist de dame aan de telefoon nog van niks. Prijsdaling? Nee, er is alleen een standard range aangekondigd in Amerika. Ik moest haar dus wijzen op de prijsdaling op de website. De dame aan de telefoon was duidelijk: dit gold niet voor mij, als ik dat wilde moest ik maar annuleren.

Aangekomen bij het aflevercentrum in Tilburg (oke, we stonden eerst bij het verkoopcentrum) bleek dat ze ook daar nog van niks wisten. We konden de situatie echter duidelijk maken en een manager ging er mee aan de slag.

Tesla Model 3's

In de buurt van het aflevercentrum staat het overal vol met Model 3's

Het duurde even, maar na circa een half uur kwam er een reactie: we zouden Autopilot gratis erbij krijgen ter waarde van 3.200 euro. Dat lost niet het bijtellingsnadeel op, maar goed, we hadden vooraf al besloten dat we hier ook blij mee zouden zijn.

Het ligt er immers ook maar aan hoe je kijkt: Gisteren wist ik niet beter dan dat ik dit bedrag zou afrekenen voor een auto zonder Autopilot. Vandaag heb ik voor hetzelfde geld Autopilot erbij.

Autopilot zou niet direct beschikbaar zijn, maar wordt binnenkort geactiveerd.

Levering


Eindelijk konden we dan door met de levering. Bij het aflevercentrum van Tesla is een wachtruimte waar je mag wachten totdat jouw delivery specialist gereed voor je is. Hier staan stoelen, tafels en krukken en uiteraard is er drinken te krijgen.

Vanuit de wachtruimte heb je zicht op de aflevervloer en kun je ook verder de fabriek in kijken. Leuk om te zien. Foto's maken mocht er overigens niet. Alleen van je eigen auto en niet richting de fabriekshal.

De auto's werden gereed gezet op de afleverplek waarna wij de afleverruimte in mochten om onze Model 3's te bewonderen.

Even op de foto naast de auto


Uitleg


Je krijgt persoonlijk uitleg van één van de delivery specialists die er rondlopen. Ik had een vriendelijke man die zijn best deed, maar eigenlijk wist ik al meer over de auto dan hij. De dame en heer die mijn collega en ik hadden waren geen doorgewinterde Tesla Model 3 kenners.

Zelfs iets basaals als het correct plaatsen van het telefoonkabeltje ging fout (je moet die dus wel in de houder leggen, niet zomaar los erop. Het onderste deel van de houder kun je opzij schuiven zodat het eraf komt en daarna kun de kabel correct plaatsen.

Verder wel prettig om even een profiel aan te maken en de telefoon alvast te koppelen. Gelukkig deed de Tesla app het ook direct, dit schijnt vaak nog wel tot een dag na levering te kunnen duren.

Nacontrole


Natuurlijk loop je tijdens de aflevering om de auto heen. Het is echter best donker binnen. Je kunt dus zeker niet alles goed zien.

De delivery specialist gaf dan ook als advies om de auto direct buiten nogmaals te controleren bij daglicht. Mocht er dan iets zijn dan kun je direct na binnen lopen.

Na het verlaten de de hal direct maar even gedaan. Ik dacht helaas eerst nog wat krasjes te hebben ontdekt, gelukkig bleek het om vlekjes te gaan die er afgepoetst konden worden.

De eerste 100 meter in mijn Model 3

Eerst indruk


Een volledige review van de Tesla Model 3 Long Range All-wheel-drive volgt uiteraard nog, maar mijn eerste indruk na een dagje rondrijden deel ik natuurlijk al graag met je.

De auto bevalt erg goed! Hij is niet zo vlot als de Performance versie, maar ik heb geen spijt van deze keuze. De auto is razendsnel en je rijdt vrijwel iedereen eruit - als je dat wilt.

Ook is de auto snel genoeg om bijrijders misselijk te krijgen, veel sneller hoeft ook niet. knipoog

De iPhone als sleutel bevalt me erg goed. Leuk om gewoon aan te komen lopen, in te stappen en te rijden. Bij het uitstappen heb ik al een paar keer misgegrepen naar de sleutel. Die is er uiteraard niet, maar het is best wennen om gewoon uit te stappen en weg te lopen.

Laden


Vanuit Tilburg ben ik direct naar huis gereden om de auto ook even aan mijn vrouw te showen. Natuurlijk ook even gekeken of mijn eigen laadpaal het deed. De Tesla Wall Charger die ik hebt doet het gelukkig prima.

Ook op kantoor hebben ik en mijn collega beide auto's al even aan de laadpaal gehangen. Die klapte er na een minuut of tien echter uit; bleek dat de laadpaal toch geen twee auto's gelijktijdig kan laden.

Laden op kantoor


De zekering van de paal blijkt slechts 3x25 ampere. Dat gaat dus niet goed als je twee auto's op 3x16 ampere laadt. Binnenkort eens informeren of dit niet beter kan. De laadpaal is van EV-box, dus kon ik hierbij wel mooi mijn laadpasje (van E-Flux) proberen.

Tot slot zijn we nog even langs de Supercharger bij Zevenaar gereden. Daar was het behoorlijk druk met Tesla's en er stond zelfs een andere drie (waarvan de eigenaar me zowaar herkende). Dat alle plekken bezet waren was wellicht ook de reden dat ik niet boven de 84 kW uit kwam tijdens het laden.

Tm3 laden 84kw

Vlot genoeg overigens voor mij (hij zou tot 120 kW moeten kunnen). Ik wilde vooral even kijken hoe het werkte en voldoende lading opdoen om weer goed thuis te komen.

Gisterenavond heeft ie thuis aan de lader gestaan en was ie binnen een paar uurtjes op de 80 procent accustaat.

Ik ben blij dat de Model 3 er eindelijk is. Hij bevalt vooralsnog uitstekend en lekker om niet meer langs het tankstation te hoeven. De komende week verwacht ik er al weer de nodige kilometers mee te gaan rijden, aanstaande dinsdag staat er zelfs een tochtje naar België op de planning.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden, is enthousiast over Tesla en heeft een multi-coat red Tesla Model 3 Long Range All-Wheel-Drive met 19 inch velgen.

Ben jij van plan een Tesla te bestellen? Gebruik voor 28 mei mijn referalcode elja37232 om 7.500 kilometer gratis Supercharging tegoed te ontvangen.

16 reacties

  1. Dick
    Dick schreef op zaterdag 2 maart 2019 om 15:02

    Van harte proficiat, prachtige auto.

  2. Michel
    Michel schreef op zaterdag 2 maart 2019 om 17:04

    Mooi auto! Proficiat. Ook nog iets gehoord over hoe het zit met een later upgrade mogelijkheden naar hardware 3!

  3. Elja Trum
    Profiel Elja Trum schreef op zaterdag 2 maart 2019 om 19:48

    @Dick; Bedankt! vrolijk

    @Michel; Niet naar gevraagd, maar had daar waarschijnlijk ook geen goed antwoord op gekregen daar.

    Volgens mij is het zo dat als je nu (of later) Full Self Driving al koopt (of nu krijgt doordat je EAP had gekocht), ze jouw auto later gratis upgraden naar Hardware 3.

  4. Pjedro
    Profiel Pjedro schreef op zaterdag 2 maart 2019 om 20:57

    Geniet er van! Een prachtauto weet ik uit eigen ervaring. Na twee weken erin te hebben gereden nog steeds een smile op mijn gezicht! Tip qua laden op je werk met twee auto's tegelijk: stel op je laadscherm in de auto de stroom in op 12Amp. Dan laadt ie alnog op met ca 55km per uur, per auto

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Persoonlijk

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.