Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Hoe betaal ik mijn Tesla Model 3

zondag 6 januari 2019, 14:14 door | 8,814x gelezen | 7 reacties

De Tesla Model 3 die ik besteld heb kost 64.120 euro. Dat is een stevige prijs en een hoger bedrag dan ik ooit in één keer uitgegeven heb. Hoe betaal je nu zo'n Tesla Model 3?

Tesla Model 3


Leasen?


Natuurlijk zijn er meerdere manieren om zo'n auto te betalen. De meest voor de hand liggende manier is door gebruik te maken van een lease. Een leasebedrijf betaalt je auto en jij betaalt het leasebedrijf per maand het bedrag terug (inclusief rente uiteraard).

Aan het eind van de leasetermijn is de auto nog steeds van het leasebedrijf en gaan zij hem verkopen (of je krijgt de mogelijkheid je lease door te zetten of de auto tegen een interessant bedrag over te nemen). Je hebt dan dus voor een maandelijks bedrag gebruik te kunnen maken van de auto.

Het operational leasen van een Tesla Model 3 zou mij zo'n 800 euro per maand (exclusief BTW) gaan kosten bij de circa 25.000 kilometer die ik per jaar rijd.

Over 5 jaar tijd betaal je dan inclusief BTW een bedrag van zo'n 58.000 euro. Goed om dit even af te zetten tegen de aanschafprijs van 64.000 euro inclusief BTW (waarbij je na die vijf jaar nog een auto hebt).

Leasen is een prima oplossing alleen zelf houd ik helemaal niet van maandelijkse betalingen waar je aan vast zit. Vandaar dat ik de Model 3 in één keer -vanuit mijn bedrijf- ga betalen.

Hoe betaal je dat?


Nee, ik ben niet rijk. Tenminste, rijk is een relatief begrip en ik vind dat ik best rijk ben, maar ik heb het over de traditionele blik op 'rijk'. Ik ben geen miljonair. Verre van.

Ik heb wel al bijna drie jaar geleden besloten dat ik een Tesla Model 3 wil kopen en toen ook mijn reservering geplaatst. Er zijn best veel beslissingen die je kunt nemen in je leven die er voor zorgen dat je geld over houdt.

Oke, als je van het minimum inkomen leeft is dat natuurlijk lastiger, maar als ik mezelf vergelijk met leeftijdsgenoten met een vergelijkbare opleiding dan denk ik dat ik gemiddeld gezien niet meer inkomsten heb.

De manier om geld over te houden is eigenlijk heel simpel: zorg dat je niet zoveel uitgeeft.

Geld uitgeven is in veel gevallen een keuze. Je kunt er heel vaak ook voor kiezen om een uitgave juist niet te doen. Wat heb ik de afgelopen jaren dan gedaan om geld over te houden om nu een Model 3 te kunnen kopen? Ik som het graag even voor je op:

Het nieuwste iPhone model overslaan
Eigenlijk ben ik best tevreden met de iPhone 7 die ik nu heb. Hij gaat al een paar jaar mee en ik heb de iPhone 8, de iPhone X en de iPhone Xs dan ook maar overgeslagen.

Toegegeven, dit is maar een relatief kleine kostenpost en je oude iPhone is ook nog wat waard als je hem verkoopt, maar ik verwacht dat ik door even vast te houden aan mijn 'oudere' telefoon zo 1.000 euro bespaard heb.

Vergelijkbare besparingen kun je ook doen bij allerlei andere aankopen. Wacht nog even met een nieuwere computer, wellicht kan je televisie eigenlijk ook nog wel wat jaartjes mee, et cetera.

Een oud brik rijden
Ik rijd nu bijna 5 jaar in mijn Volkswagen Bora uit 1999. Een auto van twintig jaar oud inmiddels dus. Die auto koste mij destijds zo'n 4.000 euro om aan te schaffen en (helaas) heeft ie me dat ook zeker wel aan onderhoud gekost (en meer).

Alleen, ik had ook drie jaar geleden al kunnen kiezen om een gemiddelde middenklasser te rijden in de lease. Daar had ik dan waarschijnlijk ook zo'n 700 euro per maand voor betaald (vanuit mijn bedrijf) en een bijtelling van 350 euro per maand (privé).

Over drie jaar had deze auto me dan 37.800 euro gekost. Stel dat ik nu de afgelopen 3 jaar 7.800 euro aan kosten gehad had aan mijn auto (ik denk dat ik dat gelukkig niet gered heb), dan heb ik toch nog 30.000 euro uitgespaard.

Blijven wonen waar je woont
Mijn vrouw en ik hebben 15 jaar geleden een hoekwoning gekocht. Om me heen zie ik veel vrienden inmiddels al doorgroeien naar een groter huis. Dat lijkt ons ook best leuk, maar eigenlijk zijn we ook best tevreden met hoe we nu wonen.

We hebben daarom besloten nog even te wachten. Ooit willen we wel die volgende stap zetten, maar eigenlijk liever zonder een grotere hypotheek te moeten nemen. Zoals ik al eerder zei: ik houd niet van vaste maandlasten.

Wat we nu doen is dus juist vervroegd aflossen op onze hypotheek om onze schuld te verminderen en daarmee onze maandlasten te verlagen. We wonen nu voor minder dan 500 euro per maand.

We hadden ook drie jaar geleden in een grote huis kunnen gaan wonen. De maandlasten waren dan wellicht wel omhoog geschoten naar 1.500 euro per maand. Door lekker te blijven zitten hebben we de afgelopen drie jaar dus 36.000 euro minder uitgegeven.

Kijk ook naar de Total Cost of Ownership
Eerder heb ik het al eens gehad over de Total Cost of Ownership van een Tesla. Hoewel de auto wat duurder is in aanschaf is hij in het dagelijks gebruik relatief goedkoop.

Zo is benzine per kilometer ongeveer drie keer zo duur als stroom, betaal je geen wegenbelasting en is het onderhoud vaak lager.

Eerder heb ik zo uitgerekend dat mijn oude Volkswagen Bora over vijf jaar gezien ongeveer net zoveel kost als een gloednieuwe Tesla Model 3. De maandlasten zijn dus een stuk lager bij een elektrische auto en dat is, zoals ik al aangaf, voor mij een belangrijke factor.

Hoeveel geld je overhoudt is een keuze


Bovenstaande drie punten laten je eigenlijk al zien hoe het komt dat ik nu mijn Tesla Model 3 direct kan aftikken: ik heb gewoon de afgelopen jaren bewuste keuzes gemaakt om minder geld uit te geven.

Dit zijn drie voorbeelden die ervoor zorgen dat ik in drie jaar tijd 67.000 euro 'overgehouden' heb. Meer dan voldoende om de Tesla Model 3 aan te schaffen.

Je kunt natuurlijk nog veel meer geld niet uitgeven door bepaalde bewuste keuzes te maken. En je kunt er ook voor kiezen om geen Tesla te rijden, maar juist ruimer te wonen of een andere auto te rijden.

Is een Tesla aanschaffen dan een slimme keuze?


Nu heb ik dus flink bespaard de afgelopen jaren. Maar is het dan wel slim om van al die besparingen een Tesla Model 3 te kopen? Wellicht niet.

Ook hier is het weer een keuze. Zelf heb ik de keuze gemaakt dat ik het dit waard vind en wil ik graag een elektrische auto gaan rijden. En dan specifiek eentje die ook nog eens een dikke BMW eruit kan rijden.

Financieel gezien is het wellicht slimmer om die 67.000 bespaarde euro's in een ETF indexfonds te stoppen waarmee je waarschijnlijk zo'n 7 procent rendement per jaar kunt halen.

Nu kan ik over vijf jaar mijn Model 3 waarschijnlijk verkopen en is er van mijn geld nog zo'n 30.000 euro over. Met een indexfonds (en een gunstige beurs) heb ik over vijf jaar van die 67.000 euro een bedrag van 94.000 euro gemaakt.

Wat zijn jouw keuzes?


Ik merk dat veel mensen het bijzonder vinden dat je zo'n dure auto kunt betalen. Zeker als ze ontdekken dat je hem niet gaat leasen. Ik ben financieel niet rijker dan mijn gemiddelde leeftijdsgenoot met een vergelijkbare opleiding. Ik heb misschien wel bewust andere keuzes gemaakt.

In dit artikel laat ik je zien hoe -in mijn ogen- heel veel mensen een Tesla Model 3 kunnen betalen.

Welke keuzes maak jij?

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

7 reacties

  1. hans
    hans schreef op dinsdag 8 januari 2019 om 11:38

    Duidelijk verhaal. Het valt me overigens op dat je de MIA niet noemt. Toch ook behoorlijk van (positieve) invloed?

  2. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 8 januari 2019 om 12:01

    Ja, de MIA helpt ook mee.
    Alle (belasting)voordeeltjes maken de Model 3 extra interessant als auto.

    Daarbij heb ik ook nog net geluk dat ik in 2018 nog besteld heb. In 2019 is de MIA regeling iets versoberd helaas.

    Ik ga nog wel een stukje schrijven over de MIA, want eigenlijk is dat ook best een gedoe om te regelen. Let er in elk geval op dat je de MIA aanvraagt binnen 3 maanden na het bestellen van je auto (en houdt rekening met een maand tijd voordat je alles geregeld hebt).

  3. Jochem
    Jochem schreef op woensdag 9 januari 2019 om 17:37

    Telt de reservering in 2018, aanbetaling van €1000, om aanspraak te doen op de MIA van 2018? Dit gezien je aangeeft dat MIA in 2019 versoberd is.

  4. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 9 januari 2019 om 18:23

    @Jochem; hmm, dat durf ik niet te zeggen. Ik weet het niet.
    Ik ben bang dat alleen het plaatsen van een order geldt, maar dat kun je het beste bij je boekhouder nagaan. Ik kan het zeker verkeerd hebben.

  5. jochem
    jochem schreef op woensdag 9 januari 2019 om 19:02

    Ah wist niet dat het plaatsen van een order in december al mogelijk was. Enkel van de aanbetaling(en) van 1000 - voor reserveringshouders - en 2000 euro. Bedankt in ieder geval! vrolijk

  6. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 9 januari 2019 om 19:42

    Als je die 2.000 euro betaald hebt, heb je de order al geplaatst. Maar nu ik er nog even over na denk zou ik in elk geval wel proberen de MIA nog op 2018 te zetten, als ik jou was.

    Je reservering is immers ook de eerste stap naar aankoop. Het proberen waard. knipoog

  7. Pjedro
    Pjedro schreef op woensdag 16 januari 2019 om 22:19

    Vandaag MIA aanmelding gedaan voor mijn Model3. Bepalend is de datum waarop je de officiele bestelling doet. en niet wanneer je betaalt of wanneer de auto geleverd wordt. De datum van oorspronkelijke reservering geldt dus niet. In mijn geval was de bestelling in december en dus heb ik MIA aangevraagd met formulier 2018. De MIA aftrek in 2019 is versoberd ten opzichte van 2018 dus voor iedereen die in december heeft besteld is er een voordeel. (ik kom uit op een verschil van ca 1900 euro bij 52% belastingtarief!!). Let op: de MIA aanmelding is geen aangifte, maar zoals de naam al zegt het is een melding. De echte investeringsaftrek doe je pas op je belastingaangifte. Mij is alleen niet helder of ik de aftrek dan al voor IB 2018 mag doen of pas in 2019 wanneer ik ook de daadwerkelijke investering/betaling van de auto doe

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Persoonlijk

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.