Proefrit in de nieuwe Tesla Model 3
maandag 30 oktober 2023, 22:44 door Elja Trum | 3,575x gelezen | 7 reactiesVanmiddag heb ik proefgereden in de gloednieuwe Tesla Model 3. We kregen het model met achterwielaandrijving in de nieuwe 'Stealth Grey' kleur mee. Hoe bevalt de gloednieuwe Model 3 ten opzichte van mijn huidige Model 3 uit 2019?
Bij Tesla Duiven hadden ze drie exemplaren van de nieuwe Model 3 staan. Eén stealth grey model staat in de showroom en daarnaast hebben ze nog een tweede grijze en een Ultra Red waarmee proefritjes gereden worden.
De Model 3 waar wij mee op pad mochten had nog geen 250 kilometer op de teller staan en rook ook nog heerlijk nieuw.
Het nieuwe uiterlijk is natuurlijk het eerste dat opvalt. De 'oude' Model 3 ziet er door deze update eigenlijk nu al direct verouderd uit. De nieuwe look aan de voor- en achterzijde maakt de auto -in mijn ogen- een stuk mooier en moderner.
Aan de zijkant is niet direct een verandering te zien, overigens. Voor en achter zijn wel behoorlijk onder handen genomen. Aan de voorkant zijn de lampen een stuk smaller en de neus strakker geworden.
Aan de achterzijde vind ik de nieuwe achterlampen erg geslaagd. Ook het uitgeschreven 'tesla' (in plaats van alleen het logo) ziet er vet uit. Wat mij betreft een erg geslaagde vernieuwing.
Interieur
Aan de binnenzijde is ook het nodige vernieuwd. De verandering hier zijn eigenlijk nog groter dan aan de buitenzijde.
Zo zijn er de nieuwe stoelen die nu (voor) ook gekoeld kunnen worden. Dit is echt superprettig, vooral op een warme plakkerige dag. De stoelen zitten overigens ook wat comfortabeler. Het stuur kan nu ook verwarmd worden trouwens, al kon dat al een tijdje ook op de oudere Model 3 (nog niet op het 2019 model).
Het dashboard zelf is heel anders geworden. Wat mij betreft mis ik het hout niet echt; het is zeker een aardige verandering. Ook het middenconsole is strakker geworden met als mooie handigheid nu dat de bekerhouders nu ook achter een klepje verborgen kunnen worden.
De materialen voelen ook goed en premium aan. Echt een flinke stap omhoog én vergelijkbaar met de kwaliteit die we zagen in de huidige Model S die we laatst ook reden.
Wat natuurlijk ook opvalt is de mooie ledstrip die vanaf de achterdeuren, via de voordeuren en over het dashboard helemaal rondlopen. De kleur kun je zelf kiezen en uiteraard kun je hem ook uitschakelen. Het ziet er in elk geval erg gelikt uit.
Ook achterin is er het nodige veranderd. Het opvallendste is natuurlijk het schermpje tussen de voorstoelen. Hierop kunnen passagiers zelf de gewenste temperatuur instellen en de blaasrichting van de ventilatoren bedienen.
Het scherm kan echter ook gebruikt worden om tijdens de rit video's te kijken op bijvoorbeeld Netflix, Disney Plus en Youtube. Ideaal dus om kinderen op de achterbank bezig te houden. Het geluid van dit scherm gaat standaard via de geluidsboxen die achterin zitten, maar je kunt ook bluetooth koptelefoons aansluiten.
Ook achterin hebben de stoelen een upgrade gehad met het nieuwere materiaal. Ook is de zitpositie prettiger geworden voor wie wat langer is.
Tesla Model 3 (2023) op de weg
Op de weg valt direct op dat het stuur erg lekker in de hand ligt. Er is prettig materiaal gebruikt en het stuur is lekker stevig en goed van formaat. Het geeft tijdens het rijden ook goed het contact met de weg door. Je voelt je erg in controle achter het stuur.
Dat maakt ook dat de nieuw Model 3 erg lekker stuurt. Beter dan het oude model, ook hier is zeker een mooie doorontwikkeling geweest.
Het achterwielaangedreven model is niet zo extreem snel. je gaat in 6,1 seconden naar de honderd en dat is ruim 2 seconden trager dan we van onze eigen Model 3 gewend zijn. Het is echter nog steeds zeker geen trage auto; voor de meeste mensen is dit meer dan snel genoeg.
Zelf zou ik de 8.000 euro die je extra betaalt voor de Long Rang alleen al voor het extra vermogen wel over hebben, maar ik snap dat niet iedereen die keuze kan (of wil) maken.
Ook de vering is duidelijk beter. Bobbels worden beter gedempt en een drempel kun je met hogere snelheid nemen.
De nieuwe Tesla Model 3 is ook een stuk stiller van binnen. Het is zeker niet zo dat je geen geluid meer hoort, maar je hoeft echt minder hard te praten als je op de snelweg met elkaar kletst.
Owh, en waar wij nog niet aan konden wennen tijdens ons proefritje van een klein uur: die ontbrekende hendels aan het stuur. Het was vijf jaar geleden al even wennen met schakelen met een stuurhendel. Die wenperiode zal er nu ook zijn voor het schakelen op het scherm.
Dat is trouwens niet altijd nodig. Als je redelijk dicht op een muurtje staat dan ziet de auto die en zal hij standaard -zodra je de op rem trapt- de auto in de voor- of achteruit zetten. Weg van het obstakel. best handig.
In alle andere situaties moet je het dus op het scherm doen en dat werkt gevoelsmatig eigenlijk net andersom dan we nu gewend zijn met de hendel. Die moest je namelijk omlaag bewegen voor de drive en omhoog voor de achteruit. Op het scherm werkt het precies tegenovergesteld.
Ik heb er alle vertrouwen in dat dit schakelen van rijmodus snel went. Dat ging al tijdens het proefrijden aardig soepel.
Wat een grotere leercurve zal zijn, zijn de richtingaanwijzers. Die bedien je nu op het stuur. Dat is heel erg wennen en op rotondes bijna ondoenlijk. Op het moment dat je van een rotonde af wilt zit je stuur namelijk (ongeveer) 180 graden gedraaid.
Het knopje op het stuur voor je richtingaanwijzer zit dan dus aan de andere kant. En bovendien op z'n kop, dus is boven opeens wat normaal onder is. Tijdens de proefrit konden wij er nog niet aan wennen. Ik vermoed dat je wel een weekje of wat nodig hebt om dit onder de knie te krijgen.
Wat mij betreft is het zeker geen reden om deze geweldige auto te laten staan, maar het is wel weer een typisch Tesla dingetje om het toch weer anders te willen aanpakken. Daarmee maken ze het ons soms moeilijker dan gewenst.
Prijs
De Tesla Model 3 die wij reden start bij 42.990 euro (de kleur zet daar nog 2.000 bovenop). Ik vind dit echt een absurd goede prijs. Een auto die sneller is dan een Volkswagen GTI (a 59.000 euro, in 6,2 seconden naar de 100) en bovendien nog eens beter uitgerust is.
Superveel auto voor echt erg weinig geld. Met een WLTP bereik van 513 kilometer is het eigenlijk zelfs niet echt meer nodig om voor de Long Range te gaan. De WLTP range van mijn Model 3 uit 2019 was 530 kilometer. Zo veel efficiënter is het nieuwe model dus geworden.
De Tesla Model 3 Long Range kost 50.990 euro. Daarvoor krijg je 629 kilometer WLTP range en trek je in 4,4 seconden naar de 100.
Die is daarmee iets trager dan mijn Model 3 Long Range (met Performance Boost) en kan ook niet zo hard (beperkt op 201 kilometer per uur vanwege de nieuwe banden). Maar het bereik is dus zo'n 100 kilometer meer geworden. Een indrukwekkende upgrade met dezelfde accu en motoren.
Wat valt er nog meer op?
Het dashboardkastje is een maatje kleiner geworden, de kofferbak een beetje groter. De muziek in de auto klinkt erg goed, maar moet in de Long Range nog beduidend beter zijn.
Zodra je de achterklep opendoet verdwijnen nu ook de achterlichtunits uit het zicht. Dat wordt opgevangen door de kleinere lampen onder in de bumper. Wel zo veilig als je in het donker iets staat uit te laden langs de kant van de weg.
In de onderste lampen zie je de richtingaanwijzers en de achterlichten als de klep open is. Als je de achterbak weer sluit, dan gaan de onderste lampen weer uit. Alleen het achteruitrijlicht zit alleen in de onderste units.
Ik heb mij nooit zo druk gemaakt om eventueel 'panel gaps', maar ook dat lijkt met de nieuwe Model 3 toch echt verleden tijd te zijn. Voor zover ik kon beoordelen zijn de naden aan de buitenkant van de auto allemaal behoorlijk klein en sluiten ze goed op elkaar aan.
Conclusie
Tesla heeft de al uitstekende Model 3 nog een stuk beter gemaakt. En dat met een verrassend lage prijs. Volgens mij is dit de beste auto die er voor deze prijs te koop is.
De bouwkwaliteit lijken ze nu behoorlijk onder de knie te hebben. Het doet wat mij betreft niet onder voor een BMW of Mercedes. Over BMW gesproken; de Model 3 rijdt ook als een BMW. Hij ligt als een blok op de weg en stuurt leuker dan ooit.
Leuker ook dan de Model S, die eigenlijk net te groot en te zwaar is om echt lekker de hoek om te gooien.
Zelf kijk ik nog ontzettend uit naar de Tesla Model 3 Performance/Plaid/Ludicrous. Deze auto met meer vermogen en track-mode moet volgens mij echt een genot zijn om te rijden.
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 500 euro korting op je nieuwe Tesla.
7 reacties
-
André Verreet
Hoi Elja,
Prachtig verslag van jouw proefrit.
I.v.m. het probleem met de bediening van de richtingaanwijzers op rotondes : misschien kan je Elon en zijn kornuiten eens diets maken dat gans Europa een grote rotonde is. Ik denk dat dat in de USA niet van toepassing is.
Grts.
André (Tesla senior, + 80) -
Arnold van der Veen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 12:19
Hmmmm, lastig. Mijn 2019 LR is eigenlijk prima en zou nog jaren door kunnen. Daarbij vind ik de beperking in acceleratie en topsnelheid wél een issue. Volgens mij louter om de Performance/ Plaid interessanter te maken, marketing dus.
-
Wiebe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 13:03
Goed verslag, helder en beknopt. De bediening van de richtingaanwijzers is in mijn beleving echter een grote misser en het gelijk houden van het trekgewicht een gemiste kans. De bmw i4 trekt 1600 kg en heeft een stokje om de richtingaanwijzer aan te zetten. Misschien dat er een accesoire op de markt komt om dat stokje ook bij Tesla weer terug te brengen naar het "normale"
Voor wat betreft de prijs: ..............................waar koop je zoveel auto voor zo een prijs?? En in 6 seconden naar de 100 is wel mooi genoeg. -
Elja Trum schreef op dinsdag 31 oktober 2023 om 13:38
@Wiebe; Ja, de lui van de SEXY button zijn al bezig met een stuurkolomhendel voor de richtingaanwijzer. Dus die accessoires komen er wel. Zelf denk ik dat het snel genoeg gaat wennen.
@Arnold; Bij de nieuwe Long Range ga je in 4,4 seconden naar de 100. Dat scheelt niet veel met de oude (zonder boost), volgens mij. En hoe vaak rijd je nu echt meer dan 200 kilometer per uur?
Het verhaal is dat de reden de nieuwe banden zijn; die mogen niet harder volgens hun classificatie. Maar marketing zou zeker ook kunnen ja. -
Menno schreef op woensdag 1 november 2023 om 05:16
Leuk om te lezen over je test rit. De "oude" model 3 was met achter wiel aandrijving ook ligt voetiger than the long range. Het is duidelijk merkbaar als je er echt mee gaat sturen. scheelt toch bijna 200 kg. Misschien moet je toch met een long range proef rijden om eht verschil te ervaren. In mijn optiek is de achterwiel aandrijving meer rijders auto. De mijne is nog de 5.6 sec versie en dat is meer dan genoeg (zeker hier in Nieuw Zeeland). Ben altijd een fan geweest van vierwiel aangedreven auto's maar mis het met mijn SR+ helemaal niet. En het is heel leuk als je 'm op sneeuw / zand mode zet dan is tracktion control off and kan je er toch heerlijk gek mee doen. Ik begrijp dat de nieuwe beter is, maar zie niet echt redenen om hem om te ruilen, daar komt bij dat ik 'm pas goed 2 jaar heb. Enige reden zou zijn dat er meer been ruimte achterin is. Reden waarom ik een S zou overwegen maar die is hier niet leverbaar. Zelf ben ik 198cm (en dat zit voornamelijk in de ledematen) en mijn zoon is met 14 jaar al dik boven de 180. Wanneer ik goed zit kan mijn dochter van 11 al niet meer comfortabel achter me zitten. Maar we wisten dat toen we deze kochten. Wie weet wat leuks er nog komt. A Lucid Air /Garvity, or Porsche Macan / Cayenne?
-
Elja Trum schreef op woensdag 1 november 2023 om 14:43
@Menno; Ja, goed punt. Kan me voorstellen dat het extra gewicht best wat verschil maakt. Ik ga vast de Long Range ook nog wel uitproberen in de toekomst.
Goed idee van die sneeuw-mode. Nog nooit geprobeerd eigenlijk. -
Menno schreef op woensdag 1 november 2023 om 22:48
Learning old dogs new tricks . Na zo'n 46.000km was ik deze week een keertje op het strand ( mag hier op een hoop stranded, vooral om boten te water te laten) en dacht ik moet die zand mode eens uitproberen. Zag toen dat the traction control werd uitgeschakeld en heb even leuk ermee kunnen spelen. Weet niet hoe de 4 wiel aandrijving ermee omgaat.
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
Tesla Model 3 Performance versus BMW M3 Competition
door Elja Trum
-
Mischa met de Model 3 Performance op de Nürburgring
door Elja Trum
-
Meer Tesla Model 3 Performance (2024) reviews
door Elja Trum
-
Tesla Model 3 Performance review door Out of Spec reviews
door Elja Trum
-
Tesla Model 3 Performance reviews
door Elja Trum
-
Tesla Model 3 Performance eindelijk beschikbaar
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum