Proefrit in de BMW i4 M50
maandag 9 oktober 2023, 22:33 door Elja Trum | 2,050x gelezen | 9 reactiesIk ben erg enthousiast over mijn Tesla, maar het kan nooit kwaad eens te kijken hoe andere merken het doen. Vandaag reed ik in de BMW i4 M50, best een serieus alternatief voor een Tesla Model 3.
Ik zal het toegeven, mijn verwachtingen waren niet al te hoog. Eerder reed ik bijvoorbeeld al de Porsche Taycan, maar die viel me behoorlijk tegen. Als zelfs Porsche niet kan tippen aan Tesla, zou BMW dat dan wel kunnen?
Gelukkig werd ik positief verrast. De BMW i4 M50 rijdt erg lekker. Je kunt wel merken dat BMW al decennia lang ervaring heeft met het maken van rijdersauto's.
De Model 3 stuurt uitstekend, maar BMW legt de lat toch wel weer net een stapje hoger. Je voelt je in deze auto volledig onder controle, ook als je de grens opzoekt.
Daardoor is er eigenlijk weinig zo leuk als al spelend met het acceleratiepedaal een bocht of rotonde te nemen. Wat een genot!
Vermogen heeft de i4 M50 voldoende (544 pk) en daar is echt lekker mee te spelen. Qua 0 tot 100 tijd is ie met 3,9 seconden overigens maar een fractie sneller dan mijn huidige Model 3 Long Range met Performance Boost. Je gooit 'm alleen net wat lekkerder de bocht in.
Er zitten overigens ook goede remmen op. Het afremmen is mogelijk nog indrukwekkender dan het optrekken. Dat is ook wel zo veilig met dit soort vermogens.
Ga je kijken naar de praktische kant dan is ie aardig vergelijkbaar met een Model 3. Je hebt net wat minder opbergruimte in de kofferbak (en je mist een frunk). Achterin is het echter nog gewoon prima zitten en nergens voelt de auto te krap.
Het touchscreen is een stuk compacter dan in de Model 3 en de bediening van het scherm (en het zoeken van de instellingen) is allemaal niet zo gelikt als bij Tesla. Ook mis je (voor zover ik kon vinden) handige opties als het bekijken van Netflix of Disney films en series als je even ergens staat te wachten.
Persoonlijk vind ik het ook best een aardige auto om te zien, al had BMW in mijn ogen wel wat minder enthousiast met de plastic onderdelen kunnen zijn. Die gril oogt bijvoorbeeld niet heel mooi, net als meer van dit soort details op de auto.
De lijn van de auto vind ik dan wel weer goed geslaagd. Verder valt er nog veel aan te configureren qua kleur en opties, waardoor ie er nog beter uit kan zien dan het model dat wij meekregen met de proefrit.
Het interieur is een stuk traditioneler dan we gewend zijn bij Tesla. Persoonlijk houd ik wel van de rust in de cabine van de Model 3. Bij BMW zijn er flink wat knopjes te vinden. Ook de schermen zijn wat rommelig en onrustig. Veel kleurtjes en het is nog flink zoeken in de menu's.
Dat zal uiteraard ook een kwestie van wennen zijn. Je kunt de schermen op de BMW nog behoorlijk naar smaak inrichten, geloof ik.
Verder zit alles wel stevig in elkaar en worden er best wat mooie materialen gebruikt. Vreemd vind ik dan soms ook weer het gebruik van plastic onderdelen die in mijn ogen niet zo premium ogen als je zou verwachten.
Prijs
Een BMW i4 rijd je vanaf zo'n 59.000 euro. Ga je echter voor de i4 M50 (de uitvoering die wij gereden hebben en waar ik enthousiast over ben), dan begint de prijs vanaf 76.786 euro. Daar komt dan nog de prijs van extra opties bovenop. Dat kan dus nog flink oplopen.
Met wat opties aanvinken in de configurator op BMW.nl, kwam ik zo op zo'n 85.000 euro. Dat maakt de BMW i4 M50 wel een behoorlijk stuk prijziger dan een Tesla Model 3.
We weten nog niet wat de prijs van de vernieuwde Model 3 Performance zal zijn, maar waarschijnlijk ben je ook dan nog goedkoper uit. In de praktijk is prijs natuurlijk niet het enige waar je naar kijkt.
Conclusie
Volgens mij is het wel duidelijk dat ik best enthousiast ben over de BMW i4 M50. Dit is echt een leuke auto om te rijden én ook nog geschikt om gewoon rustig met het gezin het land mee te doorkruizen.
Het is BMW volgens mij goed gelukt om het typische BMW gevoel van hun benzine modellen mee te nemen naar de elektrische aandrijving. Als je ooit eerder BMW gereden hebt, voel je jezelf in deze i4 ook direct weer thuis.
De BMW i4 M50 is een interessant alternatief voor een Tesla Model 3. Ik zou je een proefritje absoluut aanraden.
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 1.000 euro korting op je nieuwe Tesla.
9 reacties
-
Wiebe schreef op dinsdag 10 oktober 2023 om 16:30
Voor velen een niet onbelangrijke waarde: TREKGEWICHT 1600 KG. Dat is heel wat meer dan de model 3. Maar 15K verschil (nieuwprijs tussen de instappers vind ik te veel) en reken ook de extra bijtelling eens door. Dus we gaan weer voor de Tesla en houden er een oude bak op benzine bij om boot of caravan te trekken.
-
Menno schreef op dinsdag 10 oktober 2023 om 16:45
Met 95K kom je wel in model S territorium uit
-
Johan De jong schreef op dinsdag 10 oktober 2023 om 17:01
De grille staat mij wel tegen (niet speciaal bij dit type) is buiten proportie en straalt agressiviteit uit. We zijn wel van de kenmerkende blauwe BMW walm af!
-
Erwin schreef op dinsdag 10 oktober 2023 om 18:23
@Wiebe: of je kiest voor een Y waar je ook 1600kg mee mag trekken…
-
Jan Buijs schreef op dinsdag 10 oktober 2023 om 20:24
Ik ben vorig jaar overgestapt van M3P naar een I4M50. Geen spijt ga niet meer terug. Overigens in de Tesla 139K plezierige km gereden !
-
Ronald schreef op woensdag 11 oktober 2023 om 08:59
Mis ik nu informatie/vergelijk als de actieradius, accupakket, laadsnelheid e.d.?
-
Elja Trum schreef op woensdag 11 oktober 2023 om 12:00
@Ronald; Owhja, vond ik niet zo belangrijk.
De BMW i4 M50 heeft een accupakket van 80 kWh effectief (83,9 kWh). Hij heeft vierwielaandrijving (de i4 40 heeft alleen achterwielaandrijving).
BMW geeft de WLTP aan als 473 - 520 kilometer.
In de praktijk kun je denk ik rekenen op zo'n 400 kilometer bereik. Dat is in mijn ogen voldoende in de meeste situaties.
Laadvermogen is maximaal 205 kW bij snelladen. Verder ondersteund ie 3 fase laden op AC met 11 kW. -
Menno schreef op donderdag 12 oktober 2023 om 05:51
Hi Jan, Iik kan begrijpen dat je de BMW boven the Tesla waardeer. Maar als je dat vergelijk zou je de BMW toch met the Model S moeten vergelijken.
-
Elja Trum schreef op donderdag 12 oktober 2023 om 14:57
@Menno; Qua prijs komt ie dicht bij de Model S in de buurt inderdaad. Voor wat betreft formaat lijkt ie wel meer op de Model 3.
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
BMW i4 M50 vergeleken met een Tesla Model 3
door Elja Trum
-
Tesla Model 3 Long Range versus BMW 330i
door Elja Trum
-
Topgear: de Tesla Model 3 versus de BMW M3
door Elja Trum
-
De Tesla Model 3 versus de BMW M2 Competition
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum