Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Realistisch bereik van de Tesla Model 3 Long Range

donderdag 22 augustus 2019, 13:31 door | 24,481x gelezen | 13 reacties

Volgens Tesla heeft de Tesla Model 3 Long Range een bereik van 560 kilometer (WLTP). We weten allemaal dat dit optimistisch is bij normaal rijgedrag, maar wat is eigenlijk wel een realistisch bereik met de Tesla Model 3 Long Range?

Tesla Model 3


Praktijktripje


Gisteren maakte ik een tripje van 455 kilometer. In theorie zou je dat dus probleemloos op één acculading moeten kunnen halen. In de praktijk bleek ik dat in elk geval niet te halen.

Uiteindelijk bleek ik voor dit tripje zo'n 125 procent acculading nodig te hebben. Gelukkig is onderweg laden geen enkel probleem met Tesla's Superchargers. Je kunt met 20 minuten laden zo weer een paar honderd kilometer rijden.

De 560 kilometer die Tesla aangeeft is op een tripje als deze dus absoluut niet realistisch. De tocht ging van Wijchen (bij Nijmegen) naar Hindeloopen in Friesland en via Waalwijk (Brabant) weer terug naar Wijchen.

Op deze route zijn veel snelwegen waar je 130 kilometer per uur mag en dat heb ik dan ook erg veel gereden. Vaak meestal nog een paar kilometer erboven; lekker cruisen op de (ideale) Autopilot. Ook hebben we geen file gehad (je elektrische auto is dan een stuk zuiniger dan wanneer je hard doorrijdt).

Realistisch bereik


Op basis van dit tripje én mijn ervaring over de afgelopen 12.000 kilometer die ik gereden heb met de Tesla Model 3 is zo'n 360 kilometer op één volle acculading realistischer. Dat is dus 200 kilometer minder dan de WLTP opgave, oftewel 64 procent van het officiële bereik.

Zelf hanteer ik doorgaan 350 kilometer als het maximale bereik van mijn Model 3 in realistische situaties. In de winter kun je waarschijnlijk beter uitgaan van 300 kilometer bereik.

Uiteraard kun je wel een (veel) hogere bereik halen, maar dan moet je bijvoorbeeld niet harder dan 100 kilometer per uur rijden.

Kijk ik overigens naar mijn gemiddelde verbruik over de afgelopen 12.180 kilometer met mijn Model 3, dan geeft de Tesla 187 Wh per kilometer aan. Met de accu van 75 kWh zou ik gemiddeld gezien 401 kilometer op een volle acculading moeten halen.

Daar kan ik bij zetten dat ik wel van doorrijden houd. Iemand die een rustigere rijstijl heeft zal waarschijnlijk een stuk zuiniger kunnen rijden.

Een tijdje terug ben ik een Google Sheet gestart waarin Model 3 rijders hun data kunnen invoeren. Jouw invoer is natuurlijk ook welkom. Uit deze sheet blijkt dat (over 64 Tesla Model 3 rijders) er een gemiddeld bereik is van 417 kilometer op een volle lading.

Kanttekening is dat we nog geen winter gehad hebben sinds de Model 3 er is. Ik verwacht dat het gemiddelde over een jaar gezien nog iets lager zal uitvallen. Ook is veel data in de sheet nog van rijders die nog niet heel veel kilometers gereden hadden (bij het invullen).

Wat is jouw ervaring?


Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is qua realistisch bereik van je Model 3. Laat het vooral even weten in de reacties.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

13 reacties

  1. Michael
    Michael schreef op vrijdag 23 augustus 2019 om 11:32

    IK heb de Google Sheet weer bijgewerkt. Ik kom volgens de sheet met de LR AWD niet verder dan 381 km op één volle lading. Op basis van zo'n 12.000 gereden kilometers, maar inderdaad zonder winter periode. Dus het zal dan nog wel iets zakken.

  2. Herald
    Herald schreef op vrijdag 23 augustus 2019 om 15:25

    Ik ben vorige week naar Hamburg geweest met Model 3 Long Range. Afstand is ca. 350 km. Kun je net redden (bij 120-130 km/u) als je aan het eind <100 km per uur blijft. Bij aankomst nog 5% accu over. Op terugweg moeten bijladen bij Lohne (ivm veel file, ca 1,5 uur) om thuis te kunnen. Op korte afstanden met Max. snelheid rond 100 is het bereik van de Model 3 Long range beter.

  3. Sicco
    Sicco schreef op vrijdag 23 augustus 2019 om 21:54

    Hoi Elja, ook ik heb de sheet bijgewerkt Kennelijk rijd ik nogal netjes; alweer 14.000 km met een gemiddeld verbruik van 15,5 kW / 100km. Elon zal trots op me zijn. Als ik de snelweg maximaal 110 km/uur rijd haal ik toch bijna de 500 km denk ik. Maar als je harder gaat dan stijgt je verbruik en daar kan zelfs Elon weinig aan doen.
    Ik krijg de indruk dat snel optrekken niet veel extra energie kost ( en waarom zou het ook). Remmen kost energie. Regeneratief remmen beperkt het energieverlies. Je staat daar af en toe van te kijken hoe goed dat werkt; zelf op een behoorlijke helling remt de auto prima zonder dat je het rempedaal aanraakt.
    Groet,
    Sicco

  4. Ronald Zwart
    Ronald Zwart schreef op zondag 25 augustus 2019 om 21:07

    Ik zit na 15.000 km met de Tesla Model 3 AWD LR op 16,5 kw/100 km. Met 90% lading haal ik in de praktijk ongeveer 435 (snelweg) kilometers. Ik rij veel op de AP/ NOA en eigenlijk nooit harder dan 120 km/ uur aangezien je vaak toch weer snelheid moet minderen door inhalende vrachtwagens etc.

  5. Menno
    Menno schreef op dinsdag 27 augustus 2019 om 10:12

    Ik volg deze posts graag. Zelf ben ik van plan te wachten tot the Y. Ik leef in Nieuw Zeeland en hier is de max snelheid 100km/uur en zie niet veel reden om harder te rijden, dat is meestal toch niet mogelijk op enkele rijbaan wegen. We hebben geen lange rechte stukken en ik heb een rustige rijstijl. E.g. mijn 10 jaar oude Murano rijdt 1 op 10. Ik heb dus wel hoop op een langere range.

  6. DHR
    DHR schreef op dinsdag 27 augustus 2019 om 10:37

    met 23.000 km op de teller zit ik op een gemiddelde van 16,7 (inclusief twee maal naar Italië op en neer via Duitse Autobahn met max 150 km/h).
    Mijn ervaring is dat snel optrekken wel veel energie kost, in het begin deed ik dat regelmatig om nieuwe inzittenden te imponeren en in die periode zat ik rond de 19.
    Ik rijdt redelijk vlot door, houd me aan de snelheid, zit er niet boven, maar ook niet veel onder, anticipeer veel en gebruik ook veel AP.
    Ik heb een klant in Antwerpen, retour 405 km, en als ik vertrek op 100% kom ik thuis met 4-5%

  7. Frank
    Frank schreef op dinsdag 27 augustus 2019 om 10:52

    Net even de gegevens bij mijn Tesla Model 3 LR AWD ge-update.

  8. RJ
    RJ schreef op dinsdag 27 augustus 2019 om 11:41

    Ik heb een account bij TeslaFi.com (kijk er maar eens naar, voor €50 de moeite waard) en over het totaal aantal gereden km (12191 sinds ik dit account heb, maar feitelijk inmiddels 13545 km gereden) blijkt dat ik 155Wh/km rijdt, ofwel, bij 75 kWh aan boord (klopt dat?) een bereik van (75000/155gemeen 483 km. Het aantal "rated km" is 13757 en vergeleken met de werkelijkheid van de gereden 12191 km noemt TeslaFi datgeen "efficiency" van 88,62%. Als je die efficiency loslaat op die 483 km, dan zou het bereik bij 100% efficiency dus (100/88,62x483gemeen 545 km zijn. En dat komt dus aardig in de buurt van die 560!.
    Ik heb een redelijke rijstijl, maar ga wel 135 op de snelwegen, en daar zit ook nogal eens op en neer naar Frankrijk bij. Dus ik ben op zich tevreden.

  9. RJ
    RJ schreef op dinsdag 27 augustus 2019 om 14:16

    Inmiddels heb ook ik de spreadsheet ingevuld

  10. Peter
    Peter schreef op dinsdag 27 augustus 2019 om 19:00

    Na ruim 18.000 km met de LR AWD geeft de Tesla gemiddeld 15 Wh/km aan. Dat lijkt overigens aardig te kloppen.
    Meestal sta ik thuis op 3,8 kW te laden. Daarnaast nog een voorraadje Supercharger kilometers.
    Bij lange trips naar het buitenland laad ik elke 300 km voor de zekerheid. Je rijdt dan meestal ruim drie uur, tijd voor koffie en sanitaire stop.
    In Nederland max 350 km gereden zonder laden. Dan nog 100 km over.
    Wat de winter doet? We zullen zien.

  11. Hans
    Hans schreef op dinsdag 27 augustus 2019 om 19:26

    Inderdaad ik ben ook een zuinige rijder als ik de reacties lees.
    Ik heb nu sinds 21 maart 2019 17.790 km gereden en mijn verbruik staat op 160 Wh/km.
    Ik heb wel gemerkt dat je rustig 150 km/h kunt rijden alleen snel accelereren kost veel KWh.
    ik kan helaas geen foto van mijn verbruik hier uploaden.

    Hans

  12. p.hoffers
    p.hoffers schreef op maandag 2 september 2019 om 17:13

    die 500+ km aan bereik is natuurlijk gebaseerd op max 100 km/h bij de juiste buiten temperatuur etc. en dan is het uiteraard wel te halen. Ik kom net terug van vakantie en heb met dakkoffer + 5 personen in de auto en een hoop kgs aan extra bagage een keer 340 km aan afstand gehaald met 120 km/h gemiddeld (wel meewind) maar dan moet 500 km/h echt wel haalbaar zijn.

  13. JurgenTas
    JurgenTas schreef op maandag 7 september 2020 om 17:24

    Ik heb nu sinds eind dec. 2019 16.000 km gereden met Model 3 AWD LR en zit op gemiddeld zo'n 175 Wh/km, maar dat is eigenlijk nauwelijks interessant. Binnen Nederland laadt je 'overal' even snel bij, pas als je verder weg (naar het buitenland) gaat, eventueel met aanhanger of dakkoffer, dan wordt het interessant voor de planning. B.v.: op vakantie met aanhanger met 5 fietsen erop (deze zomer, verbruik verdubbelde bijna bij snelheid van ca. 120 km/h) of op wintersport met dakkoffer (heb ik nog geen ervaring mee).

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.