Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Ritje in een oude Tesla Model S P85

donderdag 23 mei 2019, 20:10 door | 2,360x gelezen | 7 reacties

Vandaag heb ik een ritje gemaakt in een oudere Tesla Model S. Zo eentje met de pre-facelift neus. Het was een P85, dus ook nog zonder vierwielaandrijving.

Tesla Model S P85


Grappig genoeg rijdt deze Model S een beetje zoals je gewend bent van een (oudere) Mercedes. Het stuur, de stuurhendels, maar ook de wegligging. Het voelt allemaal Mercedes. Dat komt uiteraard ook omdat destijds die onderdelen ook echt bij Mercedes vandaan kwamen, maar grappig dat het ook echt zo rijdt.

Deze Model S had een extra hendel voor de cruise control. Onhandig, want telkens als ik het knipperlicht wilde inschakelen activeerde ik per ongeluk de cruise control. Uiteindelijk is dat uiteraard een kwestie van wennen.

De Model S P85 rijdt sowieso behoorlijk anders dan de Model 3. De Model S is meer wat ik vaak 'een zeilboot' noem. Je zeilt meer over de weg dan dat je aan het sturen bent. Dat de auto ook nog eens erg groot is helpt daar niet bij.

Het interieur van de S is eigenlijk ook totaal niet praktisch. Bijna nergens opbergplek; deze versie heeft zelfs geen fatsoenlijke middenconsole. Je kunt echt merken dat de auto wat ouder is en dat dingen nog niet zo doordacht zijn als bij de Model 3.

Ik heb ongeveer een jaar geleden ook nog een nieuwere S gereden en dat beviel toen eigenlijk prima. Ik denk dus dat er een flink verschil zit tussen dit oudere model en de huidige modellen.

Grappig genoeg had ik het idee dat mensen de Model S wel beter zien rijden dan de Model 3. Je krijgt meer aandacht van andere mensen dan bij de 3. De Model 3 is waarschijnlijk wat minder opvallend, ook doordat ie kleiner is.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

7 reacties

  1. Hans
    Hans schreef op dinsdag 28 mei 2019 om 11:54

    Ik heb net de overstap gemaakt van een TMS uit 2013 naar een TM3 (LR RWD).
    Een verschil van dag en nacht: de 3 stuurt veel strakker en is veel handzamer (parkeergarages!), de range is enorm in vergelijking met een 'oude' S, het verbruik veel minder, de stoelen zitten veel beter en in vergelijking met de 3 is de S een ouderwetse auto. (Dat gaan natuurlijk helemaal op voor brandstofauto's)
    Pluspunten van de S: hij is stiller dan de 3, met name de afrolgeluiden van de banden hoor je minder en hij heeft een zee van ruimte; je hoeft nooit na te denken of de vakantiebagage er wel in past.
    Nog geen dag spijt gehad van de overstap.

  2. Johan
    Johan schreef op dinsdag 28 mei 2019 om 12:17

    Rijdt de LR RWD heel anders dan LR AWD ?
    Wat is de range van de LR RWD ?

  3. Hans
    Hans schreef op dinsdag 28 mei 2019 om 13:16

    Ik heb alleen een proefrit gemaakt in de LR AWD, dus kan niet goed oordelen over het verschil, Johan.
    Maar met mijn rijstijl (rustig aan op de CruiseControl) heb ik geen behoefte aan AWD.
    Range is te gek: ik heb gisteren een rit gemaakt van 50 km (combi 80 km weg en 100 km snelweg) en kwam uit op 133 Wh/km....... Als ik 90% laad heeft mijn auto ruim 475 range.
    Het grote verschil met de eerste Tesla elektrisch rijden is dat ik niet meer bezig ben met overal laden als het even kan.
    Ik heb de Model 3 net, dus nog niet verder van huis geweest, maar het laden bij Superchargers moet ook veel sneller kunnen. in de praktijk moet je nu gemakkelijk 350 kilometer snelweg kunnen rijden en dan ff wat eten en drinken en dan weer 300 km door kunnen rijden.

  4. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 28 mei 2019 om 13:37

    @Johan; ik heb wel in beide gereden, maar de RWD was bijna een jaar geleden. Ik kan je dus geen heel goed vergelijk geven.

    In mijn ogen is de AWD iets vlotter en plakt ie nog iets meer aan de weg. Ook heb je iets meer regeneratie bij de AWD (harder afremmen als je het gas los laat). Als je niet zo'n racer bent zal het verschil niet heel belangrijk zijn.

  5. Hans
    Hans schreef op dinsdag 28 mei 2019 om 13:41

    En die regeneratie bij de RWD is al zoveel groter dan bij mijn oude S......ik kan moeiteloos met 1 pedaal rijden en hij gaat heel stevig in de ankers als ik geen het 'gaspedaal' los laat

  6. frankske
    frankske schreef op dinsdag 28 mei 2019 om 18:05

    Ik rij sedert een drietal maanden met de TM3 LR AWD. De TM3 rijdt super plezierig, nooit ga ik nog terug naar fossiele brandstof !
    Ik heb de TM3 besteld met de optie "Autopilot”. Zolang je mooi in je rijvak blijft, gedraagt de TM3 zich degelijk. Maar het autonome rijden is met deze auto echter nog eutopisch... Lane change door middel van richtingaanwijzer, werkt heel vaak niet.
    Sedert een vijftal dagen kan ik ook plots niet meer handsfree bellen in de TM3. Een reset verhelpt niets aan dit euvel.

  7. Anton
    Anton schreef op zondag 1 maart 2020 om 17:56

    @Hans: Ik heb beide auto’s gereden, de 2019 model S 100D en de 2019 model 3 Long Range. Mijn ervaring is anders dan die van jou. Ik vond de M3 een stuk onrustiger op de weg, de model S is gewoon comfortabeler. Bovendien bevalt mij het centrale display in de M3 niet zo goed als het uitgebreide dashboard in de model S. Over smaak valt niet te twisten, maar de model S vind ik mooier gelijnd dan de model 3, waarvan het dak veel te hoog is in verhouding. Recht van voren gezien lijkt de model 3 op een new beetle van Volkswagen.Kortom ieder zijn ding, maar geef mij maar de model S.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model S

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.