Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Vernieuwde Tesla Model S aangekondigd

zaterdag 30 januari 2021, 00:10 door | 935x gelezen | 2 reacties

Tesla heeft vandaag de vernieuwde Tesla Model S aangekondigd. De update zat er al een tijdje aan te komen. Persoonlijk ben ik enthousiast. Flink wat interessante vernieuwingen die de moeite waard lijken.

Tesla Model S Plaid


Exterieur


Aan de buitenkant is er niet heel veel veranderd. Aan de voorkant is de bumper vernieuwd. Dat is in mijn ogen even wennen. Ik vind het nog niet direct een verbetering, zo op het eerste gezicht.

Net als bij de Model 3 en Model Y is de chroom-look verdwenen en zijn de details nu in het zwart. Dat maakt de uitstraling weer net wat meer bij de tijd.

Model S 2021 - Interieur


Interieur


Grotere veranderingen zijn te vinden in het interieur van de 2021 versie van de Model S. Het interieur is helemaal op de schop gegaan en weer helemaal bij de tijd (of zijn tijd ver vooruit).

Het eerste wat in het oog springt is het nieuwe stuur. Tesla noemt het een 'yoke'-stuur. De bovenste helft ontbreekt, net als in de Tesla New Roadster. Bovendien zitten er geen staven meer aan de stuurkolom.

Tesla Model S 2021 - Stuur


Richting aangeven en alle andere functies zitten nu verstopt op het stuur. Dat wordt zeker even wennen dus. Ik ben heel benieuwd hoe dat bevalt. En overigens ook of een dergelijk stuur überhaupt toegestaan is in Europa.

De knoppen op het stuur schijnen 'force touch' te worden. Dus je kunt ze niet fysiek indrukken, maar bij het aanraken krijg je door trilling wel het gevoel dat je de knop indrukt.

Het meest bijzondere is wellicht wel dat de rijmodus (vooruit, achteruit, parkeren en neutraal) geen fysieke knoppen krijgen. Het echter de bedoeling dat de auto aanvoelt welke modus je wilt gebruiken op basis van de obstakels om de auto heen. Je Tesla kiest dan de gewenste rijmodus.

Gaat dat niet zoals je wilt, dan kun je alsnog de rijmodus kiezen via force touch knoppen onder de telefoonladers in het middenconsole.

Die telefoonladers zijn uiteraard draadloos, zoals ook in de Model 3 en Model Y nu het geval is.

Tesla Model S 2021


Ook het ventilatiesysteem lijkt meer op dat uit de Model 3 en Y. Tesla heeft echter het systeem verbeterd zodat het nu voelt alsof de ventilatie uit het scherm komt. Dit schijnt te werken middels reflectie op andere oppervlakten.

De nieuwe Tesla Model 3 beschikt over 3 schermen. Eén achter de stuurkolom met rij-informatie, eentje in het midden voor de entertainment en kaarten en één nieuw scherm achterin voor de passagiers.

Opvallend is uiteraard het nieuwe middenscherm. Het gaat nu om een 17 inch scherm in liggend formaat. Vergelijkbaar met de Model 3 dus, maar dan groter.

Een voordeel is natuurlijk dat rij-informatie hierop niet getoond hoeft te worden, dus dat er veel meer ruimte beschikbaar is.

Model S 2021 - Scherm achter


Het scherm achterin is 8 inch groot en kan waarschijnlijk gebruikt worden voor het instellen van de temperatuur voor de achterpassagiers.

Bovendien kun je er games op spellen. Tesla gaat de Model S voorzien van een stevige spelcomputer die zich qua kracht kan meten met de nieuwste spelcomputers. Je kunt achterin ook twee gamecontrollers aansluiten om te gamen tijdens het rijden.

De achterpassagiers kunnen overigens hun telefoon ook draadloos opladen met een houder in de middensteun.

Tesla Model S 2021


Het geluidssysteem is trouwens ook bijgewerkt. Er zitten nu maar liefst 22 luidsprekers in de auto verstopt! En het systeem beschikt over active noise cancelling.

Ik ben erg benieuwd hoe goed dat werkt. In theorie zou je zo het geluid van buiten (wind en weggeluid) flink moeten kunnen wegdrukken door tegengeluid te geven. Zo zou het een stuk stiller in de Model S moeten worden.

Owh, en nog een kleine upgrade waar veel Model S rijders blij mee zullen zijn: eindelijk opbergruimte in de deuren.

Specs


De specificaties van de nieuw model S zijn weer indrukwekkend. Zeker het topmodel; de Plaid+. Met deze Model S Plaid+ moet je 837 kilometer kunnen afleggen voordat je hoeft te laden. Afstanden waar zelfs een dieselrijder niet meer moeilijk over kan doen, volgens mij.

Die 837 kilometer haal je natuurlijk niet als je de topsnelheid van 322 kilometer per uur (!) aanhoudt. Van 0 naar 100 kun je afleggen in minder dan 2,1 seconden. Dan moet je wel een sterke maag hebben, natuurlijk.

De Plaid+ beschikt over 1100+ pk verdeeld over drie motoren en een accu van naar verluidt 110 kWh.

Ga je voor de normale Plaid dan moet je het stellen met 'slechts' 1020 pk. Ook dit model heeft drie motoren en trekt in 2,1 seconden naar de 100 (en door naar een top van eveneens 322 kilometer per uur).

Met de plaid (zonder plus) kom je wel een stuk minder ver. Na 628 kilometer wordt het tijd om een laadpaal op te zoeken. Nog steeds weinig mensen die dat op een doordeweekse werkdag zullen rijden natuurlijk.

Ga je voor de Long Range, dan kom je verder: 663 kilometer. De top is dan begrenst op een magere 250 kilometer per uur en je hebt 3,2 seconden nodig om op de 100 kilometer per uur te komen.

Prijzen


De Long Range kun je nu al bestellen vanaf 89.990 euro. Voor de Plaid leg je 119.990 euro neer en de Plaid+ gaat 139.990 euro kosten.

Kies je een andere kleur dan wit, dan betaal je extra. Ook kun je kiezen voor andere velgen en een andere interieurkleur (zwart, wit of créme). Volledig Zelfrijdende Besturing kost je 7.500 euro extra.

Je kunt jouw nieuwe Model S al volledig configureren en bestellen op Tesla.com.

Beschikbaarheid


In Amerika zijn de Model S Long Range en Plaid al vanaf maart beschikbaar. De Plaid plus komt later. In Nederland moeten we helaas weer iets langer geduld hebben.

Levering voor de Model S Long Range en Plaid staan hier nu op september dit jaar. Nog acht maandjes wachten dus. De Plaid Plus staat voor december 2021 in de planning.

Als je nu al jaren een Model S rijdt kan ik me voorstellen dat dit het moment is om een nieuwe te bestellen. Erg gave vernieuwingen die de Model S weer echt bij de tijd brengen.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Ben jij van plan een Tesla te bestellen? Gebruik mijn referalcode of die van mijn collega Michael om 1.500 kilometer gratis Supercharging tegoed te ontvangen.

2 reacties

  1. gast schreef op dinsdag 2 februari 2021 om 11:47

    Mooie ontwikkelingen van de verschillende modellen van Tesla.

  2. Joost
    Joost schreef op dinsdag 2 februari 2021 om 17:03

    Gaaf ding! en het stuur is toegestaan in Nederland (zie artikel op bright.nl).

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model S

Teslafacts wordt mede mogelijk gemaakt door

Mobility Service

Onze klanten hoor je niet, zij leasen al jaren elektrisch bij Mobility Service.
Elektrisch rijden begint hier

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.