Mijn Tesla Model 3 is 5 jaar oud
vrijdag 1 maart 2024, 22:44 door Elja Trum | 1,590x gelezen | 22 reactiesVandaag is het precies 5 jaar geleden dat ik mijn Tesla Model 3 ophaalde in Tilburg. Vijf jaar later ben ik nog steeds erg blij met de auto en ik heb ook niet het gevoel dat ik hem al weer zo lang heb.
Inmiddels rijden er bijna 50.000 Tesla Model 3's rond in Nederland, maar destijds waren dat er nog maar minder dan 1.000. De leveringen waren toen pas net begonnen hier.
In de afgelopen vijf jaar heb ik 115.000 kilometer met de Model 3 gereden. Zo'n 23.000 kilometer per jaar dus. Het meeste is woon-werkverkeer geweest, maar we zijn er ook al een paar keer naar bijvoorbeeld Italië en Engeland gereden. Dankzij de Superchargers gaat dat probleemloos.
Over probleemloos gesproken; ik heb in vijf jaar tijd ook geen noemenswaardige gebreken gehad aan mijn Model 3. Een keer een stukje deurrubber dat losliet en recentelijk wilde mijn achterbak niet meer open met de fysieke knop. Beide gratis door Tesla verholpen.
Aan het eind van de maand vervalt nu wel de gunstige bijtelling die ik nog had. Vandaar dat ik de auto privé ga overkopen. Dan kan ik er voordelig nog een tijdje mee rondrijden.
Overigens lonkt de vernieuwde Model 3 in de tussentijd wel. Een Model 3 die je vandaag koopt is op zoveel punten een verbeterde auto dat het de upgrade in mijn ogen wel waard is.
Zelf wacht ik nog even op de aankondiging van de Tesla Model 3 Ludicrous. Die moet toch niet heel lang meer op zich laten wachten. Volgens mij wordt dat een meer dan waardiger opvolger van mijn huidige Model 3 Long Range.
Hoe lang heb je jouw Model 3? En wordt je volgende auto weer een Tesla? Laat het weten in de reacties.
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 500 euro korting op je nieuwe Tesla.
22 reacties
-
Jan-Willem schreef op maandag 4 maart 2024 om 13:16
Ik heb de mijne nu ongeveer 3 jaar en ben er erg tevreden mee. Ook ik had problemen dat de achterbak niet meer open wilde, inderdaad, ook onder garantie vervangen.
Ik dacht overigens, gezien een aantal posts van je, van vorig jaar, dat je op zoek was naar een vervanger voor de M3? -
Elja Trum schreef op maandag 4 maart 2024 om 14:27
@Jan-Willem; De achterbak schijnt een probleem te zijn dat vaker voorkomt. Iets met dat de kabel niet sterk genoeg is of in elk geval teveel langs een specifiek punt slijt.
Ik ga mijn huidige Model 3 naar privé halen in elk geval. En ik zoek ook nog naar de opvolger (die ik dan weer zakelijk ga rijden, eventueel zonder bijtelling).
Afgelopen maanden heb ik een aantal verschillende auto's geprobeerd. De BMW i4 beviel mij daarvan bijvoorbeeld erg goed, net als de Tesla Model S.
Alleen de nieuwe Model 3 neemt veel van de voordelen van de Model S over. Mijn verwachtingen voor de nieuwe Model 3 Performance (of hoe ie ook gaat heten) zijn ook hoog. Ik verwacht dat dit een perfecte opvolger voor mij zou worden. -
Anne schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 10:42
Hoe doe je dat? Een nieuwe Tesla zonder bijtelling?
-
Elja Trum schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 10:45
@Anne; door hem alleen zakelijk te rijden. Dus niet privé. En doordat ik mijn huidige Tesla eerst privé overneem van de zaak kan ik die voor mijn privé ritjes gebruiken.
Nadeel is dan dus dat je een kilometerregistratie moet bijhouden en echt niet meer dan 500 km / jaar privé mag rijden met de zakelijke auto. Anders betaal je alsnog achteraf de bijtelling (sinds de aanschaf). -
Paul Jansen schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 10:48
Ik heb mijn LR AWD in juni dit jaar ook 5 jaar. Ik rijd de auto prive en doe er mijn dagelijkse rit naar Amsterdam mee. Auto staat nu op ca 175.000 km.
Heb gekeken naar het facelift model en ook naar een Model Y.
Echter, de inruilprijs is bedroevend laag (€17.000 !) en ik heb besloten de auto te blijven rijden. Om met Andy Slye te spreken: "i will drive the crap out of it" the next 10 years.
Misschien nemen we er een Model Y bij ter vervanging van de Lexus van mijn vrouw....
We will see -
Chris schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 11:08
Mijn 3LR wordt in juni ook 5 jaar en ben in dubio qua vervanging. De nieuwe 3 is kwalitatief een stuk beter of wacht ik op de Y facelift? De acceleration boost optie kan ik helaas niet meenemen naar de volgende Tesla
-
Joop schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 11:15
Hoi Elja, waarom zet je je auto over naar prive? Je bent toch een ZZPer? De bijtelling kan nooit hoger zijn dan de daadwerkelijk opgegeven kosten per jaar.
-
Leo Edgar schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 11:26
Hallo Ilja, Ik heb mijn Tesla M3 ongeveer een maand langer dan jij. Op 7 februari 2019 “mocht” ik hem in Tilburg ophalen terwijl ik voor half maart ingepland was. Uiteindelijk heeft me dat 3200 euro gekost. Over de auto ben ik tevreden, over Tesla aanzienlijk minder. Nu weer een defect tijdens de laatste update waarbij de veh (wat dat ook is) unresponsive is. Via anwb naar Tilburg. Staat daar al een week.
-
Wilfred schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 12:06
Mijn model 3 is inmiddels 4,5 jaar en 100.000 km op de teller. Zoals ik al eerder heb gemeld, veel problemen gehad. Kabelbomen die kapot waren, 2x een draagarm vervangen. Gelukkig allemaal in de garantieperiode. Bodemplaat losgeraakt, vervangen op eigen kosten. Computer kapot na 82.000 km. Geen garantie, geen coulance. Kortom; veel problemen, veel kosten en geen service of coulance van Tesla.
-
Rob Waltmans schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 12:11
Ik heb mijn model 3 LR in december 2023 na 4,5 jaar ingeruild voor een Model Y LR. Ik kreeg 22.200 euro voor mijn M3. Maar de nieuwprijs van de MY was met 54.200 euro dan wel weer lager waardoor het waardeverlies binnen de perken bleef. Tesla heeft sinds 2019 een flinke kwaliteitssprong gemaakt. Ik ben blij met de enorme ruimte in de MY en bedroefd over het ontbreken van de parkeersensoren.
-
Erik schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 12:55
Eind dit jaar is het bij mij ook voorbij met de gunstige bijtelling. Mijn Tesla 3 Long Range is dan 5 jaar oud en zal ongeveer 140.000 kilometers op de teller hebben. Wellicht ga ik hem prive overnemen van de leasemaatschappij. Met welke overnameprijs zal ik rekening moeten houden, iemand een idee?
-
H.Kart schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 16:04
Ik heb mijn LR RWD nu 4 jaar en een paar maanden. Ik wacht op de update van de Model Y. Eind dit jaar gaat de M3 naar privé, geen bijtelling en km's declareren bij de zaak is goedkoper. Een dingetje is echter wel het ontbreken van de "stalks" in de nieuwe M3 en naw ook de MY. Ik vind het ontbreken van de richtingaanwijzer echt een een totaal doorgeslagen bezuiniging. Ik vind het eerlijk gezegd ook ronduit onveilig met alle rotondes in Europa. Bizar dat de EU-regels het toelaten om het zo gebruiksonvriendelijk te maken, en dat voor misschien € 25,-- per auto. Wat is het volgende dat weggelaten wordt.....? Ik ga me in ieder geval niet 5 jaar lopen ergeren dus als het niet bevalt dan kijk ik ook over de schutting.
-
Peter van der Wel schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 16:13
Kun je een zakelijke auto, zomaar 'overkopen' naar privé? Volgens mijn boekhouder geeft dat problemen met de fiscus.
-
Elja Trum schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 16:38
@Joop; Ik ben geen ZZP'er, maar heb een bedrijf (BV's) met personeel.
@Wilfred en Leo; Balen van de storingen! Ik hoor niet al te veel klachten, dus jullie hebben net pech gehad blijkbaar. Wel jammer dat Tesla dat niet netjes genoeg afhandeld.
@H. Kart; De vernieuwde Model Y lijkt me ook interessant inderdaad. Ik denk dat ik het geduld niet kan opbrengen.
En eigenlijk heb ik de extra ruimte ook niet heel erg nodig.
Wat ik er van lees is dat de meeste bestuurders met een paar dagen ook prima gewend zijn aan de stuurbediening, ook met de Nederlandse rotondes. -
Elja Trum schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 17:13
@Peter; Wat ik begreep van mijn boekhouder is dat je dat gewoon kunt doen. Mits je er een redelijk bedrag voor betaald en je hem ook echt privé gaat gebruiken. Niet direct doorverkopen aan een derde dus.
-
Peter van der Wel schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 18:21
Ook als eenmanszaak?
-
Johan De Jong schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 18:40
In juni ook 5 jaar. Ben zeer tevreden en afgezien van barst in achterruit ( garantie) geen issues. Inmiddels 135000km met wel 10% batt capaciteit verlies. Gem verbruik 14.3 kWh/100km. Ben benieuwd naar ervaringen met batterijen vervanging. Mogelijk nog te vroeg.
-
P.A. van Essen schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 19:49
Op 31 maart is die van mij 5 jaar, een blauwe nummerbord XV… long range. Blijf het een geweldig fijne auto vinden… toch over naar een (blauwe) model Y. Die achterklep is geweldig, lekker ruime entre. Ook zie je 5 jaar aan verbeteringen.
-
P.A. van Essen schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 22:08
Mbt batterij, ik ga mijn model 3 145.000 km 5 jaar oud testen middels Aviloo… ben benieuwd
-
Marc schreef op dinsdag 5 maart 2024 om 22:45
Op 26 maart wordt mijn Model 3 Long Range 4 jaar. Begin dit jaar, na net 100.000 km, begaf de HV battery pack het met een SOC imbalance alert. Die pack moest vervangen worden en dat duurde vanwege drukte en ziekte 5 weken. Bad luck... maar ik kreeg wel een nette M3 Performance met onbeperkt Supercharger tegoed mee.
Gelukkig valt deze reparatie nog wel onder de garantie. De vervangende pack is een refurbished exemplaar maar daar is niets van te merken. Integendeel, via de Scan my Tesla app (met OBD2 connector) is te zien dat deze ruim boven 90% resterende capaciteit heeft en minimale cell imbalance verschillen. Iets om in de gaten te houden.
Mijn plan was en is om deze auto 10 jaar te rijden, en dan zien we wel verder Ik geniet nog elke rit van het rijden in deze fijne auto. -
Menno schreef op woensdag 6 maart 2024 om 06:21
Na bijna 2.5 jaar en 54000km ben ik nog steeds heel tevreden met mijn SR+. Ben intussen 5% van de battery verloren maar heb daar geen enkel probleem mee. Toen ik deze kocht keek vooral naar the Y, Nissan Ariya en de Macan. Van allen was toen niet bekent wanneer wij ze konden krijgen. voorlopig staat the Macan nog steeds hoog op mijn verlang lijstje, hoewel ik die toch echt eerst in levende lijve wil ervaren. Hoewel in niet verwacht dat ik wat nieuws zal kopen voordat ik de 200000km gehaald zal hebben.
-
gast schreef op woensdag 6 maart 2024 om 15:48
Hier ook een tevreden model 3 LR rijder. Auto van eigen zaak, ga hem ergens dit jaar prive trekken. Je kan bij tesla zelf een inruil voorstel doen, dit is vaak laag, voorbeelden van andere mensen van 10 tot 12k euro (+170.000km), dat is voor de meeste accountants genoeg om tot de waarde komen en je hem voor die prijs mag overnemen mits je hem inderdaad een langere tijd prive houdt en niet snel doorverkoopt.
Ik heb zelf bijna 200k km gereden en rijdt nog als nieuw, er komen verhalen uit Amerika waar hij al langer rijdt dat 500/700k km zonder al te grote problemen haalbaar moet zijn en dat begin ik heel erg te geloven. (los van sommige verhalen zoals hierboven)
Ik ben ook een 2e tesla aan het overwegen, nieuwe m3 of model Y (na update) maar er zijn veel verhalen dat er zo'n overschot aan model 3 gaat komen dus dat dat de prijs gaat drukken, dat hou ik ook in de gaten, want als er goede 2e hands model 3 op de markt komen tussen de 15 en 20k overweeg ik eigenlijk om dezelfde erbij te kopen als 2e auto, dus even geduld hebben en afwachten op de nieuwe model y of een goedkope 2e hands model 3.
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
Tesla Model 3 Performance versus BMW M3 Competition
door Elja Trum
-
Mischa met de Model 3 Performance op de Nürburgring
door Elja Trum
-
Meer Tesla Model 3 Performance (2024) reviews
door Elja Trum
-
Tesla Model 3 Performance review door Out of Spec reviews
door Elja Trum
-
Tesla Model 3 Performance reviews
door Elja Trum
-
Tesla Model 3 Performance eindelijk beschikbaar
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum