Opladen nodig om bestemming te bereiken
zaterdag 14 januari 2023, 13:31 door Elja Trum | 1,933x gelezen | 8 reactiesOver anderhalve maand heb ik mijn Model 3 vier jaar. Gisteren moest ik voor het eerst ongepland een laadpaal zoeken en was ik onverwachts een half uurtje later thuis.
Hoewel ik er zeker niet constant mee bezig ben, heb ik toch meestal wel een aardig idee van hoe vol mijn accu nog is. Toch vertelde mijn Tesla me gisteren toen ik naar huis wilde gaan dat ik onvoldoende lading had om nog thuis te komen zonder eerst te laden.
Dat was onverwachts, want ik had de auto met 14 procent lading geparkeerd en aan tien procent voldoende om nog thuis te geraken.
Toegegeven, dat was al krapper dan ik bedoeld had. 's Ochtends vertrok ik met 23 procent en bedacht ik al dat ik beter nog een beetje bij had kunnen laden.
Dat ik zoveel lading kwijt was kwam waarschijnlijk door de koude wind die er gisteren stond. Daardoor was de accu zo ver afgekoeld dat er niet voldoende lading meer was.
Supercharger credits
De afgelopen maanden ben ik, ingegeven door de hoge energieprijzen, wat vaker in het weekend speciaal naar een Supercharger gereden om te laden.
Ik heb namelijk nog ruim 130.000 kilometer Supercharger-tegoed. Met dank aan iedereen die via mijn referalcode een Tesla heeft aangeschaft. Dat tegoed vervalt op 27 maart, dus probeer ik het nog een beetje te gebruiken.
Daardoor laad ik echter doordeweeks wat minder dan voorheen. Ik probeer dan in het weekend met minder dan 10 procent bij de Supercharger aan te komen, zodat mijn ritje ook echt de moeite is.
Onverwacht aan de laadpaal
Gisterenavond was mijn Model 3 dus van mening dat ik het niet meer naar huis ging halen. Eerst zag ik nog kort een melding dat ik maximaal 95 kilometer per uur moest gaan rijden, maar vervolgens concludeerde Glitch (de naam die ik mijn Model 3 gegeven heb) dat ik echt nog moest gaan laden.
Ik wilde het er uiteraard niet op gokken dat ik niet meer thuis ging komen, dus besloot ik nog bij een 11 kW lader te parkeren. Daar hoefde ik niet ver voor, want die staat gewoon bij het kantoor waar ik werk.
Het was lang geleden dat ik met mijn losse laadkabel aan de slag ging en ook mijn laadpasje moest ik even zoeken. Ik heb beide volgens mij al minimaal drie jaar niet meer gebruikt.
Van 8 procent lading heb ik doorgeladen tot 12 procent (circa 20 minuten) en toen besloot ik de tocht naar huis te wagen.
Uiteindelijk kwam ik met 4 procent lading thuis aan, dus dat was nog best voldoende. Zonder de ongeplande laadsessie was het inderdaad wel krap geworden dus.
Thuis heb ik hem gelijk maar even aan de lader gelegd en er weer 15 procent bijgeladen. Kan ik van het weekend alsnog even langs de Supercharger in Uden.
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 500 euro korting op je nieuwe Tesla.
8 reacties
-
gast schreef op dinsdag 17 januari 2023 om 11:52
Over laad-verrassingen gesproken, mijn 1 jr oude (lease)Tesla Model 3P (met km stand 22K) heeft de actieradius vorige week plotseling gemaximeerd op circa 70 km, dagelijks afnemend met 5km bij geen gebruik. Auto gelijk afgeleverd bij servicecenter, waarschijnlijk super voltage pakket defect maar onderdeel thans niet voorradig, vervanging vooralsnog ingepland voor 17 februari a.s.....en geen vervangende Tesla (tenzij met EUR 2,5K eigen risico), staaltje non aftersale service.
-
Wiebe schreef op dinsdag 17 januari 2023 om 12:00
Als je zoveel supercharger tegoed hebt waarom laad je dan thuis?
-
Elja Trum schreef op dinsdag 17 januari 2023 om 13:27
@Wiebe; omdat de dichtbijzijnste Supercharger voor mij 20 minuten enkele reis is. Laden kost me dan dus alleen al 40 minuten aan reistijd (en circa 8% lading per enkele rit).
Ook onderweg naar mijn werk of daar in de buurt is geen Supercharger, helaas.
Thuis heb ik zonnepanelen, dus kost daar laden me ook niks. Met de huidige stroomprijzen vind ik het in het weekend nog wel leuk om even een Supercharger te pakken.
@Gast; Oei, da's balen. En erg slordig dat ze niet iets vervangends voor je hebben inderdaad. -
Paulus schreef op dinsdag 17 januari 2023 om 14:27
Weet dat er altijd nog wat reserve in de accu zit ook al staat de meter op nul. Ik heb ooit op vakantie in Schotland nog 20 kilometer gereden in niet geheel vlak landschap, terwijl de meter op nul stond. Toch de laadpaal gehaald. Ik weet het: het is niet goed de accu helemaal leeg te rijden, maar soms breekt nood, wet... Dat zal ook de reden zijn dat Tesla sneller dan nodig aangeeft dat je moet gaan laden. Ze willen geen slechte publiciteit omdat er Tesla's zonder stroom langs de weg staan. Dus mijn mening bij dit soort meldingen: niet altijd op reageren. Vertrouw op je ervaring, laatste stuk gewoon zuiniger rijden en dan vervalt de melding (in mijn geval) altijd.
-
Danny Berx schreef op woensdag 18 januari 2023 om 05:27
Elja, Zonnepanelen? Oké, maar de zon heeft zich de afgelopen weken weinig getoond. Deze week (wk3) meer geluk hé!
-
Elja Trum schreef op woensdag 18 januari 2023 om 14:46
@Danny; Nee, in de winter leveren de panelen niet genoeg op. Met de salderingsregeling in Nederland (nog tot en met 2024) is dat geen probleem; je gebruikt als het ware het energienet als je accu.
Op jaarbasis lever ik meer terug dan dat ik verbruik. Dus ik krijg ook als ik mijn Tesla volledig thuis laadt alleen maar geld terug van de energieleverancier. -
gast schreef op woensdag 18 januari 2023 om 20:47
Wie heeft ervaring met APK keuring van een model 3? Binnenkort is mijn auto vier jaar oud en moet dus gekeurd worden. Is het aan te raden om dit door een willekeurige garage in de buurt laten uitvoeren? De banden zijn wel aan vervanging toe. Verder vraag ik me af wat er bij een Tesla van vier jaar nog te keuren valt?
-
Paulus schreef op donderdag 19 januari 2023 om 16:37
Morgen gaat mijn Tesla naar Profile, voor mij het meest praktisch (om de hoek). Ik beschouw het als een formaliteit.
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
EU geeft Tesla 148 miljoen subsidie voor Superchargers
door Elja Trum
-
Laden op straat kan goedkoper zijn dan thuis
door Elja Trum
-
Zonnepanelen zijn een no-brainer
door Elja Trum
-
Tesla lader nu in de kleur van je auto te maken
door Elja Trum
-
Gratis laden in Duitsland met je Model 3
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum