Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Snelheidsverlaging zou niet voor Tesla's moeten gelden

zondag 15 maart 2020, 16:48 door | 1,871x gelezen | 12 reacties

Vanaf morgenochtend is het zo ver: de maximale snelheid is dan overal bijgesteld naar 100 kilometer per uur. Een regel waar volgens mij een uitzondering op zou moeten zijn voor alle elektrische auto's.

Tesla met 100 kilometer per uur

De kaartinformatie bij Tesla's is nog niet bijgewerkt

Elektrische vervoer draagt immers niet bij aan de stikstof uitstoot waarvoor deze maatregel genomen is. Het zou een mooie manier zijn om een extra voordeeltje te geven aan elektrische auto's. Zo maak je elektrisch rijden nog interessanter.

In de praktijk zou het natuurlijk weinig uitmaken; als de dinosapverstoker voor je 100 rijdt, kun je natuurlijk toch niet harder. Symbolisch zou het wel heel mooi zijn!

Overigens vermoed ik dat de maatregel überhaupt weinig zoden aan de dijk zal zetten. In de Randstad, waar het stikstofprobleem het grootst is, mag je toch al vrijwel nooit harder dan 100. Mits je sowieso al niet in de file moet aansluiten.

Wat waarschijnlijk wel veel invloed gaat hebben is de maatregelen tegen het Coronavirus. Doordat er nu veel minder weg- en vliegverkeer is zal de hoeveelheid stikstofproductie de komende weken wel flink afnemen.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

12 reacties

  1. Frank van Son
    Frank van Son schreef op dinsdag 17 maart 2020 om 10:30

    Laten we niet streven naar verschillende klassen van personenwagens en hun maximum snelheid afhankelijk maken van de aandrijflijn. Vele kunnen nog geen elektrische auto veroorloven, de productie-capaciteit ligt ver beneden de vraag, het spectrum aan modellen is nog maar aan het begin, en zo’n regel zou meer polarisatie tussen pro- / contra-EV aanwakkeren. Daarnaast draagt het niet bij aan de veiligheid op de snelweg doordat er weer meer snelheidsverschillen geïntroduceerd wordt.
    Misschien over een jaartje of 5 dat zoiets zin heeft. Tot die tijd rij ik, solidair met alle andere weggebruikers en met de boeren, max. 100 km/h op de snelweg met mijn Tesla Model 3.

  2. Sicco
    Sicco schreef op dinsdag 17 maart 2020 om 10:31

    Hoi Elja, ik heb er geen moeite mee hoor. Ook een Tesla gebruikt aanzienlijk meer energie bij 130 dan bij 100, 70%. Zeker zolang we eigenlijk nog veel op gas of steenkool rijden is een lager energieverbruik altijd goed. We maken het verstokte hardrijders op benzine wel erg lastig als zij 100 moeten en wij met 130 langs komen zeilen. Groet, Sicco

  3. Paul Jansen
    Paul Jansen schreef op dinsdag 17 maart 2020 om 10:37

    Call me stupid, maar ik zette al ver voor 16 maart mijn SCC op 105 km/h. Heel relaxed, scheelt hoegenaamd geen tijd op mijn traject en mijn verbruik blijft onder 150 Wh/km.....
    Wat wil je nog meer ???
    Model 3 LR AWD uit juni 2019 met 39.472 km op de ODO.

  4. Dirk
    Dirk schreef op dinsdag 17 maart 2020 om 10:43

    Ben ik het niet mee eens. Als je de snelheid verhoogd gaat de Tesla meer verbruiken en draagt dan automatisch meer bij aan de uitstoot (is altijd nog lager dan een andere auto mits je productie en het uiteindelijk afvoeren van de auto niet meerekent) De meeste Tesla rijders gebruiken, nog, geen groene stroom of wekken deze niet zelf op met b.v. zonnepanelen. Bijkomend voordeel is als we 100 gaan rijden de actieradius toeneemt en volgens mij is dat een mooi voordeel?

  5. Jos
    Jos schreef op dinsdag 17 maart 2020 om 11:14

    Het is een hardnekkig misverstand dat een Tesla 0 uitstoot heeft, zelfs de overheid doet mee aan die mythe. Onze renewable energie is minder dan 5% van het totaal en wereldwijd stijgt het gebruik van fossiel nog steeds. Kolen, olie en gas drijven dus ook de elektrische Tesla voort en dat blijft nog heel lang zo. Elektrische auto's worden ook beslist niet met zonne-energie gebouwd en zonnepanelen moeten ook weer gefabriceerd worden. Elektrische auto's zijn efficiënter dan grote auto's, dat is winst, maar je zou ook kunnen overwegen in een super efficiënte kleine auto te gaan rijden in plaats van een Audi A6, heb je waarschijnlijk dezelfde winst. Onderscheid maken tussen EV en verbrandingsmotoren is daarom niet zo zinvol. De conclusie blijft hetzelfde, er zal veel minder fossiel verstookt moeten worden, en dat betekent minder consumptie, veel minder. Ik heb zelf een Model 3, maar realiseer me heel goed dat ik de wereld er niet mee ga redden. Gewoon 100 dus, helpt ook niks, maar leert je wel nadenken.

  6. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 17 maart 2020 om 12:08

    Het gaat mij erom dat het uitsluiten van elektrische vervoer in de 100-kilometer maatregel een goed signaal zou zijn naar de gemiddelde weggebruiker.

    Uiteraard ben ik me er zeer van bewust dat een elektrische auto ook veel zuiniger is bij lagere snelheden én dat een elektrische auto rijden zeker niet uitstootvrij is.

    Dat jullie hier allemaal zo op reageren laat volgens mij goed zien hoeveel bewuster elektrische rijders zijn van de impact van je vervoer op het milieu.

    @Jos; Je cijfers zijn volgens mij verouderd. In 2018 was (Bron: CBS) 15 procent van de stroomopwekking groen. Jaarlijks stijgt dit aandeel een paar procent.

    Met een elektrische auto stoot je zo'n 66 gram per kilometer uit. Bij een hybride is dit 127 gram, bij diesel 213 gram en bij benzine 224 gram (Bron: Milieucentraal).

    Tesla is trouwens relatief goed bezig ook qua productie. Zo is de uitstoot per kWh accu die ze maken (88 gram per kWh) zo ongeveer de helft van wat Nissan bereikt met hun Leaf-accu.

    @Paul; Iedereen zijn eigen rijstijl natuurlijk. Ik heb doorgaans meer dan voldoende bereik met mijn Model 3 en ik houd wel van een beetje doorrijden. vrolijk

    @Dirk; Het hebben van een elektrische auto zorgt er doorgaans voor dat mensen juist een stuk bewuster met stroom en milieu omgaan.

    Onder Tesla rijders zijn daardoor juist procentueel relatief veel mensen die ook zonnepanelen op hun dak hebben liggen. Het is een no-brainer investering als je stroomverbuik zo omhoog gaat en daarnaast kunnen de meeste Teslarijders zonnepanelen ook probleemloos betalen.

  7. Johan de Jong
    Johan de Jong schreef op dinsdag 17 maart 2020 om 12:11

    Ik reed altijd al nooit harder dan 110 (al meer dan 15 jaar) dus terug naar 103 vind ik prima. En ja laten we solidair blijven en een kleine extra bijdrage leveren. Ik heb weliswaar 62 zonnepanelen maar niet iedereen kan dat regelen en kolencentrales stoten echt ook NOx uit.

  8. Jos
    Jos schreef op dinsdag 17 maart 2020 om 13:46

    Elja, je hebt het over het percentage van het huidige elektriciteitsverbruik, dat is niet hetzelfde als het totale energiegebruik. Elektriciteit is, net als waterstof, slechts een transportmiddel, het is geen energiebron en slechts een deel van onze energiebehoefte. Elektriciteit wordt in dit land voor ruim driekwart met fossiele brandstof opgewekt. En verder een beetje nucleair, biomass, die niet renewable zijn, en zon en wind. Maar op het totale energiegebruik is die zon en wind maar een paar procent. Veel meer dan 90% van onze totale behoefte halen we nog steeds uit fossiele brandstof, kolen, gas, olie. Daarboven heb je een beetje nucleair en biomass (niet hernieuwbaar) en die paar procent wind en zon. Je kunt dat allemaal vinden in de CBS cijfers die je aanhaalt. De nieuwe windenergievelden in de Noordzee gaan daar een flinke zwengel aan geven, misschien komen we wel tot 25% van ons huidige ELEKTRICITEITSverbruik. Maar ja, als we een miljoen elektrische auto's op dat net zetten is ons huidige elektriciteitsgebruik ons huidige elektriciteitsgebruik niet meer.... Intussen spreken we maar steeds van een percentage van het elektriciteitsverbruik, maar niet over een oplossing voor al die fossiele brandstof die we daarnaast nog verstoken. EV is heel aardig, ik vind het bijvoorbeeld uitermate comfortabel, maar het is geen gamechanger. Wat de cijfers van Milieucentraal betreft; er zijn heel veel cijfers beschikbaar, van het ene uiterste tot het andere, veel heeft te maken met de maat van de auto die je rijdt en hoe je ermee rijdt. Ook daarvoor geldt; elektrisch rijden is zeker een alternatief, maar niet het Walhalla waardoor we nu bijvoorbeeld harder zouden mogen gaan rijden dan die "ouderwetse" dieselstokers. Wie rijdt vervuilt.

  9. gast schreef op dinsdag 17 maart 2020 om 14:45

    Ik ben het er wel mee eens.

    Deze maatregel is overduidelijk genomen om de stikstof problematiek (deels) op te lossen.

    Dan zou ik voor de auto's die volgens de regels van de overheid 0 stikstof uitstoten inderdaad ook graag een uitzondering zien. Bijvoorbeeld wel 130. Een mooie stimulans.

    Was dit niet ook al zo bij een van de Scandinavische landen?

    Ik begrijp dat handhaven dan wel lastiger is.

  10. H.Kart
    H.Kart schreef op dinsdag 17 maart 2020 om 15:45

    Ik vond die 120 naar 130 altijd al een stupide maatregel in een tijd dat we juist minder energie moesten gaan verbruiken. Ook nu vind ik dat 's nachts 120 prima geweest zou zijn. Netto 5% tijdwinst tegen 15% hoger verbruik. Ik hield mij met mijn benzineauto gewoon aan 120 (125 op teller). Met de Tesla rij ik eigenlijk altijd 105 op teller of 115 als het harder mag. Van Zaanstad tot Zeebrugge lever ik dan overdag 10 minuten in op het rijschema en die win ik bijna weer terug bij het laden. Verbruik onder de 150 Wh/km geeft mij een big smile. Maar, als ik na laden op terugweg genoeg accu heb, wil ik bij Schiphol altijd wel even de 135 aantikken, dat is soms wel even lekker. Niet omdat je eerder thuis bent maar gewoon omdat het met minimaal schuldgevoel gewoon kan.

  11. Mike
    Mike schreef op dinsdag 17 maart 2020 om 15:55

    Mag ik zeggen dat ik het bijzonder vind om te lezen hoeveel mensen hier met een Tesla rijden (die bovengemiddeld snel zijn, supercar achtig) en dan zo extreem rustig rijden.

    Iedereen zijn goed recht natuurlijk, en eigenlijk niets meer dan lof.

    Toch kan ik het zelf niet laten om juist af en toe te genieten van die supercar prestaties. Natuurlijk wel zo veilig mogelijk.

    Ik heb een LR Model 3 (met power boost knipoog) en laad deze op via mijn eigen zonnepanelen. Dus het extra verbruik kan ik op die manier wel 'goedpraten'.

  12. Otto
    Otto schreef op dinsdag 17 maart 2020 om 16:37

    Oneens: dit zou alleen maar scheve ogen geven en agressie uitlokken. Ook zou de onveiligheid toenemen. Ik vind het prima om lekker 100 te rijden. Dat scheelt me - behalve files vermoed ik - in ieder geval een boel kWh's!

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.