Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

14 dagen gratis Enhanced Autopilot proberen

maandag 22 maart 2021, 22:44 door | 3,938x gelezen | 17 reacties

Tesla is sinds vorige week begonnen om hun Full Self Drive optie 14 dagen gratis aan te bieden aan Model 3 rijders die de optie nog niet afgenomen hebben. Je krijgt hiervoor een uitnodiging per e-mail.

FSD proberen


Zelf heb ik de uitnodiging overigens nog niet gehad. Lijkt me wel leuk om het eens te proberen. Overigens denk ik dat ik het nog steeds een te prijzige optie ga vinden om af te nemen, maar ik wil er zeker wel eens mee spelen.


Als je de mail hebt gehad moet je in je auto nog wel even het menu induiken om de optie ook echt aan te schakelen. Na het accepteren van de voorwaarden kun je gebruikmaken van je 14 dagen proefperiode.

Mocht het bevallen, dan kun je besluiten tot koop over te gaan. Overigens zijn er ook nog steeds geruchten dat de optie binnenkort ook als abonnementsdienst beschikbaar komt. Dan betaal je er dus per maand voor in plaats van in één keer 3.800 euro.

Wat de maandprijs zou worden is nog niet bekend.

Heb jij de e-mail voor de proefperiode al ontvangen?
Is Enhanced Autopilot iets waar je interesse in hebt?
Laat het weten in de reacties!

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

17 reacties

  1. H.Kart
    H.Kart schreef op dinsdag 23 maart 2021 om 10:57

    Is naar mijn mening niet de moeite waard. Niks "Auto Lane Change" want alles moet je bevestigen. Rijstrook naar links moet je eerst richting aangeven en dan ook nog licht aan je stuur trekken. Doe je dat laatste iets te hard dan schakelt Autopilot uit (zoals normaal). Rijstrook naar rechts kan door alleen richting aan te geven. Waarom naar links niet ook zo werkt is mij onduidelijk.

    Het wisselen van rijstrook duurt zo lang en er is zoveel ruimte nodig, dat het zelf in corona tijd (minder druk) te lang duurt en het gaatje al snel weer bezet is. In normaal druk verkeer kom je nergens tussen met deze functie.

    Enige voordeel is dat lane assist niet bij elke baanwisseling uitgezet wordt. Snap overigens niet waarom dat zo is. Mijn andere auto's met lane assist / adaptive cruise control blijven na een baanwissel gewoon weer netjes tussen de lijntjes rijden.

    Dus, om nou € 3800 te betalen terwijl eigenlijk alleen de stuurbeweging, na mijn bevestiging, vanzelf gaat, vind ik te veel.

    Autopark: Geprobeerd maar geen idee of het echt actief is want wat ik ook doe, een P in de display zie ik niet verschijnen.
    Summon: Heel even geprobeerd. Leuke gimmick maar heeft geen enkel nut voor mij.

    Dus, heel blij dat ik die optie niet heb genomen. Eind 2020 overwoog ik het wel even maar ging er toen vanuit dat je een soort full self drive op snelweg had. Ik zou dan zwaar teleurgesteld zijn.

  2. Joop
    Joop schreef op dinsdag 23 maart 2021 om 11:18

    Europa heeft alle functionaliteiten behalve Autopark verschrikkelijk gelimiteerd, dus daarom is het nu de moeite niet waard. In de VS werkt het systeem veel beter.

  3. Rik
    Rik schreef op dinsdag 23 maart 2021 om 11:58

    Ik heb mijn model 3 sinds mei 2019 inclusief enhanced autopilot. Het is één groot drama. Zonde van je geld. Los van het feit dat er niets automatisch gaat maar je steeds moet bevestigen, doet het systeem de gekste en gevaarlijkst dingen. Zo kun je op de A4 bij 130 km/uur zomaar een noodstop krijgen als Tesla dat "nodig" vindt. Zelfs als er niks in de buurt is. Tesla geeft aan dat dit van alles kan zijn. Een viaduct, een wolk, een vliegje.......
    Wat een spijt heb ik van die extra kosten bij de aanschaf. En Tesla is niet van plan er ook maar iets aan te doen. "Het is nog een lerend systeem meneer waar u begrip voor moet hebben" is de reactie (al 2 jaar....)

  4. Eman
    Eman schreef op dinsdag 23 maart 2021 om 13:21

    Heb EAP paar keer geprobeerd maar inderdaad zoals hierboven eerder meer werk dan minder. En nog steeds ghost breaking. Gebruik huidige cruise control ook bijna nooit want kan plotseling remmen om niets wat gevaarlijk is en erg ongemakkelijk is. Ik heb veel liever statische cc.

  5. Wilfred
    Wilfred schreef op dinsdag 23 maart 2021 om 13:31

    Ik ben het volledig eens met bovenstaande. Zeer veel gedoe, zeker niet automatisch. En meestal lukt het niet omdat het te lang duurt en auto lane change zichzelf weer uitschakeld.

  6. Chris
    Chris schreef op dinsdag 23 maart 2021 om 14:53

    Ik sluit me aan bij bovenstaande meningen, automatisch parkeren is niet foutloos, ging een paar keer goed, dan weer vindt hij de plaats niet (gebrek aan obstakels voor en achter?) of parkeert hij te ver van de stoep. Nut van summon snap ik niet, werkt enkel op sleutelafstand, dus enkele meters van de auto, heel aarzelend etc

  7. Wiebe
    Wiebe schreef op dinsdag 23 maart 2021 om 15:00

    Ik heb wel een uitnodiging gehad en heb deze maar als kennisgeving aangenomen. Zolang het plotselinge remmen op cruise control NIET is opgelost hoef ik geen automatische wat dan ook dingetjes in de auto. En al die spelletjes mogen ze ook houden. Ik heb een auto gekocht. Geen spelcomputer.

  8. Alain
    Alain schreef op dinsdag 23 maart 2021 om 15:11

    Ik zou het wel aankopen mocht het rond de2500 EUR kosten, 3800 EUR is inderdaad te veel

  9. Gert Jan Angenent
    Gert Jan Angenent schreef op dinsdag 23 maart 2021 om 15:37

    Volledig mee eens, dat het te veel gevraagd is door Tesla. Leuk hebbedingetje, maar je moet vooral zelf acties doen en bevestigen. We zijn nog heel ver weg van echte automatische pilot.
    Het is overigens ook zoeken waar alles zit. En nu met Corona rijd ik ook veel minder in mijn mooi bolide ;>

  10. Wilfred
    Wilfred schreef op dinsdag 23 maart 2021 om 16:07

    In tegenstelling tot de bovenstaande reacties ook even een ander geluid. EAP vind ik echt fantastisch werken, zelfs in druk verkeer bijvoorbeeld op de A10. Het is heel relaxt rijden met EAP aan. Ik heb mijn TM3 nu 2 jaar en ghost braking kwam in het eerste jaar veelvuldig voor maar tegenwoordig is het zo verbeterd dat het bijna niet meer voor komt.

    Het zelfstandig van baan wisselen werkt ook heel erg goed. Tuurlijk moet er nu nog even wat worden bevestigd, maar het is wel erg prettig dat er een paar extra "ogen" meekijken. En het wisselen van rijbaan gaat met een goede snelheid. Je moet er wel rekening mee houden dat een Tesla genoeg ruimte voor en achter wil hebben, voordat de wissel wordt gestart. Dat is voor de veiligheid. En een kwestie van wennen.

    Zelfs binnen de bebouwde kom is het nu ook zeer bruikbaar. Sinds dat Tesla de verkeerslichten herkend, is het niet meer nodig om AP telkens voor een verkeerslicht vanaf te halen.

    Ik ben erg blij dat ik twee jaar geleden de extra investering heb gedaan in FSD. Ik gebruik het echt heel veel (naar schatting 85% van alle KM). Kijk ook erg uit naar alle nieuwe functies die nog gaan komen.

  11. H.Kart
    H.Kart schreef op dinsdag 23 maart 2021 om 17:56

    @Wilfred. De versie "Navigeren met Autopilot" (NmA) waar wij het over hebben doet niks extra in de bebouwde kom, zeker niet stoppen voor een rood verkeerslicht. Misschien dat FSD dat wel doet maar dan is dit toch een niveau lager dan. Het voegt alleen op de snelweg iets toe. Ik dacht dat NmA betekende dat je eigenlijk FSD had maar dan alleen op de snelweg. Blijkbaar mag FSD dus toch meer dan NmA. Ik las het zo dat NmA de versie was die alle legale functies van FSD opende voor € 3800. Dus dat je nu betaalt voor wat nu mogelijk/legaal is en niet vooruit hoeft te betalen (€ 7500) voor functies die FSD wel heeft maar nog niet mogelijk/legaal zijn in Nederland.

  12. Hugo
    Hugo schreef op dinsdag 23 maart 2021 om 20:00

    Ik rijd veel op secundaire wegen. Wanneer er geen middenstreep is werkt automatisch sturen nooit! Ook heb je last van wat ze noemen een "optische wegversmalling", een zij(stippel)streep die 0,5 tot 1 m vanaf de wegkant zit. De auto reageert hier vaak bang of aggresief op, terwijl je eroverheen moet om een tegenligger de ruimte te geven. Dat is vooral schrikken voor passagiers.
    Verder komt het vaak voor dat bij het automatisch sturen het snelheidsbord van een parallelweg wordt gezien, waardoor je op de hoofdbaan 30 of 60 km/u gaat rijden ipv de toegestane 80 of 100 km/u. Dan toch maar weer zelf sturen, jammer.

  13. Wilfred
    Wilfred schreef op woensdag 24 maart 2021 om 16:27

    Mijn ervaring is hetzelfde als @Hugo. Ik rij veel provinciale en secundaire wegen. Meer dan de helft geeft Tesla de verkeerde snelheid aan. Autopilot werkt dan verkeerd. Borden worden vaak niet herkend. En bij het passeren van fietsers of wandelaars (ook met veel ruimte ertussen) reageert M3 zeer angstig tot noodingrepen aan toe. Heeft niets te maken met regelgeving maar met verkeerde interpretatie, niet soepel rijden en onvoldoende capabele software. Ik begrijp dan ook niets van de beelden uit Amerika waar een Model S probleemloos door een stad navigeert zonder dat de bestuurder iets doet. Heeft Amerika betere software?

  14. Wilfred
    Wilfred schreef op woensdag 24 maart 2021 om 16:42

    @Wilfred :-D EAP is op dit moment alleen nog maar bedoeld voor op de snelweg. Die beelden die je nu ziet vanuit Amerika, dat zijn de eerste auto's die zijn voorzien van FSD, of wel autopilot voor in de stad. Die versie herkent veel meer objecten en kan veel zelfstandiger rijden.
    Naar verwachting zal dit in stappen in steeds meer auto's met het FSD pakket worden geïnstalleerd. Het is dus nog even geduldig wachten....helaas.

  15. Wiebe
    Wiebe schreef op woensdag 24 maart 2021 om 17:26

    @allemaal. Ooit komt het goed en gaan alle updates en versies hartstikke goed werken. Maar dan zit ik inmiddels achter de geraniums en rijdt met een brommobiel. En Elon zal ergens op mars zitten. Overigens: ik heb een optimistische kijk op de wereld.

  16. Wilfred
    Wilfred schreef op woensdag 24 maart 2021 om 17:50

    @andere Wilfred. Dank voor je antwoord. Dat verklaart een boel. Maar neemt niet weg dat er nog veel mankeert. Gisteren had ik een noodstop bij 20 km/uur op een secundaire weg zonder dat ik cruisecontrol of autopilot aan had staan. Voetgangers in de berm, meer dan 1 meter van de auto af. Dit soort regelmatig voorkomende zaken zorgt ervoor dat allerlei automatische functies in M3 juist voor stress zorgen ipv gemak. Geldt overigens ook voor automatisch grootlicht. Gaat altijd te laat uit. Werkt dus ook niet zoals bedoeld.

  17. WilfredvdH
    WilfredvdH schreef op donderdag 25 maart 2021 om 08:21

    @Wilfred Tesla geeft aan dat de AP software nog steeds in beta is, dus daar zitten nog fouten in. En het is inderdaad vervelend dat de auto soms "schrikt" en dan vol in de remmen gaat. Maar in de 2 jaar dat ik nu de auto hebt, is mijn ervaring dat het aantal incidenten een stuk minder is geworden. En dat geeft aan dat Tesla er wel mee bezig is om het te verbeteren.
    Weet je trouwens dat het mogelijk is om dit soort incidenten eenvoudig te delen met Tesla? Je moet dan de auto knop (links-onderin het scherm), lang ingedrukt houden. Er verschijnt dan een melding "Bedankt voor het delen...".

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.