Rit van vijf uur door Amerika op FSD
dinsdag 5 januari 2021, 09:54 door Elja Trum | 1,765x gelezen | 13 reactiesFull Self Drive wordt steeds beter. Een Tesla Model 3 rijder met de FSD beta software heeft recent een tocht gemaakt van ruim 5 uur, van Los Angeles naar Silicon Valley, zonder ingrijpen.
In de video hieronder (versneld weergeven).
Alleen voor het laden onderweg was nog handmatige actie nodig. Een indrukwekkende prestatie.
Momenteel wordt de Beta nog niet groot uitgerold. Dat was eigenlijk wel verwacht voor tijdens de kerstdagen. Slechts een select groepje Tesla rijders heeft nu de beschikking over deze beta en alleen in Amerika.
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 1.000 euro korting op je nieuwe Tesla.
13 reacties
-
Marchel Hompert schreef op dinsdag 5 januari 2021 om 11:45
Ik heb een Tesla X met Full Self-Driving Capability van 2018, zo lang mijn auto soms nog steeds van die rare capriolen uithaalt zoals voornamelijk soms zonder enige aanleiding ineens vol in de remmen heb ik er nog steeds niet helemaal vertrouwen in.
-
Wiebe schreef op dinsdag 5 januari 2021 om 12:27
@MARCHEL: nog steeds niet helemaal???? Totaal NIET zul je bedoelen. Ik ben nog niet levensmoe. De cruisecontrol kunnen ze niet eens onder controle krijgen, laat staan FSD. En toch blijf ik blij met m'n autootje.
-
Hans schreef op dinsdag 5 januari 2021 om 14:00
Ik heb het volste vertrouwen er in dat dit op termijn goed gaat komen. Heb zelf een Model 3 waar ik zeer tevreden over ben. Ik rij al sinds 2013 elektrisch (Renault Zoe en bedrijfsbus Nissan NV200-e) en het enige struikelblok (waar ik overigens goed mee kon dealen) was de actieradius. Dat nam ik voor lief, want als early adapter ben je onderdeel van de leercurve die de ontwikkelaars moeten doorlopen. Sinds juli 2018 een model 3 toegevoegd aan mijn "wagenpark". Full self driving is in de ontwikkelfase. Uiteindelijk verwacht ik dat het veiliger zal worden dan het zelf besturen van je auto. Dit heeft echter tijd nodig. Laten ze er maar lekker mee experimenteren en wellicht stap ik op korte termijn een keer over. Geweldige ontwikkeling toch..........?
-
Dennis van der Pool schreef op dinsdag 5 januari 2021 om 14:37
Ik heb FSD gekocht, gebruik het nooit. Ik wil niet iedere x seconden een ruk aan het stuur moeten geven om te laten zien dat ik oplet. Zachtjes handen aan het stuur werkt bij mij niet goed. Vind ik maar irritant, dan rijd ik liever zelf. Gebruik TACC wel vaak.
-
Marco van Dijck schreef op dinsdag 5 januari 2021 om 17:04
Precies! Blij met mijn e-car model 3, maar uitermate ONTEVREDEN over de abominabele cruise control. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat het ooit nog goed komt met dat FSD van Tesla. We zullen zien...
-
Frank schreef op dinsdag 5 januari 2021 om 21:01
@ Wiebe en Marco.
Ik heb alles uitgezet en de cruise controle op absoluut gezet. Kan ik de cruise control snelheid bepalen en niet de model 3, die zit er nog wel eens naast met snelheid die hij afleest. Als ie het al kan aflezen (matrixborden en wegwerkzaamheden niet). Bijna geen last van phantom braking, maar altijd voet bij de rem. Wachten op een goed upgrade. Technisch moet het kunnen want mijn vorige auto, Volvo V60 Hybrid kon goed borden lezen en geen phantom braking. Dus is er hoop. Tja Tesla loopt op een hoop zaken op voor, hier moeten we nog even op wachten. Blijft een mooie auto de Model 3 Dual Motor LR -
Tomas schreef op donderdag 7 januari 2021 om 13:57
Wat een zure reacties. Iedereen begrijpt toch zeker wel dat dit een software pakket in ontwikkeling is? Bij mij doet Autopilot het over het algemeen prima. Ja sommige dingen moet nog wat beter maar het is nog in ONTWIKKELING.
-
Elja Trum schreef op donderdag 7 januari 2021 om 14:15
@Thomas; zelf ben ik erg enthousiast over de Autopilot. Werkt uitstekend. Ik heb het idee dat mensen met Hardware v3 (na sept 2019) in hun auto meer issues hebben dan mensen die nog v2.5 hebben.
-
André
Ik hoop die FSD snel te mogen begroeten. Voor een +80-er mag er wel wat spoed worden gezet.
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over mijn Model 3 LR AWD.
André -
Chris schreef op zondag 10 januari 2021 om 18:26
@Tomas Ik vind het jammer dat je het zure reacties noemt.
Ik denk n.l. dat de reacties niet zuur bedoeld zijn maar dat ze worden ingegeven door wat teleurstellingen met de Tesla.
Zelf heb ik een Model3 van september 2020 en ben voor een groot deel heel tevreden met deze auto.
Wat echter behoorlijk steekt is dat mijn vorige auto (Volvo V60 hybrid) een perfect werkende cruisecontrol had. De Tesla maakt er een potje van. Als ik achter een (vracht)auto zit die pakweg 85 km/h rijdt en ik de cruise control in stel op 120 km/h dan komt het zeer vaak voor dat de afstand tot de voorligger niet constant blijft maar gaat schommelen tussen de 50 en 100 meter.
Als er auto's achter me zitten schaam ik me bijna dood. De Tesla laat zich vaak terugzakken tot pakweg 100 meter achter de voorganger om vervolgens weer plotseling te versnellen om weer bij te komen. Let wel dat mijn snelheid veel hoger staat ingesteld dan mijn voorligger. Ik zou daarom een constante afstand verwachten. De Volvo deed dit vlekkeloos. Als ik lees over een zelfrijdende Tesla dan heb ik grote bedenkingen als ze nog niet eens een normale ACC kunnen maken/programmeren.
Andere dingen:
- Phantom breaking -> heb ik gelukkig maar een paar keer meegemaakt, maar het heeft me wel erg onzeker gemaakt en rij nu altijd met m'n voet vlak boven het gaspedaal.. voor het geval dat. Kijk ook altijd in mijn spiegels en gebruik de ACC of automatische besturing niet als er iemand dicht achter me rijdt.
- Plotseling versnellen -> Twee keer meegemaakt. Zonder dat ik het pedaal aanraak bij lage snelheid in een bocht een plotselinge versnelling van de auto. Niet fijn om mee te maken. Iedereen kan me vertellen dat ik het zelf deed, maar ben ervan overtuigd dat het de Tesla was.
- Plotseling stuurcorrecties -> Het gebeurt soms dat ik de AAC aan heb staan en niet zit op te letten en over de rechter streep heen ga. Ik krijg dan een melding 'voor uw veiligheid een stuurcorrectie uitgevoerd' en de Tesla trekt wat aan het stuur. Dat snap ik wel, maar heb nu ook tweemaal meegemaakt dat er iets begint te piepen en de Tesla het stuur wil overnemen, maar dat ik geen idee heb waarom. Ook is er geen melding op het scherm. Is dus gewoon piepen en trekken aan het stuur. Twee maal gebeurt met het verlaten van een rotonde.
- De plotselinge stuurcorrecties treden ook op als de vluchtstrook wordt gebruikt als derde rijbaan. Op elk punt waar een invoegstrook eindigt (witte doorgetrokken streek gaat naar de normale rijbaan) wil de Tesla je weer naar de normale rijbaan sturen. Niet fijn als er iemand vlak achter je op die rijbaan zit. Ik snap wel waarom de Tesla het doet. De doorgetrokken streep dirigeertt dit in feite, maar waarom weten ze bij Tesla niet dat we in Holland soms de vluchtstrook als derde rijbaan gebruiken? (voor FSD lijkt me dit een noodzaak).
- Verkeersbord herkenning: Van een auto met zoveel camera's en software zou je verwachten dat deze het beter kan dan een bejaarde Volvo. Niet dus. De Model 3 heeft helemaal geen verkeersbord herkenning, maar gebruikt weg informatie van Google of wat dan ook om de snelheid als verkeersbord aan te geven. Bij wegwerkzaamheden of matrix borden gaat de Tesla daarom altijd de mist in.
Ik kan helaas zo nog wel even doorgaan. Alles wat te maken heeft met zaken waarbij de Tesla iets zelf moet doen werkt helaas niet goed. Ik durf mijn vriendin niet met deze auto op pad te sturen zonder heel veel aanwijzingen en waarschuwingen.
Ondanks bovenstaande ben ik toch heel tevreden met mijn Model 3. Vorige auto's waren Volvo V60 hybrid, BMW 530, BMW520, Porsche 911, BMW 518.. en nog meer 'echte' auto's. Ondanks die 'echte' auto's en de wat mindere bouw kwaliteit van de Tesla stap ik weer elke ochtend als een gelukkig mens in de Tesla, maar blijf wel op m'n hoede.
Noem het zuur, maar ik hoop van harte dat ik over enige tijd niet meer kan klagen over bovenstaande punten. FSD in combinatie met Tesla lijkt me echter voorlopig een droom. -
Marco van Dijck schreef op zondag 10 januari 2021 om 19:25
@Chris: mooi verwoord en helemaal mee eens! Overigens was mijn bijdrage wel een béétje zuur, hoor😉 EUR 60.000,00 voor een e-car met een abominabele cruisecontrol die dan in ontwikkeling(?) is...? Die moet gewoon net als bij andere merken al lang perfect in orde zijn. Tesla, ga je schamen!!!!
-
Chris schreef op zondag 10 januari 2021 om 21:30
@Tomas "Iedereen begrijpt toch zeker wel dat dit een software pakket in ontwikkeling is? Bij mij doet Autopilot het over het algemeen prima. Ja sommige dingen moet nog wat beter maar het is nog in ONTWIKKELING"
Nog een korte reactie. Ik snap ook dat zonder ONTWIKKELING er nooit iets beters komt, maar je moet ook begrijpen dat autokopers geen proefkonijnen kunnen zijn. Wat je verkoopt moet aan de verwachtingen voldoen. BMW, Mercedes, Audi, Volvo e.a. scheppen weliswaar wat minder verwachtingen, en voor wat betreft zelf-rijdende eigenschappen van een auto heb ik het idee dat ze misschien wat later komen met vernieuwingen. Echter op het moment dat ze er mee komen is het wel uitgetest en goed werkend. -
Daantje100862 schreef op maandag 11 januari 2021 om 19:01
Ik test al meer dan 20 jaar motoren/auto's en ben in die tijd al meerdere potentieel dodelijke software bugs tegen gekomen.
De eerste keer dat ik het tegenkwam realiseerden we ons eigenlijk later pas. Mijn stuntrijder lukte het om heel mooi in balans op zijn achterwiel rijdend het ABS van een Honda CB1000R uit te schakelen. Door iets bij te remmen om niet achterover te slaan activeerde hij vanwege het DCBS ook de voorrem en ging het voorwiel al rijdend stilstaan en werd het ABS uitgeschakeld.
In 2009 had ik meerdere keren kunnen verongelukken met een Volkswagen Scirocco 1.4 TSI toen de elektronische demping uitviel. De auto was volledig onbestuurbaar en gleed in een bocht weg naar links zonder dat ik iets kon doen. Ik kon het stuur van links naar rechts draaien maar de auto bleef wegglijden totdat de elektronische demping het ineens weer deed en ik weer verder kon rijden alsof er niets gebeurd was. 3 jaar later sloeg het stuur van een Skoda Rapid - weer een auto van Volkswagen AG - middenin een bocht vast. Ook dat liep weer goed af omdat ik razend snel reageerde omdat ik en motor rijd en altijd aan het testen ben. Mijn reactievermogen is dus gelukkig extreem goed. Ik heb daar later 2 artikelen over geschreven voor het Belgische blog Doorbraak want in Nederland durfde niemand het aan om deze artikelen te publiceren vanwege goed betalende adverteerders uiteraard.
1. https://doorbraak.be/software-bugs-auto/
2. https://doorbraak.be/spaghetti-auto-software/
Een paar jaar geleden overkwam mij weer iets geks in een Hyundai i30N (met jawel óók elektronische demping) en het bizarre is dat het in exact dezelfde bochten gebeurde als met die Volkswagen Scirocco 1.4 TSI. Via een tuner in Bergschenhoek was ik intussen in contact gekomen met een politieagent die onderzoek doet naar zeer ernstige auto-ongelukken waar al dan niet ook een motorrijder/voetganger betrokken kan zijn. Hij leest dan indien mogelijk de software uit van de bij het auto-ongeluk betrokken auto('s). Zo vertelde deze politie-agent mij en wel heel bizar verhaal over een trekker met vier van die hele grote wielen die hydraulisch bestuurd worden. Die hydrauliek wordt bedient door software en daar ging dus iets heel erg fout. De trekker stuurde in een rechterbocht spontaan naar links en reed letterlijk over een Opel Corsa heen met twee personen erin. Die waren uiteraard morsdood. Tijdens het onderzoek vertelde de boer tegen de politie dat zijn trekker in het land ook al eens spontaan naar links had gestuurd. Maar ja in het boerenland rijdt geen verkeer.
Ik had het met die politie-agent dus ook nog weer over die Hyundai i30N omdat die in exact dezelfde bochten onbestuurbaar werd als die Volkswagen Scirocco 1.4 TSI. Volgens hem heeft dat te maken met zendmasten op beide plekken en ik geloof hem want het kan niets anders zijn. Nee ik ben absoluut geen voorstander van de zelfrijdende auto na wat mij is overkomen. Als ik was verongelukt in die Volkswagen Scirocco 1.4 TI of Hyundai i30N dan had men vast gezegd: "Hij zal wel onwel geworden zijn" of "Ach het was een autojournalist dan weet je het wel." Nee dus en ik weet zeker dat er heel wat mensen tegen een boom gereden zijn of van de weg zijn geraakt door een software bug maar ga dat achteraf maar eens bewijzen want dat kan je dus niet!
Ik ben trouwens wel Tesla-fan maar daar heb ik een hele speciale reden voor die de meeste Tesla-fans niet weten. Toen ik de Tesla Model 3 aan het testen was voelde ik allemaal rare dingen en toen ik op onderzoek uitging ontdekte ik totaal bizarre informatie.... Lees zelf maar: https://autotesten.nl/tesla-model-3-standard-range-plus-2019-autotest/
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
Nieuwe Full Self Drive Beta in de praktijk
door Elja Trum
-
Tesla verhoogt prijs van Full Self Driving opnieuw
door Elja Trum
-
Tesla FSD V9 verschijnt in het wild
door Elja Trum
-
14 dagen gratis Enhanced Autopilot proberen
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum