Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Elon Musks Masterplan voor Tesla

maandag 18 september 2017, 19:38 door | 735x gelezen | 0 reacties

Elk bedrijf dat groot wilt worden moet een goed plan hebben. Je moet weten waar je heen wilt met je bedrijf. Zo ook Tesla. Elon Musk, Tesla's grootse investeerder en bekendste boardmember, heeft van zijn plannen geen geheim gemaakt.

Tesla roadster

Tesla Roadster

In 2006 onthulde Elon zijn master plan op het blog van Tesla Motors. Het is erg leuk om zijn plan nu, in 2017, terug te lezen aangezien hij zich er ook echt aan gehouden heeft.

Zo wordt goed zichtbaar hoe doordacht het plan in al zijn simpelheid was en hoe strak hij het uitgevoerd heeft. Ook toen al was zijn doel met het bedrijf om de overgang van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energie te versnellen. Iets wat Tesla zeker voor elkaar gekregen heeft.

Elon's Masterplan


  • Maak een sportwagen
  • Gebruik het geld dat je daar mee verdient om een betaalbare sedan te maken
  • Gebruik het geld dat je daar mee verdient om een nog goedkopere auto te maken voor de massa
  • Terwijl je dit doet, zorg voor manieren om elektriciteit te maken zonder uitstoot

Elon wilde met Tesla elektrische auto's bouwen die traditionele auto's op alle fronten zou verslaan. Aangezien dit de manier is waarmee je mensen enthousiast kunt maken voor je auto's. Als je alleen milieuvriendelijkheid als doel hebt spreek je alleen de kleine groep aan die bereidt is 'offers' te brengen voor een beter milieu.

Tesla begon met een sportwagen: de Tesla Roadster. Deze sportwagen kwam in 2008 op de markt en had een bereik van zo'n 393 kilometer. In 3,9 seconden trok de auto op naar 100 kilometer per uur.

Met het geld dat Tesla verdiende met de meer dan een ton (in dollars) kostende Roadster ontwikkelde Tesla stap twee: een betaalbare elektrische sedan, de Tesla Model S.

Tesla model s old grey

Tesla Model S

Vanaf de zomer van 2012 was de Tesla Model S te koop. De auto kwam in verschillende versies op de markt, maar het instapmodel (60 kWh accu) beschikte al over een motor met 362 pk. Goed voor een bereik van 335 kilometer.

De Tesla Model S had bij de introductie een startprijs van 57.400 dollar.

Tesla Model X


Voordat Tesla aan het goedkopere model begon uit het originele plan werd er een extra model aangekondigd: de Tesla Model X. Een SUV. Het eerste exemplaar werd uitgeleverd in september 2015.

Tesla Model X


De startprijs voor de 60 kWh versie bedroeg 74.000 dollar. Deze versie kon 320 kilometer afleggen op één acculading en trok in 6,2 seconden naar de honderd.

Het huidige topmodel, de Tesla Model X P100D doet er overigens maar 3 seconden over om naar 100 kilometer per uur op te trekken en de auto kan 465 kilometer rijden op een acculading.

Tesla Model 3


De Tesla Model 3 is de derde stap in het plan van Elon uit 2016. Tien jaar nadat dit plan op de site van Tesla te vinden was kondigde Tesla hun Model 3 aan. Inmiddels worden de eerste exemplaren uitgeleverd.

Tesla model 3 trans blue


De startprijs van de Tesla Model 3 is 35.000 dollar en daarmee goed bereikbaar voor Jan Modaal. Deze instapversie heeft een bereik van 350 kilometer en trekt in 5,8 seconden op naar 100 kilometer per uur. Met de nodige opties kun je deze auto overigens bijna twee keer zo duur maken.

Duurzaam energie opwekken


Elon Musk was ook investeerder in Solar City, een bedrijf dat zich bezig hield met het ontwikkelen van zonnepanelen. Dit paste natuurlijk perfect in het laatste deel van het masterplan: het zorgen voor duurzame energie opwekking.

Begin november vorig jaar kocht Tesla Solar City. Hiermee voltooide Elon zijn initiële plan.

Tesla Masterplan, Part Deux


Vorig jaar, tien jaar na het initiële plan, heeft Elon een nieuw blog geschreven met daarin zijn nieuwe Masterplan voor de komende jaren. Zijn doel blijft om de overstap naar energie neutraal transport te bespoedigen.

Het nieuwe masterplan
  • Maak mooie zonnepaneeldaken inclusief stroomopslag
  • Meer elektrische voertuigen uitbrengen in alle belangrijke segmenten
  • Ontwikkel een zelfrijdende auto die 10x beter is dan een mens achter het stuur met behulp van alle Tesla's
  • Zorg er voor dat je auto geld voor jou verdient op momenten dat jij hem niet gebruikt

Solar Roof en de Power Wall


Een paar maanden na de bekendmaking van dit plan werden SolarCity en Tesla samengevoegd, zodat Tesla het eerste deel van het nieuwe plan al vrijwel direct in de praktijk kon brengen.

Tesla kondigde Solar Roof aan. In plaats van zonnepanelen op je dak te leggen is de insteek hierbij dat je het hele dak vervangt door tegels van Tesla waar de zonnepanelen in verwerkt zijn. Hierdoor ziet je dak er normaal uit, maar levert hij je wel flink wat stroom op.

Tesla Solar Roof en Power Wall


De stroom die je niet direct verbruikt kun je vervolgens opslaan in je Tesla Power Wall. In oktober 2016 werd hier de tweede versie van aangekondigd die 13,5 kWh aan energie kan opslaan. Voldoende voor één dag stroom voor een gemiddeld Nederlands huishouden.

In onderstaande video meer uitleg over de Tesla Power Wall 2 in de praktijk. De app is er ook in te zien en ik moet zeggen dat ze die erg mooi gemaakt hebben.


Voor Nederland is de accu momenteel nog mindere interessant, aangezien de overheid een teruglever-regeling heeft. Je krijgt als consument hetzelfde betaald voor elke kWh die je levert aan het net als dat je er zelf voor betaald (zolang je niet meer terug levert dan je per jaar verbruikt).

Bij ons kun je de komende paar jaar daarom nog steeds het net als 'accu' gebruiken. Financieel gunstig omdat accu's de komende jaren waarschijnlijk alleen maar goedkoper en beter zullen worden.

Meer voertuigen


Naast de Model 3, die nu mondjesmaat beschikbaar aan het komen is, is Tesla nog bezig met de Model Y. De Model Y wordt een compacte SUV gebouwd op het platform van de Model 3.

Ook moet er nog een pick-up truck model uit komen. In Nederland zijn dit geen populaire voertuigen (hier rijden vooral busjes rond), maar in Amerika is dit een groot segment.

Naast deze drie nieuwe modellen voor consumenten wil Tesla ook wat gaan betekenen voor bedrijven. De Tesla Semi wordt volgende maand aangekondigd en is hier de eerste stap in. Daarnaast staat er een soort bus in de planning.

Tesla Semi (teaser)

Tesla Semi

Een belangrijk onderdeel van deze volgende stappen is dat Tesla hun eigen fabrieken zoveel mogelijk willen automatiseren. Ze zeggen hier een stuk verder in te willen gaan dan wat andere autofabrikanten doen. Hierdoor kan Tesla veel gemakkelijker opschalen in capaciteit.

Autonomie


Elke Tesla die je nu kunt kopen beschikt al over de hardware om de auto autonoom te kunnen laten rijden. Ook als deze hardware niet door jou gebruikt wordt in de auto, kijkt het systeem wel mee.

Tesla gebruikt de data van al haar auto's over de gehele wereld als informatie om hun systeem te laten leren nog veiliger en beter autonoom te rijden.

In eerste instantie wil Tesla er zo voor zorgen dat het systeem zo goed wordt dat het ongeveer 10 keer veiliger is om met Autopilot aan te rijden dan dat het is om zonder de Autopilot te rijden.

Tesla Autopilot


Deelauto


Zodra het zelfrijdende systeem zo goed is geworden dat er geen bestuurder meer nodig is én de regelgeving van een land is aangepast zodat het legaal is om een auto zonder bestuurder te laten rijden wordt het echt leuk.

Tesla wil dan alle Tesla bezitters de mogelijkheid bieden om hun auto te delen met anderen. Als een soort Uber, maar dan zonder dat je zelf aanwezig hoeft te zijn als bestuurder.

Iedereen met de Tesla app kan dan een Tesla oproepen wanneer ze ergens naar toe moeten. Als jij op dat moment je auto niet nodig hebt, kan jouw auto die persoon oppikken en brengen waar hij heen wilt. Daarna kan je auto andere ritjes doen of jou weer oppikken.

Dit geeft je de mogelijkheid geld te verdienen aan je auto terwijl je zelf slaapt, werkt of op vakantie bent. Aangezien je zelf je auto maar zo'n 5 tot 10 procent van de dag gebruikt zijn er veel mogelijkheden om hem voor derden in te laten zetten.

Tesla Model 3 interieur


Dit is overigens -volgens mij- ook de reden waarom het dashboard kastje in de Model 3 alleen te openen is via het touchscreen. Deze optie kan dan eenvoudig uitgeschakeld zijn op het moment dat je jouw auto in zet als taxi. Je kunt je persoonlijk spullen daar dan gewoon laten liggen.

Natuurlijk zal niet iedereen direct enthousiast zijn van het idee dat zijn auto door vreemden gebruikt wordt, maar ik verwacht dat Tesla wel een mogelijkheid zal geven om passagiers te beoordelen. Misdraagt iemand zich, of stinkt ie enorm, dan komt ie de volgende keer niet zo gemakkelijk een Tesla meer in.

De deelauto is overigens ook de reden waarom tesla niet zal gaan inzetten op kleinere en goedkopere auto's dan de Model 3. Het zal voor deze mensen in de praktijk namelijk goedkoper zijn om gewoon een Tesla voor te laten rijden op het moment dat ze deze nodig hebben dan om er zelf een te bezitten.

Conclusie


Tesla heeft met het eerste plan van 11 jaar geleden wel laten zien dat het visie heeft en de doorzettingskracht om hun plan tot uitvoer te brengen. De kans dat het tweede plan ook gaat slagen is in mijn ogen daarmee ook best groot.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

0 reacties

    Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
    Deel als eerste jouw mening over dit onderwerp!

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.