Michel van Zandvoort

Hoe lang kan je nog een Tesla kopen?

woensdag 29 mei 2019, 14:41 door | 1,141x gelezen | 1 reactie

Het aandeel TSLA maakt zware tijden door. FinanciŽle analisten duikelen over elkaar heen. Short-sellers versus believers? Ik las dat circa een derde van de aandelen in handen is van shortstellers die geld verdienen bij een faillissement.

Gelukkig zijn er geen cashflow problemen. Eigenlijk bizar om te zien hoeveel weerstand Tesla te verduren krijgt, ook in de media. Ondanks de ongelooflijke prestaties welke geleverd worden (inmiddels meer dan 7.000 Model 3's per week!) en de uitstekende toekomstperspectieven.

Daar zit naar mijn mening ook het probleem. De toekomstperspectieven zijn zo disruptief op een wereldschaal, gaan zo snel en raakt ook nog eens zoveel verschillende bedrijfstakken, dat heel veel partijen baat hebben bij het niet slagen of fors vertragen van de missie van Elon Musk.

Ik lees regelmatig over samenzweringstheorieŽn.
Bekijk onderstaand hilarisch filmpje maar eens!


Het einde van Tesla?


Zijn we op weg naar het einde van Tesla? Nee, natuurlijk niet!
Maar of je nog lang een Tesla-auto kunt kopen is volgens mij wel een interessante vraag!

We zijn in 2020 acht jaar na de introductie van de Tesla Model S. Naast de reeds bestaande modellen (model S, model 3 en model X) zijn dan, als het goed is, ook de aangekondigde modellen (model Y, Semi en New Roadster) op de markt. Mogelijk zelfs de nog niet officieel bevestigde Pick-up.

Toch eigenlijk wel indrukwekkend. In minder dan dik acht jaar van bijna scratch naar zes actuele modellen voor de massa in een prijsrange van 35.000 tot circa 200.000 dollar. En in 2020 zal de totale jaarproductie richting de miljoen stuks gaan.

Allemaal met industriestandaard zettende aandrijflijnefficiŽnties en accupakketten, indrukwekkende rijprestaties en natuurlijk alle modellen met de Full Self Driving (FSD) hardware.

Alles in huis


Wat naar mijn mening ook indrukwekkend is, is dat Tesla bijna alles in eigen huis heeft (verticale integratie). Van chipdesign voor de FSD-computer tot de ontwikkeling van de neurale netwerken en software (met als gevolg een enorme dataset), van het ontwerpen en bouwen van de (vracht)auto's tot en met de verkoop via eigen kanalen en services in de regio of aan huis.

Zelfs een eigen infrastructuur voor onderweg en thuis opladen, inclusief zonnepanelen en powerwalls. Met de recent afgeronde acquisitie van Maxwell ook de next-gen batterij-innovatie in eigen hand. De kosten van de batterijen gaan mede hierdoor (voor Tesla) de komende jaren fors omlaag.

Ik hoorde een ARK-Invest analist zeggen dat rond 2022 een omslagpunt komt: productie elektrische voertuigen goedkoper dan auto's met traditionele verbrandingsmotoren!

Binnenkort komt ook de eigen verzekeringspolis er nog aan. Door de veel minder ongelukken en diefstallen, dus lagere premies en lagere kosten per kilometer.

Telsa. Eťn merknaam met ťťn doel: de wereld verlossen van de verbrandingsmotor. Nou, eigenlijk is het doel de manier waarbij wij ons verplaatsen te veranderen. Beter voor het milieu, veel goedkoper en veiliger voor ons en goed voor de beurs van Elon. Want die heeft geld nodig om de mensheid naar Mars te brengen! Gaaf!

In 2020 is Gigafactory 3 volledig operationeel en gaat Tesla de directe concurrentie aan met de Chinese autobouwers. Van deze autobouwers horen we hier in Nederland relatief weinig, maar wat ik ervan mee krijg komt de concurrentie op de markt voor elektrische voertuigen meer vanuit China dan vanuit Europa van de 'legancy carmakers'.

Full Self Drive


Maar 'concurrentie aangaan' is mogelijk niet het juiste woord. Het gaat er niet om meer auto's te verkopen dan de andere producenten, het gaat er volgens mij om, om voldoende Tesla met FSD-hardware op de weg te krijgen voor toekomstige inzet als robottaxi, gefinancierd door ons particulieren. Dat er ook andere elektrische auto's of (hybride) auto's nog massaal verkocht worden, is niet zo'n probleem.

Tegen 2025 heeft Tesla waarschijnlijk meer dan vijf miljoen FSD-compatible auto's rondrijden. Ze produceren dan immers volop in Amerika (in de Fremont- en Nevada-fabriek) en in China. Maar ook de Europese Gigafactory (in Nederland?) zal in 2025 waarschijnlijk volop draaien.

Het neurale netwerk toont dan al acht jaar aan dat autonoom rijden veiliger is dan dat mensen zelf rijden. Dan lachen we over de opmerking van Consumer Reports in 2019 dat Autopilot rijdt als een kind!

Het kind is dan een zeer ervaren chauffeur die nagenoeg foutloos rijdt. Die miljoenen geproduceerde Tesla's zijn, als ze ingezet kunnen worden als robottaxi, allemaal potentiŽle geldverdieners voor hun eigenaren.

Er zullen in 2025 zeker meerdere staten of landen zijn waar autonoom rijden is toegestaan. Noorwegen zou zo maar eens met de Europese primeur aan de haal kunnen gaan als Nederland zit te slapen!

Met potentieel meer dan vijf miljoen FSD-Tesla's ingezet als robottaxi, kunnen natuurlijk veel meer vervoersbewegingen opgevangen worden. Er opent zich een enorme (robot) taxi-markt, zie onderstaand plaatje van ARK investments.

Autonoom tax markt cap

Ik weet de factor niet precies om het equivalent uit te rekenen. Maar stel als dat het een factor 3 is (veel auto's staan immers overdag stil), dan staan de kilometers van vijf miljoen Tesla-robottaxi's gelijk aan de kilometers van 15 miljoen auto's.

Als dan ook nog de kosten per afgelegde taxi-kilometer fors lager zijn en hierdoor mobiliteit toegankelijk wordt voor een andere doelgroepen, dan ziet het er voor de legancy carmakers toch echt anders uit!

En wanneer The Boring Company in 2025 dan ook nog eens onder een aantal grote steden de tunnels heeft gegraven waar die Tesla-robottaxi's in kunnen, dan wordt het echt interessant! Las Vegas krijgt de primeur in 2021.

Mobiliteitsbehoefte


Eťn ding is volgens mij zeker. Het gaat binnen nu en 10 jaar niet meer over het verkopen van elektrische voertuigen of auto's met verbrandingsmotor aan particulieren, maar over voldoende autonoom rijdende voertuigen op de weg krijgen om onze mobiliteitsbehoefte zo goedkoop en veilig mogelijk in te vullen.

De student van nu op zijn Swapfiets wil over 5 tot 10 jaar snel en goedkoop van A naar B komen terwijl ze mobiel aan het werken zijn. Deze generatie is helemaal niet zo uit op het bezit, bijvoorbeeld van een auto. Ze willen Mobility-as-a-services (MaaS) met zeer lage kosten per kilometer.

Ik hoorde mensen die live bij de Autonomy-day waren vertellen, dat ze een werkende app gezien hebben (gewoon op de telefoon van de aanwezige Tesla-medewerkers) waarmee je live kunt zien of een Robottaxi bij je in de buurt is (a-la Uber) en deze met de Summon-functionaliteit naar je toe kunt laten komen.

De technologie is al werkend. Moet natuurlijk alleen nog opgeschaald en gelegaliseerd worden. Onderstaande schermafmelding is dus geen mock-up, maar een echt werkende app!

Tesla ridesharing app


Tesla lease


Leaseprijzen bij Tesla zijn in Amerika al behoorlijk laag. Die neerwaartse lijn zal zich voortzetten en opgaan in het betalen per kilometer mobiliteit. Ook de toekomst voor leasemaatschappijen en autoverhuurbedrijven gaat er dan anders uit zien!

Tesla heeft al aangegeven dat een Tesla-lease-auto na afloop van de lease-periode niet gekocht kan worden. Ze gaan deze auto's dan zelf toevoegen aan de vloot van robottaxi's. En dan met name op de plaatsen waar meer vraag is naar ritjes dan dat er Tesla-taxi's beschikbaar zijn.

Maar dan komt eigenlijk ook de vraag naar boven, hoelang verkoopt Tesla's nog auto's aan particulieren? Hoe lang kan je nog een Tesla kopen? Als we straks betalen per kilometer van deur tot deur in de robottaxi, kan Tesla meer verdienen dan aan de marge die op de verkoop van een Tesla zit.

In het nu ontvouwde businessmodel doet een particulier de investering in de auto en door deze vervolgens te delen in het netwerk, gaat Tesla (en de eigenaar) geld verdienen. Elon heeft het over 25 tot 30 procent van de inkomsten voor Tesla en de rest is voor de eigenaar.

Hoe lang worden wij als consument nog 'gebruikt' om een dusdanige grote hoeveelheid Tesla's op de weg te krijgen om over te stappen naar een ander businessmodel?

Wanneer bereiken we een punt waarop het voor Tesla interessanter wordt om auto's te produceren en direct zelf toe te voegen aan het taxi-netwerk? Of andere grote investeerders die massaal auto's kopen en aan het Tesla-netwerk toevoegen? Wordt dit de nieuwe business van de huidige bedrijven als Hertz, Sixt en Leaseplan?

Zolang je je eigen Tesla kan inzetten als robottaxi en geld verdienen (voor Tesla en jezelf) zal het wel niet zo'n vaart lopen. Of wordt het verplicht delen straks een eis bij de aankoop! Of is hij duurder als je hem niet gaat delen?

Alles hangt natuurlijk af van de snelheid waarmee full self driving wordt gereguleerd en de markt voor robottaxi-diensten zich opent. China en Amerika gaan waarschijnlijk vooroplopen ten opzichte van het toch wat conservatieve Europa met de grote belangen van legancy carmakers.

Je merkt wel dat in de media steeds meer aandacht komt voor elektrische voertuigen en autonoom rijden in het algemeen. Het zijn natuurlijk de extremen die er nu uit gepikt worden. Een dronken bestuurder op de A27 slapend in een zelfrijdende X of een stelletje dat een leuke intieme manier gevonden heeft om de tijd te doden tijdens een autonome autorit.

En natuurlijk de rechtzaken over ongevallen met een fatale afloop: wel of niet met autopilot als oorzaak. Op Reddit of Youtube staan natuurlijk ook inmiddels honderden filmpjes van Tesla-rijders die zeggen dat ze gered zijn door autopilot of dat Sentry een diefstal voorkomen heeft of dat Autopilot een domme fout maakt. Het hoort allemaal bij de fase waarin we zitten.

Ik ben geen expert, maar ik denk dat dit nog wel een paar jaar gaat duren. Het kind moet volwassen worden. Voordeel is dat dit geen 18 jaar gaat duren. Misschien niet de korte periode waar Elon het over heeft, maar in vijf jaar kan heel veel gebeuren.

Eigenlijk moeten er andere autofabrikanten zijn die ook disruptief durven te zijn met autonoom rijden. De grote Duitse jongens zullen niet als eerste in de rij staan. Ze hebben immers een (gecreŽerd) veiligheidsimago hoog te houden.

Polestar


Volvo doet het slimmer. Met de komst van Polestar 2 kunnen ze disruptief zijn, zonder het zorgvuldig opgebouwde imago van Volvo aan te tasten. Maar de Polestar zit ook bomvol technologie en ook hier hebben ze het al over een abonnementsvorm in plaats van een eigen bezit.

Nog niet zover als Tesla gaat, maar toch. Nissan zou zo maar eens in het gat kunnen springen dat andere legancy carmakers laten liggen. Nissan werkt ook aan een op vision gebaseerd FSD systeem.

Hoe het ook gaat lopen, mijns inziens leven we in een mooie tijd. Als eigenaar van een Tesla draag je een klein steentje bij aan het veranderen van mobiliteit in de wereld. Nu mag je genieten van al die innovaties, technologie en het mooie design. Kost wat, heb je ook wat.

Over een paar jaar gaat je dan vijf a zes jaar oude Model 3 (of andere type) misschien wel geld voor je verdienen in het netwerk van robottaxi's. Mogelijk kan je dan nog net een Tesla zelf kopen en het 'kunstje' herhalen! Zal er dan nog een stuur in je Tesla inzitten?

Michel van Zandvoort

Over de auteur

Michel van Zandvoort, 51 jaar en al jaren enorme Tesla/Musk-fan. Geen TSLA aandelen of andere belangen bij Tesla. Hoopt binnenkort zijn Mercedes C180 te verruilen voor een Model 3 SR+ met FSD, na een lange tijd op de reserveringslijst te hebben gestaan. Nog geen leveringsdatum, maar wel al een referralcode.

1 reactie

  1. gast schreef op woensdag 29 mei 2019 om 23:14

    Bescheiden mag ik schrijven dat de wereld van °Stock exchanges° mij niet wereldvreemd is.
    Als Elon Musk simpelweg zijn mond 24 maanden dicht snoert kan het nog goed komen , de grootsten / diksten
    van de Dow Jones hebben Tesla los gelaten en per direct op de sporen °Finish° gezet.

    Wij de fans kunnen Tesla niet redden !

    Trump kan dat wel tenminste als hij het wil , zo niet kan het snel gaan dixit Lehman Brothers met honderden
    soortgenoten in hun val meesleurend.

    Idem voor 100% de elektrische voertuigen wereldwijd in vrije val naar 60% en meer Nio, SAIC, Dongfeng , Byd, Geely inclusief Nissan (-30 a 40%) om er slechts 5 te noemen.
    Byton M-Byte een SUV, quasi 90% autonoom rijdend , voor de helft prijs Tesla en nog steeds gefinancierd zonder beurskapiaal + andere prive´s zullen overeind blijven !

    Elon Musk is geniaal maar de laatste jaren te veel kids & Trump sedert 2019 te groots !

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.