Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Je Tesla automatisch laden op zonnestroom

zondag 22 oktober 2023, 23:52 door | 3,526x gelezen | 17 reacties

Als je zonnepanelen hebt en een Tesla voor de deur, dan is het natuurlijk wel zo leuk om de stroom die je zelf opwekt zoveel mogelijk zelf te gebruiken. En het liefst laad je jouw auto automatisch op je eigen zonnestroom.

Tesla laden op de zon


Nog niet zo lang geleden ben ik zelf aan het programmeren geslagen om dit voor elkaar te krijgen. De basis ervoor stond, maar toen kwam ik erachter dat het ook een stuk makkelijker kan.

Je Tesla bedienen via Home Assistant


Zelf programmeren is natuurlijk leuk, maar waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden. Ik ontdekte Home Assistant. Een Open Source besturingssysteem voor thuisautomatisering. Hier werken duizenden enthousiastelingen samen om alles in jouw huis te automatiseren.

En het werkt ontzettend goed en flexibel.

Het is wel handig als je wat kennis van techniek en ICT hebt. En je hebt wat hardware nodig. Home Assistant werkt namelijk het beste als je het draait op een computer die altijd aan staat. En het liefst ook een computer die alleen Home Assistant draait en niks anders.

Dat kan bijvoorbeeld een Raspberry Pi zijn. Neem vooral die met wat meer geheugen (4 of 8 gigabyte). Je kunt al voor een euro of 100 klaar zijn.

Zelf ben ik ook begonnen met een Raspberry Pi, maar sinds kort heb ik hem geüpgraded naar een stevigere systeem. Ik liep namelijk tegen beperkingen aan doordat ik de 1 gigabyte versie van de Raspberry gekocht had. En als je dan upgrade, kun je het maar beter direct goed doen.

Zelf gebruik ik nu de Geekom Mini IT8 SE. Een mini-computer met een i3 processor, 8 gigabyte geheugen en 256 gigabyte M.2 SSD drive. Je hebt hem voor iets meer dan 300 euro in huis.

Het installeren van Home Assistant is iets meer gedoe dan bij een Raspberry Pi. Ik raad je onderstaande video met uitleg hierover aan. En ga vooral voor de optie met USB adapter, dat scheelt je veel gedoe (maar kost je twee tientjes extra).


Bij het starten van Home Assistant zal de software automatisch al een boel van de slimme apparaten in je huis herkennen. Helaas is je Tesla daar (momenteel, ooit wel zo geweest) geen onderdeel van.

Home Assistant Community Store


Om je Tesla te verbinden met Home Assistant kun je gebruik maken van een integratie die door andere enthousiaste Tesla gebruikers onderhouden wordt. Voordat je deze kunt installeren moet je eerst de Home Assistant Community Store installeren.

HACS geeft je toegang tot nog veel meer handige koppelingen van apparaten in je huis met Home Assistant. En dus ook de koppeling met je Tesla.

Heb je HACS goed draaien, dan kun je de Tesla integratie installeren. De integratie koppel je met jouw Tesla via een tesla refresh token. Ik zal de details hier veder niet uitleggen, die vind je op de pagina van de Tesla intergratie.

Heb je jouw Tesla gekoppeld met Home Assistant? Dan kun je binnen Home Assistant de data van je Tesla gebruiken voor automatiseren, maar ook om ze gewoon te tonen.

Home Assistant - Mijn Tesla dashboard


Hierboven zie je hoe mijn Tesla dashboard er in Home Assistant uit ziet. Om de data op te halen verbindt Home Assistant regelmatig met je Tesla. Die wordt daarbij 'wakker gemaakt' en verbruikt dan meer stroom dan anders.

Vandaar dat ik onder 'Tesla status' wat mogelijkheden heb gezet om dat wakker maken (pollen) te kunnen beheren. Zo kan ik het uitschakelen (bijvoorbeeld als ik met de auto op vakantie ben) om stroom te besparen.

Ha auto polling

Ook heb ik automatiseringen gemaakt die het wakker maken van de auto 's nachts uitschakelen en 's ochtends weer inschakelen.

Onder 'Tesla Bedienen' zie je dat ik het opladen van de auto kan starten, kan bepalen tot hoeveel procent hij moet laden en met welke laadsnelheid. Dit zijn uiteraard belangrijke instellingen om mee te spelen bij het automatiseren van het laden op zonnestroom.

Hoeveel zonnestroom is er beschikbaar?


Een andere waarde die we nodig hebben voor de automatisering van het laden is de hoeveelheid overschot aan zonnestroom die je op het moment hebt. In plaats van dit overschot terug het net op te sturen wil je deze stroom juist in je auto stoppen.

Home Wizard P1 meter


Ik gebruik hiervoor de P1 meter van Home Wizard. Dit apparaat plug je in je slimme meter en daardoor weet je op de seconde nauwkeurig wat het stroomverbruik in je huis is. Voor slechts 30 euro heb je dit apparaatje in huis. Sowieso een aanrader, ook als je geen behoefte hebt aan Home Assistant.

De koppeling met de P1 meter van Home Wizard zit standaard in Home Assistant. De software zal hem automatisch vinden op je netwerk en voorstellen een koppeling te maken.

Home Assistant - actueel verbruik


Vervolgens kun je data als het actuele gebruik (zowel verbruik als teruglevering) van je huis inzien, maar bijvoorbeeld ook het actuele voltage in je meterkast.

Uitvallende zonnepanelen voorkomen


Dat voltage kan belangrijk zijn. Als er bij jou in de wijk veel mensen zonnepanelen hebben is de kans namelijk groot dat het voltage op een zonnige dag te hoog wordt. Loopt deze boven de 253 Volt (voor meer dan 10 minuten), dan zal de omvormer van je zonnepanelen uitschakelen.

Met Home Assistant kun je dit dus in de gaten houden en jezelf bijvoorbeeld een notificatie op je telefoon geven als dit gebeurd.

Het voltage in je huis kun je bovendien ook verlagen door stroomverbruikers in te schakelen. Zeker het laden van je Tesla kan het voltage in je huis verlagen. Je zou dit dus ook in je automatisering mee kunnen nemen.

Automatisch laden


Goed, terug naar het laden. In Home Assistant heb je nu de twee dingen die je moet weten: het aantal watt dat je aan het terugleveren bent (via de Home Wizard P1 meter) en de status van je auto. Waaronder uiteraard het aantal watt dat je aan het laden bent.

Je kunt een automatisering gebruiken om te bepalen wanneer de auto moet gaan laden en met welke snelheid.

Ook hier hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Er zijn al mensen die het voor je gedaan hebben. Ook dit is een uitstekend startpunt.

Je zal nog wel de bronnen die gebruikt worden aan moeten passen naar jouw eigen situatie. Zeker als je nieuw bent met Home Assistant, dan is dit het lastigste gedeelte.

Zelf ben ik met dit laatste deel ook nog aan het finetunen. Je kunt dit het beste testen op een zonnige dag terwijl je auto thuis staat. Na een paar matige weken is dat nu gelukkig eindelijk weer het geval. vrolijk


Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 22 oktober 2023.
De eerste publicatiedatum is maandag 14 augustus 2023, 20:40.
Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 1.000 euro korting op je nieuwe Tesla.

17 reacties

  1. Menno
    Menno schreef op dinsdag 15 augustus 2023 om 11:34

    Leuk article dit zal ik effe bewaren, ga het denk ik ook binnen kort doen.

  2. Hugo Bol
    Hugo Bol schreef op dinsdag 15 augustus 2023 om 12:52

    Leuk als hobby, maar in Jedlix zit dit allemaal ook ingeprogrammeerd. Bovendien is het pas nuttig nadat de saldering afgeschaft is. Je kan dan beter gebruik maken van Dynamische tarieven en op dure tijden terugleveren in plaats van je auto opladen.

  3. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 15 augustus 2023 om 13:34

    @Hugo; Ja, het is inderdaad vooral iets wat je leuk moet vinden om mee te spelen.

    Jedlix is een mooie alternatieve oplossing. Die gaat volgens mij wel uit van laden op goedkope/groene momenten en kijkt niet naar je eigen oplevering.

    Op dure tijden terugleveren bij een dynamisch contract betekend doorgaans ook dat je een thuisaccu nodig hebt.

  4. Johan de Jong
    Johan de Jong schreef op dinsdag 15 augustus 2023 om 15:21

    @ Elja; Thuisaccu? Niet perse als je voldoende systemen hebt om bv warmte in op te slaan kan je een deel van je eigen of goedkope stroom ook bufferen. Ik noem:
    - uiteraard je eigen auto batterij
    - boilers met water (is wel beperkt)
    - dikke betonnenvloer onder je vloerverwarming (1-2 graden opwarmen boven instelling (standaard stooklijn)) kan al veel KWh opnemen.
    - zwembad (als je die hebt)
    - grondwater als je met een grondwater warmtepomp werkt,
    - ....

  5. F. Bakkes
    F. Bakkes schreef op dinsdag 15 augustus 2023 om 16:54

    Beste mensen,

    Ik heb nergens verstand van en wil dat graag zo houden.
    Nietemin, misschien is www.tibber.com een mogelijkheid?

    Groet,
    F. Bakkes.

  6. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 15 augustus 2023 om 17:20

    @F. Bakkes; Tibber is een aanbieder van dynamische stroomtarieven. Dat kan zeker interessant zijn, afhankelijk van je verbruik en eventuele opwek van zonnepanelen.

    Als je dynamische stroomtarieven hebt, dan wil je dus laden op basis van de goedkoopste prijs van die dag. Stroom is vaak in de middag en in de nacht goedkoper dan bijvoorbeeld begin van de avond.

    Wek je meer stroom op dan je verbruikt, dan is het waarschijnlijk nu nog slimmer om gewoon te salderen.

  7. Marc
    Marc schreef op dinsdag 15 augustus 2023 om 18:58

    Inderdaad leuk als hobby, ik heb het bij mij thuis ook zo geïmplementeerd (maar met een veel eenvoudiger Automation). Met dynamisch contract is het inderdaad verstandiger om te kijken naar goedkoop afnemen en duur invoeden. Salderen over een jaarperiode is dan niet meer nodig, en zou dus afgeschaft kunnen worden (hoe eerder hoe beter wat mij betreft).

    Maar het geeft me wel een goed gevoel dat alle zelf opgewekte stroom de auto in vloeit. Grafiekje van 1 dag opgeslagen opwek: https://photos.app.goo.gl/ve3Lrwz886XVJz4AA

    Wat ik ervóór nog niet wist - en wel nodig is voor deze functionaliteit - is dat in bijv. Home Assistant het amperage van de Tesla zonder problemen ook lager dan 5A ingesteld kan en mag worden. Tot zelfs 0 als er te weinig PV-opwek is voor autoladen.

  8. Marco
    Marco schreef op woensdag 16 augustus 2023 om 00:17

    Leuk stukje. En met het huidige nieuws over de lagere teruglevertarieven tijdens piekuren die energieleveranciers steeds vaker zullen gaan doorberekenen aan eigenaren van zonnepanelen ook erg actueel.

    Het probleem wat ik echter ervaar is dat de auto al snel heel veel meer vermogen nodig heeft dan je "over hebt".

    Ik heb flink wat panelen met 7 Kw piekvermogen. Die heb ik afgestemd zodat mijn huisverbruik + auto jaarlijks geleverd zouden moeten kunnen worden. In praktijk ik daarmee op een dag als vandaag op zonnige momenten rond de 5 a 6 Kwh.

    Als mijn auto echter met 3 fasen laadt, gebruikt hij al bij 5A (3x5A*230V) 3,5 Kw en bij 8A zit ik dan al op 5,6 Kw. Dus zelfs bij een zonnige dag op de piekmomenten en vrijwel geen andere gebruikers is er tussen de 5A en 8A niet veel te regelen om op 0 Kw terugleveren uit te komen. Aangezien het vaak voorkomt dat er dan ook nog wolken verschijnen zak je snel onder de 5A, wat betekent dat je het laden zou moeten stoppen,.

    Ook als het zou kunnen, zou het overigens niet zo handig zijn om veel minder dan 5A te laden omdat de verliezen dan percentueel erg toenemen.

    Mijn ervaring - ook met Home Assistant - is dus dat zo'n slimme regeling niet echt werkt tenzij je echt een enorme overcapaciteit aan zonnepanelen hebt. Praktijk is dus dat ik de auto dus gewoon tijdens een zonnige dag "met de hand" vast laat laden op 6 of 7 A.

    Waar ik Home Assistant overigens nog wel voor inzet is om te voorkomen dat als de Tesla een keer met 3x16A (11Kw) staat te laden en de droger en vaatwasser of oven aangaan er meer dan 25A door door een fase geleverd moet worden waardoor mijn hoofdzekering zou stukgaan. Dat is wel een fijne bewaking.

    Overigens gebruik ik voor het monitoren van mijn Tesla de Open Source oplossing TeslaMate. Erg mooie logging van al je ritten en oplaad-sessies met grafieken en de mogelijkheid om de statusinformatie over oa. het laden via MQTT naar bijv. HomeAssistant te sturen, zonder dat de auto onnodig wakker wordt gehouden.

  9. gast schreef op woensdag 16 augustus 2023 om 08:35

    Weet iemand of de Home Wizzard P1 meter ook werkt op een 3 fase slimme meter?

  10. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 16 augustus 2023 om 08:59

    @Gast; Ja. Ik heb ook een 3 fase slimme meter. Ik begreep dat het wel aan de meter ligt. Een hele oude meter heeft die P1 poort, geloof ik, niet. Je kunt natuurlijk even checken of je de P1 poort wel gewoon hebt op je meter.

  11. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 16 augustus 2023 om 09:09

    @Marco; Met de aansturing van je Tesla via de methode zoals ik beschreven heb kun je de Tesla ook met 1, 2, 3 of 4 ampère laden.

    Ik heb zelf wat meer panelen en die kunnen op een zonnige dag wel 17 kW opleveren. Zelf laad ik meestal niet sneller dan circa 9 kW, dat is voldoende om mijn omvormers niet uit te laten vallen door een te hoog voltage. vrolijk

    Ik zal me eens gaan verdiepen in TeslaMate. Klinkt mooi. Nadeel lijkt zo op het eerste gezicht dat ik deze niet op de Home Assistant computer kan laten draaien en ik dus weer een extra device nodig heb.

  12. Marco
    Marco schreef op dinsdag 22 augustus 2023 om 12:08

    Hi Elja,
    Wat betreft dat je een andere computer nodig zou hebben: kijk eens naar ProxMox, dat is gratis software meerdere waarmee je virtuele machines kunt laten draaien op je hardware. Ook erg handig is dat je met ProxMox back-up server dan complete VM’s kunt back-uppen.
    Als je dan op 1 zo’n VM ook nog Docker installeert kun je echt heel makkelijk nieuwe software starten en uitproberen zonderen ingewikkelde installatie en kans dat je je bestaande spullen stuk maakt.

  13. rtenvergert
    rtenvergert schreef op woensdag 20 december 2023 om 06:10

    Hi Elja,

    Interessant artikel en mooie opzet. Ik wil binnenkort ook aan de slag hiermee om zo mijn bestaande Home Assistant setup uit te breiden.

    Ben je bereid je code te delen mbt de Tesla (laad) integratie? Dit biedt namelijk een goed startpunt en oogt veelomvattender/mooier dan de startpunten waar jij naar verwijst.

    Vriendelijke groet,
    Robert

  14. Mars
    Mars schreef op maandag 10 juni 2024 om 13:01

    Super leuk artikel dank daarvoor!! Ik heb ook een automatisering, waarmee ik het aantal amps kan instellen en het laden kan starten en stoppen, maar nu krijg ik errors van Tesla en kan ik geen opdrachten meer geven, maar nog wel feiten uitlezen(, zoals bv aantal amps) Hebben meer mensen hier last van?

  15. Elja Trum
    Elja Trum schreef op maandag 10 juni 2024 om 14:14

    @Mars; Tesla is wat veranderingen aan het doorvoeren in hun API. Volgens mij gaat het daarom momenteel even niet zo lekker met de integratie, ik vermoed dat er met een paar weken wel weer een update al zijn waardoor het weer goed zou moeten werken.

  16. Marco
    Marco schreef op maandag 10 juni 2024 om 15:15

    @Elja Helaas de veranderingen aan de API zijn zodanig dat dit niet zo simpel is. Om de API voor controle van het laadproces te kunnen gebruiken (de “fleet API”knipoog moet je als business geregistreerd zijn bij Tesla met een eigen domein en een complex authenticatieproces implementeren. Dat gaat de gemiddelde hobbyist niet kunnen.

    Om die reden zijn er inmiddels partijen die dit als extra (betaalde) dienst aanbieden.

  17. Elja Trum
    Elja Trum schreef op maandag 10 juni 2024 om 20:16

    @Marco; Ahja, dat weet ik. Ik ben toevallig net zelf ook met een koppeling met de Fleet API bezig. vrolijk

    Daarom dacht ik juist dat er wel oplossingen zouden komen nu. Snap op zich dat er geld voor gevraagd wordt, want het lijkt erop dat Tesla er bij veel gebruik ook geld voor wil gaan vragen.

    Misschien moeten we eens bij Elon gaan zeuren om (weer) een Home Assistant koppeling vanuit Tesla zelf.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.