Tesla winter tips
maandag 8 februari 2021, 16:16 door Elja Trum | 5,268x gelezen | 18 reactiesWe hebben het in Nederland niet vaak meer, maar momenteel ligt er een mooi dik pak sneeuw. Dat vraagt om een aangepaste rijstijl. In dit artikel een aantal winterweer tips voor jouw Tesla.
Voorverwarmen
Een ideale functie is natuurlijk de mogelijkheid om je Tesla al vanaf je smartphone voor te laten verwarmen. Start daar met dit weer op tijd mee.
Je kunt natuurlijk ook 'gepland vertrek' instellen, zodat je auto voorverwarmd op je staat te wachten als je weg moet.
Ik heb een aantal keer gelezen van mensen die een barst in hun vooruit gekregen hebben tijdens het te snel opwarmen van de auto. Bij deze temperaturen, en met een laag ijs op je auto, kan het slim zijn om rustig aan op te warmen.
Verwarm de auto bijvoorbeeld eerst op 16 graden voor en pas als ie al even die temperatuur heeft stook je door naar 21 graden. Gebruik ook de voorruitverwarming pas als je auto al wat warmer is.
En begin dus ruim 30 tot 45 minuten voordat je wilt vertrekken. Als je auto in de sneeuw staat moet je hem natuurlijk ook nog gewoon handmatig sneeuwvrij maken voordat je vertrekt, maar het kan dan helpen als de auto al warm is.
Vierwielaandrijving
Er rijden verschillende configuraties Tesla's rond; die met de aandrijving op twee wielen en die met aandrijving op vier wielen.
Vierwielaandrijving is met dit weer in het voordeel. Meer wielen waar de auto zijn vermogen op kwijt kan. De auto zal meer grip hebben en je meer controle geven.
Regeneratief remmen
Het regeneratief remmen is doorgaans erg prettig met een Tesla. Bij glad weer moet je hiermee wel extra oppassen, zeker in een bocht kan afremmen op deze manier er voor zorgen dat de achterkant uitbreekt.
De elektronisch stabilisatieprogramma's zullen dit grotendeels kunnen opvangen, maar het is zeker iets om op te letten. Het anti blokkering systeem (ABS) werkt alleen bij het gebruik van de daadwerkelijke remmen.
Laat dus vooral niet te abrupt het stroompedaal helemaal los in een bocht. Doe dit geleidelijk. Rem bij voorkeur voor een bocht al af, wacht niet totdat je in de bocht bent.
Het kan slim zijn om regeneratief remmen tijdelijk op 'laag' te zetten. Dit kun je (bij de meeste Tesla's) instellen in het menu.
Winterbanden
In deze omstandigheden is het prettig als je winterbanden hebt. Standaard wordt een Model 3 met zomerbanden geleverd, dus houd er rekening mee als je die niet bewust gewisseld hebt.
Zelf heb ik overigens mijn zomerbanden er nog op liggen. Na vorige winter was ik dit jaar te lui om ze er onder te laten leggen.
Slip start
Sta je op sneeuw en kom je niet weg? Zet 'slip start' aan in het menu.
Spiegel niet inklappen en ruitenwissers optillen
Wordt er nog meer sneeuw of ijs verwacht? Het kan slim zijn om de spiegels dan niet in te klappen, dan kunnen ze ook niet vastvriezen. Dit kun je onder 'bediening' -> 'spiegels' -> 'Automatisch inklappen' vinden.
Ook kun je de ruitenwissers iets laten optillen van de ruit om vastvriezen te voorkomen. Ga hiervoor naar 'Bediening' -> 'Service' -> 'Ruitenwissers servicestand' -> 'Aan'.
Deurhendels
Is de deurhendel van je Model 3 vastgevroren? Een keer er op slaan met je vuist kan helpen om hem los te krijgen waarna je hem wel gewoon kunt gebruiken.
Het kan slim zijn om er wat WD-40 op te spuiten om bevriezen van het mechanisme te voorkomen.
Drift modus
Sneeuw lastig, natuurlijk. Als je een Performance heeft is het ook een leuk moment om even met de drift-modus te spelen op een lege parkeerplaats.
Maak je in elk geval niet te druk, Tesla's zijn prima voor rijden door sneeuw.
Rijd voorzichtig!
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.
18 reacties
-
Paul schreef op dinsdag 9 februari 2021 om 10:33
Dank voor de tips! 30 tot 45 minuten van tevoren starten met verwarmen? Zelfs als ik de auto langzaam laat opwarmen, zonder voorruitverwarming is het in 5 minuten gepiept.
-
gast schreef op dinsdag 9 februari 2021 om 10:36
Bedankt om ons aan 't een en ander te herinneren. We zijn deze omstandigheden inderdaad niet meer gewoon.
André -
Vincent schreef op dinsdag 9 februari 2021 om 10:53
Dat uitbreken was me idd als eens opgevallen een paar weken geleden in de Belgische Ardennen. Had niet meteen door dat dit aan regeneratief remmen zou kunnen liggen.
-
Elja Trum schreef op dinsdag 9 februari 2021 om 11:01
@Paul; Tesla raad 45 minuten aan. En ik kan me voorstellen dat het scheelt als je wilt dat je ruiten ook ijsvrij zijn. Alleen het interieur opwarmen is inderdaad zo gepiept.
-
Vincent schreef op dinsdag 9 februari 2021 om 11:01
"in 5 minuten gepiept". Misschien dat Elja ook op de batterij doelde, dat duurt wel langer eer die op temperatuur is.
-
Elja Trum schreef op dinsdag 9 februari 2021 om 11:04
Zelf laat ik hem ook meestal een minuut of tien voorverwarmen. Vanochtend heb ik wel een half uur aangehouden. Dan is de accu inderdaad ook direct helemaal warm en heb je ook volle regeneratief remmen.
Overigens probleemloos naar kantoor kunnen rijden vanochtend. Een beetje glijden in de wijk natuurlijk wel, maar de snelwegen zijn (hier) helemaal schoon. -
Rob schreef op dinsdag 9 februari 2021 om 11:14
Rijden met een Tesla bij deze lage temperaturen is voor mij een compleet nieuwe ervaring. Mijn deurklinken waren compleet vast gevroren en ik kon de auto niet meer openen.
Gelukkig had ik nog ruiten ontdooier staan. Dit heb ik op de deurklinken gesprayed en ook op het vastgevroren laadklepje. Daarna kon ik de deuren weer openen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.
Doordat de Tesla geen raamomlijsting heeft komt er altijd een beetje vocht tussen het raam en de rubbers. Als dat vastvriest dan plakken de ramen dus aan de rubbers en moet je de deur heel voorzichtig open maken.
De achter portieren sluiten was voor mij een probleem. Er zat namelijk ijs tussen de deuren en de binnenkant waardoor de deuren niet meer wilden sluiten.
Tijdens het rijden hoor ik in angstaanjagend gekraak. Dit komt doordat er veel speling zit tussen het panoramadak en de carrosserie. In de naden zit ijs en dat kraakte.
Je kunt dus goed merken dat Tesla gevestigd is in het zonnige Californië waar ze geen strenge winters gewend zijn.
Tip: Zorg ervoor dat je alle ijs verwijderd en de binnenkanten van de portieren en ook de spiegels met een doek droog maakt. Dan kan er niets meer vast vriezen.
Wat ik heerlijk vind is dat ik mijn auto met de app kan voorverwarmen. Terwijl mijn arme buren in de kou staan te krabben stap ik in een lekker voorverwarmde auto. De combinatie all wheel drive en winterbanden is fenomenaal en biedt veel tractie. -
Arie schreef op dinsdag 9 februari 2021 om 11:25
Vraagje Elja,
Weet jij of er een mogelijkheid is om de ruitewissers halverwege op de ruit te zetten?
Als er veel ijs aan zit vegen ze niet zo mooi!
Gr Arie -
Jeroen schreef op dinsdag 9 februari 2021 om 11:47
Dank Elja. Nog een tip voor sneeuw (of ijs) op de auto; ik heb een model 3 en dan blijft er sneeuw en in mijn geval ijs op de achterruit liggen. Wanneer je je achterklep opent, grote kans dat het dan in je kofferbak schuift.. Dat had ik dus vanochtend..
-
Hugo schreef op dinsdag 9 februari 2021 om 13:52
Het gaat bij dat opwarmen vooral ook om de batterij. Die presteert beter na opwarmen. Ook regeneratief remmen gaat niet op nauwelijks met een maar 5 minuten opgewarmde batterij.
-
DHR schreef op dinsdag 9 februari 2021 om 13:52
barst in voorruit door verwarming ontstaat als je de voorruit heater aanzet terwijl hij bevroren is of met sneeuw, dan is het verschil te groot. De cabine opwarmen met de gewone climate control op bijvoorbeeld 18 of 20 gr is geen probleem en helpt uitstekend om dan je ruiten goed schoon te krijgen en van binnen geen beslagen ruiten meer
-
Martijn schreef op dinsdag 9 februari 2021 om 18:58
Arie: in menu —> service kun je ruitenwissers in service stand plaatsen.
Rob: als je de auto 30 minuten voorverwarmt plakken de deuren ook niet meer dicht en werkt de batterij meteen optimaal
Elja: ik heb ook gelezen dat het bij vrieskou extra aanbevelenswaardig is om de auto aan de laadpaal te laten hangen ivm accuonderhoud. Herken jij dat?
Tips van Tesla voor rijden in de winter: https://www.tesla.com/nl_NL/support/winter-driving-tips -
Menno schreef op dinsdag 9 februari 2021 om 19:52
Wat is het toch heerlijk om je Tesla gewoon in de garage te kunnen parkeren
-
Khanh schreef op woensdag 10 februari 2021 om 01:07
Ik ben benieuwd hoe de ervaringen van andere teslarijders met hun range is.
Ik laad op tot 90% en rijd een kwartier binnen de stad over 5km. Met de sentry mode aan kost t me 70km/dag. Ik zet temperatuur op 20gr en stoelverwarming op 2.
Volgens mij kan ik beter op accur op procent zetten om beter in te schatten hoe t verbruik is.
Iemand tips om zo zuinig mogelijk met je model 3 in de winter te rijden? -
Clementine vd Broek schreef op woensdag 10 februari 2021 om 08:17
Superfijn deze info! Vooral dat stroom loslaten in een bocht. Daar ging ik de mist in gisterochtend......
-
Marieke smit schreef op woensdag 10 februari 2021 om 13:23
Ik wil mijn auto opladen, maar het oplaadpunt geeft aan de auto niet te kunnen verbinden. Ik heb de auto al voorverwarmd. Ik heb ook Eneco al gebeld, maar volgens hen ligt het probleem bij de auto. Daarna de auto een gereset. Maar het probleem blijft.
-
Vincent schreef op woensdag 10 februari 2021 om 14:31
@Marieke best eens naar Tesla service bellen.
@Khanh op percentage zetten is het best. Sentry is idd een stroom slurper, niets aan te doen. Zetelverwarming is zuiniger dan cabine verwarming. Mijn auto hangt iedere avond binnen in zijn garage aan de stekker dus ik let niet zo op het verbruik. Als je hem buiten laten staan en de batterij sterk af laat koelen dan zakt je bereik zienderogen maar neemt toe naarmate hij opwarmt tijdens het rijden. Da's nu eenmaal de chemie van een batterij. -
C.E. Veenenbos schreef op donderdag 11 februari 2021 om 12:20
Rijstijl uiteraard aangepast Elja. In aanvulling op je adviezen:
Ik heb Acceleratie op Chill gezet i.p.v. Standard. We hadden bij Olst toch wel 30 tot 35 cm sneeuw en met die instelling Chill was de acceleratie beter te controleren.
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
Tesla Model S en Model X flink stuk in prijs gedaald
door Elja Trum
-
Midnight Silver Metallic nu de standaard kleur in Amerika
door Elja Trum
-
Tesla verlaagt prijzen van alle modellen in Nederland
door Elja Trum
-
Tesla Model 3 en model Y in prijs verlaagd
door Elja Trum
-
Prijs van de Tesla Model 3 weer omhoog
door Elja Trum
-
Prijs van de Model 3 weer gedaald
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum