Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Waar blijven de Tesla concurrenten?

maandag 2 september 2019, 11:22 door | 1,713x gelezen | 2 reacties

Een veelgehoorde opmerking over Tesla is dat ze snel van de markt zullen zijn zodra de gevestigde bedrijven met hun elektrische auto's komen. Alleen die auto's komen maar niet. Dat komt mede door een domme Europese regel.

Europe heeft in al haar wijsheid namelijk bepaald dat fabrikanten hun auto's in 2025 in totaal 15 procent schoner moeten zijn dan in 2021. En in 2030 moet de reductie van CO2 uitstoot 37,5 procent zijn van het 2021 startpunt.

WTF?

Het werkt dus in het nadeel van een fabrikant om voor 2021 schonere auto's uit te brengen, want dan maken ze het zichzelf moeilijker om na 2021 die vermindering te realiseren. Welke malloot heeft dit bedacht?

Waarom is deze regel niet gewoon ingevoerd op basis van de uitstoot op het moment dat de regel ingevoerd werd (april 2019)?

Uiteraard is deze regel lange tijd in de maak geweest, autobedrijven weten hier uiteraard al veel langer van dat dit de regels zouden worden. Er zal vast ook flink op gelobbyd zijn.

Waarom duurt het zo lang?


Als je jezelf dus afvroeg waarom het zo lang duurt voordat andere autobedrijven met fatsoenlijke elektrische auto's komen. Dit is één van de redenen. Het loont voor ze het uit te stellen.

Vanaf volgend jaar lijken veel bedrijven voor het eerst met een elektrisch aanbod te komen. Ik verwacht dat ze de beschikbaarheid laag zullen houden, want ze willen immers pas in 2021 echt hun CO2 emissie verminderen om aan de regels te gaan voldoen; niet eerder.

Opel Corsa-e

Opel Corsa-e: Vanaf 2020

Het excuus zal zijn dat er niet genoeg batterijen beschikbaar zijn om aan de vraag van de elektrische auto's te voldoen. Een slap excuus, want autobedrijven hebben al jaren de tijd gehad om hun acculeveringen (of productie, nog slimmer) op orde te krijgen.

Tesla in 2021 ten dode opgeschreven?


Ook als andere autobedrijven eindelijk met hun elektrische auto's komen zal Tesla niet ten dode opgeschreven zijn. Tesla loopt stevig voor op de concurrentie en ik acht het onwaarschijnlijk dat deze flinke voorsprong snel ingelopen zou worden.

In prestaties, efficiëntie en gehele infrastructuur loopt Tesla mijlenver voor.

Daarnaast is de markt voor elektrisch vervoer enorm groot. Er is dus meer dan voldoende plaats voor andere autobedrijven. Hoe meer keuze, hoe beter.

Volgens mij moet het lukken om in 2030 geen auto's op fossiele brandstoffen meer te verkopen. Dat gaat ook lukken zonder dat hiervoor regelgeving vanuit Europa komt (had wat mij betreft wel gemoeten).

Welke idioot koopt er immers nog een auto op fossiele brandstoffen als elektrische auto's beter, sneller en goedkoper zijn?

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

2 reacties

  1. Wiebe
    Wiebe schreef op dinsdag 3 september 2019 om 15:47

    En zo schiet het Europees parlement weer in zijn eigen voet. In plaats van de elektrische auto een voorkeurspositie te geven gaan we weer allemaal domme regeltjes bedenken om de automobielsector terwille te zijn. Tenslotte moeten wel alle onderdelen op en moeten de matrijzen ook genoeg gedraaid hebben om pay back te genereren.

  2. Sicco
    Sicco schreef op zondag 8 september 2019 om 20:49

    Hoi Elja,

    Denk niet dat de EU zo dom is. Die juristen weten prima sluitende teksten te produceren. Daar gaat natuurlijk wel een flink gelobby aan vooraf maar dan heb je ook wat, vraag dat maar aan de Engelsen.
    Er gelden voor 2020 al regels waarbij de fabrikanten voor de hele vloot die ze verkopen gemiddeld aan 95 gr/km moeten zitten. Ze wringen zich nu in bochten om dat te halen. Bijvoorbeeld Fiat heeft de ‘uitstootrechten’ van Tesla gekocht voor 1.8 miljard. In de later jaren moeten autos dus nog schoner worden, tot 37% ten opzichte van 2021 in 2030. De autofabrikanten zijn niet blij met die nieuwe regels.

    De vraag is of Tesla tegen die tijd nog bestaat en in welke vorm. In Nederland is nu een kleine 2% van de autos elektrisch, in Europa ligt dat percentage fors lager. Er is een beginnetje gemaakt met elektrische autos maar meer ook niet. Het is lang niet altijd zo dat een bedrijf die als eerste met wat nieuws komt er ook met de hoofdprijs van door gaat. En moeten we nog maar zien wat er in de politiek gebeurt als de Duitse en Franse autoindustrie in de problemen komen door dalende verkopen.
    Groet,
    Sicco

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.