Zo voorkom je dat autopilot versnelt bij het inschakelen
zaterdag 22 augustus 2020, 14:41 door Elja Trum | 3,725x gelezen | 7 reactiesBij het inschakelen van de Cruise Control of Autopilot van je Tesla versnelt de auto automatisch naar de toegestane snelheid. Dat kan wel eens een onverwachte en ongewenste acceleratie zijn. Het is (deels) te voorkomen.
Vooralsnog is het niet mogelijk deze functie uit te schakelen (wie weet in een toekomstige update nog wel), maar er is wel een work-around waardoor je er minder vaak last van hebt.
Je kunt namelijk een afwijking instellen op de snelheidslimiet van de Autopilot. Standaard houdt ie aan wat er volgens zijn kaartgegevens voor een snelheid geldt (momenteel leest de auto nog geen verkeersborden).
Met de instelling van een afwijking kun je hier positief of negatief van afwijken. De afwijking is maximaal 10 kilometer (in beide richtingen).
Stel dat je de Autopilot dus inschakelt op een weg waar je 130 mag, dan zal de autopilot bij een instelling van -10 hooguit versnellen als je langzamer dan 120 rijdt. In veel gevallen voorkom je zo de onverwachte acceleratie.
Als je harder rijdt dan de toegestaande snelheid minus de afwijking die je ingestelt hebt, dan wordt gewoon je huidige snelheid aangehouden. Je hebt er dan dus geen nadeel van.
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 1.000 euro korting op je nieuwe Tesla.
7 reacties
-
Smak schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 10:10
Goeie tip. Ik ergerde mij al aan de diverse 130km wegen waar je nu toch echt maar 100 mag. Dan moet je heel snel de autopilot bijstellen..
-
Vincent schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 11:26
Bedankt voor de info Elja. Weerom interessant en zo moet ik zelf niet fora opvolgen voor de laatste nieuwtjes. Het komt gewoon in mijn mailbox .
Deze glitch zal ik maar zeggen is idd ronduit gevaarlijk. Als je in de file aan 60 per uur rijdt op een 130 weg en je zet cruise control aan dat gaat AP zodra het kan doodleuk proberen accelereren naar 130 (in een file) terwijl je ondertussen draait als een tierelier aan je control knopje om in te stellen naar 60. Of nog erger op je scherm het minknopje indrukt. Echt absurd en levensgevaarlijk is dat en 1 van de redenen waarom ik een k*t hekel heb aan de Cruise control/AP van Tesla. Zoals je zelf aangeeft zal de -10 relatieve instelling hier niets aan verhelpen maar gewoon naar 120 proberen opdrijven. -
Elja Trum schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 12:00
@Vincent; ik heb het nog niet zelf geprobeerd, maar ik las dat je Tesla niet versnelt, zolang je zelf nog je voet op het gaspedaal hebt.
Je kunt dus ook eerst aan het wieltje draaien en dan pas je voet los laten. -
H.Kart schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 12:00
Je tip is idd iets beter. Ik erger mij hier ook aan. Helemaal vervelend zijn wegopbrekingen waar je 70 mag ipv bv 120 (België overdag) of 130 (avond NL). Dan scrol je jezelf helemaal suf naar beneden en ondertussen blijft de auto versnellen... flits...
Tesla zou 2 dingen moeten doen (misschien lezen ze ook jouw forum):
1. De optie "Both"/"Beide" voor Relatief en Absoluut. Dan kan je instellen Absoluut 105 km/uur en Relatief +5 km/uur. Dan rij je in bebouwde kom dus 55 op teller, 85 buitenweg en snelweg 105 km/uur.
Als ik 's avonds harder wil dan 105 dan kan ik het eenvoudig verhogen.
2. Als je bv lang de Auto Pilot bedieningshandel naar beneden duwt (of bv 3x, verzin maar iets, omhoog en direct weer naar beneden) dan de actuele snelheid nemen. -
Vincent schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 14:06
Voet op de pedaal houden werkt idd maar dat vind ik nogal onnatuurlijk. Tesla moet gewoon doen zoals alle andere wagens waar ik al mee reed en da's bij "set speed" gewoon de actuele snelheid als cruise control instellen. Simpel zat.
-
Marc schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 14:27
Mee eens dat het wat irritant en soms een beetje gevaarlijk is.
Volgens mij zou de makkelijkste en meest logische manier hiervoor zijn: na inschakeling van TACC/AP (terwijl je het acceleratiepedaal nog ingedrukt houd) meteen even drukken op het dan blauwomrande cirkeltje in het midden (waar 'MAX' onder staat). Dat geeft de dan geldende maximum cruisecontrolsnelheid aan, en door daarop te drukken zet je deze snelheid voor dat moment dan als het ware 'vast'.
Eigenlijk net zoals je nu al de cruisecontrolsnelheid ineens kunt instellen op de toegestane maximumsnelheid, door op het verkeersbord-achtige (roodomrande) cirkeltje rechts daarvan te drukken. Soms doet de auto dat niet vanzelf, dus dan kun je dit makkelijk zelf initiëren. -
johanteekens schreef op zaterdag 12 september 2020 om 09:18
Sinds 2020.36.x, begin september 2020, leest de Tesla prima de verkeersborden en stop hij ook voor stoplichten. Enkel de matrix borden doet ie nog niet. Deze problemen zouden hierdoor ook voor het grootste deel verholpen moeten zijn. Mijn Tesla rijd netjes de juiste snelheid nu.
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
30 dagen gratis Enhanced Autopilot proberen
door Elja Trum
-
Tesla model 3 op FSD haalt vuilniswagen in
door Elja Trum
-
Upgrade je autopilot naar Enhanced Autopilot
door Elja Trum
-
Full Self Drive vanaf woensdag duurder
door Elja Trum
-
Gratis Burger King met je Tesla
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum