Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Eén jaar met mijn Tesla Model 3

zondag 1 maart 2020, 14:07 door | 4,840x gelezen | 12 reacties

Vandaag is het precies 1 jaar geleden dat ik mijn Tesla Model 3 afgehaald heb bij Tesla in Tilburg. Het afgelopen jaar heb ik 26.216 kilometer met de Model 3 gereden. Hoe is dat bevallen?

Waar veel Model 3 rijders hun Tesla op een groot parkeerterrein af moesten halen, mocht ik een jaar geleden nog gewoon binnen in de fabriek in Tilburg mijn nieuwe auto oppikken. Daar kreeg ik een persoonlijke uitleg van mijn Model 3 waarna ik hem zelf de fabriek uit kon rijden.

De eerste 100 meter in mijn Model 3

Inmiddels heb ik dus ruim 26.216 kilometer met de auto gereden en dat zijn hele plezierige kilometers geweest.

Verbruik


Zo'n jaar is natuurlijk een mooi moment om ook even te kijken wat het me in een jaar aan stroom gekost heeft. Volgens de auto heb ik voor deze afstand 5.130 kWh verbruikt met een gemiddeld verbruik van 196 Wh per kilometer.

Ik ben overigens iemand met, wat ze noemen, een vlotte rijstijl. Laat ik het zo zeggen; ik weet dat de maximale snelheid die je met de Autopilot kunt rijden 150 kilometer per uur is. Daarboven moet je al het werk zelf doen.

Mijn verbruik ligt daarom aan de hoge kant vergeleken met mensen die rustiger rijden. Zeker bij snelheden boven de 100 kilometer per uur verbruikt de auto aanzienlijk meer stroom. Wat dat betreft is de nieuwe snelheidslimiet die over twee weken ingaat gunstig voor het bereik van je elektrische auto.

Die 5.130 kWh die de auto aangeeft is overigens het verbruik dat je hebt tijdens het rijden. Ik heb mijn auto voor ongeveer 90 procent thuis geladen. De lader heeft een aparte meter en die geeft aan dat ik het afgelopen jaar 5.651 kWh heb verbruikt.

Ik laad mijn auto altijd 's nacht in de daluren en ik betaal voor mijn stroom 0,23076 euro per kilowatt. Ik heb dus 1.304,02 euro aan stroom betaald puur voor mijn Tesla. Dat is dus 5 eurocent (4,9741 feitelijk) per kilometer aan stroom.

Leuk om even te vergelijken. Mijn vorige auto reed 1 op 10 op benzine. Daar had dezelfde afstand, met de actuele benzineprijs van 1,76 euro, me 4.621 euro gekost. Dat is 17,6 cent per kilometer.

Vernieuwingen


Wat heel bijzonder is aan mijn Tesla (en elke Tesla die verkocht wordt), is dat de auto het afgelopen jaar alleen maar beter geworden is. Letterlijk. Er zijn gewoon ontzettend veel verbeteringen aan de auto gedaan via 'over-the-air'-updates.

Een aantal van de updates die ik het afgelopen jaar gratis gekregen heb:

- 5% prestatie verbetering
- Teslacam
- Sentry modus
- Dog modus
- Race- en schaakspelletjes
- Netflix en Youtube in de auto
- Autopilot (kreeg ik vanwege de prijsdaling van de Model 3 op 1 maart 2019)

Dit is nog los van alle kleine verbeteringen die doorgevoerd zijn.

Heerlijke auto


Ik vind de Tesla model 3 echt een heerlijke auto. Hij rijdt uitstekend, is heel aangenaam in het dagelijks gebruik, heerlijk stil, ontzettend snel, goed geluidssysteem, high-tech. Echt de beste auto die ik ooit heb gehad en zelfs heb gereden.

Ik had vooraf nooit verwacht dat ik ook zo enthousiast zou zijn over de Autopilot. Die gebruik ik echt dagelijks. Het rijdt erg ontspannend.

Je laat de auto je rijden op de snelweg terwijl je zelf alleen maar overzicht houd. Het lijkt een klein iets, maar het is een extreem groot voordeel van een Tesla.

Ook langere ritjes zijn uitstekend te doen, zoals mijn ritje met het gezin naar Engeland.

De Model 3 na 6 maanden


Een half jaartje geleden maakte ik onderstaande videoreview. Daar sta ik nog steeds achter, dus mocht je die nog niet gezien hebben...

Mijn review na een half jaar

Mij is het eerste jaar dus uitstekend bevallen. Mocht je nog geen Tesla rijden; ik kan het je van harte aanraden!

Hoe lang heb je jouw Tesla al en wat zijn de voor- en nadelen die je bemerkt hebt?
Laat het vooral weten in de reacties!

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

12 reacties

  1. Michel Zandvoort van
    Michel Zandvoort van schreef op zondag 1 maart 2020 om 14:41

    Hoi Elja. Een leuke review na 1 jaar bezit. Ik heb mijn SR+ nu 8 maanden, maar wel ook 26.000 km op de teller. De besparingen met een Tesla zijn enorm in vergelijking met een ICE. In jouw voorbeeld alleen al dik 3.000 euro op brandstof. Komt nog eens de besparing op de wegenbelasting bij!

    Geen onderhoudskosten zal de komende periode er nog een schepje bovenop doen. En als je over een paar jaar gaat verkopen (bij eigen bezit) dan zal de lagere afschrijving het feest in financiële zin compleet maken.

    Naast de financiële aspecten is het gewoon als het over het rijden gaat in alle aspecten een super fijne, snelle en veilige auto. En als slagroom op de taart: als je niet zelf wilt rijden op de snelweg is autopilot misschien wel het beste dat je ooit ervaren hebt qua gemak!

    En dan te bedenken dat het nog vele malen beter wordt de komende jaren, ook van de snelweg af! En dat je dat van heel dichtbij gaat meemaken is helemaal uniek. Iedere 2-3 weken een update! Meer informatie over mijn ervaring op mijn website.

  2. joop
    joop schreef op dinsdag 3 maart 2020 om 10:40

    Helemaal mee eens. Ik ben met de AWD+(zo noem ik de acceleration boost maar) naar Praag, de grens met Polen, Schwarzwald en Normandië geweest. Nog nooit zo'n gevoel van vrijheid gehad! Juist omdat het electrisch is en ik veel langer achter het stuur kan zitten dankzij Autopilot.
    Superchargen gaat vlot, en de pauzes zijn welkom.

    Dagelijks gebruik binnen Nederland... kinderspel. Zelfs zonder 3-fase aansluiting zou je makkelijk uit de voeten kunnen mits je een oprit hebt of andere plek waar je iedere nacht kan staan.

    Op het moment dat ik op 7 februari vorig jaar de auto instapte wist ik dat dit de toekomst was. Sindsdien ben ik er alleen maar meer enthousiast over geworden en hebben we inmiddels 2 electrische auto's.

  3. Vincent
    Vincent schreef op dinsdag 3 maart 2020 om 10:58

    9 maand met de 3LR Standard Dual motor . 21.470km op de teller. Rijdt idd zéér vlot, kleeft aan de baan een echte sportkar. Sportief rijden heeft natuurlijk zijn invloed op verbruik. 200wh/km. Wat me wel tegenvalt is het verschil tussen het reële bereik en het geadverteerde bereik (560km geadverteerd... aan 90km/u misschien). Aan 120-123km/h haal ik een 280km uit de batterij (van 90% naar 10%). Lange afstanden vergen wat meer planning maar ik plan graag dus :D.

    Audio was even wennen maar bevalt me uiteindelijk wel. Interieur en de vorm zijn ook zeer mooi. De spelletjes zullen mij worst wezen maar de scheet doet het nog altijd :D. Ik gebruik wel Youtube als ik even langer moet wachten in de auto.

    Waar ik wel een behoorlijke hekel aan heb is de regensensor die na de laatste update wel beter is maar nog steeds niet naar behoren functioneert (de gevoeligheid van de sensor zou moeten instelbaar zijn zoals bij de meeste wagens). AP heb ik de basis versie en is zeer handig als je even iets wil doen waar je het stuur bij los moet laten. Ook voor langere afstanden als het niet te druk is anders hang je gewoon achter het traagste voertuig op je strook. Wat me bij de Traffic Aware Cruise Control brengt. Vind ik nog steeds te paniekerig, vooral tegenover vrachtwagens. Nog steeds last van spookremmen. Het vraagt een hele aanpassing van rijstijl (veel vroeger in en uitvoegen of uitwijken) en het zorgt ervoor dat ik meer op het middenvak blijf (wat eigenlijk illegaal is in Belgiëknipoog.

  4. Hans
    Hans schreef op dinsdag 3 maart 2020 om 11:20

    Ik heb nu 5000 km gereden met de Tesla 3. Een fijne auto en ik rijd met veel plezier. Het opladen gaat makkelijk, en de Superchargers werken perfrect voor langere reizen. De auto is snel en wendbaar, het audiosysteem vind ik geweldig. Wat ik minder goed vind is de windgevoeligheid van de ramen. Heel specifiek het raam bij de bestuurderstoel, dit sluit bij mij niet goed aan. Ik ben er al mee teruggeweest bij de Tesla garage (A'dam Zuid-oost), echter het probleem is niet verholpen. Er is nu nogmaals een reparatie geplanned. Ook vind ik de Tesla stijf geveerd, hetgeen ten koste gaat van het rij comfort.

  5. Danny Berx
    Danny Berx schreef op dinsdag 3 maart 2020 om 14:53

    Beste Tesla rijders,
    Ik hoor van enkele eigenaars klachten over snelle lakbeschadiging door bijvoorbeeld steenslag. Daar wordt bij jullie nergens over gesproken. Wat is jullie ervaring met betrekking tot de lak kwaliteit?

  6. RodeJo
    RodeJo schreef op dinsdag 3 maart 2020 om 15:27

    Mijn ervaring is wat korter (3 maanden), maar met bijna 10K aan kilometers kan ik de ervaringen van de auteur en gegeven reacties helemaal bevestigen. De M3 is een mooie en fantastische reisauto met altijd flink vermogen, maar er zijn nog meer minpuntjes die niet zijn benoemd; De klimaatbeheersing is niet altijd top; bij 19 graden (automatisch) is het de ene keer net te warm en de andere keer weer net te koud. Het lijkt wel alsof er een sensor van slag is. Een ander punt is het media systeem; Spotify of DAB wil regelmatig niet opstarten (grrrr).
    Dan nog een handigheidje wat is mis: Mijn thuisstekker heeft geen connector op de stekker waardoor ik alleen via de app of op het dashboard de laadstekker kan ontkoppelen. Waarom gaat dat niet automatisch, gelijk met de keyless entry van de portierdeuren?
    Maar ik klaag niet, want ik ben ook Tesla fan geworden en stap elke dag met een dikke glimlach in mijn M3LR!

  7. Rob
    Rob schreef op dinsdag 3 maart 2020 om 22:12

    He Elja, ook mijn eerste jaar is om sinds twee weken, morgen passeer ik de 40.000 km. Ik heb iets meer dan 6000kWh gebruikt en een gemiddeld verbruik van 15,2kWh/100km met een LR uitvoering. Onderhoud is nog nul en mag volgens Tesla nog een jaar mee wachten (1x/2 jaar ongeacht de aantal km's hebben ze laatst gemeld). Met de performance boost en de FSD optie veel plezierige kilometers al gemaakt en nog te gaan. Er blijven verbeterpunten zoals de ruitenwissers, koplampen (tegenliggers blijven klagen dat ze er last van hebben, ze staan nu voor mijn gevoel erg laag ingesteld..) en instellen van "N" in de wasstraat is ook een dingetje wat niet lekker werkt. Maar dat weegt nog niet op tegen al het plezier.

  8. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 4 maart 2020 om 09:16

    @Danny; ik heb weinig verstand van lak kwaliteit. Op zich heb ik geen klagen, maar ik ontdekte gisteren wel een beschadiging (waarschijnlijk door steenslag) op mijn bumper. Da's minder natuurlijk.

    Als je er erg bang voor bent kun je natuurlijk allerlei soorten coatings krijgen om de lak te beschermen. Of je auto helemaal laten wrappen.

    @Rob; Je hebt een stuk zuiniger gereden dan ik! vrolijk
    De ruitenwissers moeten inderdaad nog beter, al is een druk op de knop meestal voldoende om de ruiterwissers aan de gang te helpen.

    Zelf heb ik geen probleem met het in de neutraal zetten van de Model 3 in de wasstraat. Ook krijg ik geen groot licht van tegenliggers, dus volgens mij staan mijn lampen prima. Al eens iemand bij Tesla naar laten kijken?

    Goed te horen dat anderen ook vooral positieve ervaringen hebben. Natuurlijk zijn er altijd nog verbeterpuntjes te vinden. vrolijk

  9. Chris
    Chris schreef op woensdag 4 maart 2020 om 21:48

    Ik ben zeer ontevreden over de after sales en dat laat ik ook iedereen weten die mij vraagt wat ik van de Tesla vind. Niets dan lof over de Tesla 3 zelf; een fantastische auto maar zoals gezegd de after sales is een scherp contrast daarmee.
    ik had ook de auto al 3 jaar voor de levering in maart 19 besteld en ivm de bijtelling zonder de autopilot. Toen de actie kwam wat betreft de korting in deze heb ik deze meteen besteld voor deze prijs en per mail bevestigd.
    Daarna niets meer gehoord ondanks vaker bellen en mailen...
    Recent ontkende een medewerker zelfs het bestaan van deze actie (ondanks de pers rondom de eigenaars voor de poort van de Tesla fabriek in Tilburg)
    Ik zie nu maar van verdere nutteloze pogingen af maar blijf met een nare bijsmaak zitten terwijl ik toch een van de eerste fans van deze auto was..

  10. Johan de Jong
    Johan de Jong schreef op woensdag 4 maart 2020 om 23:31

    To all, ja valt best wat te zeggen na 20000 km. Maar overwegend positief. Verbruik prima (151 Wh/km, nog net even beter dan Rob maar ben ook rustige rijder). In week 2 3 deukjes in mijn 'motor'kap na geen extreme hagelbui (andere auto's in de buurt hadden niets) en dat hadden er veel meer kunnen zijn als ik niet al maatregelen had getroffen. Kap is van te dun aluminium. Heb Tesla geinformeerd met gedocumenteerd materiaal.
    Inmiddels een kanjer van een spanningsscheur in mijn achteruit/dak (ben rustige rijder), beetje pech denk ik.
    Verder herken ik veel van bovenstaand commentaar.

    Nog een vraag aan Elja. Je geeft aan dat je 5651 kWh uit je laadpaal hebt getrokken en 5130 kWh verreden. Dat suggereert ruim 9% verlies. Maar was nog benieuwd wat je daar bovenop nog extern hebt geladen want dat zou dan nog direct bij dit verlies optellen.
    Mijn eigen ervaring is (gemeten met Teslafi) dat in periodes waarin je relatief weinig rijdt (laatst in 40 dagen slechts 1000km) dat dan de verliezen op kunnen lopen naar 25%.
    Goede vraag blijft overigens nog hoeveel daarvan mogelijk door Teslafi zelf veroorzaakt wordt (ik heb hem 's nachts in de slaapstand).
    Ik hoor het graag.

  11. Woek
    Woek schreef op zaterdag 14 maart 2020 om 18:32

    Leuk om te lezen!
    Ik heb de mijne (een Long Range Rear Wheel Drive) nu 10 maanden, en nog steeds zoek ik excuses om ritjes te maken. Het grootste nadeel is dat ik een stuk minder ben gaan fietsen naar mijn werk. Nog maar 1 keer gesupercharged op weg naar Luxemburg, maar dat was niet eens nodig. Op de terugweg hebben we zonder te stoppen van Luxemburg naar Den Haag gereden.
    Het verbruik is veel beter dan verwacht, en ik denk dat ik het win: 1446 kWh over 11000 km, gemiddeld dus 132 Wh/km. (Ik rijd bijna nooit sneller dan 110 km/u, behalve voor "demo's"knipoog. Met 21 ct/kWh is dat zelfs minder dan 3 ct/km!

  12. smurfmobiel
    smurfmobiel schreef op woensdag 13 mei 2020 om 14:43

    Leuk stukje! En zo zie je maar, zoveel rijders, zoveel rijstijlen knipoog Anders dan jij, heb ik namelijk bepaald geen vlotte rijstijl (vooral ingegeven door Bello, mn hond, want die trekt met name de acceleratie van een Tesla absoluut niet.....) Ik rij sinds de verlaging van de max snelheid meestal tussen de 90 en de 103 km/u, omdat ik vaak de autopilot aanzet en dan relaxed achter een busje aan ga rijden. Na 52.733 km is mijn gemiddelde verbruik dan ook 166 Wh/km. Voor meer info en ondersteunende foto's, check mn review op autoweek https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/tesla-model-3-long-range-awd-2019-37/

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.