Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Met de Tesla Model 3 naar Engeland

maandag 6 januari 2020, 10:01 door | 4,565x gelezen | 7 reacties

Afgelopen week heb ik met mijn gezin en de Tesla Model 3 mijn zusje bezocht in Engeland. De eerste serieuze trip naar het buitenland dus. In dit artikel tips voor een reisje naar Groot Brittannië met de Model 3.

Engeland trip


Autopilot met lage zon


Als iets prettig is op lange tripjes dan is het wel Tesla's Autopilot. Hiermee rijd je een stuk aangenamer en is het rijden minder vermoeiend.

Helaas hadden we pech, want we vertrokken rond het middaguur en het was kraakhelder weer. Daardoor scheen de laagstaande decemberzon behoorlijk in de camera's. De Autopilot had daar duidelijk moeite mee en wilde soms niet eens inschakelen daardoor.

Camera geblokkeerd door de zon


Nu reden we natuurlijk ook net de zon tegemoet en was de zon ook echt vervelend laag. Dit probleem had ik zelfs nog nooit eerder ervaren met de Autopilot. Na een paar uurtjes rijden kwamen er meer wolken en werkte de Autopilot gelukkig weer zoals gewend.

Drukke Superchargers


Op een langere trip zijn de Superchargers van Tesla ideaal. Je kunt er betaalbaar (in mijn geval zelfs helemaal gratis) en snel je accu weer opladen.

Bij de eerste Supercharger in Brugge was het echter wel al direct best druk. Er waren nog twee plekjes vrij toen we aankwamen. In zo'n geval beperkt de Tesla automatisch de ingesteld laadcapaciteit tot maximaal 80 procent.

Supercharger max 80 procent

Je kunt dit echter handmatig bijstellen naar een eigen gekozen waarde. Zelf heb ik hem direct weer op 100 procent gezet omdat ik nog een flinke trip voor de boeg had.

Bij het hotel waar de Supercharge in Brugge staat zijn ze volgens mij erg blij met de extra aanloop. Bij de bar was het behoorlijk druk met Tesla rijders en je kon er ook prima even wat drinken. Een prettige stop zo.

Na de overtocht per boot hebben we bij Canterbury overnacht in een Holiday Inn Express. Erg betaalbaar en wat ons betreft best aardig. Je doet er niks anders dan slapen en eten (ontbijt was zelfs inbegrepen - en dat voor 45 pond voor een kamer met vier personen).

De volgende ochtend vertrokken we richting Birmingham. Eerst hebben we bij Londen nog geladen bij het Bluewater Shopping Centre, een enorm winkelcentrum waar ook 6 Superchargers aanwezig zijn. Wij waren er op zondagochtend voordat het winkelcentrum open ging (er waren wel al wat drink en eettentjes open, maar nog geen winkels).

Supercharger blue water


Ondanks het vroege tijdstip op zondagochtend stonden er al een andere Tesla te laden. Toen we een half uur later weer vertrokken stond er al een Model 3 te wachten om te kunnen laden. De rest van de laadpalen was in de tussentijd al bezet geraakt.

Ook bij ons laatste Supercharger bij Northampton was het redelijk druk. Hier hebben we tijdens het laden lekker gelunched bij een Harvester restaurant. Dat beviel ons goed genoeg om er op de terugweg opnieuw te lunchen.

Supercharger Northampton


Vanuit Northampton zijn we doorgereden naar Norton Canes, het dorpje in de buurt van Birmingham waar mijn zusje woont. Dat laatste stuk koste ons 30 procent van de acculading.

Aangezien er geen Supercharger in de buurt was, heb ik die 30 procent in elk geval onthouden zodat we dat nog beschikbaar zouden hebben voor de terugweg. De dichtsbijzijnste Supercharger lag op zo'n 38 kilometer, dus dat was indien nodig ook een optie.

Op de terugweg hebben we de Supercharger van Northampton opnieuw gebruikt en daarna de Supercharger bij Maidstone. Hier hebben we geladen tot ruim 90 procent, zodat we de volgende dag lekker door konden rijden.

Het is trouwens handig om te weten dat de Supercharger bij Folkestone alleen te bereiken is als je met de treintunnel naar Engeland bent gekomen. Deze Supercharger is anders dus niet beschikbaar; hij zit achter een hek.

Na de overtocht per boot hebben we de Supercharger bij Lokeren in België bezocht. Hier zit een Biznis Hotel, maar echt gastvrij vond ik ze daar niet.

Een norse ober bracht ons nog net niet met tegenzin drankjes en (overigens wel lekkere) flensjes. Dit was ook de enige Supercharger waar we een paar minuten moesten wachten voordat we konden laden. Vanaf Lokeren konden we probleemloos doorrijden naar huis. Daar kwamen we aan met ruim voldoende lading.

In totaal hebben we zes Superchargers bezocht en bij slechts één hoefde we even (circa 3 minuten) te wachten totdat we konden laden. Al met al hebben we geen klagen gehad dus.

Stopcontact laden voor noodgevallen


Vooraf had ik een goede adapter voor een Engelse stekker aangeschaft (deze Skross reisstekker). Indien nodig kon ik dan nog gewoon laden bij mijn zusje via het stopcontact.

Uiteindelijk heb ik hier geen gebruik meer van gemaakt. Ondanks wat lokale tripjes tijdens ons verblijf had ik op de dag van ons vetrek nog zo'n 50 procent lading over.

Gratis laden bij de supermarkt


Wel heb ik nog een paar procent bijgeladen bij een supermarkt in de buurt, een Tesco. Ik zag hier namelijk dat er een laadpaal was én dat deze nog gratis was ook. Je moest hiervoor wel de Pod-Point app downloaden.

Met deze app kun je bij alle Podpoint laders je accu opvullen. Deze Pod-point was dus gratis (in samenwerking met Volkswagen), maar je kunt ook je creditcard koppelen in de app en zo terecht bij andere laders van dit merk.

Tesco Podpoint


Nu heb ik het tweemaal geprobeerd, maar het ging bij mij nog niet helemaal goed. De eerste keer was ik vergeten me aan te melden via de app. Dan stopt het laden na een kwartier vanzelf.

De tweede keer dacht ik dat ik het wel goed gedaan had, maar gooide de laadpaal me er na een kwartier toch weer af. Daarna heb ik het niet langer geprobeerd.

Laden bij deze paal ging met 7 kW. Niet extreem snel dus, maar in die twee keer een kwartier toch weer een paar procent bij kunnen laden. Natuurlijk wel een lekkere combinatie om even te laden terwijl je boodschappen doet.

Links rijden


In Engeland moet je uiteraard links rijden. Nu ben ik dat al aardig gewend en ik heb er geen moeite mee. Het was goed om te zien dat de Autopilot er ook geen enkele moeite mee had.

De Autopilot werkte precies zoals je gewend bent. Hij beseft ook dat je in Engeland rijdt, want hij haalt op de snelweg auto's niet links in. Dan houd ie netjes een beetje in.

Mijlen omgerekend naar kilometers


Ook de maximale snelheden werden netjes omgerekend van mijlen naar kilometers. Wel zo handig voor als je wilt weten hoe hard je nu eigenlijk mag rijden als ergens bijvoorbeeld staat dat je 50 mag.

Tablethouders voor onderweg


Om de kinderen te vermaken op de achterbank had ik twee tablethouders voor in de Model 3 besteld. Zo konden ze tijdens het rijden hun iPad's eenvoudig bekijken en bedienen.

De houders zijn ons (en de kinderen) prima bevallen. Je kunt eenvoudige de iPad's erin en eruit halen. Daardoor waren ze snel bij elk stop te verwijderen konden we ze veilig achterin de auto leggen.

Vera


Terwijl we aan het wachten waren bij de boot op de heenweg hebben we ook nog even Netflix gekeken met de kinderen op het scherm van de auto, maar eigenlijk waren ze net zo blij met hun eigen video's op hun iPad.

Dartford Crossing


Voor iedereen die ook met de auto naar Engeland gaat wil ik wel even wijzen op een tolbrug (en tunnel) waar je langs komt als je aan de oostzijde langs Londen rijdt: de Dartford Crossing.

Deze tolweg is sinds een tijdje niet langer voorzien van tolpoortjes. Je kunt er zo doorrijden. Je moet echter wel betalen. Iets dat nogal onduidelijk aangegeven wordt met de cryptische omschrijving 'Dart charge pay online'.

Om die boodschap te snappen moet je uiteraard wel weten dat de Dartford Crossing een tolweg is, dat deze hier wordt afgekort naar 'Dart' en dat je de tol (2,50 pond voor een auto enkele reis) voor middernacht de volgende dag online moet betalen. Dit kun je overigens ook op voorhand al doen via deze site.

Wij wisten dat dus niet. Mijn zusje vertelde het vlak voordat we terug gingen nadat ik vroeg of dat geen tolweg meer was tegenwoordig. Niet zo handig, want de boete voor niet betalen is 35 pond (mits je op tijd de boete voldoet).

Voor je betaling heb je ook nog een creditcard nodig én eventueel je bankreader om online de betaling met je creditcard te kunnen doen. De mijne lag thuis, dus ik heb de betaling pas thuis kunnen voltooien.

Je bent dus gewaarschuwd.

250 euro bespaard


Grappig detail is trouwens dat ik bij hetzelfde aantal kilometers in mijn vorige auto zo'n 250 euro aan benzine zou hebben uitgegeven voor dit tripje.

Een mooie besparing dus, die de extra kosten voor de luxere lunches en snacks bij de Tesla Superchargers waarschijnlijk ruimschoots goed maakt (en wellicht de boete voor de tolweg).

Mijn eerste langere trip met de Model 3 is me dus goed bevallen. Fijn dat je dankzij de Superchargers zo probleemloos een flinke reis kunt maken.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

7 reacties

  1. joop
    joop schreef op dinsdag 7 januari 2020 om 12:01

    Ik heb er ook al ritten naar het Swartzwald, Praag/Polen, en Normandië op zitten. Helemaal geen problemen ondervonden, maar heb gemerkt dat de mobiele tesla 'lader' (de UMC) erg handig is om 's nachts bij je B&B de auto op te laden. Scheelt je al snel een Supercharger stop!

  2. Alexander Versluis
    Alexander Versluis schreef op dinsdag 7 januari 2020 om 16:01

    Wij hebben afgelopen kerst-nieuwjaar gereisd naar Clermont-Ferrant Frankrijk met onze model 3 Standard Plus. Reizen ging zeer prettig. Wel vaak laden bij super chargers, er was overal plek. Helaas haalden we nooit de 370 km op een volle lading, maar dat is wellicht logisch met de huidige lagere temperaturen.

  3. H.Kart
    H.Kart schreef op dinsdag 7 januari 2020 om 20:49

    "Hier zit een Biznis Hotel, maar echt gastvrij vond ik ze daar niet."

    Haha, een understatement. Totaal niet ingespeeld op de Tesla rijder. We konden daar of koffie krijgen of een diner. "Broodjes doen we hier niet" zei de ober terwijl hij "Voor het geval dat" de menukaart bij ons op tafel gooide met een blik erbij die niets te raden overliet (weer zo'n zuinige Tesla Hollander).

    Ik ben een beetje gekke Gerrit dat ik daar met 4 man een diner van € 20,- per couvert ga bestellen om dat binnen 30 minuten naar binnen te schuiven en vervolgens € 90,- kan aftikken.

    Echt een stevige afrader en een totale commerciële misser. Gewoon een snelle Tesla lunch aanbieden voor € 10,-, drankje erbij en binnen 30 minuten heb je € 13,- omzet per persoon.

    Als ik er nu langskom dan haal ik een broodje bij het voorliggende tankstation en eet dat lekker in de auto op terwijl ik mijn Netflix serie kijk.

    Leuk verslag trouwens.
    Laatst naar Parijs geweest, super relaxed met de Tesla.

  4. Jeroen
    Jeroen schreef op woensdag 8 januari 2020 om 17:16

    Hi Elja, Hie komt het dat je gratis kunt tanken met de model3 bij de Tesla superchargers? Vanwege de FSD optie?

  5. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 8 januari 2020 om 17:19

    @Jeroen; Nee, ik heb zelfs de FSD optie niet eens.

    Ik heb wel mijn referalcode op deze site staan. Iedere keer als iemand een Tesla besteld via mijn link krijg ik (en hij/zij) 1.500 kilometer Supercharger tegoed. Ik heb daardoor nog meer dan voldoende tegoed om jaren vooruit te kunnen.

  6. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 14 januari 2020 om 11:53

    Zojuist gesproken met de eigenaar van het Biznis Hotel in Lokeren. Hij geeft aan dat ze bezig zijn hun aanbod te verbeteren zodat het ook beter aansluit op de Teslarijders. Ze komen met meer kleinere hapjes op de kaart en hebben concrete plannen voor aanpassing/uitbreiding van het hotel.

    Goed te horen dat hieraan gewerkt wordt. Ik kan me voorstellen dat zo'n Supercharger voor heel ander bezoek zorgt dan je gebruikelijke gasten bij een hotel.

  7. FJWH
    FJWH schreef op zondag 28 juni 2020 om 10:43

    Beste Elja,

    Ik googlede op "Engeland roadtrip tesla" en kwam op jouw site uit met een leuk artikel! Het leuke is dat ik al vaker op je site zit en een week of 4 geleden je aanstaande boek over de model 3 ook al besteld had vrolijk. Dit verhaal had ik in het verleden echter gemist.

    Ik ga midden juli (als UK en corona het toelaat) naar Engeland, net boven Birmingham vlak bij jouw zusje toevallig, naar de zus van mijn vriendin vrolijk. Ook dus een roadtrip, vanaf Overijssel in mijn geval, naar Engeland. Wij willen het met de trein doen tussen Calais en Dover en hoopte daar ook wat over te lezen. Je bent met de boot gegaan maar dat was blijkbaar ook goed te doen.

    Fijn dat je even verschillende kanten hebt belicht (van het superchargen en linksrijden tot die tolbrug/tunnel!!!! had daar geen weet van joh).

    Als iemand anders nog tips heeft voor wat betreft de eurotunnel.....

    Groeten en bedankt nogmaals.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.