Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Vakantie naar ItaliŽ met de Tesla Model 3

dinsdag 6 juni 2023, 10:20 door | 1,486x gelezen | 12 reacties

Eind april ben ik met mijn gezin naar ItaliŽ op vakantie geweest. Uiteraard in de Tesla Model 3. We zijn twee weken naar een huisje bij het Gardameer geweest. Een autovakantie naar ItaliŽ is echt prima te doen met een Tesla.

Vorig jaar zijn we ook naar het Gardameer geweest met de auto. Dit jaar moest ik voor het eerst betalen voor de Superchargers; mijn referal tegoed was verlopen. Dat zorgde bij de eerste laadpaal al direct voor wat stress.

Supercharger geblokkeerd

Direct na het laden kreeg ik namelijk de melding dat mijn Supercharger-toegang geblokkeerd was. Niet handig als je nog duizenden kilometers te rijden hebt.

Het vreemde was dat gewoon mijn juiste en actuele creditcard gekoppeld stond. Daar wordt ook gewoon maandelijks de vergoeding voor connectiviteit vanaf geschreven. Ook had ik geen andere creditcard bij.

Op hoop van zegen dus maar nogmaals dezelfde creditcard aangemeld en gelukkig bleek dat te werken. Het openstaande tegoed ook betaald worden en de rest van de vakantie heb ik geen problemen meer gehad met de betaling.

Laadstrategie


We hebben trouwens deze vakantie weer dezelfde laadstrategie aangehouden als vorig jaar op de terugweg. Gewoon elke keer dat je wilt pauzeren kijken waar de volgende Supercharger langs de route is.

Zo combineer je elke pauze direct met wat bijladen en blijft de accu altijd vrijwel gevuld. Tenminste in ons geval, mijn vrouw en de kinderen hebben namelijk na zo'n 2 a 3 uur rijden wel behoefte aan een pauze. Zelf vind ik het ook prima om zo regelmatig te pauzeren; je hebt immers toch vakantie en geen haast.

Holiday inn zwitserland


Omdat de Holiday Inn Express bij Luzern (Zwitserland) ons vorig jaar prima bevallen was hebben we hier weer overnacht.

Als je geen moeite hebt met een lange reisdag kun je trouwens ook best in ťťn dag naar het Gardameer rijden. De reistijd zou, zonder files, zo'n 15 uur zijn. Wij delen die liever op in twee reisdagen.

Dit hotel zit overigens niet direct in de buurt van een Supercharger, maar er is wel een Ionity laadpunt. Ik heb even gekeken wat de kosten daar zouden zijn. Dat bleek 0,79 euro per kWh. Bij de Superchargers heb ik telkens tussen de 50 en 60 cent betaald per kilowattuur. Ik heb laden hier maar even overgeslagen.

Gasparina village


Verblijf


We verbleven tijdens onze vakantie bij Gasparina Village. Hier hebben ze prima huisjes rondom een groot (maar ondiep) zwembad. Lekker voor de kinderen en wij hebben ons ook goed vermaakt.

Het eten bij het restaurant bij dit complex was trouwens heerlijk. Eigenlijk beter dan alle andere restaurantjes die we dit en vorig jaar geprobeerd hebben. Een aanrader dus, als je in de buurt bent.

Op de parkeerplaats was, achter in de hoek, trouwens zowaar een laadpaal te vinden van Enelway. Ik ging enthousiast even kijken of ik er kon laden, maar helaas was het apparaat buiten gebruik.

Gelukkig was er op 20 minuten rijden van ons appartement een Supercharger. Daar hebben we tijdens onze vakantie twee keer geladen.

Supercharger bij Affi


Deze Supercharger (met flink wat laadpunten) bij Affi heeft zowel langzamere als snellere laders. Het viel me op hoeveel Tesla's er bij de langzamere laders stonden te laden.

Het was nu niet dat er heel veel leuks te beleven was bij deze Supercharger, dus is volgens mij de snellere lader altijd handig. Die kun je eenvoudig herkennen aan de enkele CCS aansluiting (ťťn kabel in plaats van twee).

Terugweg


De terugweg verliep een stuk minder voorspoedig dan de heenweg. We hadden pech met files. Op de eerste dag stonden we ruim een uur te wachten voor de Gotthardtunnel.

Daarna was er blijkbaar iets gebeurd op een snelweg waar we normaal overheen zouden rijden. De Tesla leidde ons daarom via een andere route naar ons hotel in Duitsland. Uiteindelijk kwamen we daar zo'n 3 uur later dan verwacht aan.

Het hotel zat wel op amper een kilometer van een Supercharger. Nadat de kinderen in bed lagen ben ik daarom nog even wezen laden zodat we de volgende dag weer goed gevuld konden vertrekken.

Op de tweede reisdag leek alles voorspoedig te gaan. Op een gegeven moment wilden we weer gaan pauzeren en hadden we de keuze uit twee Superchargers vlak bij elkaar. Het scheelde maar ťťn afslag.

We kozen de eerste omdat daar snellere laders stonden en er gewoon veel meer laders waren. Toen we weer de snelweg op draaide kwamen we al vrijwel direct in de file.

File in Duitsland


Die file was dus exacte tussen de twee afslagen voor de Superchargers. Uiteindelijk hebben we meer dan 2 uur stilgestaan terwijl de hulpdiensten het ongeluk dat vlak voor ons gebeurd was opruimde.

Hadden we de tweede Supercharger gekozen, dan waren we dus voor het ongeluk de weg weer opgekomen. Je kunt maar net de pech hebben (aan de andere kant; je had ook in het ongeluk terecht kunnen komen).

Totale kosten voor laden


Voor de totale reis naar het Gardameer in ItaliŽ, inclusief het laden ter plaatse, hebben we alleen maar de Superchargers gebruikt. De totale kosten waren 262 euro.

Laadstatistieken italie 2023

Hadden we met benzine gereden, dan zouden de kosten zo'n 150 euro hoger gelegen hebben.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 500 euro korting op een Model S, Model X of Model Y.

12 reacties

  1. Erik
    Erik schreef op dinsdag 6 juni 2023 om 11:35

    Dank je voor het delen van je oplaad ervaringen naar (noord) Italië Elja. Waar ik vooral ook zo benieuwd naar ben is of er Tesla rijders zijn die verder Italië zijn doorgetrokken en hoe het daar gesteld is met de laadpalen. Zijn er voldoende en doen ze het ook allemaal of slaat de stress steeds harder toe naarmate je de bodem van de laars nadert?

  2. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 6 juni 2023 om 12:04

    Op deze kaart zie je de Tesla Superchargers als paarse icoontjes aangegeven. Zo te zien kun je tot helemaal onderin Italië prima Superchargen. Al zijn ze zeker niet zo dicht bezaait als in Nederland.

    Ik kom zo nu en dan een defecte laadpaal tegen (wordt vaak ook aangegeven in de app/op het scherm), maar mijn ervaring is toch nog toe dat er altijd nog veel meer zijn die het nog wel doen op elke locatie.

  3. hunkaroglu
    hunkaroglu schreef op dinsdag 6 juni 2023 om 12:10

    Ik heb in Italië rondgereisd paar weken terug. En geen enkele keer problemen gehad met laden. Altijd Superchargers gepakt op de snelweg. Gewoon goed plannen en kijken waar de Superchargers zijn voordat je met je met de rit gaat beginnen. In Europa is het geen probleem omdat er genoeg Superchargers zijn.

  4. Nienke
    Nienke schreef op dinsdag 6 juni 2023 om 17:29

    Beste Erik,
    Wij zijn in 2016 al een keer naar Puglia gegaan. Toen hebben we na de laatste supercharger (was destijds Rome) alles op locale laadpalen gedaan. Dat ging prima. Nu zijn er veel meer laadplekken en superchargers, dus ik denk dat het prima zal lukken. Wij hadden destijds wel een laadpas van Italie bij ons. Dat was wel erg handig. Inmiddels al vele malen in Italie geweest met de Tesla.
    Succes!

  5. Marc
    Marc schreef op dinsdag 13 juni 2023 om 11:39

    Afgelopen twee weken zijn we naar Oostenrijk (regio's Tirol en Stiermarken) geweest met onze Tesla Model 3. Het was een probleemloze ervaring, ook wat laden betreft. Bergwegen omhoog en weer omlaag met one pedal driving, heerlijk. Ik heb alleen bij Superchargers en bij het vakantiehuisje hoeven laden. Grappig was dat Oostenrijkse Tesla-rijders naar ons hun hand opstaken in het voorbijrijden. De hele reis (2.600km) gereden met een gemiddelde van 147 Wh/km !

    Tesla heeft zelf ook een Internetpagina met een kaart met alle locaties en details van hun Superchargers, of er niet-Tesla voertuigen kunnen laden, welke er wanneer gaan komen en zelfs waar er door gebruikers gekozen locaties gaan komen.

  6. Info
    Info schreef op dinsdag 13 juni 2023 om 23:36

    Als Model 3 rijder( standard range plus) heb ik al meerdere reizen naar zowel Italie (liguria) als zuid Frankrijk gemaakt. Daarvoor ben ik enthousiast gebruiker van de app ABRP (a better route planner). Na instellen van de app berekent deze zeer nauwkeurig je route en komt zelf met Tesla laders onderweg op de proppen. Hier rekent die laadniveaus bij aankomst en vertrek (en dus ook laadtijden) uit. En dus ook de hele tripplanning.
    Op mijn huidige trip naar Italië was het voorspelde schema zelfs op minder dan 5% punt nauwkeurig!
    En -erg handig- je kan in je schema de gewenste SOC bij aankomst zelf ingeven, zodat je “wat hoger in je acculaadniveau” kan blijven. In meer afgelegen bergachtige gebieden kan dat bv fijn zijn.
    Voor de avonturiers: ivm een bruiloft in Marokko maakte ik er -superchargerhoppend- zelfs een reisschema tot in Marakech mee!

    Tip: Probeer de app eerst eens in NL uit om m op jouw rijgedrag en reiswensen aan te passen.

    Mijn “roadtrip to Africa” met de Tesla is overigens niet doorgegaan (5 reisdagen!), de bruiloft gelukkig wel, zij het dus per vliegtuig knipoog

  7. Info
    Info schreef op dinsdag 13 juni 2023 om 23:38

    @elja: ik heb ev. een screenshot van een voorbeeldroute voor je klaarstaan ..

  8. JCvD
    JCvD schreef op woensdag 14 juni 2023 om 10:08

    Mooi bericht over Italië. Ik rij 6 tot 8x per jaar naar Zwitserland. 965 km. Soms via Duitsland, hogere snelheden en regelmatig stoppen. Meestal via Lux en Frankrijk. Probleemloos supercharger te vinden. Soms in 1 keer, alleen, in 11 of 12 uur, soms met tussenstop. Over een week naar Spanje. Nu al route en laadpunten via ABRP gepland. Daarmee kan ik bepalen meer keren laden, kortere stops, of minder keren laden met langere stops.

  9. Jacco Verheezen
    Jacco Verheezen schreef op zondag 18 juni 2023 om 08:16

    Wij zijn op dit moment bezig met een rondreis door Italië met de Tesla Y.
    We zijn vanuit Den Haag begonnen en hebben tot nu toe geen problemen ondervonden. We zijn via België en Zwitserland gereden waar je genoeg superchargers tegenkomt. In Italië zijn we via het Como meer naar Rimini gereden, daarna door naar Puglia, via Puglia naar Calabrië. Nu zitten we op Sicilië en gaan hierna nog naar de Amalfi kust en daarna naar Sardinië. In het noorden van Italië kwamen we genoeg superchargers tegen, in het zuiden is het wel een kwestie van plannen. Zeker op Sicilië, daar zijn op het eiland 2 SuCs te vinden. Gelukkig wel genoeg lokale laadpalen waarvan de meeste wel gewoon werken met bijvoorbeeld de ANWB laadpas. De app ABRP is erg handig voor het plannen van de routes. Verder gebruiken we de app Chargemap waarop je alle lokale laadpalen kan vinden. We hebben nu dik 3000 kilometer gereden en het bevalt op perfect.
    De laad stops ervaren wij ook als relaxed, ze zitten vaak bij een winkelcentrum of een hotel in de buurt. Dus combineren we dit met een wandelingetje of een boodschapje.
    Prima te doen dus.

  10. Dieseltje
    Dieseltje schreef op woensdag 28 juni 2023 om 22:01

    Hoeveel km heb je dan gereden?
    677kw = hoeveel km?
    Misschien ben ik wel ouderwets deel altijd totaal met kilometers.

  11. Elja Trum
    Elja Trum schreef op donderdag 29 juni 2023 om 09:17

    @Dieseltje; Die 677 kWh is over een langere periode, dus niet alleen de vakantie. Je ziet in die grafiek in het rood alle Supercharger kWh weergeven, dat was tijdens de vakantie. De rest is thuisladen geweest (blauw).

    Ik heb niet goed bijgehouden hoeveel kWh ik nodig heb gehad en hoeveel kilometer ik gereden heb. Enkele reis van ongeveer 1.100 kilometer. Dus ik denk dat ik in totaal zo'n 2.500 kilometer gereden heb.

    De laadkosten voor de vakantie waren 262 euro. Dan kom je dus op zo'n 10 cent per kilometer. Qua verbruik heb ik circa 480 kWh gebruikt tijdens de trip.

  12. JCvD
    JCvD schreef op donderdag 29 juni 2023 om 13:04

    Ben 8 dagen uit en thuis naar Spanje en terug gereden. Afstand: 3.687 km en Totale Energie: 644 kWh.
    Kosten Superchargers totaal: € 194,67. Exclusief vol (90%) vertrokken en weer laden naar 70% bij thuiskomst via laadpaal thuis. Thuislanden was denk ik goed voor ongeveer 70kWh extra energie met extra kosten van ongeveer € 28,—.
    Steeds de etappes bepaald met ABRP, waardoor de reistijden comfortabel bleven en laadtijd efficient verdeeld was.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Persoonlijk

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.