Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Met de Tesla Model 3 naar Italië in de mei vakantie

zondag 22 mei 2022, 23:46 door | 5,443x gelezen | 15 reacties

Eind april 2022 gingen wij op vakantie naar Italië. Met de Tesla Model 3, want Italië is qua afstand best te doen én het scheelt financieel (en qua CO2 uitstoot) aardig wat vergeleken met vliegen. Zeker met 4 personen. In dit artikel mijn ervaringen met de trip.

Gardameer, Italië

Gardameer, Italië

Wat mij betreft begint een vakantie al voordat je de deur uitgaat. We hebben dus rustig aan gedaan op weg naar Italië. Ik snap niet zo de behoefte van sommige mensen om zo snel mogelijk en met minimale stops in één ruk door naar hun eindbestemming te reizen.

Dus hadden we voor zowel de heenweg als de terugweg een hotelovernachting geboekt onderweg. In beide gevallen kozen we ervoor om de eerste dag het grootste stuk te rijden, zodat er de tweede reisdag nog maar een rit van een uurtje of vijf op de planning stond.

De heenweg


Op de heenweg hebben we ongeveer om de twee uur wel een stop gehouden. Even naar het toilet, even de benen strekken, wat drinken en eten...

Nu is de Tesla Model 3 Long Range helemaal nog niet leeg na twee uur rijden, dus hebben we zo ongeveer tussen elke laadbeurt wel een extra stop gehouden op een willekeurige andere plek onderweg.

We gingen deze vakantie naar het Gardameer, dus helemaal in het noorden van Italië. De totale route, inclusief laden, zou ongeveer 13 uur duren (1.100 kilometer). We hebben er met onze extra stops (en overnachting) uiteraard langer over gedaan.

Onze eerste Supercharger stop was bij Gewerbepark Waldlaubersheim in Duitsland. Zo'n 300 kilometer vanaf ons startpunt.

Supercharger Gewerbepark Waldlaubersheim


Ik ben gewend dat een Supercharger stop vaak op een prettige locatie is. Net een kilometertje van de snelweg en bij bijvoorbeeld een mooi hotel. Dat vind ik altijd wel aangenaam. Deze Supercharger viel helaas wat tegen.

Er was een tankstation en een Mc Donalds waar je, ik ben het niet gewend, moest betalen voor het toilet. Ook als je net je lunch daar gehaald hebt. Persoonlijk vind ik dat niet bepaald gastvrij.

Bij de Supercharger zelf was het rustig. Ik was vooraf bang dat het wellicht druk zou zijn bij de Superchargers onderweg, maar we hebben nergens hoeven wachten op een plaatsje om te laden. Meestal waren er meer Superchargers vrij dan bezet.

Onze tweede Supercharger stop was zo'n 250 kilometer verder bij het Duitse plaatsje Herbolzheim. De Supercharger hier zit ook bij een tankstation, maar wel met een winkeltje, hotel en Mc Donalds in de buurt.

Wat mij betreft al iets beter, al blijft het vooral een functionele stop.

Met deze lading kwamen we probleemloos aan bij onze overnachting in Zwitserland. Nu was ik ooit eerder in Zwitserland geweest, maar dat was zo'n 35 jaar geleden. Ik heb wel echt genoten van het land. Wat een prachtig landschap!

Echt een genot om doorheen te rijden. Mede dankzij de uitstekende kwaliteit wegen die de Zwitsers hebben aangelegd. Wat mij betreft het tolgeld meer dan waard.

Ochtendwandeling in Zwitserland

Ochtendwandeling in Zwitserland

De volgende dag reden we verder. De route bracht ons nu door de Gotthard tunnel. Ook een beleving op zich. Ik had niet eerder door een 17 kilometer lange tunnel gereden. En we hadden zelfs geen file voor de tunnel, wat redelijk uitzonderlijk schijnt te zijn.

Overigens is de Autopilot van de Tesla een godsgeschenk op een trip als deze. Ik denk dat ik 95 procent van de tijd gebruik heb gemaakt van deze handige feature. Dat scheelt echt een stuk inspanning tijdens het rijden en maakt de trip erg comfortabel.

Ook in de Gotthard tunnel heb ik lekker op de Autopilot gereden. Afstand tot de voorganger iets verder ingesteld dan normaal en voor de rest doet de auto het werk.

Direct na de Gotthard tunnel namen we de afslag en reden we door een besneeuwde bergomgeving naar de volgende Supercharger stop. Hierbij rijd je een paar kilometer om, waarbij je telkens wel in de buurt blijft van de snelweg.

Deze Supercharger is bij Motel Gottardo Sud. Zag er goed uit en we waren van plan even wat te drinken. Helaas was er niemand te vinden binnen. Bij het toilet hing een bordje met het verzoek aan Tesla rijders om ook wat te bestellen bij de bar of uit de automaat te trekken.

Dat voelde dus weer niet al te gastvrij en uiteindelijk zijn we dus maar terug in de auto gestapt om daar wat te drinken terwijl we een filmpje keken op Netflix.

Supercharger Motel Gottardo Sud

Matig weer aan de zuidkant van de Gotthard tunnel

Vervolgens reden we door naar Italië waar we onze laatste Supercharger stop van de heenreis vlak boven Milaan hadden.

Deze Supercharger zit vlak bij een groot winkelcentrum. Helaas wel een minuut of vijf lopen vanaf de laadpalen (met niks dichter in de buurt). Wel met prima toiletten en een enorme supermarkt waar we alvast wat boodschappen gedaan hebben voor onze vakantie.

Supercharger Milaan


Naast flink wat snelladers (grotendeels ongebruikt) stonden hier ook destination chargers. Handig als je vooral komt om uitgebreid te shoppen, dan kun je de auto hier ook rustig opladen terwijl je boodschappen doet.

Deze laatste stop was niet helemaal noodzakelijk, maar we vonden het fijn om met nog een fatsoenlijke lading aan te komen op onze bestemming. Zo konden we nog dagen in de omgeving rondrijden voordat laden nodig was.

Mocht je willen, dan is het Gardameer volgens mij ook te halen met in totaal slechts 3 stops van circa een half uur. Voor als je van doorrijden houdt (al moet je jezelf dan op de autobahn inhouden qua snelheid).

Voorbereidingen


Dit was de eerste keer dat we met de auto naar Italië gingen, dus wat voorbereiding was nodig.

Als je naar het Gardameer reist kun je kiezen voor twee verschillende routes; via Zwitserland of via Oostenrijk. Het is, afhankelijk van waar bij het Gardameer je zit, ongeveer even ver rijden.

Wij kozen voor Zwitserland. Eigenlijk puur omdat dat de eerste route was die de navigatie aangaf. Voor zowel Oostenrijk als Zwitserland heb je een tolvignet nodig. Als voorbereiding op de reis kun je die alvast even bestellen (bij bijvoorbeeld de ANWB).

Een nadeel van Zwitserland kan zijn dat het land zelf niet de euro gebruikt én dat het een relatief duur land is. Van die euro heb je geen last, je kunt er gewoon met je bankpas overal betalen. Qua overnachting kun je wel duurder uit zijn, maar er zijn natuurlijk ook gewoon betaalbare hotels.

In Italië zelf heb je geen vignet nodig, maar de meestel snelwegen zijn wel tolwegen. Je kunt daar gewoon met een creditcard betalen, maar wij kozen ervoor om bij de ANWB een tolbadge te halen.

Daarmee kun je in Italië bij de tolpoortjes zo doorrijden. De kosten worden automatisch van je rekening afgeschreven. Het kastje zelf kost iets van 20 euro en kunnen je jarenlang gebruiken.

Laden in Italië


Wij hebben in de ruime week dat we er waren twee keer bijgeladen bij een Supercharger. Eén keer gewoon om lokaal te kunnen rijden en de tweede keer vooral omdat we de volgende dag weer terug zouden gaan en het dan prettig is niet direct naar de dichtsbijzijnste Supercharger te moeten.

Er zijn overigens ook best wat destination chargers te vinden in de omgeving van het meer. Mocht je daar in de buurt zitten of het kunnen combineren met een daguitje, dan is dan natuurlijk ook handig.

De destination chargers zijn doorgaans gewoon gratis te gebruiken, maar je laadt dan wel met maximaal 11 kW.

De eerste keer dat we geladen hebben gingen we naar de Supercharger die aan de A22 ligt. Wij zijn gewoon binnendoor gereden en hebben het gecombineerd met een bezoekje aan het mooie dorpje Lazise.

Tijdens het laden zijn we even naar de supermarkt gewandeld die een paar honderd meter verderop lag om inkopen te doen. Ook een prima manier om de laadtijd zo even te overbruggen.

De tweede laadsessie, een dag voor vertrek, hebben we gedaan bij de Supercharger in Verona. Deze Supercharger ligt naast een hotel en wel een paar kilometer van de snelweg. Echt een mooie buurt van deze mooie stad is het verder helaas niet te noemen.

Supercharger Verona

In fair Verona, where we charged our car

Wij combineerde het met een dagje Verona. Tenminste, dat was de bedoeling. Toen we wilde gaan parkeren werden we door een hele hoop politie en wegafzettingen weer de stad uit gestuurd. Geen idee wat er aan de hand was die dag.

Terugreis


Op de terugreis kozen we een andere aanpak. In plaats van extra pauzes te nemen tussen de laadbeurten door combineerde we nu elke pauze met een laadpaal.

Op de route kozen we op momenten dat we (bijna) wilde gaan stoppen een laadpaal die in de buurt was. Je kunt dit handig in je navigatie doen door te kiezen voor het toevoegen van een extra tussenbestemming.

Kies vervolgens voor 'laden' en je krijgt alle laadpalen in de buurt te zien. Op het kaartje kun je er dan een aanklikken die mooi langs de bestaande route ligt.

We hebben op de terugreis dus veel vaker geladen en de accu was daardoor eigenlijk nooit leeg. Ik denk dat het minimale dat ik op de terugweg gezien heb nog in de 40 procent geladen zat.

De eerste laadbeurt was bij dezelfde laadpaal bij Milaan als op de heenreis. De tweede laadsessie was in Zwitserland vlak voor de Gotthard tunnel. Een andere lader als op de heenweg; die bij Monte Ceneri.

Supercharger Monte Ceneri


Dit is een relatief kleine Supercharger locatie bij een tankstation. Hier hebben we lekker gepicknickt in het gras tegenover de laadpalen.

De volgende Supercharger was de mooiste qua locatie die we deze trip tegengekomen zijn; de Supercharger bij Beckenried. Tegenover een hotel (waar we ook naar het toilet mochten, ondanks dat we er niks gegeten of gedronken hebben).

Supercharger Beckenried


Je kon de weg oversteken en liep zo naar het Schwyz Nidwalden meer. Daar hebben we aan de waterrand op een bankje weer wat gedronken.

De laatste stop van die dag was opnieuw bij het Duitse Herbolzheim. Hier hebben we bij de Mc Donalds ons avondeten gegeten terwijl de auto zich weer gereed maakte voor de volgende dag.

Na het eten reden we naar ons hotel (twee afslagen verder). We sliepen bij B&B Hotel Rust-Ettenheim. Een modern en netjes hotel dat dan wel weer op een saai industrieterrein lag. De kinderen waren echter wel erg blij met het grote stapelbed waarin ze mochten slapen.

De volgende dag was onze eerste stop toevallig weer bij Gewerbepark Waldlaubersheim. Dezelfde Supercharger als waar we op de heenweg geladen hadden.

Ditmaal zijn we bij het tankstation wezen plassen. Ook hier moest je betalen, maar je kreeg het bedrag grotendeels terug door daarna iets in de winkel aan te schaffen.

Supercharger Erfstadt


Onze laatste Supercharger was vervolgens bij Erfstadt. Ook weer een enorme Supercharger locatie waar een stuk of twee a drie Tesla's te vinden waren. Qua eetgelegenheid weinig anders dan Mc Donalds, dus ditmaal onze lunch hier maar genuttigd.

Brandstofkosten


Qua brandstofkosten was dit een erg goedkope vakantie. Thuis laad ik gratis op mijn zonnepanelen en onderweg kan ik bij de Tesla Superchargers nog gebruik maken van gratis laden dankzij jullie enthousiaste gebruik van mijn Tesla affiliate link. vrolijk

Helaas is dat programma stopgezet en vervallen de nog 136.000 gratis Supercharger kilometers eind maart 2023. Volgend jaar zal ik dus wel geld kwijt zijn bij de Superchargers.

Tesla supercharger schema italie

Het is duidelijk te zien wanneer ik op vakantie was.

Conclusie


Onze reis met de Tesla Model 3 Long Range naar Italië is ons erg goed bevallen. De laadsessies onderweg hebben we niet als lastig ervaren, maar juist als welkome rustmomenten in de reis.

Ik verwacht dat we in de toekomst nog vaker met de Model 3 naar Italië zullen rijden. Een ontspannen manier van reizen, want je hoeft bijvoorbeeld ook geen vliegtuig te halen. Alle tijd dus.

De laadmethode die we op de terugweg gebruikte (pauze specifiek bij Superchargers, ook als laden nog niet nodig is) is het best bevallen. Dat gaan we in de toekomst vaker zo doen.

Hoewel ik bang was voor drukte bij de Superchargers was er in de periode van de mei vakantie helemaal geen sprake van. Altijd waren er meer dan voldoende laadpunten beschikbaar.

Wat ook prettig is, is dat je jezelf amper voor hoeft te bereiden op de trip. Ik heb qua route en laadpunten eigenlijk niks uitgestippelt. Alleen vooraf een hotel gezocht langs de route die de Tesla navigatie aangaf.

De rest was een kwestie van in de auto stappen op de dag van het vertrek en in de agenda het adres van het hotel aanklikken. Vervolgens gewoon rijden en laden wanneer de auto het aangeeft.

Wat mij betreft is het dus zeker aan te raden om met je Tesla op vakantie te gaan in Italië.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.

15 reacties

  1. Anne
    Anne schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 10:55

    Bedankt voor je verslag. Fijn om te lezen hoe de reis is verlopen en hoe jullie het ervaren hebben. Wij kiezen tot nu toe voor dat soort afstanden toch nog voor de benzine auto. We gebruiken de tesla wel voor kortere trips. We hebben dan ook geen long range maar standaard model 3. Dan wordt het toch wat vaker laden denk ik.

  2. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 11:34

    @Anne; Met de standard range zou ik het ook zeker aandurven.

    Zoals ik zei kozen we op de terugweg bewust voor meerdere stops zodat we zelf ook om de circa 2 uur even onze benen konden strekken. Dat zou dus ook prima gewerkt hebben met een standard range Model 3.

    Er zijn Superchargers genoeg onderweg. Volgens mij vrijwel overal in Europa en de auto geeft zelf ook perfect aan wanneer je moet laden en waar.

  3. gast schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 11:36

    Sta nu bij supercharger in Verona. Heerlijke reis met mijn Model y gehad. In 2 dagen vanuit Mook. Vannacht geslapen boven Ulm met supercharger. 13 uur over gedaan inclusief laden: 1103 km. Nu 2 weken fietsen in de Dolomieten vanuit Verona.

  4. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 11:41

    @Gast; Da's wel humor, dit artikel lezen bij de Supercharger in Verona die je ook ziet in het artikel.

    Zo te horen is de reis jou ook uitstekend bevallen. Mooi! vrolijk
    Veel fietsplezier!

  5. Erik
    Erik schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 11:43

    Wij zijn vorig jaar ook naar Italië op vakantie gegaan met mijn Tesla 3 Long Range.

    Zelfde ervaringen, alleen was de Supercharger soms wat lastig te vinden en draaiden we een paar rondjes voordat we hem te pakken hadden. Ook voor het eerst meegemaakt dat sommige Supercharger laadpalen kapot waren.

    Gelukkig altijd voldoende wél werkende. Op de plek van bestemming in de Dolomieten ook geen probleem om (gewone) laadpalen te vinden.

    Momenteel zijn we op vakantie in Zuid-Spanje, ook met de Tesla. Onderweg identieke ervaringen en er is maar een relevant verschil met Italië. Op de plek van bestemming (ongeveer 50 km van Malaga) en in een zeer toeristische omgeving, blijkt tot mijn schrik bijna geen laadpaal te vinden.

    Aangezien ik arriveerde met 17% had ik voor het eerst een beetje laadstress. Temeer daar de afstand van onze auto naar het huis waar we verbleven ongeveer 30 meter bleek te zijn vanaf de oprit langs het zwembad naar het dichtsbijzijnde stopcontact in het huis.

    Laden ter plaatse was dus onmogelijk met mijn laadsnoer.

    Uiteindelijk bleek er bij een Lidl een laadpaal te staan maar die stopte en na een half uur mee. Waarschijnlijk omdat deze speciaal voor winkelende klanten is en ze vinden dat je na een half uur maar klaar met de boodschappen moet zijn.

    Dus ik vertrok met 21% naar de laatste paal in de buurt die ik had kunnen traceren. Een Destination Charger bij een super deluxe hotel. We waren welkom nadat we ons hadden aangemeld voor een lunch bij het hotel.

    Aldoende van de nood maar een deugd gemaakt en zeer uitgebreid getafeld, wat in Spanje geen enkel probleem is. Met 49% vertrokken en op zoek gegaan naar een bouwmarkt.

    Aldaar een verlengkabel gekocht van 25 meter. Deze bleek precies lang genoeg om de auto met het reguliere laadsnoer aan de auto te koppelen. Dus elke nacht staan we nu te laden met de stroom vanuit ons huis.

    Mijn leermoment: altijd een royaal verlengsnoer mee op vakantie als je met een Tesla op pad bent!

  6. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 11:48

    @Erik; Ah, dat is wel een beetje gedoe ja.

    Ik had vooraf wel gekeken waar de dichtsbijzijnste Supercharger was ten opzichte van onze vakantieplek. Dat is dus nog wel handig in de voorbereidingen. vrolijk

    Geniet nog van je vakantie in Spanje!

  7. leo
    leo schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 16:01

    Hi, ik heb een M3 SR+.
    Ben vorig jaar naar Kroatie (2x), Zuid Frankrijk en Spanje geweest. Allemaal zonder problemen. De SR+ doet meestal 200km dus ong 2 uur. Wel korter laden, 15-20min. Ik volg de stops die Teske zelf voorstelt, lekker makkelijk, maar wel jammer dat ze veel reserve houdt. Beter was verder leegrijden en nog sneller laden.

    Dit jaar Denemarken, Kroatie en Polen op de lijst. Polen is overigens enige land waar EV meer uitstoot dan ICE, ivm bruinkool centrales. Op de doorreislanden is dat dan weer in te halen vrolijk

  8. F. Bakkes
    F. Bakkes schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 16:03

    Foei Elja: brandstof-kosten.
    Het (zoveelste?) bewijs dat electrisch reizen niemand hoeft te verontrusten.

  9. Menno
    Menno schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 22:18

    Ik rij een SR+ en leef in Nieuw Zeeland. Pas deed ik een trip naar Auckland en terug (1200 km) dat doe ik dan ook ne als Leo 2 uur rijden en dan "Splash and Dash" 15 to 20 minuten op de snellader voor the grootste piek. Leuk om te zien dat als je een 130Kw lader hebt ik boven de 1000km/uur laad knipoog

  10. Menno
    Menno schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 22:20

    En nog even toevoegen (je bent wel een beetje een zijkert) het is irritant dat je voor de toilet moet betalen maar dat is niet van de laatste jaren, toen wij 20 jaar geleden nog in Nederland woonde moest je er ook al voor betalen, zelf voor de lucht om je banden op te pompen, toen was er al duidelijk inflatie.

  11. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 23:30

    @Menno; Ik ben wel een zeikert ja. vrolijk

    Op zich heb ik niet zoveel moeite met betalen voor het toilet, behalve als ik net voor tientallen euro's aan eten en drinken heb uitgegeven.

    @Leo; lekker reislustig met je Tesla! vrolijk

    @F. Bakkes; Ohja, stroomkosten natuurlijk. knipoog
    En elektrische reizen is inderdaad al jaren geen probleem meer. Met Tesla's zeker niet, maar inmiddels volgens mij ook prima te doen met andere automerken.

  12. Jo Hahnraths
    Jo Hahnraths schreef op woensdag 25 mei 2022 om 17:51

    Wij, mijn vrouw en ik, zijn met de Tesla model3 standard range, van 29 maart t/m 11 april 2022 naar Las Negras, in het uiterst zuid oosten van Spanje gereden zonder problemen met laden. Bij ieder laadstation van Frankrijk en Spanje hadden wij prima hotels of restaurants. Wij hebben ook rustig aan gedaan en hebben er 3 dagen heen en 3 dagen terug over gereden. 1e overnachting was in Valence (Frankrijk) en de 2e overnachting was in de Parador in Tortosa (Spanje). Totale rit was 4.500 km en was zonder problemen. Ik ben zeer tevreden over mijn Tesla standard Range Plus.

  13. Mirjam
    Mirjam schreef op vrijdag 27 mei 2022 om 11:24

    Even een vraagje. Ik ga van zomer ook voor het eerst met mijn Tesla op vakantie naar Frankrijk. Heb er nu al zin in.
    Heb je in het buitenland ook dat je max tot 80% mag laden (en ander boete kan krijgen)?

  14. Elja Trum
    Elja Trum schreef op vrijdag 27 mei 2022 om 14:12

    @Mirjam; dat is in Nederland sowieso niet zo. Voor zover ik weet nergens.

    Hoe het wel zit:

    Als het druk is bij een Supercharger, dan wordt om de doorstroming te bevorderen het laden automatisch begrenst op 80 procent. Echter; als je toch meer wilt laden, dan kun je altijd via de app de maximale lading weer hoger zetten (op bijvoorbeeld 100%).

    Het idee is dat je toch gewoon 100% kunt laden als je dat nodig hebt om op je bestemming te komen.

    Als je auto klaar is met laden (dus het ingestelde laaddoel, bijvoorbeeld 100%), dan kunnen er kosten gerekend worden als je jouw Tesla aan de laadpaal laat staan. Dit is, denk ik, de boete waar je op doelt.

    Maar je kunt dus altijd wel laden tot 100%, als je dat nodig hebt. De 'boete' geldt vanaf 5 minuten nadat je auto zijn laaddoel gehaald heeft.

  15. Wilfred
    Wilfred schreef op maandag 6 juni 2022 om 13:01

    Mooi verslag. Toch wel een aantal opmerkingen. Ik ben vorige week naar Noord Italie gereden met mijn M3 long range. Vorige jaar naar Salzburg. Beiden ongeveer 1000 km. Ik kies ervoor om mijn pauzes te combineren met laden. Net zoals Elja op de terugweg. Maar ik rij wel door tot ik ergens tussen de 30 en 80 km range over heb. Dan gaat laden een stuk sneller. Zo mogelijk kies ik op het scherm van Tesla een lader van 250 Kw. Dan laad hij even een paar minuten op 1500 km/uur. Daarna zakt de laadsnelheid gestaag richting 150. Door die hoge snelheid is het meestal na 20 minuten alweer in de buurt van 70-80%/. Op deze manier doe ik er ongeveer 11 uur over om op de bestemming te komen (zonder overnachting). Bevalt mij uitstekend. Tesla is inderdaad veel te voorzichtig met het plannen van de supercharger. Vaak nog meer dan 150-200 km restant. Dan gaat laden ook niet zo snel. Ik kies dan voor doorrijden naar de volgende. Overigens heb ik ook stukken van 180 km/uur gedaan. Haha, omdat het kan. Gaat range wel snel omlaag, maar dat compenseert de grote stukken dat je toch niet harder mag vanwege de wegwerkzaamheden in Duitsland. 3x laden is prima haalbaar.
    Kortom; Met de M3 is een vakantietrip probleemloos te doen. Net zo snel als een brandstofauto. Superchargers zijn top (meestal wel op minder fraaie plekken). En veel relaxter omdat elektrisch en autopilot zeer ontspannen rijd.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.