Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Met de Tesla Model 3 naar ItaliŽ in de mei vakantie

zondag 22 mei 2022, 23:46 door | 2,834x gelezen | 15 reacties

Eind april 2022 gingen wij op vakantie naar ItaliŽ. Met de Tesla Model 3, want ItaliŽ is qua afstand best te doen ťn het scheelt financieel (en qua CO2 uitstoot) aardig wat vergeleken met vliegen. Zeker met 4 personen. In dit artikel mijn ervaringen met de trip.

Gardameer, ItaliŽ

Gardameer, ItaliŽ

Wat mij betreft begint een vakantie al voordat je de deur uitgaat. We hebben dus rustig aan gedaan op weg naar ItaliŽ. Ik snap niet zo de behoefte van sommige mensen om zo snel mogelijk en met minimale stops in ťťn ruk door naar hun eindbestemming te reizen.

Dus hadden we voor zowel de heenweg als de terugweg een hotelovernachting geboekt onderweg. In beide gevallen kozen we ervoor om de eerste dag het grootste stuk te rijden, zodat er de tweede reisdag nog maar een rit van een uurtje of vijf op de planning stond.

De heenweg


Op de heenweg hebben we ongeveer om de twee uur wel een stop gehouden. Even naar het toilet, even de benen strekken, wat drinken en eten...

Nu is de Tesla Model 3 Long Range helemaal nog niet leeg na twee uur rijden, dus hebben we zo ongeveer tussen elke laadbeurt wel een extra stop gehouden op een willekeurige andere plek onderweg.

We gingen deze vakantie naar het Gardameer, dus helemaal in het noorden van ItaliŽ. De totale route, inclusief laden, zou ongeveer 13 uur duren (1.100 kilometer). We hebben er met onze extra stops (en overnachting) uiteraard langer over gedaan.

Onze eerste Supercharger stop was bij Gewerbepark Waldlaubersheim in Duitsland. Zo'n 300 kilometer vanaf ons startpunt.

Supercharger Gewerbepark Waldlaubersheim


Ik ben gewend dat een Supercharger stop vaak op een prettige locatie is. Net een kilometertje van de snelweg en bij bijvoorbeeld een mooi hotel. Dat vind ik altijd wel aangenaam. Deze Supercharger viel helaas wat tegen.

Er was een tankstation en een Mc Donalds waar je, ik ben het niet gewend, moest betalen voor het toilet. Ook als je net je lunch daar gehaald hebt. Persoonlijk vind ik dat niet bepaald gastvrij.

Bij de Supercharger zelf was het rustig. Ik was vooraf bang dat het wellicht druk zou zijn bij de Superchargers onderweg, maar we hebben nergens hoeven wachten op een plaatsje om te laden. Meestal waren er meer Superchargers vrij dan bezet.

Onze tweede Supercharger stop was zo'n 250 kilometer verder bij het Duitse plaatsje Herbolzheim. De Supercharger hier zit ook bij een tankstation, maar wel met een winkeltje, hotel en Mc Donalds in de buurt.

Wat mij betreft al iets beter, al blijft het vooral een functionele stop.

Met deze lading kwamen we probleemloos aan bij onze overnachting in Zwitserland. Nu was ik ooit eerder in Zwitserland geweest, maar dat was zo'n 35 jaar geleden. Ik heb wel echt genoten van het land. Wat een prachtig landschap!

Echt een genot om doorheen te rijden. Mede dankzij de uitstekende kwaliteit wegen die de Zwitsers hebben aangelegd. Wat mij betreft het tolgeld meer dan waard.

Ochtendwandeling in Zwitserland

Ochtendwandeling in Zwitserland

De volgende dag reden we verder. De route bracht ons nu door de Gotthard tunnel. Ook een beleving op zich. Ik had niet eerder door een 17 kilometer lange tunnel gereden. En we hadden zelfs geen file voor de tunnel, wat redelijk uitzonderlijk schijnt te zijn.

Overigens is de Autopilot van de Tesla een godsgeschenk op een trip als deze. Ik denk dat ik 95 procent van de tijd gebruik heb gemaakt van deze handige feature. Dat scheelt echt een stuk inspanning tijdens het rijden en maakt de trip erg comfortabel.

Ook in de Gotthard tunnel heb ik lekker op de Autopilot gereden. Afstand tot de voorganger iets verder ingesteld dan normaal en voor de rest doet de auto het werk.

Direct na de Gotthard tunnel namen we de afslag en reden we door een besneeuwde bergomgeving naar de volgende Supercharger stop. Hierbij rijd je een paar kilometer om, waarbij je telkens wel in de buurt blijft van de snelweg.

Deze Supercharger is bij Motel Gottardo Sud. Zag er goed uit en we waren van plan even wat te drinken. Helaas was er niemand te vinden binnen. Bij het toilet hing een bordje met het verzoek aan Tesla rijders om ook wat te bestellen bij de bar of uit de automaat te trekken.

Dat voelde dus weer niet al te gastvrij en uiteindelijk zijn we dus maar terug in de auto gestapt om daar wat te drinken terwijl we een filmpje keken op Netflix.

Supercharger Motel Gottardo Sud

Matig weer aan de zuidkant van de Gotthard tunnel

Vervolgens reden we door naar ItaliŽ waar we onze laatste Supercharger stop van de heenreis vlak boven Milaan hadden.

Deze Supercharger zit vlak bij een groot winkelcentrum. Helaas wel een minuut of vijf lopen vanaf de laadpalen (met niks dichter in de buurt). Wel met prima toiletten en een enorme supermarkt waar we alvast wat boodschappen gedaan hebben voor onze vakantie.

Supercharger Milaan


Naast flink wat snelladers (grotendeels ongebruikt) stonden hier ook destination chargers. Handig als je vooral komt om uitgebreid te shoppen, dan kun je de auto hier ook rustig opladen terwijl je boodschappen doet.

Deze laatste stop was niet helemaal noodzakelijk, maar we vonden het fijn om met nog een fatsoenlijke lading aan te komen op onze bestemming. Zo konden we nog dagen in de omgeving rondrijden voordat laden nodig was.

Mocht je willen, dan is het Gardameer volgens mij ook te halen met in totaal slechts 3 stops van circa een half uur. Voor als je van doorrijden houdt (al moet je jezelf dan op de autobahn inhouden qua snelheid).

Voorbereidingen


Dit was de eerste keer dat we met de auto naar ItaliŽ gingen, dus wat voorbereiding was nodig.

Als je naar het Gardameer reist kun je kiezen voor twee verschillende routes; via Zwitserland of via Oostenrijk. Het is, afhankelijk van waar bij het Gardameer je zit, ongeveer even ver rijden.

Wij kozen voor Zwitserland. Eigenlijk puur omdat dat de eerste route was die de navigatie aangaf. Voor zowel Oostenrijk als Zwitserland heb je een tolvignet nodig. Als voorbereiding op de reis kun je die alvast even bestellen (bij bijvoorbeeld de ANWB).

Een nadeel van Zwitserland kan zijn dat het land zelf niet de euro gebruikt ťn dat het een relatief duur land is. Van die euro heb je geen last, je kunt er gewoon met je bankpas overal betalen. Qua overnachting kun je wel duurder uit zijn, maar er zijn natuurlijk ook gewoon betaalbare hotels.

In ItaliŽ zelf heb je geen vignet nodig, maar de meestel snelwegen zijn wel tolwegen. Je kunt daar gewoon met een creditcard betalen, maar wij kozen ervoor om bij de ANWB een tolbadge te halen.

Daarmee kun je in ItaliŽ bij de tolpoortjes zo doorrijden. De kosten worden automatisch van je rekening afgeschreven. Het kastje zelf kost iets van 20 euro en kunnen je jarenlang gebruiken.

Laden in ItaliŽ


Wij hebben in de ruime week dat we er waren twee keer bijgeladen bij een Supercharger. Eťn keer gewoon om lokaal te kunnen rijden en de tweede keer vooral omdat we de volgende dag weer terug zouden gaan en het dan prettig is niet direct naar de dichtsbijzijnste Supercharger te moeten.

Er zijn overigens ook best wat destination chargers te vinden in de omgeving van het meer. Mocht je daar in de buurt zitten of het kunnen combineren met een daguitje, dan is dan natuurlijk ook handig.

De destination chargers zijn doorgaans gewoon gratis te gebruiken, maar je laadt dan wel met maximaal 11 kW.

De eerste keer dat we geladen hebben gingen we naar de Supercharger die aan de A22 ligt. Wij zijn gewoon binnendoor gereden en hebben het gecombineerd met een bezoekje aan het mooie dorpje Lazise.

Tijdens het laden zijn we even naar de supermarkt gewandeld die een paar honderd meter verderop lag om inkopen te doen. Ook een prima manier om de laadtijd zo even te overbruggen.

De tweede laadsessie, een dag voor vertrek, hebben we gedaan bij de Supercharger in Verona. Deze Supercharger ligt naast een hotel en wel een paar kilometer van de snelweg. Echt een mooie buurt van deze mooie stad is het verder helaas niet te noemen.

Supercharger Verona

In fair Verona, where we charged our car

Wij combineerde het met een dagje Verona. Tenminste, dat was de bedoeling. Toen we wilde gaan parkeren werden we door een hele hoop politie en wegafzettingen weer de stad uit gestuurd. Geen idee wat er aan de hand was die dag.

Terugreis


Op de terugreis kozen we een andere aanpak. In plaats van extra pauzes te nemen tussen de laadbeurten door combineerde we nu elke pauze met een laadpaal.

Op de route kozen we op momenten dat we (bijna) wilde gaan stoppen een laadpaal die in de buurt was. Je kunt dit handig in je navigatie doen door te kiezen voor het toevoegen van een extra tussenbestemming.

Kies vervolgens voor 'laden' en je krijgt alle laadpalen in de buurt te zien. Op het kaartje kun je er dan een aanklikken die mooi langs de bestaande route ligt.

We hebben op de terugreis dus veel vaker geladen en de accu was daardoor eigenlijk nooit leeg. Ik denk dat het minimale dat ik op de terugweg gezien heb nog in de 40 procent geladen zat.

De eerste laadbeurt was bij dezelfde laadpaal bij Milaan als op de heenreis. De tweede laadsessie was in Zwitserland vlak voor de Gotthard tunnel. Een andere lader als op de heenweg; die bij Monte Ceneri.

Supercharger Monte Ceneri


Dit is een relatief kleine Supercharger locatie bij een tankstation. Hier hebben we lekker gepicknickt in het gras tegenover de laadpalen.

De volgende Supercharger was de mooiste qua locatie die we deze trip tegengekomen zijn; de Supercharger bij Beckenried. Tegenover een hotel (waar we ook naar het toilet mochten, ondanks dat we er niks gegeten of gedronken hebben).

Supercharger Beckenried


Je kon de weg oversteken en liep zo naar het Schwyz Nidwalden meer. Daar hebben we aan de waterrand op een bankje weer wat gedronken.

De laatste stop van die dag was opnieuw bij het Duitse Herbolzheim. Hier hebben we bij de Mc Donalds ons avondeten gegeten terwijl de auto zich weer gereed maakte voor de volgende dag.

Na het eten reden we naar ons hotel (twee afslagen verder). We sliepen bij B&B Hotel Rust-Ettenheim. Een modern en netjes hotel dat dan wel weer op een saai industrieterrein lag. De kinderen waren echter wel erg blij met het grote stapelbed waarin ze mochten slapen.

De volgende dag was onze eerste stop toevallig weer bij Gewerbepark Waldlaubersheim. Dezelfde Supercharger als waar we op de heenweg geladen hadden.

Ditmaal zijn we bij het tankstation wezen plassen. Ook hier moest je betalen, maar je kreeg het bedrag grotendeels terug door daarna iets in de winkel aan te schaffen.

Supercharger Erfstadt


Onze laatste Supercharger was vervolgens bij Erfstadt. Ook weer een enorme Supercharger locatie waar een stuk of twee a drie Tesla's te vinden waren. Qua eetgelegenheid weinig anders dan Mc Donalds, dus ditmaal onze lunch hier maar genuttigd.

Brandstofkosten


Qua brandstofkosten was dit een erg goedkope vakantie. Thuis laad ik gratis op mijn zonnepanelen en onderweg kan ik bij de Tesla Superchargers nog gebruik maken van gratis laden dankzij jullie enthousiaste gebruik van mijn Tesla affiliate link. vrolijk

Helaas is dat programma stopgezet en vervallen de nog 136.000 gratis Supercharger kilometers eind maart 2023. Volgend jaar zal ik dus wel geld kwijt zijn bij de Superchargers.

Tesla supercharger schema italie

Het is duidelijk te zien wanneer ik op vakantie was.

Conclusie


Onze reis met de Tesla Model 3 Long Range naar ItaliŽ is ons erg goed bevallen. De laadsessies onderweg hebben we niet als lastig ervaren, maar juist als welkome rustmomenten in de reis.

Ik verwacht dat we in de toekomst nog vaker met de Model 3 naar ItaliŽ zullen rijden. Een ontspannen manier van reizen, want je hoeft bijvoorbeeld ook geen vliegtuig te halen. Alle tijd dus.

De laadmethode die we op de terugweg gebruikte (pauze specifiek bij Superchargers, ook als laden nog niet nodig is) is het best bevallen. Dat gaan we in de toekomst vaker zo doen.

Hoewel ik bang was voor drukte bij de Superchargers was er in de periode van de mei vakantie helemaal geen sprake van. Altijd waren er meer dan voldoende laadpunten beschikbaar.

Wat ook prettig is, is dat je jezelf amper voor hoeft te bereiden op de trip. Ik heb qua route en laadpunten eigenlijk niks uitgestippelt. Alleen vooraf een hotel gezocht langs de route die de Tesla navigatie aangaf.

De rest was een kwestie van in de auto stappen op de dag van het vertrek en in de agenda het adres van het hotel aanklikken. Vervolgens gewoon rijden en laden wanneer de auto het aangeeft.

Wat mij betreft is het dus zeker aan te raden om met je Tesla op vakantie te gaan in ItaliŽ.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

15 reacties

  1. Anne
    Anne schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 10:55

    Bedankt voor je verslag. Fijn om te lezen hoe de reis is verlopen en hoe jullie het ervaren hebben. Wij kiezen tot nu toe voor dat soort afstanden toch nog voor de benzine auto. We gebruiken de tesla wel voor kortere trips. We hebben dan ook geen long range maar standaard model 3. Dan wordt het toch wat vaker laden denk ik.

  2. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 11:34

    @Anne; Met de standard range zou ik het ook zeker aandurven.

    Zoals ik zei kozen we op de terugweg bewust voor meerdere stops zodat we zelf ook om de circa 2 uur even onze benen konden strekken. Dat zou dus ook prima gewerkt hebben met een standard range Model 3.

    Er zijn Superchargers genoeg onderweg. Volgens mij vrijwel overal in Europa en de auto geeft zelf ook perfect aan wanneer je moet laden en waar.

  3. gast schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 11:36

    Sta nu bij supercharger in Verona. Heerlijke reis met mijn Model y gehad. In 2 dagen vanuit Mook. Vannacht geslapen boven Ulm met supercharger. 13 uur over gedaan inclusief laden: 1103 km. Nu 2 weken fietsen in de Dolomieten vanuit Verona.

  4. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 24 mei 2022 om 11:41

    @Gast; Da's wel humor, dit artikel lezen bij de Supercharger in Verona die je ook ziet in het artikel.

    Zo te horen is de reis jou ook uitstekend bevallen. Mooi! vrolijk
    Veel fietsplezier!

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.