Op vakantie met de Model 3 en een vouwwagen
donderdag 20 augustus 2020, 20:02 door Peter Benneker | 5,065x gelezen | 11 reactiesNa een goed overleg met mijn vrouw hebben wij ergens besloten om met onze Tesla Model 3 en vouwwagen op vakantie te gaan naar Karinthië.
Wij zijn sinds december 2019 in het bezit van onze Tesla Model 3 Standard Range Plus en laden alleen thuis. Onze Tesla kende nog geen Superchargers en wij dus ook niet.
Op de zaterdagavond voor vertrek vroeg onze oudste zoon of ik nog reviews had gelezen op internet, nee dat had ik niet en dat was maar goed ook.
Nou, dat deed hij dan wel even voor ons. Ik kan jullie wel vertellen dat ons zelfvertrouwen dat niet ten goede kwam en mijn vrouw de legendarische woorden zei: 'Zullen we maar thuis blijven'. Dat nooit, zei ik, we gaan het proberen.
De volgende dag om zeven uur 's ochtends vertrokken om zo toch maar op tijd bij onze overnachtigingscamping in Kinding (Duitsland) te komen, dit is toch maar liefst 662 kilometer.
We waren nog maar net op weg en kregen al een melding in het rood dat wij de eindbestemming niet konden halen zonder te laden. Deze melding was overbodig; dit hadden wij zelf ook al wel geconcludeerd, maar toch doet dit iets met je zelfvertrouwen.
Eerst de B54 naar Münster en daar de A1 op richting Dortmund. De actieradius nam vrij snel af en wij gingen op zoek naar een vrachtauto waar wij gebruik konden maken van de slipstream. Dit valt echter niet mee op een zondag in Duitsland.
Na 135 kilometer gaf de Model 3 aan dat wij bij Kamen moesten laden. Hier hebben wij een half uur geladen en weer door. Na opnieuw 115 kilometer moesten we 20 minuten laden in Wilmsdorf. Wij hadden net 250 kilometer gereden en al twee keer geladen.
Na 116 kilometer was onze derde laadstop. Dit was in Neuberg waar we 45 minuten geladen hebben. Na weer 123 kilometer had de Model 3 opnieuw dorst, nu in Dettelbach (30 minuten laden).
Om 17.30 uur kwamen we aan op de camping. Onderweg dus vier laadstops voor 662 kilometer, de totale laadkosten waren 34,29 euro.
Steeds enthousiaster
Wij werden gaandeweg onze reis steeds enthousiaster en zijn eens gaan rekenen. Bij normaal gebruik (zonder vouwwagen) is het gebruik van de auto circa 135 Wh per km.
Nu met vouwwagen was het verbruik zo'n 200 Wh per km. Hierbij hielden we een gemiddelde snelheid van 90 à 100 kilometer per uur aan; af en toe in de slipstream van een vrachtwagen. Onze batterij is 54 kW. Als we dit delen door 200 Wh moeten we toch circa 250 kilometer op een lading kunnen rijden.
De volgende dag vervolgde we onze reis. Eerst geladen in Pfaffenhofen (30 minuten), daarna in Salzburg (60 minuten) en toen nog een keer in Villach (30 minuten) en zo hebben wij onze bestemming bereikt aan de Wörthersee in Karintië.
Na één week hebben wij ons verplaatst naar Camping AlpenCamp in Mauthen. Tot onze verrassing was de campingeigenaar ook een verwoed Model 3 rijder en hij had drie Tesla chargers ter beschikking voor zijn campinggasten, je kunt hier gratis gebruik van maken.
Na al onze goede ervaringen met de Tesla chargers besloten wij om in één dag terug te rijden naar huis, dit is toch 1.016 kilometer. Er kon ons natuurlijk ook niets gebeuren, want wij hadden de vouwwagen bij ons!
's Morgens om 7.30 vertrokken en om middernacht waren we thuis. We hebben onderweg vijf keer geladen, met een totale laadtijd van 2 uur en 10 minuten. De laadkosten bedroegen hierbij 55,71 euro.
Kortom wij zijn nog enthousiaster geworden over onze Model 3 en overwegen om er volgend jaar mee naar Italië te gaan.
Een leuke anekdote is nog wel dat de meeste Tesla chargers zich op een autohof bevinden. Daar kun je ook van alles kopen voor de innerlijke mens. In Weyarn (Duitsland) hadden we echter een charger op een afgelegen industrieterrein waar niets te koop was.
Enkele kilometers voor dat wij gingen laden kregen wij een code in het navigatiesysteem waarmee wij toegang hadden tot een Tesla Lounge.
Hoe gaaf was dit wel niet!
In deze lounge kon je naar het toilet, uitrusten en koffie of een versnapering uit een automaat halen (uiteraard tegen betaling). Echt een superservice!
Over de auteur
Peter Benneker is 54 jaar oud, getrouwd met Enny en vader van twee zoons (23 en 25 jaar), woonachtig in De Lutte en accountmanager bij Logisnext Netherlands BV. Mijn hobby’s zijn wielrennen / mountainbiken/ muziek maken en luisteren.
11 reacties
-
Coen Sanders schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 10:45
Peter, ik herken je verhaal. Ben in jan/febr ook 2x met de Model 3 SR+ naar Oostenrijk geweest, en van de goedbedoelde laadadviezen van je Tesla wordt je niet bepaald rustiger. In de praktijk kun je (veel) verder rijden dan het advies, maar (veel) minder ver dan je accu indicator aangeeft. Doordat de accu indicator in km's (of procenten) is, en het verbruik in kWh, ben je eigenlijk constant aan het omrekenen. Hoe makkelijk zou het zijn als Elon de accu indicator in kWh weer zou geven...?
-
Sjos Frissen schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 10:48
Hallo Peter,
Mooi verhaal, maar inderdaad wel vaak laden. Wat mij veel meer benieuwd; hoe kom je aan een trekhaak onder je Tesla 3? -
Coen Sanders schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 10:57
@Sjos; de (afneembare) trekhaak is een af fabriek optie sinds april 2019. Meerkosten ca. €1000.
-
Taco schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 11:06
Hoi Sjos,
Volgens mijn laatste informatie is het achteraf monteren van een trekhaak wel mogelijk maar krijg je géén trekgewicht mee van de RDW, en mag je de trekhaak alleen gebruiken voor een fietsendrager.
Maar wellicht is dit al weer achterhaald... -
Erik Boon van Ostade schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 11:18
Dank je wel Peter voor dit verhaal, maakt een paar dingen heel duidelijk, en inderdaad het is wennen maar als je de gewenning hebt doorstaan stijgt het vertrouwen. Ik hang zelfs een caravan (veel hoger dan een vouwwagen) achter mijn SR+ en dat werkt prima. Ik ben alleen NL daarmee nog niet uit geweest, wellicht met jouw verhaal in gedachten gaan we dat toch maar eens proberen. Ik reken met de caravan op ongeveer 60% van het normale verbruik, welke tussen 300-350 km zit afhankelijk van veel factoren en ga dus met caravan uit van ongeveer 200 km. En die trekhaak zit er bij mij, en ik denk ook bij jou, vandaag dag 1 onder, geleverd door Tesla. Zoals bekend is het formeel niet toegestaan later een trekhaak te monteren, ik zou dat ook niet doen vanwege mogelijke issues, met name software issues.
-
Wiebe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 12:47
Dat frequent laden is wel vervelend als je stug door wilt blazen. Heb ik aan den lijve ondervonden op een rit naar Berlijn. (Model 3 standaard (maar met trekhaak besteld en na 1 jaar nog nooit gebruikt maar ik heb 'm wel )) Echter als je op vakantie gaat dan is het verstandig om vanaf vertrek al op vakantie te zijn. Regelmatig een verplichte laad-plas-strek-loop- of koffiepauze is op de keper beschouwd zo gek nog niet. Met een diesel of benzine zul je toch ooit ook een keer moeten tanken of pauzeren en is je verbruik ook aanzienlijk hoger. Echter denk eraan: in de winter loopt je bereik hard terug. Dus met de caravan op wintersport??? Dat wordt calculeren.
-
Wilfred schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 13:17
Ik ben zelf ook binnen NL weggeweest met onze vouwwagen. Niet hoeven laden dus. Ik vraag me wel af hoe je kunt laden met een vouwwagen aan de trekhaak. In NL moet je achterwaarts inparkeren omdat je anders niet bij de laadkabel kunt komen. Moet je dan steeds de vouwwagen afkoppelen?
-
Hugo Bol schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 20:43
Ik zie dat je ook fietsen mee had. Die hebben ook veel invloed op het verbruik. Ik heb de ervaring dat je met twee fietsen op de fietsdrager zo'n 30 à 40% meer verbruikt dan zonder. Ze verknoeien de goede airodynamische eigenschap van de Tesla.
-
Roger schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 21:31
Een leuk verhaal! Ik denk dat de fietsen op de dissel een belangrijk aandeel hadden in het verhoogde verbruik.
-
Peter Benneker schreef op dinsdag 25 augustus 2020 om 22:16
@Coen, het zou inderdaad handig zijn om een KWH indicator te hebben.
@Sjos, ik heb de trekhaak af fabriek besteld.
@Erik, je kunt gerust naar het buitenland gaan, de superchargers staan echt overal, je kunt deze gemakkelijk vinden in de superchargers-app.
@Wiebe, het klopt is heel relaxt op vakantie gaan, elke 2 à 2,5 uur een pauze.
@Wilfred, wij hebben in totaal 3x de vouwwagen afgekoppeld omdat wij anders niet bij de supercharger konden echter alle andere keren stonden wij dwars op de lader en namen 6 laders in beslag, geen enkel probleem er was voldoende ruimte. Wij gingen net voor het hoogseizoen op vakantie.
@Hugo en Roger, de fietsen komen de aerodynamica niet ten goede maar voor ons is het geen optie om zonder fietsen op vakantie te gaan. -
M3VW schreef op zondag 30 augustus 2020 om 11:40
Beste Peter,
Afgelopen vakanties met de tent op vakantie geweest en nu willen we overstappen naar een vouwwagen of een kleine caravan echter vind ik een verlies van 40% aan bereik erg veel. Ik zie dat je met de fietsen op de vouwwagen op vakantie bent gegaan echter heb je (of iemand anders) ook ervaring met alleen een kleine caravan of vouwwagen?
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
Vakantie naar Italië met de Tesla Model 3
door Elja Trum
-
Met de Tesla Model 3 naar Italië in de mei vakantie
door Elja Trum
-
Video: Elektrisch versus benzine op een lange rit
door Elja Trum
-
Video: 185.000 kilometer met een Tesla Model 3
door Elja Trum
-
Met de Tesla Model 3 naar Engeland
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum