Elja Trum

Tripje van 360 kilometer met de Model 3

dinsdag 5 maart 2019, 23:46 door | 2,016x gelezen | 14 reacties

Vandaag moest ik naar Lummen in België. Eerst nog een collega ophalen in Waalwijk waardoor de totale afstand op 360 kilometer kwam. Dat moet dus prima kunnen met de Model 3. In theorie.

Nu kon ik uittesten hoe dit in de praktijk ging.

Voorbereiding


Met een elektrische auto moet je jezelf nog iets beter voorbereiden op een tripje. Tenminste, dat is wat ik gedaan heb voor deze eerste 'echte' trip met mijn gloednieuwe Model 3.

Momenteel laad ik de accu normaal tot 80 procent. Dagelijks helemaal volladen is niet ideaal voor de accu, dus als het niet nodig is kun je prima tot ongeveer 80 procent gaan.

Voor dit tripje heb ik de auto eerst tot 93 procent vol laten laden 's avonds. De volgende ochtend heb ik, ongeveer een uur voor vertrek, de auto -vanaf mijn telefoon- de opdracht gegeven om tot 100 procent te laden.

Het idee was dat de accu door het laden alvast lekker warm zou zijn. Doe je dit niet dan zie je op je scherm onder je snelheidsweergave het lijntje een deel als stippellijn. Dit wordt gedaan om aan te duiden dat de accu nog koud is.

Bij een koude accu zijn je prestaties minder én kun je niet optimaal gebruik maken van regeneratie remmen (terugwinnen van stroom bij het afremmen). Met een warme accu vertrekken heeft dus wat voordelen.

Daarnaast heb ik een kwartiertje voordat ik vertrok de auto ook alvast de cabine laten opwarmen. Ik heb liever dat ie daarvoor stroom gebruikt terwijl hij nog aan de lader zit dan dat ie dit doet als ik instap.

Laden en verwarmen


Dat duurt overigens niet lang, de auto is razendsnel warm. Je hoeft niet zoals bij een brandstofauto te wachten totdat de motor warm is.

Voor het regeneratief remmen had mijn actie echter niet geholpen, ik had nog steeds volop stippeltjes de eerste kilometers.

De verwarming zorgde wel voor een warme cabine. In vijf minuten ging de temperatuur van 7 naar 21 graden. Dat koste me wel 1 procent van de stroom in de accu, ondanks dat de auto nog aan de laadpaal stond.

Chill mode


Ik reed weg met 97 procent beschikbaar in de accu (en 486 kilometer range). Omdat ik rustig aan wilde rijden om accu te besparen had ik 'chill'-mode aangeschakeld. Hiermee reageert je auto veel minder op het acceleratiepedaal.

Chill en regeneratief remmen minimaal


Dat scheelt inderdaad flink in de prestaties. Zo flink dat ik het zelfs flink storend vond toen ik de auto vlak voor een vrachtwagen de weg op draaide om in te voegen. Ik drukte het pedaal vol in om de vrachtwagen niet tot last te zijn, maar dan schiet ie dus echt niet op.

Het ging overigens verder prima (de vrachtwagen heeft niet hoeven remmen), maar het voelde niet prettig. Chill-mode zal je mij niet snel meer zien gebruiken. Als je rustig wil rijden kan dat ook prima in de standaard rijmodus.

Toch stevig verbruik


Volgens mij berekening had ik ongeveer 190 Wh per kilometer moeten verbruiken om comfortabel heen en terug naar het adres in België te rijden. Ik had verwacht dit prima te kunnen halen, maar dat viel dus vies tegen.

Cruise control op de snelweg


Mijn ritje van 158,4 kilometer deed ik in 2 uur en 9 minuten met een gemiddeld gebruik van 217 (!) Wh per kilometer. Dik boven de 190 Wh per kilometer dus. Mijn gemiddelde snelheid gedurende het ritje zat dus rond zo'n 73,5 kilometer per uur.

Ik kon ook niet echt doorrijden, want ik werd over veel binnenwegen gestuurd. Gevoelsmatig had mijn verbruik bij continue 120 nog een flink stuk hoger gelegen.

Ik kwam aan met nog 51 procent acculading beschikbaar. Theoretisch kon ik het dus nog terug halen, maar daar ging ik uiteraard niet op gokken.

Aankomst Lummen


Superchargen


Tesla's Superchargers zijn op zulke momenten wel echt een uitkomst. Met als bonus dat ik de eerste zes maanden nog gratis kan laden. Ook betaald zou ik er trouwens met plezier gebruik van maken.

Er was zowaar een Supercharger in Lummen, waar we waren. Op 2,8 kilometer. Daar zijn we allereerst naartoe gereden. De Tesla gaf aan dat er twee van de twee laders beschikbaar waren.

Nu bleken er 12 chargers te zijn op die locatie, maar daarvan waren er inderdaad maar twee voor de Model 3 geschikt. Officieel zouden ze tot 120 kW moeten kunnen laden, maar daar had deze charger geen zin in.

Superchargen in Lummen


De lader bleef zo rond de 33 kW hangen. Nu was deze Supercharger ook nog op een behoorlijk troosteloos industrieterrein en stond er slechts één andere Model S te laden (een Nederlander zowaar). We besloten er naar een paar minuten waar weer te vertrekken en door te rijden naar Eindhoven.

Superchargen in Eindhoven


In Eindhoven zijn maar liefst 24 superchargers te vinden (waarvan acht voor de Model 3). Hier ging het laden veel vlotter en daarnaast konden we tijdens het laden mooi even eten bij de Van der Valk.

Superchargen in Eindhoven


Voordat het eten kwam kreeg ik echter al een berichtje van mijn Tesla dat ie al op 80 procent vol zat. Ik ben hem toen maar netjes van de lader gaan halen en heb hem verderop het parkeerterrein geparkeerd.

Niet dat het nodig was qua drukte bij de lader, overigens. Je krijgt echter een 'boete' van 80 eurocent per minuut dat je niet aan het laden bent bij een Supercharger. Wat mij betreft een prima regel, al kan ik me voorstellen dat het soms onhandig is als je net aan het eten bent.

Lekker doorrijden


Aangezien mijn Tesla nu weer goed gevuld was (ook nog eens met gratis stroom) heb ik op de terugweg niet langer zuinig gereden. In tegenstelling. Ik was benieuwd hoe mijn verbruik zou zijn als ik gewoon lekker door zou rijden.

Laten we het er op houden dat ik nergens zo ver ben gegaan dat het mijn rijbewijs gekost zou hebben, maar dat ik wel meer auto's ingehaald heb dan waar ik door ingehaald ben.

Doorrijden kost weinig extra


Thuis aangekomen, 115,3 kilometer en 1 uur en 4 minuten later, zat er nog 43 procent in de accu en was mijn gemiddeld verbruik 247 Wh per kilometer geweest. Slechts 30 Wh verschil per kilometer vergeleken met rijden als een oud omaatje. Mijn gemiddelde snelheid was nu dus 108 kilometer per uur.

Misschien dat kou en wind een rol hebben gespeeld (maar op de terugweg was de temperatuur niet veel anders), maar rustig rijden lijkt niet echt veel effect te hebben op het verbruik. Goed om te weten dat ik toch gewoon lekker door kan rijden.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden, is enthousiast over Tesla en heeft een multi-coat red Tesla Model 3 Long Range All-Wheel-Drive met 19 inch velgen.

Ben jij van plan een Tesla te bestellen? Gebruik de referalcode michael82756 van mijn collega om 1.500 kilometer gratis Supercharging tegoed te ontvangen.

14 reacties

  1. gast schreef op woensdag 6 maart 2019 om 00:13

    Hoi Elja,

    Heb je deze video al gezien?
    Ik zou gewoon tot 90% standaard laden vrolijk

    Dennis

  2. gast schreef op woensdag 6 maart 2019 om 00:18

    Hi Elja,

    Als het goed is geld de boete alleen maar als de meer dan de helft van de stalls in gebruik zijn?

    Ik heb mijn model 3 besteld met EAP en krijg deze vandaag (6 maart) geleverd. Weet je ook of Tesla deze mensen tegemoet komt m.b.t. prijsreductie?

    Dank,

    Dennis

  3. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 6 maart 2019 om 09:50

    @Dennis; Je hebt gelijk, de boete begint pas te tellen als meer dan de helft van de laders bezet zijn. Ze verdubbelen als alles vol is.

    Die video van Like Tesla had ik gezien ja. Denk dat ik hem doorgaans ergens tussen de 80 en 90 procent ga laden.

    Veel plezier met je levering vandaag!
    En ja, jij krijgt gratis Full Self Driving als upgrade. Vraag het vooral even na bij aflevering, maar dat zou zo moeten zijn. En je kunt het wellicht het beste even per mail vragen aan DeliveryNL@tesla.com.

  4. Leander
    Leander schreef op woensdag 6 maart 2019 om 18:21

    Hoi Elja,
    Volledig de Tesla LR opladen leverde 442 kilometer range op volgends de display (hoezo 560 wltp ??).
    Ik heb nu 160 km gereden op die lading en de auto geeft aan dat ik iets meer dan 200 over heb.
    Dat zou overeenkomen met de 360 die jij beschrijft.
    Ik heb overigens hier en daar wel plankgas gegeven.

    Ook kom ik niet vaak onder de 200Wh/km als ik gewoon 100 op de snelweg rij.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.