Tripje van 360 kilometer met de Model 3
dinsdag 5 maart 2019, 23:46 door Elja Trum | 6,060x gelezen | 14 reactiesVandaag moest ik naar Lummen in België. Eerst nog een collega ophalen in Waalwijk waardoor de totale afstand op 360 kilometer kwam. Dat moet dus prima kunnen met de Model 3. In theorie.
Nu kon ik uittesten hoe dit in de praktijk ging.
Voorbereiding
Met een elektrische auto moet je jezelf nog iets beter voorbereiden op een tripje. Tenminste, dat is wat ik gedaan heb voor deze eerste 'echte' trip met mijn gloednieuwe Model 3.
Momenteel laad ik de accu normaal tot 80 procent. Dagelijks helemaal volladen is niet ideaal voor de accu, dus als het niet nodig is kun je prima tot ongeveer 80 procent gaan.
Voor dit tripje heb ik de auto eerst tot 93 procent vol laten laden 's avonds. De volgende ochtend heb ik, ongeveer een uur voor vertrek, de auto -vanaf mijn telefoon- de opdracht gegeven om tot 100 procent te laden.
Het idee was dat de accu door het laden alvast lekker warm zou zijn. Doe je dit niet dan zie je op je scherm onder je snelheidsweergave het lijntje een deel als stippellijn. Dit wordt gedaan om aan te duiden dat de accu nog koud is.
Bij een koude accu zijn je prestaties minder én kun je niet optimaal gebruik maken van regeneratie remmen (terugwinnen van stroom bij het afremmen). Met een warme accu vertrekken heeft dus wat voordelen.
Daarnaast heb ik een kwartiertje voordat ik vertrok de auto ook alvast de cabine laten opwarmen. Ik heb liever dat ie daarvoor stroom gebruikt terwijl hij nog aan de lader zit dan dat ie dit doet als ik instap.
Dat duurt overigens niet lang, de auto is razendsnel warm. Je hoeft niet zoals bij een brandstofauto te wachten totdat de motor warm is.
Voor het regeneratief remmen had mijn actie echter niet geholpen, ik had nog steeds volop stippeltjes de eerste kilometers.
De verwarming zorgde wel voor een warme cabine. In vijf minuten ging de temperatuur van 7 naar 21 graden. Dat koste me wel 1 procent van de stroom in de accu, ondanks dat de auto nog aan de laadpaal stond.
Chill mode
Ik reed weg met 97 procent beschikbaar in de accu (en 486 kilometer range). Omdat ik rustig aan wilde rijden om accu te besparen had ik 'chill'-mode aangeschakeld. Hiermee reageert je auto veel minder op het acceleratiepedaal.
Dat scheelt inderdaad flink in de prestaties. Zo flink dat ik het zelfs flink storend vond toen ik de auto vlak voor een vrachtwagen de weg op draaide om in te voegen. Ik drukte het pedaal vol in om de vrachtwagen niet tot last te zijn, maar dan schiet ie dus echt niet op.
Het ging overigens verder prima (de vrachtwagen heeft niet hoeven remmen), maar het voelde niet prettig. Chill-mode zal je mij niet snel meer zien gebruiken. Als je rustig wil rijden kan dat ook prima in de standaard rijmodus.
Toch stevig verbruik
Volgens mij berekening had ik ongeveer 190 Wh per kilometer moeten verbruiken om comfortabel heen en terug naar het adres in België te rijden. Ik had verwacht dit prima te kunnen halen, maar dat viel dus vies tegen.
Mijn ritje van 158,4 kilometer deed ik in 2 uur en 9 minuten met een gemiddeld gebruik van 217 (!) Wh per kilometer. Dik boven de 190 Wh per kilometer dus. Mijn gemiddelde snelheid gedurende het ritje zat dus rond zo'n 73,5 kilometer per uur.
Ik kon ook niet echt doorrijden, want ik werd over veel binnenwegen gestuurd. Gevoelsmatig had mijn verbruik bij continue 120 nog een flink stuk hoger gelegen.
Ik kwam aan met nog 51 procent acculading beschikbaar. Theoretisch kon ik het dus nog terug halen, maar daar ging ik uiteraard niet op gokken.
Superchargen
Tesla's Superchargers zijn op zulke momenten wel echt een uitkomst. Met als bonus dat ik de eerste zes maanden nog gratis kan laden. Ook betaald zou ik er trouwens met plezier gebruik van maken.
Er was zowaar een Supercharger in Lummen, waar we waren. Op 2,8 kilometer. Daar zijn we allereerst naartoe gereden. De Tesla gaf aan dat er twee van de twee laders beschikbaar waren.
Nu bleken er 12 chargers te zijn op die locatie, maar daarvan waren er inderdaad maar twee voor de Model 3 geschikt. Officieel zouden ze tot 120 kW moeten kunnen laden, maar daar had deze charger geen zin in.
De lader bleef zo rond de 33 kW hangen. Nu was deze Supercharger ook nog op een behoorlijk troosteloos industrieterrein en stond er slechts één andere Model S te laden (een Nederlander zowaar). We besloten er naar een paar minuten waar weer te vertrekken en door te rijden naar Eindhoven.
Superchargen in Eindhoven
In Eindhoven zijn maar liefst 24 superchargers te vinden (waarvan acht voor de Model 3). Hier ging het laden veel vlotter en daarnaast konden we tijdens het laden mooi even eten bij de Van der Valk.
Voordat het eten kwam kreeg ik echter al een berichtje van mijn Tesla dat ie al op 80 procent vol zat. Ik ben hem toen maar netjes van de lader gaan halen en heb hem verderop het parkeerterrein geparkeerd.
Niet dat het nodig was qua drukte bij de lader, overigens. Je krijgt echter een 'boete' van 80 eurocent per minuut dat je niet aan het laden bent bij een Supercharger. Wat mij betreft een prima regel, al kan ik me voorstellen dat het soms onhandig is als je net aan het eten bent.
Lekker doorrijden
Aangezien mijn Tesla nu weer goed gevuld was (ook nog eens met gratis stroom) heb ik op de terugweg niet langer zuinig gereden. In tegenstelling. Ik was benieuwd hoe mijn verbruik zou zijn als ik gewoon lekker door zou rijden.
Laten we het er op houden dat ik nergens zo ver ben gegaan dat het mijn rijbewijs gekost zou hebben, maar dat ik wel meer auto's ingehaald heb dan waar ik door ingehaald ben.
Thuis aangekomen, 115,3 kilometer en 1 uur en 4 minuten later, zat er nog 43 procent in de accu en was mijn gemiddeld verbruik 247 Wh per kilometer geweest. Slechts 30 Wh verschil per kilometer vergeleken met rijden als een oud omaatje. Mijn gemiddelde snelheid was nu dus 108 kilometer per uur.
Misschien dat kou en wind een rol hebben gespeeld (maar op de terugweg was de temperatuur niet veel anders), maar rustig rijden lijkt niet echt veel effect te hebben op het verbruik. Goed om te weten dat ik toch gewoon lekker door kan rijden.
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang een voordeeltje van Tesla.
14 reacties
-
gast schreef op woensdag 6 maart 2019 om 00:13
Hoi Elja,
Heb je deze video al gezien?
Ik zou gewoon tot 90% standaard laden
Dennis -
gast schreef op woensdag 6 maart 2019 om 00:18
Hi Elja,
Als het goed is geld de boete alleen maar als de meer dan de helft van de stalls in gebruik zijn?
Ik heb mijn model 3 besteld met EAP en krijg deze vandaag (6 maart) geleverd. Weet je ook of Tesla deze mensen tegemoet komt m.b.t. prijsreductie?
Dank,
Dennis -
Elja Trum schreef op woensdag 6 maart 2019 om 09:50
@Dennis; Je hebt gelijk, de boete begint pas te tellen als meer dan de helft van de laders bezet zijn. Ze verdubbelen als alles vol is.
Die video van Like Tesla had ik gezien ja. Denk dat ik hem doorgaans ergens tussen de 80 en 90 procent ga laden.
Veel plezier met je levering vandaag!
En ja, jij krijgt gratis Full Self Driving als upgrade. Vraag het vooral even na bij aflevering, maar dat zou zo moeten zijn. En je kunt het wellicht het beste even per mail vragen aan DeliveryNL@tesla.com. -
Leander schreef op woensdag 6 maart 2019 om 18:21
Hoi Elja,
Volledig de Tesla LR opladen leverde 442 kilometer range op volgends de display (hoezo 560 wltp ??).
Ik heb nu 160 km gereden op die lading en de auto geeft aan dat ik iets meer dan 200 over heb.
Dat zou overeenkomen met de 360 die jij beschrijft.
Ik heb overigens hier en daar wel plankgas gegeven.
Ook kom ik niet vaak onder de 200Wh/km als ik gewoon 100 op de snelweg rij. -
Elja Trum schreef op woensdag 6 maart 2019 om 18:54
560 WLTP is pas na een komende update. Momenteel zou het nog530 moeten zijn.
Waarschijnlijk haal je dit soort afstanden alleen in de zomer bij windstil weer en zonder 130 op de snelweg.
Goed om te weten voordat je de Model 3 koopt.
Vooralsnog verwacht ik ook met de werkelijke range bij minder weer meestal prima uit te kunnen, overigens. -
Michael schreef op woensdag 6 maart 2019 om 19:27
Ik heb de auto ook sinds 1 maart. Als je wat meer doorrijdt, dan scheelt dat wel behoorlijk in je range.
Gisterenavond even de top geprobeerd. Je zit echt in no-time op de top. Dat is 233 km/h op de teller. Hij gaat net zo hard door na de 100. Vanaf ongeveer 230 houdt ie ineens voelbaar in met accelereren. En dan door naar 233, en daar houdt ie hem op. Overduidelijk softwarematig begrenst. Er zit veel meer in, maar dit is hard zat. Wel leuk, maar niet zo goed voor je range. -
Michel3 schreef op donderdag 7 maart 2019 om 12:27
Hallo Elja, heb ook een reactie geplaatst op TMC. Ook reagerend op wat anderen schrijven. Ik ben erg verbaasd over je hoge verbruik, terwijl ik beslist niet zachtjes rij.
Zie daar. -
Elja Trum schreef op donderdag 7 maart 2019 om 13:31
@Michel3; Ja, ik had je reactie gezien, bedankt!
Jij weet inderdaad veel zuiniger te rijden, zag ik.
Ik weet ook nog niet zo goed wat het verschil is. Ik ga het de komende tijd zeker nog goed in de gaten houden en verschillende dingen proberen (qua rijstijl en gebruik, weer, etc) om te kijken wat nu echt realistische verbruik kan zijn. -
Michael schreef op maandag 11 maart 2019 om 07:31
Ik kwam gisteren een mede Model 3 rijder bij de Supercharger in Eindhoven tegen. Hij was bekend met dit blog en gaf aan dat het verschil mogelijk in de velgen zit. Hij rijdt zelf met de 18” velgen, en heeft ook een veel lager verbruik. Wij rijden beiden met de 19” velgen en hebben gemiddeld een wat hoger gebruik.
De Performance heeft een wat lagere range volgens opgave van Tesla. Mogelijk door de 20” velgen? -
H.Kart schreef op dinsdag 12 maart 2019 om 15:53
Ik had een Tesla 3 maar heb deze binnen 3 dagen terug gebracht vanwege het feit dat op 1 maart bekend werd dat de LR RWD weer in productie is genomen. De prijsverlaging van € 3000,-- hielp ook bij die beslissing. De LR RWD gaat, als ie komt, naw € 7.000,-- minder kosten dan die ik nu had.
Ik wil maximaal bereik dus mijn Tesla 3 had Aero wheels. 18" kost 35 km, 19" kost nog eens 35 km en Performance nog eens 35 km range. Totaal ben je dan soms meer dan 100 km bereik kwijt bij snelheden rond de 105 km/uur.
Bij rustig rijden (100 km/u op GPS) kwam ik op ca. 200 Wh/km. Dit weekend reed ik 300 km met de Ionic Electric van mijn vrouw, ook 100 km/uur GPS en een verbruik van 150 Wh/km. Lange tijd gemiddelde is ook 150 Wh/km maar dan veel koste ritjes. Beter verbruik vooral dankzij verwarming met een warmtepomp (4 keer zuiniger) en een elektromotor die op kruissnelheid in het optimaal efficiënte gebied zit. De Tesla 3 is natuurlijk zwaarder vanwege de grotere accu. Verschil tussen AWD en RWD is ca. 20 wH/km. Met de RWD kan je dus harder rijden met hetzelfde verbruik als de AWD. Volgens het laatste nieuws is LR RWD recent nog verder geoptimaliseerd. Ik weet niet of die optimalisatie ook voor de AWD versies geldt.
Ik wacht dus met smart op de LR RWD ... -
H.Kart schreef op dinsdag 12 maart 2019 om 21:20
Correctie: 19" kost 35 km, 20" kost nog eens 35 km en Performance nog eens 35 km range.
Zie https://teslike.com/range/ -
@kaasie schreef op zaterdag 16 maart 2019 om 17:37
@kaasie
Beste Elja, ik heb je eerste trip van 360 km met interesse gelezen, daarin valt mij op dat bij de supercharters in Lummen er slechts 2 laders beschikbaar zijn voor Model 3 en in Eindhoven van de 24 superchargers er slechts 8 voor Model 3waren. Ik ben van mening dat alle Tesla's model X , Model S en Model 3 allen dezelfde oplader kunnen gebruiken, blijkbaar is dat niet zo en lijkt mij erg lastig.Hoe zit dat precies ??? -
Elja Trum schreef op zaterdag 16 maart 2019 om 19:20
De eerdere Tesla’s maken gebruik van Tesla’s eigen variant op de Type-2 aansluiting waarbij ze ook dc laden over deze stekker.
Bij de Model 3 hebben ze er in Europa voor gekozen de CCS standaard aan te houden. Dat is prettig, want dit is eigenlijk de standaard aan het worden bij elektrische auto’s.
Nadeel is alleen dat snelladen niet meer kan over Tesla’s eigen type-2 stekker. De auto ondersteunt dit niet.
Hierdoor moet Tesla alle Europese superchargers aanpassen. Dat doen ze geleidelijk, waardoor nu nog niet alle superchargers geschikt zijn voor beide aansluitingen. Op termijn zal dit wel zo zijn. -
@kaasie schreef op dinsdag 26 maart 2019 om 23:12
ik heb ook geen "schatkist " op mijn Tesla App, waarschijnlijk pas als de auto geleverd is, duurt bij mij nog een paar dagen.
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
Supercharger tegoed behouden na de vervaldatum
door Elja Trum
-
EU geeft Tesla 148 miljoen subsidie voor Superchargers
door Elja Trum
-
100.000 kilometer gereden in mijn Tesla Model 3
door Elja Trum
-
Vakantie naar Italië met de Tesla Model 3
door Elja Trum
-
Eerste Tesla V4 Superchargers staan in Nederland
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum