Bestel hét Tesla Model 3 boek.
Elja Trum

Nieuwe auto door gratis updates

woensdag 13 november 2019, 10:50 door | 4,140x gelezen | 26 reacties

Vanochtend reed ik weg met de nieuwste update (versie 2019.36.2.1) ge´nstalleerd. Het leek wel of ik een nieuwe auto had. En dat kwam niet door de 5 procent vermogensstijging.

Update sneller binnenhalen


Gisteren hoorde ik dat je het binnenhalen van de update kunt versnellen door even naar het 'software'-tabje te gaan in het menu van je auto. Het verhaal was dat je een paar keer op het 'geavanceerd' knopje moest drukken, maar in feite zoekt de Tesla al actief naar een update zodra je dit scherm opent.

Ik was in de file alvast naar de functie aan het zoeken en toen ik het scherm even open had laten staan verscheen er de melding dat de update beschikbaar was, maar dat ik met wifi moest verbinden.

Update beschikbaar: 2019.36.2.1


Later thuis op de oprit heeft de auto de update binnen gehaald en kreeg ik op mijn iPhone de melding dat ik de installatie kon starten (wat ik natuurlijk direct gedaan heb).

Nieuwe auto


Vanochtend bij het instappen gaf de auto aan wat er nieuw was. Ook stond de navigatie al ingesteld op het adres waar ik vanochtend moest zijn.

Handig! Al zou het fijn zijn als je direct ook kon zien naar welke locatie hij navigeert. Nu moet je toch een keer klikken om bevestiging te krijgen dat het inderdaad het juiste adres is. Wellicht een kwestie van er vertrouwen in krijgen dat hij het juiste adres zelf geselecteerd heeft (op basis van je smartphone agenda).

Bij het wegrijden reageerde de auto heel anders dan normaal. Met deze update remt de auto namelijk zelf af tot stilstand. Voorheen moest je zelf nog de rem gebruiken.

Ik reed achteruit mijn oprit af en normaal laat ik de auto dan wat meer uitrollen. Dat kan met deze update niet meer, je moet bewust 'gas' blijven geven om te bewegen. Hierdoor voelt de auto bij lage snelheden heel anders dan je gewend bent.

Even wennen, maar volgens mij wel nog prettiger rijden. Vooral op vertrouwde plekken bij in- en uitparkeren reageert de auto nu anders dan je verwacht. Voor het verkeerslicht is het erg prettig dat de auto helemaal tot stilstand komt.

Tesla Model 3 Updates


De auto komt trouwens niet alleen tot stilstand, hij zet hem ook automatisch op 'hold'. Hierdoor zal je auto ook niet onverwachts rollen nadat je stil bent komen te staan. Hij rolt dus ook niet achteruit als je afremt tot stilstand op een heuveltje (zonder de rem aan te hoeven raken).

Voorheen moest je het rempedaal even extra indrukken nadat je stil stond om hem op 'hold' te zetten. Een functie ik ik regelmatig gebruikte.

Meer vermogen


De auto is nu ook ongeveer 5 procent sneller. Dat is vooral leuk bij het vergelijken van 0 naar 100 tijden in de kroeg. Het verschil tussen 4,5 seconden of 4,4 seconden naar de 100 zal je in de praktijk volgens mij niet echt voelen.

Gepland vertrek


Ook nieuw is 'gepland vertrek'. Dit is zeker mooi met de aankomende winter in het vooruitzicht.

De auto zorgt er dan voor dat hij volgeladen is voor 6 uur 's ochtends. Zo is de accu zo warm mogelijk voor je vertrek (bij een koude accu is het regeneratief remmen immers beperkt) Ún maak je nog maximaal gebruik van nachtstroomtarieven.

Daarnaast zorgt de auto ervoor dat hij aangenaam op temperatuur is op het moment dat je vertrekt. Je kunt de vertrektijd op 'hele week' zetten of op 'alleen werkdagen'. Mocht je minder dan 20 procent acculading over hebben, dan zal deze functie niet ingeschakeld worden.

Mooie update!


Het is even wennen, maar de nieuwe manier van 'one pedal driving' vind ik nu al erg prettig. Ik ben dus erg blij met deze nieuwe update!

Wat vind jij ervan?

Elja Trum

Over de auteur

Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.

Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 100 credits tegoed voor extraatjes (zoals gratis Superchargen) in de Tesla shop.

26 reacties

  1. hunkaroglu
    hunkaroglu schreef op woensdag 13 november 2019 om 11:20

    Je kan nog steeds de auto laten uitrollen. Is een instelling die je kan instellen als je geparkeerd staat. Ga naar instellingen, rijden en dan kan je kiezen voor Kruip, Rol of Stop.

    Blijkbaar staat hij nu ingesteld op Stop bij jou.

    Ik heb hemzelf nog op kruip staan, omdat het fijner is bij inparkeren. Dan hoef ik zelf geen gas te geven.

  2. Elja Trum
    Elja Trum schreef op woensdag 13 november 2019 om 11:32

    @Hunkaroglu; goede toevoeging. Thanks.

    Ik weet dat dit kan, maar ik denk dat ik de 'stop'-stand fijner vind. Ik denk dat je zo meer controle hebt over wat de auto doet. Moet er alleen even aan wennen.

  3. Marko
    Marko schreef op woensdag 13 november 2019 om 20:16

    Bedankt voor deze uitgebreide review. Ik ben de update nu aan het binnenhalen en ben erg benieuwd. Zou inderdaad een update met aanpassing van de automatische ruitenwisser functie zeer op prijs stellen want ik ervaar hiermee ook problemen als gevolg van een 'trage'/ late inwerkingstelling. Soms zelfs wat gevaarlijk, en ik moet dus regelmatig handmatig een keer 'bijwissen'. Leeft dit bij meer mensen?

  4. paul
    paul schreef op donderdag 14 november 2019 om 17:50

    Ruitenwisser? Jazeker, die werkte bij mijn andere auto's toch wel beter. Ik ben eigenlijk altijd handmatig aan het bijwissen. Wat mij betreft zou zoiets een eigenaar-specifieke leercurve van het ruitenwissermodel mogen zijn.

  5. Michael
    Michael schreef op donderdag 14 november 2019 om 20:38

    Erg fijne update. Inderdaad even wennen met one pedal driving, maar uiteindelijk echt fijner.

    De vorige keer dat er een performance update was, dacht ik dat wel te merken. Hij leek feller te reageren. Deze keer heb ik dat gevoel niet. Mogelijk door de kou?

    Die ruitenwisser is inderdaad erg irritant. Die sensor is telkens veel te laat. Ik hoop dat daar snel een update voor komt.

  6. rudolpuss
    rudolpuss schreef op donderdag 14 november 2019 om 21:23

    Ik heb idd ook last van de ruitenwisser. Vooral in de avond is het gevaarlijk met lampen van tegenliggers op het natte raam. Zou niet hoeven in zo`n moderne auto.

  7. Wiebe
    Wiebe schreef op donderdag 14 november 2019 om 21:31

    Ja de automatische wis functie is inderdaad traag, ik denk wel eens ga je nog of...... maar dan gaat ie toch......nog. Maar ach een keertje met je vingertje op het knopje drukken is zo erg niet. Of ben ik te vergeeflijk? Eigenlijk kan de auto bij mij geen kwaad doen. Hoop dat het zo blijft. Ennuh..... tijdens opladen gewonnen met schaken maar dat zal wel niet zo blijven.

  8. Elja Trum
    Elja Trum schreef op donderdag 14 november 2019 om 22:09

    Tesla gebruikt de camera's van de auto om de ruitenwisser aan te sturen. Dat werkt inderdaad nog niet zo goed als traditionele systemen.

    Ik kan er over het algemeen goed mee leven, maar wis zo nu en dan ook extra bij door op de knop te drukken.

    Mijn verwachting is dat dit in een toekomstige update nog wel beter gaat werken.

  9. hunkaroglu
    hunkaroglu schreef op vrijdag 15 november 2019 om 07:12

    Ik gebruik eigenlijk altijd One pedal driving. Ik rij vaak op cruise en dan remt hij toch vanzelf af, omdat in de meeste gevallen wel een auto voor je staat. Waar die echt handig zou zijn is dat hij vanzelf stopt bij een stoplicht. En waar dus niemand voor je staat. Maar dat komt bij mij niet zo vaak voor. Ik gebruik meer Creep omdat dat weer handig is met in parkeren. En dan gebruik ik alleen de rem.

  10. Sietse
    Sietse schreef op vrijdag 15 november 2019 om 16:36

    Herkenbare update Elja! Wat ik me afvraag; verwarmt de auto ook 's ochtends voor als je niet aan de laadpaal staat maar wel voldoende accu hebt? Dat zou voor mij ideaal zijn, ik laad hem namelijk niet elke nacht.

  11. Pieter
    Pieter schreef op vrijdag 15 november 2019 om 18:00

    Volgende update (2019.40.1) zou de automatische ruitenwissers moeten verbeteren: https://twitter.com/TeslaTested/status/1195131723178291207

    Elja, zijn bij jou de pillonnen zichtbaar in het scherm na de update?

  12. Elja Trum
    Elja Trum schreef op vrijdag 15 november 2019 om 18:58

    @Pieter; ik heb nog hardware versie 2.5, dus volgens mij ga ik dat niet krijgen. Daarnaast zie ik vrijwel nooit pillonnen tijdens het rijden. Het is dus moeilijk testen. vrolijk

  13. peter.kuipers@live.nl
    peter.kuipers@live.nl schreef op dinsdag 19 november 2019 om 12:17

    Beste Elja,

    Heb je mijn email gezien met de oproep of meerdere Tesla S HW2.0 in dezelfde positie zitten als ik, waarbij ik de meest uitgebreide versie van de autopilot heb aangeschaft voor € 6000,= en nu mijn auto niet automatisch erkend wordt om te upgraden naar HW3.0 en ik opnieuw € 3200,= dien te betalen. Ik kocht mijn auto 27 december 2016, net na het uitkomen van HW2.0 en net voor de FSD die de inhoud van FSD, enhanced autopilot en autopilot volledig op zijn kop heeft gezet. Ik rijd dus nu qua software op navigate on autopilot, hab hardwarematig alleen de nieuwe computer nodig, heb betaald voor de software, echter het wordt niet erkend door Tesla. Ik ben benieuwd of meer mensen in dat schuitje zitten en dat we wellicht iets samen kunnen organiseren om de erkenning te krijgen.

    Dank je,

    Peter

  14. Frank
    Frank schreef op dinsdag 19 november 2019 om 12:20

    Update ruitenwisser volgt snel update 2019.40 komt er aan.

  15. Freddy
    Freddy schreef op dinsdag 19 november 2019 om 12:35

    Nu nog een magnifier
    Ik heb een leesbril nodig en kan zonder de text op het scherm niet lezen.

  16. Elja Trum
    Elja Trum schreef op dinsdag 19 november 2019 om 14:08

    @Freddy; Dat is inderdaad wel erg onhandig. Tijd voor multifocale glazen?

    @Peter; ik had je mail wel voorbij zien komen, maar ik kan er volgens mij ook niet echt iets aan doen. Wellicht helpt deze oproep en anders wellicht eens proberen op het forum van Tesla Motors Club?

  17. Hendrik
    Hendrik schreef op dinsdag 19 november 2019 om 14:28

    Ik ben ook blij met de update. Het zou mooi zijn als Tesla in de volgende update een aanpassing doet dat je via de app kan kiezen voor Gepland vertrek, gepland laden of gewoon laden aan/uitzetten kan instellen. Nu moet je terug de auto in. Ik vertrek namelijk niet elke dag op dezelfde tijd...

  18. Karel
    Karel schreef op dinsdag 19 november 2019 om 14:54

    Beste Elja,
    Als eerste hartelijk dank voor je interessante artikelen.
    Ik deel je mening mbt de laatste update (dit weekend).
    Even wennen inderdaad, maar wel weer gaaf dat ze telkens verbeteringen aanbrengen!

    Ik heb mijn Model3 LR AWD in juni mogen ontvangen en ik meen dat er sindsdien 2 performance updates zijn geweest. Nu ben ik nieuwsgierig welk resultaat dat eigenlijk in PK's is.
    Ik kan dat nergens vinden, wellicht weet jij het?

  19. Bart
    Bart schreef op dinsdag 19 november 2019 om 15:06

    mijn ervaring: de ruitenwisser is niet alleen te laat/traag bij stevige miezer of lichte regen, maar ook te vroeg/snel bij enige condens (en soms zelfs op een droge voorruit). Dan begint hij als een wilde te wissen...
    Ook ik kijk dus uit naar en verwacht veel van de volgende update vrolijk

  20. Wiebe
    Wiebe schreef op dinsdag 19 november 2019 om 16:08

    @karel
    1kW = 1,36 pk reken dus zelf maar uit.

  21. Lex
    Lex schreef op dinsdag 19 november 2019 om 17:26

    Ik vind de automatische ruitenwisser ook niet prettig. Moet vaak bijstellen in stand 2 of 3. Weet iemand waarom er geen stuurverwarming op een tesla 3 zit? Voor de rest vind ik het een fantastische auto en een genot om in te rijden.
    Lex

  22. Karel
    Karel schreef op dinsdag 19 november 2019 om 18:51

    @Wiebe, dank je wel.
    Nu we de omrekenmethode weten moeten we nu alleen nog weten hoeveel het aantal kW bij aflevering was (juni 2019) en met hoeveel kW de performance updates gestegen is.
    Er zijn veel verschillende opgaven over het 'startpunt'. Leaseplan zegt 335 kW, dat lijkt me erg hoog; Autoweek zegt 258 kW en Tesla zelf geeft het niet aan.
    Waar ik nieuwsgierig naar ben is met hoeveel kW of PK ik nu zoveel plezier beleef.
    Zou dat zo'n 380 PK kunnen zijn?
    Alvast bedankt!

  23. Wiebe
    Wiebe schreef op dinsdag 19 november 2019 om 23:50

    @Karel
    Zoals ze vroeger antwoord gaven op de vraag hoeveel vermogen een Rolls Royce heeft krijg je nu hetzelfde antwoord van mij; GENOEG!!

  24. Henry
    Henry schreef op vrijdag 22 november 2019 om 15:18

    Van een blije Tesla model 3 dual motor rijder sinds eind maart j.l.
    Ook ik hoop op een sterk verbeterde ruitenwisserfunctie, zou fijn zijn. Ik ben bij voorkeur zo zen mogelijk achter het stuur. Hoewel na wat updates de auto steeds fijner rijdt nog wel wat dingen. De soms wat zenuwachtige cruisecontrol. Soms, uit het niets, een sterk en kort rem-moment. Hij rijdt weliswaar direct gewoon door, maar toch, soms schrik ik er van. Ook, steeds minder, maar toch regelmatig, bij 60km wegen met aan twee zijden onderbroken lijnen en geen belijning in het midden van de weg, maakt hij regelmatig stuurcorrecties. Zeer onhandig en gevaarlijk bij tegenliggers.
    Verder is het mijn diepe wens om voor instappen mijn stoel op mijn persoonlijke instelling te kunnen zetten. Ik kom er met mijn lengte, 1.90m, namelijk niet in wanneer mijn dochter of vrouw, 1.65m, hebben gereden (hoewel ze vaak heel lief bij het uitstappen aan me denken en de stoelinstelling alvast op mijn naam zetten). Ervaringen hiermee?
    Ik ga de stop-stand toch eens proberen, alles met één pedaal lijkt me ontspannen rijden.

  25. KKITT
    KKITT schreef op maandag 2 december 2019 om 15:02

    Ik zit te wachten / springen op update V10. Elke dag niets. Is er iets om het te bespoedigen. Is er een volgorde (op VIN nummer of zo)?

  26. Elja Trum
    Elja Trum schreef op maandag 2 december 2019 om 15:18

    @KITT; Je hebt al geprobeerd via het tabje, zoals ik hierboven in het artikel beschrijf? Je zou anders eens bij een Tesla store langs kunnen gaan, ze kunnen het naar je auto 'pushen'.

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Persoonlijk

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.