Elja Trum

9 redenen waarom je geen auto op waterstof wilt

maandag 3 juni 2019, 16:32 door | 2,530x gelezen | 2 reacties

Afgelopen weekend sprak ik weer met iemand die niet in elektrisch 'geloofde'. Volgens hem zou het waterstof worden. Ik vind het best wel bijzonder dat er mensen zijn die denken dat waterstof nog iets gaat worden voor persoonsauto's. In dit artikel 9 redenen waarom je geen waterstofauto wilt.

1. De techniek is ingewikkeld


Een groot voordeel bij elektrische auto's is dat elektromotoren relatief eenvoudig zijn. Ze bestaan uit relatief weinig onderdelen. Dat zorgt ervoor dat er ook weinig kapot kan gaan.

Vergelijk je dat met benzine of dieselmotoren dan zie je dat die uit ontzettend veel onderdelen bestaan. Veel daarvan draait of beweegt en slijt dus een boel.

Waterstofauto's zijn helaas ook best complex. In de basis is het een elektrische auto. De aandrijving gaat via elektromotoren en een kleine accu regelt de stroomtoevoer. Daarbovenop zit echter nog het gehele waterstofsysteem; een brandstofcel en (hoge druk - 700 bar) tanks.

Dat maakt een waterstofauto in verhouding behoorlijk complex en dat zorgt dan weer voor hogere onderhoudskosten.

Toyota Mirai


2. Waterstof is duur


Bij elektriciteit heb je het voordeel dat je dit zelf op kunt wekken met zonnepanelen. Vervolgens kun je daarmee extreem goedkoop je elektrische auto mee van stroom voorzien. Bij waterstof kan dit (nog) niet.

Als je jouw auto wilt vullen ben je dus afhankelijk van waterstoftankstations. De prijs voor waterstof is zo'n 10 euro per kilo. Op een kilo kom je ongeveer 100 kilometer ver. Dit is ongeveer vergelijkbaar met de prijs van benzine.

De prijzen van olie en waterstof zijn dan ook aan elkaar gekoppeld. Gaat de prijs van olie omhoog, dan zal die van waterstof mee stijgen.

100 kilometer afleggen in een elektrische auto kost je zo'n 3 tot 5 euro (afhankelijk van auto, rijstijl en prijs bij het laden).

3. Waterstof is niet te krijgen


Er zijn maar vier tankstations in Nederland. Je moet dus naar Rhoon, Arnhem, Delfzijl of Helmond om je tankje waterstof te halen. Tenzij je er heeeeel toevallig vlakbij woont ben je dus al flink wat waterstof kwijt aan alleen al op en neer naar het tankstation.

Al jaren roepen voorstanders dat er binnen korte termijn nog tien extra waterstoftankstations in Nederland bij moeten komen. Vooralsnog is het daar nog op wachten.

Stroom kun je overal krijgen. Een standaard stopcontact is al voldoende, maar er zijn ook meer dan 45.000 laadpalen in Nederland en honderden snelladers.

4. Tanken duurt lang (5 tot 10 minuten)


Veel mensen denk dat het tanken van waterstof net zo gemakkelijk is als het tanken van benzine of diesel. In de praktijk valt dit echter vies tegen.

Waterstof tanken lijkt meer op LPG tanken en duurt vooral nog langer dan je gewend bent. Je staat al snel vijf tot tien minuten te wachten. Dat is gauw twee tot drie keer zo lang dan je nu bij de pomp staat.

En kunt pech hebben: als er net iemand voor je getankt heeft moet het waterstof eerst weer op druk gebracht worden. Dit kan wel een half uur duren. Hopelijk wordt het dus niet te druk met waterstofauto's, want dan sta je lang te wachten.

Een elektrische auto kan ook lang moeten laden. Bij een snellader ben je meestal binnen 20 a 30 minuten wel weer weg (en kun je weer honderden kilometers rijden), maar in 99 procent van mijn laadmomenten sta ik gewoon thuis onder mijn eigen carport te laden.

Dan kost laden mij 10 seconden tijd; alleen even de stekker erin en later weer eruit. Het laden zelf gebeurd terwijl ik slaap. Elke ochtend vertrek je met een 'volle tank'.

5. Je gooit bakken met energie weg


Waterstof zou een schoon alternatief zijn voor fossiele brandstoffen. En dat klopt wel een beetje; het is inderdaad een stukje efficiŽnter. Maar helaas niet veel.

Wattisduurzaam waterstof vs elektrisch rijden

Via: Wattisduurzaam.nl

Kijk even naar het verschil in efficiŽntie van de bron tot het draaien van de wielen van je auto:

Benzine: 15% efficiŽnt
Waterstof: 27,3% efficiŽnt
Elektriciteit: 75% efficiŽnt

Voor waterstof moet je dus erg veel moeite doen en dan nog gooi je ontzettend veel energie weg. Het rijden met een waterstofauto is drie keer minder zuiniger dan elektriciteit.


6. Beperkt bereik


Het bereik van een auto op waterstof is ongeveer 500 tot 700 kilometer. Dat gaat niet heel veel meer worden, want er zijn grote en zware tanks nodig om het waterstof op te kunnen slaan.

Zo'n beetje een vergelijkbaar bereik hebben Tesla's met een grote accu. Eerder gaf ik al aan dat laden in de praktijk niet zo'n probleem is (en waterstof tanken wel).

In de toekomst zal dit beperkte bereik een minder groot probleem worden als er (wellicht) meer waterstofstations komen. Het bereik zelf zal echter niet groter worden.

Het bereik van elektrische auto's zal nog wel gaan toenemen. De nieuwe Tesla Roadster krijgt een bereik van zo'n 1.000 kilometer en ontwikkelingen in accu's zullen vergelijkbare reikwijdtes voor andere modellen waarschijnlijk ook mogelijk gaan maken.

7. Afhankelijk van oliebedrijven


Er is een reden waarom de Shells van deze wereld waterstof promoten. Het is een manier om hun verdienmodel vast te houden. Waterstof tank je ook via gespecialiseerde tankstations, moet grootschalig geproduceerd worden en moet aangeleverd worden via tankwagens.

Voor deze bedrijven verandert er dan dus weinig bij de overstap naar waterstof. In tegenstelling tot de overstap naar elektriciteit. Het verdienmodel voor snellaadstations is veel minder stabiel en kleinschaliger dan voor waterstof.

Prima als jij daar graag van afhankelijk wilt blijven, maar met elektriciteit wordt hun invloed veel kleiner. Zeker als je jouw eigen zonnepanelen op het dak hebt liggen.

8. Waterstofauto's zijn duur


De aanschaf van een waterstofauto is vergelijkbaar met duurdere elektrische auto's. Vanaf zo'n 80.000 euro kun je een waterstofauto kopen. Daar kun je ook de allerdikste Tesla Model 3 voor kopen (en geld over houden).

Kijk je naar de Total Cost of Ownership, dan zal een waterstofauto toch duurder zijn door de duurdere brandstof en het duurdere onderhoud.

In Nederland heb je voorlopig wel ťťn voordeeltje: de 4% bijtelling.

Bij elektrische auto's is deze afgekapt op maximaal 50.000 euro, maar bij waterstofauto's geldt de lage bijtelling nog over het volledige bedrag.

9. Vrijwel geen keuze in auto's


Momenteel zijn er maar twee auto's te koop die op waterstof rijden: de Hyundai NEXO (vanaf 74.995 euro) en de Toyota Mirai (vanaf 80.935 euro).

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Smaken verschillen natuurlijk, maar persoonlijk word ik er niet warm van. Er wordt nog wel gewerkt aan meer modellen, maar verwacht er op korte termijn niet teveel van.

Wat denk jij welke de 'winnaar' wordt?
Elektrisch of waterstof?

Elja Trum

Over de auteur

Elja is oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden, is enthousiast over Tesla en heeft een multi-coat red Tesla Model 3 Long Range All-Wheel-Drive met 19 inch velgen.

Ben jij van plan een Tesla te bestellen? Gebruik de referalcode michael82756 van mijn collega om 1.500 kilometer gratis Supercharging tegoed te ontvangen.

2 reacties

  1. hvg
    hvg schreef op woensdag 5 juni 2019 om 12:22

    Veel hangt af van de technische ontwikkelingen die men de komende jaren met waterstof gaat maken, zoals in deze auto's en vooral ook elders in andere toepassingen. Er wordt wereldwijd veel aan onderzoek en ontwikkeling gedaan naar waterstof en ook andere technieken en toepassingen. Als het t.z.t. thuis of elders op grote(re) schaal geleverd kan worden, is er wellicht voldoende potentie, ontwikkeling en kennis, om ook veel meer en goedkopere tankstations te kunnen bouwen. Dan vallen waarschijnlijk ook veel van de genoemde nadelen weg en zal de prijs per kg ook gaan dalen.

    De stand van de techniek is op dit moment duidelijk voor ev qua voordelen en eigenschappen zoals beschikbaarheid en prijs, maar dat kan t.z.t. nog wijzigen.Hierbij loopt Tesla voorop en ook andere fabrikanten zijn positief met ev ontwikkelingen bezig.

    Daarnaast zijn er nog anderen, zoals de hesla van een bedrijf in Groningen, dat de combinatie van beiden maakt, zodat de range verdubbeld wordt o.a. Veel van dit soort vindingen zullen het niet halen. Maar als er 1 bij zit die voldoende potentie bied, en grote investeerders naast voldoende afnemers aantrekt, kan de balans op termijn zomaar anders uitvallen. Beide technieken hebben potentie en dienen dezelfde bekende doelen zoals een lagere milieubelasting en de afbouw van het gebruik van fossiele brandstoffen, dat moet bovenaan staan. Ik ben niet tegen ev, waterstof of andere technieken, maar wil e.e.a. graag relativeren, en wijzen op de diverse ontwikkelingen met in basis dezelfde positieve doelen

    Verder is iedere situatie en doel met het gebruik van een auto anders. Daarom is het alleen maar mooi en logisch als er meer keuze is. Door de toenemende concurrentie en aankopen in dit segment, zullen de prijzen gaan dalen en zal er meer te kiezen zijn, met meer doorontwikkelde en betrouwbaardere technologie. Voor de een is een Tesla van een bepaald type passend, voor de ander zal dat een Kia of Toyota zijn, of juist alleen een elektrische fiets. En ooit alleen een app voor een robottaxi. Zoveel mensen zoveel wensen..

  2. Mark
    Mark schreef op donderdag 6 juni 2019 om 16:57

    Goede samenvatting en hoe vaak ik deze discussie al niet gevoerd heb met mensen... De argumenten beginnen vaak vanuit onwetendheid (Homer Simpson effect; ik ben zeker van mijn zaak omdat ik zo weinig weet) maar al snel hebben ze zich zo diep ingegraven dat het een principe discussie wordt met als gevolg het psychische terugslageffect (ik krijg kritiek op een gekoesterd denkbeeld en wordt hierdoor nog minder open-minded).

    Ik heb mij vorige jaar laten inspireren door een stuk uit het boek Time enough for love; I have never swindled a man. At most I kept quiet and let him swindle himself. This does no harm, as a fool cannot be protected from his folly. If you attempt to do so, you will not only arouse his animosity but also you will be attempting to deprive him of whatever benefit he is capable of deriving from experience. Never attempt to teach a pig to sing; it wastes your time and annoys the pig.

    De kern: het is erg moeilijk en vaak zinloos om iemand wijzer te maken die hier niet voor openstaat. Tegenwoordig zeg ik daarom al na een paar minuten; De tijd zal het uitwijzen...

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafacts; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafacts, neem dan contact op.Meer over Teslafacts
Om teslafacts.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.