Waarom auto's op waterstof een slecht idee is
zondag 18 maart 2018, 11:44 door Elja Trum | 2,222x gelezen | 2 reactiesAls je het hebt over elektrische auto's hoor je regelmatig voorstanders van waterstof. Zij denken dat een waterstof auto een beter idee is dan elektrische auto's. Dat is niet zo. Waarom? Dat leg ik je uit in dit artikel.
Efficiëntie
De belangrijkste reden waarom waterstofauto's een slecht idee zijn is de efficiëntie ervan. Waterstof moet namelijk eerst gemaakt worden. Hiervoor is energie nodig. In het gunstigste geval komt die van de zon.
Er zijn overigens twee manieren om waterstof te maken. De meeste waterstof in Nederland wordt gemaakt door gas te verbruiken. Dat is namelijk een eenvoudige manier. Maar behoorlijk stom, want je blijft zo verbonden aan fossiele brandstoffen.
Maar goed. Als je dan waterstof gemaakt hebt moet je dat eerst opslaan. Vervolgens moet je de waterstof vervoeren naar een waterstoftankstation. Daarna moet je de waterstof in je auto tanken waar de waterstof omgezet wordt in elektriciteit waarmee de elektromotoren aangedreven worden.
De efficiëntie van een waterstofauto, van bron tot aandrijving is ongeveer 30 procent. Je verliest dus 70 procent van de energie voordat je auto in beweging komt.
De efficiëntie van een elektrische auto is 74 tot 94 procent (bron: Amerikaanse departement van energie). Als je jouw elektrische auto oplaad met energie van zonnepanelen op je dak dan gaat er verder ook nergens energie verloren. Extreem efficient dus.
Ook als een elektrische auto opgeladen wordt met stroom dat opgewekt is in een kolencentrale is de elektrische auto nog steeds efficiënter. En dat is dus uitgaande van de meest ongunstige situatie.
Eenvoud
Een andere belangrijke reden waarom de elektrische auto slimmer is dan de waterstofauto is door de eenvoud van elektrisch rijden.
Bij waterstof wordt de waterstof in de auto opgeslagen in een speciale hogedruk tank (700 bar). Het onder druk brengen van de tank kost je zo'n 20 procent van de energie die in het waterstof zit.
Daarnaast verlies je nog meer energie doordat bij het onder druk brengen warmte ontstaat die gekoeld moet worden.
De energie uit waterstof wordt vervolgens in een brandstofcel omgezet naar elektriciteit. Dan wordt het alsnog eerst opgeslagen in een batterij. Dit moet, want de hoeveel elektriciteit die een brandstofcel maakt is niet zo snel te regelen dat de juiste hoeveelheid direct beschikbaar is als je het pedaal in trapt.
Bij een elektrische auto is de techniek vele malen simpeler. Een accu, aansturing en een elektrische motor. Ga na wat dit in onderhoud zal schelen. Er kan veel minder kapot gaan.
Beschikbaarheid
Er zijn momenteel 3 (!) waterstoftankstations in Nederland, volgens Waterstofwerkt.nl (ze missen het woordje 'niet' in hun website adres). Dat is dus nogal onhandig. Een infrastructuur voor waterstofauto's is er dus nog niet. Dit gaat nog een boel geld kosten om aan te leggen.
Elektriciteit is reeds overal beschikbaar. Ook met een standaard stopcontact kun je jouw elektrische wagen opladen (dat duurt wel even via een standaard stopcontact), maar er zijn ook reeds duizenden laadplekken beschikbaar in Nederland.
Begin 2017 waren dat er al ruim 27.000, volgens dit artikel van Trouw.
Als je een elektrische auto koopt is een eigen laadpunt natuurlijk aan te raden. De stroom is dan het goedkoopste en je laad je auto gewoon 's nachts terwijl je slaapt (en rijdt elke ochtend met een volle accu weg).
Naar de toekomst
In mijn ogen is investering in waterstofauto's dus onzinnig. De miljarden die hier nu nog ingestopt worden kunnen beter naar de ontwikkeling van betere accutechnieken gaan.
De ontwikkeling van accu's gaat overigens al razendsnel. De afgelopen jaren zijn accu's zo ongeveer 7 procent beter geworden per jaar. In die aanhoudende lijn zijn accu's in 10 jaar twee keer zo goed als nu (of twee keer zo goedkoop voor dezelfde hoeveelheid accucapaciteit).
Met een Tesla Model 3 kun je nu al realistisch ruim 400 kilometer (ruim 500 kilometer volgens de officiele EPA beoordeling) rijden. Er zijn niet veel mensen die dat soort afstanden per dag rijden (elke dag rijd je weg met een volle accu). Dit wordt de komende jaren alleen nog maar beter en goedkoper.
Zelfs als je het voor elkaar zou krijgen om waterstofauto's twee keer zo efficient te maken (vrijwel onmogelijk) dan nog is een elektrische auto beter.
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 500 euro korting op je nieuwe Tesla.
2 reacties
-
Woek schreef op vrijdag 23 maart 2018 om 11:06
Helemaal mee eens! Overigens is de 30% efficiency aanname voor het gebruiken van waterstof nog behoorlijk positief. Als je het verkrijgt uit hydrolyse, is je efficiency ten hoogste 25% overall. Vergelijkbaar met een kleine benzine-auto!
Waterstof kan wel een oplossing zijn voor vliegtuigen denk ik, vanwege de hogere specifieke energie (J/kg). -
Elja Trum schreef op zaterdag 3 november 2018 om 13:28
Jeroen Horlings heeft op Tweakers een mooi artikel geschreven over rijden op waterstof. Het lezen waard.
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum