Bijtelling in 2020 al naar 8 procent
dinsdag 2 juli 2019, 09:59 door Elja Trum | 2,611x gelezen | 5 reactiesEerder was het plan dat je ook in 2020 nog een elektrische auto met 4 procent bijtelling kon aanschaffen (tot 50.000 euro), maar de Overheid laat zich weer van haar onbetrouwbare kant zien en wijzigt tussendoor de spelregels.
Wel een extra stimulans om nog dit jaar de knop door te hakken en voor die Tesla te gaan. Vanaf volgend jaar betaal je 8 procent over de eerste 45.000 euro. Dat maximum bedrag gaat dus ook omlaag. In 2021 neemt dit bedrag zelfs nog verder af naar 40.000 euro.
Na 2020 gaat het bijtellingspercentage nog verder omhoog. In 2021 wordt het 12 procent, in 2022 wordt het 16 procent en in 2025 wordt het 17 procent. Uiteindelijk gaat de bijtelling naar 22 procent in 2026.
Elektrisch rijden wordt dus helaas steeds duurder gemaakt vanuit de overheid. Dat is vooral jammer voor iedereen die nu nog niet de mogelijkheid heeft een elektrische auto aan te schaffen.
Waar elektrisch rijden duurder wordt gemaakt wordt er helaas niks extra's gedaan aan het onaantrekkelijker maken van benzine en dieselauto's.
De overheid wil (maar heeft dat nog nergens goed vastgelegd) dat in 2030 alle nieuwe voertuigen emissieloos zijn. Volgens mij is het dan niet handig om nu al de voordelen die elektrisch rijden fiscaal heeft zo terug te schroeven. Dit wordt gedaan omdat ze bang zijn dat de elektrische auto overgesubsidieerd wordt.
Via: Business Insider
Over de auteur
Elja is auteur van het Tesla Model 3 boek en oprichter van Teslafacts en het fotografieblog Photofacts. Hij houdt van lekker doorrijden en is enthousiast over Tesla en zijn Model 3.
Zelf een Tesla bestellen?
Bestel via mijn referral-link en ontvang 1.000 euro korting op je nieuwe Tesla.
5 reacties
-
Robert Jan Ridder schreef op dinsdag 2 juli 2019 om 11:09
De Telegraaf-hetze tegen elektrisch rijden ('stekkerbolides!') heeft helaas erg veel succes. De kritiek op deze subsidies is erg eenzijdig en kortzichtig.
Nu het stimuleren van elektrisch rijden geld kost, eist men plotseling dat het subsidiegeld maximaal effectief is om direct CO2 te besparen.
Dat het doel is om veel meer besparingen in de toekomst te bereiken wordt vergeten. Men wil gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. -
HvG schreef op dinsdag 2 juli 2019 om 11:23
Zoals altijd wordt het eerst gestimuleerd en dan afgebouwd. Dat is met veel maatregelen al heel lang zo. Vervolgens verdwijnen er veel gebruikte ev's of andere voorheen gestimuleerde typen auto's naar het buitenland.
De schatkist raakt in dat vak blijkbaar te snel leeg, waardoor bepaalde voorheen belangrijke doelstellingen niet gehaald kunnen worden. Zoals verminderde vervuiling en belasting voor het milieu. Dan moet er weer een sein uit Brussel komen dat dat niet kan, en gebeurt er weer iets.
Dat zie je met meer overheidsmaatregelen, het huishoudboekje staat altijd bovenaan in Nederland, en vaak ten koste van bijna alles. Kijk bv naar het verwaarloosde en overvraagde defensieapparaat, ze moeten alles aankunnen maar het mag niet teveel kosten. Terwijl de gevaren op veel vlakken al jaren sterk toenemen.
Toch een soort struisvogelpolitiek ook voor de autosector, een van de grote belastende sectoren qua milieu impact. Tevens beslissen hier politici over(om overeenstemming te bereiken), die niet of nauwelijks verstand van zaken hebben en zich ook nog baseren op rapporten en onderzoeken die de praktijk of werkelijkheid vaak niet voldoende weergeven, of andere doelen voor ogen hebben. Zo blijven we bezig met z'n allen, visieloos is een goede samenvatting. -
Mark schreef op dinsdag 2 juli 2019 om 14:27
Geen visie en geen daadkracht bij dit kabinet. Zonder deze twee eigenschappen gebeurt er niets en dat lijkt te zijn wat zij én hun achterban willen. Dus het meest conservatieve beleid van europa en dan maar naar de buurman wijzen zo van... ja maar hij doet het ook... en hij begon...dat zijn onze leiders en roergangers van vandaag. Maar goed het volk krijgt wat het verdient. Kabinet: in lijn hiermee consequent zijn ook graag de accijns op tabak terugdraaien want de rokers hoeven de rest toch niet te subsidiëren? Of durven jullie dat wel omdat die in de minderheid zijn?
-
Michel van Zandvoort schreef op dinsdag 2 juli 2019 om 18:25
Prima dat het lage bijtellingstarief langzaam wordt afgeschaft. Het is gewoon onzin om een verschil te maken tussen leaserijders en mensen die hun EV zelf kopen. Ik ben wel voorstander van een stimuleringsregeling om EV's te kopen/leasen, maar dan wel een stimulans voor iedereen! Als je klimaatdoelstelling stelt, horen hier ook maatregelen bij die hout snijden.
-
Sicco schreef op dinsdag 2 juli 2019 om 18:56
Hoi Elja, eerlijk gezegd vind ik de kortingen voor elektrisch rijden als bedrijfsauto nu te hoog. Zeker met een Tesla heeft elektrisch rijden geen nadelen meer; de auto rijdt geweldig goed en de kosten voor onderhoud, ‘brand-stof’ en denk ik ook afschrijving zijn laag. Stapje voor stapje die kortingen verminderen mag best. Parallel de kosten van rijden op brandstof verhogen vind ik ook redelijk; er valt best een prijs te plakken op CO2-uitstoot, luchtvervuiling en geluid. We komen er wel, het aantal verkochte diesel is al veel minder. Groet, Sicco
Deel jouw mening
Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Ook interessant
-
De (totale) bijtelling van een nieuwe versus tweedehands Tesla
door Jorma de Ronde
-
Bestel je Tesla voor 7 oktober 2019
door Elja Trum
-
Wat kost een Tesla Model 3 je netto per maand in 2019, 2020, en daarna
door Jorma de Ronde
-
Bijtellingsregels veranderen; bestel nu je Tesla
door Elja Trum
-
Tesla Model S of Model 3 kopen?
door Elja Trum
Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox
Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via
Elja Trum